handdator

Visa fullständig version : Strul med korsryggen


uf_74
2007-01-30, 19:34
Humm, har haft problem med min korsrygg till och från i 5 år. Har vart hos läkare, sjukgymnast mm och inget fysiskt fel föreligger. Nu var det ett par år sedan jag träffade sjukgymnasten sist och ärligt talat kommer jag inte ihåg vad hon sa. Vid det tillfället var jag nog 10 kg tyngre än idag (i fett) men det var nog att jag skulle stärka rygg och främst magmuskelatur.

För ca 1,5 år sedan trötnade jag på min egen spegelbild. Har sedan dess tränat 3 dagar i veckan enligt (dag1 bröst/biceps, dag2 rygg/triceps, dag3 ben/axlar). Har funkat ok men inte bättre än så. Mitt stora problem är att mitt ryggont begränsar mig i basövningar som t.ex. marklyft och främst knäböj. Det är även svårt/omöjligt att bygga massa på ett +/-0 läge vad gäller kcal. Hur som har jag blivit lite hårdare och krympt några storlekar i byxor vilket var ett av målen. Vill börja bygga seriöst nu men ryggen spökar...

Är det någon här som har erfarenhet av svag korsrygg sk rygg insufiens? hur gjorde ni? Börjar trötna nu... :furious:

Estremo
2007-01-30, 20:27
Jag bröt ryggen 2005 och har därför en hel del problem fortfarande. Jag antar att du redan byggt upp en viss grundstyrka och borde kunna köra någorlunda hårt med den. Till att börja med, var har magen tagit vägen bland dina pass?

För mig hjälper det att stretcha ut ryggen ordentligt när du börjar känna smärtor i den. Kanske behöver du göra det mellan varje set i de övningar som ger dig mest bekymmer. I övrigt kan jag inte säga mer än att jag skulle ha bytt ut vissa övningar och kanske kört dem lättare tills du byggt upp en så pass bra muskulatur att du kan börja köra det du egentligen vill utan problem. Jag hade tränat i nästan ett år innan jag började köra marklyft och knäböj.

uf_74
2007-01-30, 20:37
Jag bröt ryggen 2005 och har därför en hel del problem fortfarande. Jag antar att du redan byggt upp en viss grundstyrka och borde kunna köra någorlunda hårt med den. Till att börja med, var har magen tagit vägen bland dina pass?

För mig hjälper det att stretcha ut ryggen ordentligt när du börjar känna smärtor i den. Kanske behöver du göra det mellan varje set i de övningar som ger dig mest bekymmer. I övrigt kan jag inte säga mer än att jag skulle ha bytt ut vissa övningar och kanske kört dem lättare tills du byggt upp en så pass bra muskulatur att du kan börja köra det du egentligen vill utan problem. Jag hade tränat i nästan ett år innan jag började köra marklyft och knäböj.

kör mag en gång i veckan. Du har nog rätt ang stretching. Skulle tro att baksida en kan ha en del med saken att göra också. I synnerhet vid knäböj..?

grabben i skogen
2007-01-30, 20:41
mage räcker inte en gång i veckan.

jag kör mage eller försöker göra det 3-4ggr i veckan.

Arnoldski
2007-01-31, 08:35
mage räcker inte en gång i veckan.

jag kör mage eller försöker göra det 3-4ggr i veckan.

Varför ska man träna magen oftare än andra muskelgrupper?

Ganymedes
2007-01-31, 09:11
Är det bara jag som får déja vu nu?

kohai
2007-01-31, 13:07
Hej.

Skadade själv nedersta disken i ryggrden för ca 1 1/2 år sedan (komprimerad) trodde att det skulle gå till sig med stretch först körde mycket höftböjar-stretch och sätesmusklerna.

Då resultaten uteblev gick jag till en naprapat och han rekommenderade övningar för bålstabilitet. Balansboll och andra övningar med kroppen. Finns en bra bok om bålstabilitetsträning på sisu bokhandel.

Har fått prioritera bort Styrketräning i övrigt och bara kört med rehabövningarna istället. För mig gav det resultat efter drygt två månader, betydligt mindre ont i ryggen rent allmänt och på väg tillbaka till samma träningsintensitet som jag var på innan jag skadade mig i ryggen...

Lycka till.


MvH

Stefan

Pinglan
2007-01-31, 18:15
Har du läst den här tråden? Mycket bra tråd om bålstabilitet och träning av densamma!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75711&highlight=transversus

grabben i skogen
2007-01-31, 20:51
Varför ska man träna magen oftare än andra muskelgrupper?

nu menar jag nog inte "träna magen" som du menar. du menar träna tungt bla bla med vikter bla bla CRUNCHES bla bla.

kolla länken som finns i inlägg #8 så fattar du vad jag menar.

bengdoktor
2007-01-31, 22:37
Jag har spondylolistes (kotglidning) 2cm och kan inte köra marklyft, knäböj, militärpress etc heller. Jag har kunnat träna ganska bra ändå. Tänker på hållningen väldigt mycket och lyfter alltid på ett sådant sätt att belastningen på ryggen blir så liten som möjligt.
Det går att hitta någorlunda liknande övningar till basövningarna ovan. Dock kan jag knappt köra ben alls pga av ryggslutet, vilket suger hårt.


EDIT: Jag har kört lugna hyperextensions för svanken och det fungerar bra. Särskilt om jag värmer upp med 1-2 lugna set utan extra vikt. Det ger mig stabilitet och lite styrka i svanken under passet som följer.

uf_74
2007-02-01, 13:04
Jag har spondylolistes (kotglidning) 2cm och kan inte köra marklyft, knäböj, militärpress etc heller. Jag har kunnat träna ganska bra ändå. Tänker på hållningen väldigt mycket och lyfter alltid på ett sådant sätt att belastningen på ryggen blir så liten som möjligt.
Det går att hitta någorlunda liknande övningar till basövningarna ovan. Dock kan jag knappt köra ben alls pga av ryggslutet, vilket suger hårt.


EDIT: Jag har kört lugna hyperextensions för svanken och det fungerar bra. Särskilt om jag värmer upp med 1-2 lugna set utan extra vikt. Det ger mig stabilitet och lite styrka i svanken under passet som följer.


OK bra att veta att det finns hopp! Har samma problem som dig vad avser att köra ben. Knäböj är näst intill ömöjligt att köra strikt. Kommer ner en liten bit men inte så mycket mer. tyvärr är det som lök på laxen så att ben är min svagaste muskelgrupp (inkl vader).

tano
2007-02-01, 13:20
Varför ska man träna magen oftare än andra muskelgrupper?

Om man har varit skadad eller har allmänt nedsatt funktion gäller det främst att få igång aktiveringen av musklerna.

Då kan man köra övningar som plankor (se nedan) nästan varje dag.

Förövrigt så är alla basövningar bra träning för magen.

Jag rekomenderar definitivt trådskaparen att köra plankor. Du ligger på marken så endast fötterna och armbågar/underarmar har kontakt med underlaget. Håll en rak kropp för tid, t.ex. 30-60 sekunder. Kan även göras på sidan, med en arm i marken.
Bra träning för musklerna med liten stress på ryggen.