handdator

Visa fullständig version : Fett som energi och Kroppens prioriteringar?


Pulsaxe
2007-01-30, 20:29
Har nu hållt på med en bulk i ungefär en månad och lagt på mig en del fett. Var inte direkt smal innan och kan inte påstå att jag är det nu heller. Jag är inte på något sätt överviktig men har en del underhudsfett.

Hursomhelst undrar jag om den lagrade fettmassa jag har nu kan användas till mina muskler, kan den på något sätt omvandlas för att tillföra något till musklerna?

Samtidigt undrar jag om någon har några kunskaper gällande kroppens prioriteringar angående fett/muskler. Vad bildar/skapar kroppen helst mest av? Jag vet att kroppen har lättast för att bilda fettsamlingar men om man ligger på +/- 0 kcal och styrketränar, kommer kroppens energi gå åt till musklerna och fett tas för den förbrukade energin eller kommer den istället användas som energi utan att musklerna får de "uppbyggnadsdelar" som de behöver?

Har gått runt och grubblat över det här i ett antal dagar och sökt fanatisk på forumet men inte kommit nånvart...

Får även ursäkta om det låter krångligt...

Pulsaxe
2007-01-31, 08:54
:Bump:

Timme
2007-01-31, 09:36
Det går knappt att bygga muskler på +/- 0 eftersom man inte går upp i vikt då. Går man inte upp i vikt så häder inget.

Sniggel
2007-01-31, 10:07
Teoretiskt räcker det med protein/EAA för att bygga muskler. Men sen behövs ju energi till detta också.
Jag antar att du hoppas att något liknande detta ska ske vid energibalans:

Du tränar och äter och muskler byggs, energi tas från glykogen, från mat och från fettdepåer (Du har ett kaloriöverskott runt träningen och lite efter). Under resten av dygnet kommer det saknas energi (annars är det ju inte energibalans över dygnet sett) vilket innebär att fettinlagringen är mindre än fettförbränningen, men dessutom gör energiunderskottet att det blir svårt att fortsätta ha en positiv proteinbalans (man kan ju bygga muskler dygnet runt om man ger kroppen de rätta förutsättningarna, det gör man inte på energibalans).
Så i teorin så har du positiv proteinbalans under några timmar på dygnet, och nästan ingen resten av dygnet, fast då även negativ fettbalans (med risk för att du förlorar lite av musklerna som byggdes in efter träningen).
Så i det bästa scenariot får du låg muskeltillväxt och långsam fettminskning.

Det klassiska "bygga muskler och bränna fett samtidigt" som i teorin kan fungera men som de flesta erfarna killarna påstår vara nästintill omöjligt i praktiken.

Timme
2007-01-31, 10:17
Teoretiskt räcker det med protein/EAA för att bygga muskler. Men sen behövs ju energi till detta också.
Jag antar att du hoppas att något liknande detta ska ske vid energibalans:

Du tränar och äter och muskler byggs, energi tas från glykogen, från mat och från fettdepåer (Du har ett kaloriöverskott runt träningen och lite efter). Under resten av dygnet kommer det saknas energi (annars är det ju inte energibalans över dygnet sett) vilket innebär att fettinlagringen är mindre än fettförbränningen, men dessutom gör energiunderskottet att det blir svårt att fortsätta ha en positiv proteinbalans (man kan ju bygga muskler dygnet runt om man ger kroppen de rätta förutsättningarna, det gör man inte på energibalans).
Så i teorin så har du positiv proteinbalans under några timmar på dygnet, och nästan ingen resten av dygnet, fast då även negativ fettbalans (med risk för att du förlorar lite av musklerna som byggdes in efter träningen).
Så i det bästa scenariot får du låg muskeltillväxt och långsam fettminskning.

Det klassiska "bygga muskler och bränna fett samtidigt" som i teorin kan fungera men som de flesta erfarna killarna påstår vara nästintill omöjligt i praktiken.

Mycket bra skrivet!

Pulsaxe
2007-01-31, 15:59
Teoretiskt räcker det med protein/EAA för att bygga muskler. Men sen behövs ju energi till detta också.
Jag antar att du hoppas att något liknande detta ska ske vid energibalans:

Du tränar och äter och muskler byggs, energi tas från glykogen, från mat och från fettdepåer (Du har ett kaloriöverskott runt träningen och lite efter). Under resten av dygnet kommer det saknas energi (annars är det ju inte energibalans över dygnet sett) vilket innebär att fettinlagringen är mindre än fettförbränningen, men dessutom gör energiunderskottet att det blir svårt att fortsätta ha en positiv proteinbalans (man kan ju bygga muskler dygnet runt om man ger kroppen de rätta förutsättningarna, det gör man inte på energibalans).
Så i teorin så har du positiv proteinbalans under några timmar på dygnet, och nästan ingen resten av dygnet, fast då även negativ fettbalans (med risk för att du förlorar lite av musklerna som byggdes in efter träningen).
Så i det bästa scenariot får du låg muskeltillväxt och långsam fettminskning.

Det klassiska "bygga muskler och bränna fett samtidigt" som i teorin kan fungera men som de flesta erfarna killarna påstår vara nästintill omöjligt i praktiken.

Okey. Vet du något om prioriteringar?

King Grub
2007-01-31, 16:48
Ditt kroppsfett kan inte bli muskelprotein, och inte heller kan energi från detta användas i proteinsyntesen.

Aminosyrorna som används i proteinomsättningen kommer dels från nedbrutet muskelprotein och dels från proteinrik föda.

Ditt kroppsfett är en användbar energikälla; ju lägre arbetets intensitet, desto större procentuell del av energin som används kommer att tas från fett. Efter en fettrik måltid och soffsittande på det kommer nära 100% av din energiförbrukning från fett. Fettoxidation har en omvänd relation till intensitet, och när man ligger på runt 25% av VO2 max kommer över 85% av energin att tas från fettsyror, medan 7-8% kommer att tas från intramuskulära triglycerider. Vid 80% Vo2Max kommer 75% av energin at tas från kolhydrat - fett duger inte som bränsle vid så hög intensitet. 80% av kolhydratenergin kommer att tas från glykogendepåer, resten kommer att tillhandahållas av levern. 7% av den totala energin kommer att tas från intramuskulära lipider, medan återstående procent kommer att tas från perifera fria fettsyror.

Upp till 60% av energiöverskottet vid överätning kan under vissa förutsättningar bilda fettfri massa, men någon exakt siffra för nybildning av fett går inte att ge. Viktuppgångstakten ett visst överätande åstadkommer och hur stor del av viktuppgången som består av fettfri massa resp kroppsfett är individuellt och beorende både på gener och status. Om överätning hos en person innebär att viktökningen består av 60% fettfri massa och 40% kroppsfett, kommer 500 kcal överskott hos denna att innebära mindre viktökning än hos en person vars viktökning består av 20% fettfri massa och 80% kroppsfett. En naturligt smal person som aldrig varit tjock och som har en gynnsam muskelfiberfördelning ökar mycket mer fettfri massa jämfört med en överviktig person med sämre förutsättningar, vid lika stort energiöverskott.

Pulsaxe
2007-02-01, 19:12
Så om jag styrketränar så används mer fett som energi(förutsatt att jag tränar med mindre intensitet, omkring 20% av Vo2Max) och kolhydrater jag ätit under dagen/ ett par timmar innan träning används för muskeluppbyggning?