handdator

Visa fullständig version : Viktminskning inför tävling


Caixa**
2007-01-30, 20:19
Låt säga att jag har en trivselvikt på 69-70 kg (dvs den vikt jag i dagsläget mår bäst och tränar bäst i) och måste gå ner fyra-fem kilo till ett specifikt datum, samtidigt som jag vill kunna prestera maximalt (inom ex. thaiboxning) under samma tidpunkt. Hur är det lämpligast att gå tillväga?

Finns det någon poäng med att låta viktnedgången ta lång tid, som under en "vanlig deff" (förslagsvis två månader..)? Eller funkar det lika bra att ta det under en kortare period, och istället försöka tappa vikt i form av vätska som jag sedan återställer efter invägningen? Vad finns det för risker med resp. metod?

Det handlar ju inte om så många kilo så egentligen är själva viktnedgången inga problem, men tycker det är intressant hur man bör lägga upp det för att kunna prestera maximalt:) Det skiljer sig en del från deff eftersom syftet inte är att få synligare muskler, och vikten bara behöver hållas under ett tillfälle.

eleni
2007-01-30, 20:32
Jag kapar tråden lite eftersom jag undrar samma sak.

Hur gör ni styrkelyftare inför en tävling om ni ligger på gränsen för att hålla er inom en viktklass?

gnagaren
2007-01-30, 21:05
Bastu + kreditkort?

Tigerkotten
2007-01-30, 22:42
Jag tror att han som är nr 1 i en viktklass 170pounds i Ultimate Fighting Championship går ner ca 7kg eller vad det var samma dag som invägningen. Sedan äter han upp sig ordentligt efter det igen.

Negativa saker är väl att det kan ta mycket på kroppen att göra sådan sak, vissa klarar ej av det så de tappar rejält med kondition då istället. Men det funkar ju kalas för honom som sagt.. :)


När du nu ska göra invägningen, när ska du tävla efter?

nutz
2007-01-30, 23:36
Jag hade försökt ta mig ner några kg närmare målvikten, kanske en eller två kg över gränsen, lång tid i förväg och sedan tömma vätska för att komma ner det sista kilot. En sekund efter invägning hade jag börjat hinka Red Bull! :D

Undra hur mycket en tarmsköljning ger?

Jag tror att han som är nr 1 i en viktklass 170pounds i Ultimate Fighting Championship går ner ca 7kg eller vad det var samma dag som invägningen. Sedan äter han upp sig ordentligt efter det igen.

Det betvivlar jag STARKT. 170 lbs är 76,5kg och man brukar inte hålla så himla mycket vätska vid 83 kg att man kan droppa det på en dag. Möjligen att han droppar 7 lbs.

z_bumbi
2007-01-31, 11:25
Hur lång tid mellan invägning och match?

Caixa**
2007-01-31, 13:33
Hur lång tid mellan invägning och match?

Det är lite olika. Vanligtvis är det invägning på morgonen (9-10 snåret..) och första matchen på eftermiddagen (15-16 snåret). De bästa har inte matcher förrän senare på kvällen. Så mellan 6 och 12 timmar beroende på i vilken klass man tävlar.

Ibland är invägningen kvällen innan match (oftast vid morgonmatcher..) Då kan det diffa 16-20 timmar.

Slutsats: Sällan mindre än 6 timmar mellan invägning och match.

Tigerkotten
2007-01-31, 13:44
Det betvivlar jag STARKT. 170 lbs är 76,5kg och man brukar inte hålla så himla mycket vätska vid 83 kg att man kan droppa det på en dag. Möjligen att han droppar 7 lbs.

Lyssnade igenom igen "GSP cut 15pounds the day of the weigh ins"

z_bumbi
2007-01-31, 15:14
Det är lite olika. Vanligtvis är det invägning på morgonen (9-10 snåret..) och första matchen på eftermiddagen (15-16 snåret). De bästa har inte matcher förrän senare på kvällen. Så mellan 6 och 12 timmar beroende på i vilken klass man tävlar.

Ibland är invägningen kvällen innan match (oftast vid morgonmatcher..) Då kan det diffa 16-20 timmar.

Slutsats: Sällan mindre än 6 timmar mellan invägning och match.

Minska kraftigt på kolhydraterna i ca två dagar innan så får du bort några kilo vatten, du måste inte minska på kalorierna i samma grad så det går att ersätta en del av det med fett och protein. Med 6 timmar på dig efter invägningen hinner du ladda igen det ganska bra genom äta/dricka kolhydratrikt (Se till att få i dig lagom med vätska för att inte få vätskebrist) fram till match. Testa metoden i god tid så ser du hur mycket du kan tappa på två dygn samt hur du reagerar på laddningen, för skoj skull kan du även väga dig innan träningsmatchen och se hur mycket du har gått upp. Sen får du plocka bort resten av vikten genom att justera kaloriintaget eller genom den ökande träningsdosen som blir veckorna innan. Om du nu måste ner i en viktklass första tävlingen, det kanske är bättre att vara fullt laddad och stark istället för att leka med bantning.

eleni: Inom styrkelyft har du max en timme på sig efter invägningen till första lyftet och det gör det hela krångligare men det är inget problem för din del då inte behöver bry dig om viktklasserna på ett bra tag. Kör där du hamnar.

Caixa**
2007-01-31, 16:47
z-bumbi: Tack för tipsen! :thumbup: Ska absolut testas.

Självklart hade jag föredragit att inte tappa vikt alls inför tävling utan istället lägga all fokus på själva matchen. Tyvär är utbudet av kvinnliga thaiboxare i sverige ganska dåligt (för att inte säga uruselt) vilket gör det svårt att hitta lämpligt motstånd i rätt viktklass. Att man som kvinnligt thaiboxare har en liten konkurrens innebär därmed inget positivt, utan tvärtom: motståndet blir antingen för lätt eller så är man helt chanslös. Därmed är det svårt att avancera då man mött ett visst motstånd- trappstegen är helt enkelt för höga. (ok...lite väl lång utstickare från ämnet kanske:em: )

För egen del innebär det: Anpassa dig till din motståndares viktklass eller skippa tävlingen helt.

harding
2007-02-02, 13:19
beror på om du har tillgång till bastu vid invägningen..
annars e mitt tips att du går ner så du har max 1.5 kg kvar å gå ner sista veckan , å sen skippa kvällsmat/frukost (drick inget heller..). så brukar de gå bra. annars e de bara ut å jogga sista hektot , de e lagom kul när man e bra uttorkad :X .

det var så jag gjorde hela min judokarriär iaf =P å de funkade bra.
tänk på att inte käka för mkt elller för snabbt när du väl börjar käka och dricka igen, annars kan man få bra ont i magen =p .

kul anektod , jag va på tävling i spanien och hade gått ner från 78 till 73 , pga av lite elak matallergi å dålig planering så blev det donken efter invägningen =P det va mindre bra :X

machine gun
2007-02-02, 17:59
När jag tränade kickboxning så vill jag minnas att de ofta slog ihop alla viktklasser för tjejer i flera tävlingar just för att det var så få som tävlade.