handdator

Visa fullständig version : Fullhärdat fett


CoolHandLuke
2007-01-30, 20:16
Tänkte mig försöka bidra med lite information som jag inte hittade på forumet.

Någon annan som hört att några producenter gått ut med att de slutat helt med transfetter i sina produkter. T.ex Pågen:
http://www.pagen.se/news.asp?id=322

Sammanfattning: Problem med märkning. Det står fortfarande 'delvis härdad olja' ibland men det som menas är en blandning av ohärdad olja och fullhärdad olja. Därför har vissa producenter valt att skriva 'vegetabilisk olja' och dessutom 'härdad vegetabilisk olja'. Alltså för att få bort ordet 'delvis' som kan betyda att det är transfett i produkten.

Vad är det för skillnad på transfetter och fullhärdat då? På konsumentsamverkan anser man att det är lika illa med fullhärdade fetter som transfetter. En skillnad är att transfettsblandningar har mindre mättat fett. Fullhärdat fett är mättat. Sen återstår ju att ta reda på effekterna av att äta fullhärdad olja och varför producenter använder möget. Man kan söka på "fully hydrogenated fat" eller "fully hydrogenated oil" annars finns en lång men bra artikel här:
http://www.foodproductdesign.com/archive/2005/0805HN.html

Sammanfattning: Man använder blandningar av fullhärdade oljor och vanliga oljor för att få de egenskaper man behöver för produkten. Anledningen till att man inte använder t.ex. naturlig palmolja som har i stort sett samma egenskaper är att det finns en tröghet i industrin och att man kan få lite extra specialegenskaper som t.ex emusifiering med oljeblandningarna. Industrin vet inte hur de ska tackla förekomsten av naturliga transfetter. Naturligt transfett tas upp på ett annat sätt i kroppen. CLA är en transfettsyra.

Här redovisas en udda effekt som fullhärdade fetter har:
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/5/875

Sammanfattning: Det är bara 30% av det fullhärdade fettet som tas up av tarmarna på råttor. Förloppet påminner mycket om det som också händer med naturliga fetter med liknande egenskaper som kakaofett.


Personlig slutsats: Även om fullhärdade fettblandningar skulle kunna vara bättre än transfettsblandningar så är det ju fortfarande konstgjord smörja.

Sverker
2007-01-30, 20:47
Intressant. Inte alls konstigt att fullhärdat fett är svårt att bryta ned i tarmarna eftersom smältpunkten är mycket högre än 37 grader C.

Ett intressant alternativ är transfria fetter med smältpunkt under 37 grader C. Sådana finns.

emmak
2007-01-30, 20:56
Så om det på innehållsförteckningen står vegetabiliskt fett eller olja så kan det alltså vara härdat?

Sverker
2007-01-31, 07:14
Här står det att härdat fett ska deklareras:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3345

Märkningen skiljer inte på delvis eller fullständigt härdat fett.

CoolHandLuke
2007-01-31, 17:26
Tänkte jag skulle dra ett exempel för dom som bulkar hårt och inte orkar koncentrera på fjantiga logik-lekar. :)

"mjöl, socker, vegetabilisk olja, salt, härdat vegetabiliskt fett, färgämne"

Exemplet ovan har fullhärdat fett och det får inte förekomma transfetter eftersom 'delvis härdat ...' inte finns med.

"mjöl, socker, delvis härdad vegetabiliskt olja, salt, färgämne"

Här får det förekomma transfett över ett visst gränsvärde. Men det kan också betyda att det är precis samma innehåll som exemplet innan, dvs helt utan transfett och med fullhärdat fett.

Lite ordlek:
"delvis härdat ..." = fullhärdat eller transfett
"härdat ..." = fullhärdat och inget transfett

Förklaring:
Skulle kunna tänka mig att det blir så med ordvalen på grund av processen som tar fram de olika fett-typerna. När man härdar, kan man antingen köra hela vägen och få ett fullhärdat fett eller avbryta processen i förtid och få ett delvis härdat fett med transfetter som följd. Men samtidigt har man ju blandningar hit och dit som för mattillverkaren är en produkt, inte två. Det blir helt enkelt enklast och minst fel om tillverkaren bara skriver 'delvis härdat fett' så har man garderat sig och behöver inte bry sig om sammansättningen på det man använder.

I vilket fall så verkar det som transfett har fasats ut nästan helt i Sverige. Det är bara några tillverkare och livsmedelsverket som inte orkar styra upp märkningen. Ibland kanske man kan dyka på en produkt som är lite offside när det gäller märkning. Då gäller inga regler. Jag personligen har sett en del mysko varor som har olika innehåll beroende på språket man läser på förpackningen.

