handdator

Visa fullständig version : "mellanmål" litet och simpelt sökes


lungan
2007-01-30, 15:51
Hejsan, upplever att jag ca 3 timmar efter lunch får ett lågt blodsocker ( jag är inte kunnig i saken men antar att det är det ) och bli väldigt trött och hängig på eftermiddagarna på skolan så jag antar att jag behöver långsamma kolhydrater för att slippa dessa blodsockerfall, rätta mig om jag har fel. Jag söker alltså något som är simpelt som man i princip kan ha i fickan, inte gärna en banan som kvaddas lätt. Ge gärna tips kring ämnet.

ps. jag sover inte för lite :D

melancoolio
2007-01-30, 16:04
Hur stora fickor har du?

lungan
2007-01-30, 16:06
Hur stora fickor har du?

stora :D men inte jättestora, får _utan_ problem ner en gainomax =)

Eddie Vedder
2007-01-30, 16:09
stora :D men inte jättestora, får _utan_ problem ner en gainomax =)

Ville dui inte ha långsamma kolhydrater? Va jag vet innehåller väl Gainomax maltodextrin lr har jag fel?

Eddie Vedder
2007-01-30, 16:17
Jo som sagt, innehåller både malto, sackaros, laktos, glukos och galaktos i nämnd ordning. En stor mix av olika sockerarter, både långsamma och snabba. Men eftersom de till störst del är maltodextrin och sackaros så är GI:t förmodligen väldigt högt om nu GI är nåt som du finner väsentligt.


http://www.gainomax.com/default0.asp

lungan
2007-01-30, 16:23
Om jag förstått rätt är det en jämn blodsockernivå jag söker eftersom det är dom där dalarna jag bli trött av, och då antar jag att jag _vill_ ha långsamma kolhydrater och om jag förstått rätt är gainomax mestadels snabba + att det blir för dyrt att börja dricka det som mellanmål varje dag +efter träning =)

GLC
2007-01-30, 16:23
Klart du kan ha en banan med dig, förvara den i den här bara :cool:

http://www.ihemmet.se/homepage/images/products/BananFodral_N.jpg

lungan
2007-01-30, 16:29
hmm bananen där är i längsta laget... =)

Gabs
2007-01-30, 16:29
Klart du kan ha en banan med dig, förvara den i den här bara :cool:

http://www.ihemmet.se/homepage/images/products/BananFodral_N.jpg

haha, finns att köpa tror jag på designtorget i sthlm city ;)

Eddie Vedder
2007-01-30, 16:30
Om jag förstått rätt är det en jämn blodsockernivå jag söker eftersom det är dom där dalarna jag bli trött av, och då antar jag att jag _vill_ ha långsamma kolhydrater och om jag förstått rätt är gainomax mestadels snabba + att det blir för dyrt att börja dricka det som mellanmål varje dag +efter träning =)

Först å främst, äter du tillräckligt på lunchen? Om du gör de och ändå får blodsockerdippar så är ett litet mellanmål väldigt bra, dock förstår jag inte resonemanget med att de måste få plats i fickan:confused:

Har du aldrig med dej nån väska eller nåt till skolan?

lungan
2007-01-30, 16:33
Först å främst, äter du tillräckligt på lunchen? Om du gör de och ändå får blodsockerdippar så är ett litet mellanmål väldigt bra, dock förstår jag inte resonemanget med att de måste få plats i fickan:confused:

Har du aldrig med dej nån väska eller nåt till skolan?


Jo, att äta mycket till lunch är inget problem, men då vi har lunch vid 11 (senast 11.30) är det inte lätt att stå sig på det fram till middagen vid 17.00...
Var mer bara ett sätt att förstå att jag inte vill låna skolmatsalens mikro för att värma upp en buffé =)

Eddie Vedder
2007-01-30, 17:11
Jo, att äta mycket till lunch är inget problem, men då vi har lunch vid 11 (senast 11.30) är det inte lätt att stå sig på det fram till middagen vid 17.00...
Var mer bara ett sätt att förstå att jag inte vill låna skolmatsalens mikro för att värma upp en buffé =)


Aha okej då förstår jag. Men asså, vanliga gamla hedelriga tips e ju såklart frukt å kanske lite nötter. De kanske låter som ett uttjatat tips men de finns ju fog för att de ofta rekommenderas oxå, gott, nyttigt å smidigt. Annars är ju en burk keso lr kesell inte fel som mellanmål, frågan e ju om de e så bra att ha de liggande i en skolväska från åtta på morronen*whistle*

lungan
2007-01-30, 17:17
Det har du iofs rätt =) Får nog köra med det, vill inte gå till kiosken och köpa något fikabröd eller en cola då man får en kick som går upp men går ner så man efter ett kort tag är lika trött igen =)

Tabbe
2007-01-30, 21:07
Mellanmals/protein bars, utmarkt att ha i fickan och smakar mumsigt.

Pulsaxe
2007-01-30, 21:13
Snubblade över det här receptet för ett tag sen. Okej, det är inte som köpta proteinbars, utan nästan som snacks. Vi pratar Energibomb... god och lättgjord sådan. Vet att det back in the days var mycket snack om hur man kunde göra egna bars. Hoppas det inspirerar nån utav er!

BARS MED FRUKT OCH NÖTTER

24 st (Ren lögn, om man inte gör dem i salta-pinnar format)
Ungstemperatur 175 grader

Ingredienser
100 g Margarin
1 dl socker
1 msk honung eller ljus sirap
5 dl havregryn
5-6 torkade aprikoser, hackade
2 msk russin
1/2 dl hasselnötskärnor eller sötmandel (grovhackade)
2 msk rostade solrosfrön
1/2 tsk kanel
1 msk vetemjöl

Tillagning
Värm ugnen. Lägg bakplåtspapper i en ugnsäker form (ca 20*30 cm). Smält margarin, socker och honung i en kastrull. Blanda resten av ingredienserna i en bunke och häll ner detta i kastrullen. Blanda väl. Bred ut massan i formen och pressa ner den ordentligt, glöm inte hörnen. Grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter. Tryck till blandningen och låt den svalna lite. Ta upp pappret med kakan och markera storleken på bitarna med en kniv. Låt svalna och skär loss bitarna. Förvara i burk med lock.

På bilden kör jag dubbel sats. Storleken på barsen gjorde jag till ca 4-5 * 7 cm och vägde sedan en, vilken hade vikten ca 50 g. Se till att göra barsen breda. Då de lätt faller sönder annars. Låt massan svalna länge med. Jag lät den svalna i nära 20 min innan jag kände att det stelnat tillräckligt. När man tagit ur plåten ur ungnen och ska pressa ihop den pressar jag in kanterna så dem blir tjockare och inte ska gå sönder lika lätt.




Tokbra! Lätt och smidigt, och kaloririkt också;), och billigt:thumbup: