handdator

Visa fullständig version : Fullständig GI-lista?


Lellan
2003-02-27, 00:25
Var hittar jag det?

Tycker om att variera kosten, näringsförteckningen står ju på paketet men inte GI..

Annars får jag fråga för varje livsmedel, känns tjatigt för det är många gryner, fröer och baljväxter som trängs i mitt skafferi.. :)

Patte
2003-02-27, 07:46
Här har du en hyffsat stor, dock i ZIP-format men det hoppas jag går bra :)

http://www.mendosa.com/gilists.zip

Åse Columbus
2003-03-12, 10:25
annars har du på www.paulun.com
klicka fram till tabeller o sen GI

Lellan
2003-03-12, 22:49
Originally posted by Åse Columbus
annars har du på www.paulun.com
klicka fram till tabeller o sen GI

Tack för tipset, men jag har kollat både där och på kolozzeum och det är rätt mycket som inte är med.. det jag kommer på på rak arm är matvete, någon som råkar veta?

Inte för att det är såå noga, men det vore ju trevligt om det är lågt för gott är det iaf! :)

Matti
2003-03-12, 23:17
Vete, hela korn har ett GI på 59. Jag tror inte att någon har mätt GI:t för just matvete.

Lellan
2003-03-21, 07:08
Tack! Det borde ju vara högre i och med att det är preparerat, kommer ha korngryn som bas i fortsättningen också (jättelågt!) och kan ju variera med bl.a. matvete.

Hur står det till med Fibrex? Tycker det har en speciell och god smak,och fibrer känns inte fel - men det är ju fibrer från sockerbetan? (brukar variera och ibland ha vetekli/vetegroddar i fiberhavregrynsgröten, ibland fibrex, alltid loppfrön).

Näringsvärde/100 g:
60 kcal
10 g protein
4 g kolhydrater (alla är sockerarter)
Fett 0.5
Kostfiber 67 g

Använder ca 15 g till en gröt på 70 g fiberhavregryn.

Bamse
2003-05-24, 09:44
Påååålun har uppdaterat sin GI-lista nu. 140 nya värden.

http://www.paulun.com/tb/glykemiskt.htm

King Grub
2003-05-24, 14:11
Originally posted by Bamse
Påååålun har uppdaterat sin GI-lista nu. 140 nya värden.

http://www.paulun.com/tb/glykemiskt.htm

Kanel finns ju inte med. :(

z_bumbi
2003-05-24, 15:21
King Grub: Om du åtar dig att äta 50 g kolhydrater från kanel på förbestämd tid så tror jag säkert några kan tänkas sig ställa upp och sponsra mätningen :D

Lellan: Gå inte för lågt (långt) med gi bara, det är ganska svårt att få i sig träningsmängder av mat om man bara siktar på låga gi i allt man äter, i ditt fall skulle jag släppa värdena en stund och äta mat regelbundet. :eating:

Om du äter regelbundet och tränar så har ju gi mindre betydelse än för en vanlig soffpotatis så du ligger ju i alla fall på plus vad gäller hälsoaspekter.

Paolo
2003-05-25, 12:36
Originally posted by Lellan
Var hittar jag det?

Tycker om att variera kosten, näringsförteckningen står ju på paketet men inte GI..

Annars får jag fråga för varje livsmedel, känns tjatigt för det är många gryner, fröer och baljväxter som trängs i mitt skafferi.. :)


mmmm... du räknar väl ut "Måltids-GI" asså det som blir totalt av en måltid? Det är ju oftast olika mängd av produkt(erna) i en måltid vilket får GI att bli väldigt annorlunda i slutändan, speciellt med fler olika kolhydratsprodukter oxå.

men de visste väl alla redan?