Brasklapp:
Är inte helt hundra på det där med olja/fett. Det kanske finns någon definition på vad som är vad. Ibland så är det ju faktiskt fett som härdats typ palmfett eller kokosfett. Men oftast är det ju ursprunget olja som härdas. Man skriver alltså lite blandat tror jag. Det spelar ingen roll om man skriver 'härdad olja' eller 'härdat fett'.

emmak
2007-01-31, 17:39
Vad är det man ska undvika då?. Transfetter och härdat fett?

CoolHandLuke
2007-01-31, 17:45
Ack. Gjorde en illa blunder. Tror jag kan ha övertolkat betydelsen av 'delvis'. Eller också är det något jag läst som gäller i USA. Är inte helt säker längre på att 'delvis' måste vara med för att det ska vara transfett i produkten. My bad. Sorry. Sverker har rätt. Märkningen skiljer sig nog inte alls.

Däremot så kan man göra ett 'antagande' om att det inte är transfetter när tillverkaren väljer att separera beskrivningen som i första exemplet. Det är tillverkarens sätt att försöka visa, inom ramarna, att det inte är transfetter i varan.

Apos78
2007-01-31, 17:48
Transfetter har klart negativa effekter på bland annat HDL, LDL och TG.

CoolHandLuke
2007-01-31, 17:55
Vad är det man ska undvika då?. Transfetter och härdat fett?
Hur längesen var det King Grub slutade med att råda folk att göra det ena eller det andra? :) Inte ens livsmedelsverket uppmanar folket i större utsträckning idag mot förr när det var "MINST TVÅ BRÖDSKIVOR PER DAG" o liknande slagdängor. Det handlar om att informera, sedan får du ta ställning själv. Som du redan sett så gjorde jag ju ett fel. Kan du lita på resten jag skrivit då?

Sverker
2007-01-31, 18:16
Brasklapp:
Är inte helt hundra på det där med olja/fett. Det kanske finns någon definition på vad som är vad. Ibland så är det ju faktiskt fett som härdats typ palmfett eller kokosfett. Men oftast är det ju ursprunget olja som härdas. Man skriver alltså lite blandat tror jag. Det spelar ingen roll om man skriver 'härdad olja' eller 'härdat fett'.

Det är en gammal definition. Olja är flytande i rumstemperatur och fett är fast i formen.

Givetvis finns det undantag:D
Det heter palmolja i Sverige trots att det är hårt som kylskåpskallt smör. Vid ekvatorn där oljan pressas är den flytande i det varma klimatet men stelnar snabbt i kalla Sverige.

emmak
2007-01-31, 18:22
Hur längesen var det King Grub slutade med att råda folk att göra det ena eller det andra? :) Inte ens livsmedelsverket uppmanar folket i större utsträckning idag mot förr när det var "MINST TVÅ BRÖDSKIVOR PER DAG" o liknande slagdängor. Det handlar om att informera, sedan får du ta ställning själv. Som du redan sett så gjorde jag ju ett fel. Kan du lita på resten jag skrivit då?

Men lilla vännen. Jag har oerhört dålig koll på vad transfetter och härdat fett överhuvudtaget är eller innebär. Därför ställde jag en mycket enkel fråga. Jag vet som sagt inte ens vad det är för något. Om det är mättat eller ej, det har jag ingen aning om. Och ja, får jag reda på att något är farligt så är det väl självklart att jag undviker det?

hasse36
2007-01-31, 18:40
Härdat fett betyder stearinsyra. Alfa-linolensyra (w3), linolsyra(w6) och oljesyra (w9) innehåller 18 kolatomer. När dessa fettsyror mättas (dubbelbindningarna ersätts med enkelbindningar) får man stearinsyra.

I standardverket "Näringslära för högskolan" sägs stearinsyra vara neutralt vad gäller kolesterol.

Sniggel
2007-01-31, 19:08
Men lilla vännen. Jag har oerhört dålig koll på vad transfetter och härdat fett överhuvudtaget är eller innebär. Därför ställde jag en mycket enkel fråga. Jag vet som sagt inte ens vad det är för något. Om det är mättat eller ej, det har jag ingen aning om. Och ja, får jag reda på att något är farligt så är det väl självklart att jag undviker det?

Folk är väl försiktiga med att ge svar av karaktären "svart eller vitt".
Allting är farligt, det handlar bara om i vilken mängd man doserar det.
Allting är ofarligt, så länge man inte överskrider "farliga" gränser. Till och med vanligt vatten är giftigt i tillräckligt stora mängder under speciella omständigheter.
Vad som är farligt är inte alltid lätt att säga.

Iaf, vad jag tror mig veta så innehåller transfett minst en(?) omättad fettsyra (den har minst en dubbelbindning) som har förändrat sin struktur så att denna dubbelbindning vänt sig och uppför sig som en enkelbindning. Därför liknar transfett mättat fett, men varför/om det finns fler nackdelar med transfett än mättat fett (vid för höga doseringar) vet jag inte.

(Sverker får rätta mig om jag påstår fel nånstans alternativt lägga till utebliven saknad nformation)