handdator

Visa fullständig version : En fråga?


Echoone
2007-01-30, 15:03
Går man ner lika effektivt med kolhydrater, eller blir det en större effekt utan kolhydrater?

Axmode
2007-01-30, 15:31
Möjligtvis mer vätska om du skippar kolisar.

LadyG
2007-01-30, 15:34
Ur King Grubs Deff - En guide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
Välj en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla till varje mål. Komplettera med grönsaker. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Ett mål som kanske bör vara fettsnålare än de andra vanliga målen är frukosten, då ett högt fettintag vid den tidpunkten försämrar insulinkänsligheten flera timmar framåt. Dock är mättat fett den stora boven här och att äta en normal frukost med fett från t ex havregryn och något ägg är inget att oroa sig för.

Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på. För lite protein omöjliggör muskeltillväxt och/eller ökar risken för muskelproteinnedbrytning, medan för mycket protein leder till sänkta testosteronnivåer. För lite fett innebär också negativ inverkan på de anabola hormonerna. Sedan fyller du på med kolhydrater från näringsrika, oraffinerade källor tills du når det energiintag du siktar på. Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, medan varje gram fett ger 9.3 kcal.


Det är kaloriunderskottet som styr hur snabbt du går ner i vikt.

Däremot tycker jag det känns som att man kan äta sig mättare och nöjdare om man minskar på pasta/ris (kolhydratrikt) och tar lite mer kött (proteinrikt). Jag tycker det är väldigt lätt att överäta pasta eller ris och på så vis hamna över kcal-målet.

Det finns säkert fler åsikter om det där, jag tycker att det fungerar bäst om man håller igen på kolhydraterna lite grand. Man behöver ju inte överdriva, man ska ju orka träna och återhämta sig också! Ett underskott på 500kcal känns bra i orken vill jag lova, och kolhydrater (och protein naturligtvis) efter träning är snudd på nödvändigt tycker jag.

Eddie Vedder
2007-01-30, 16:04
Du postade ju en tråd för bara några dagar sen då du oxå fick rådet att läsa deffguiden. Givetvis kan du gå ner i vikt me kolhydrater i din kost. Du ska abslout inte skära ner på dom, kommer inte leda till nån skillnad i viktendgång om du ligger på kcal underskott i form av mindre protein, fett lr kolhydrater från maten.

Tycker deu däremot väldigt illa om all kolhydratrik mat är de väl en annan femma, men du bör fortfarande aldrig utesluta dom.

pragmatist
2007-01-31, 10:44
Grundregeln är att extrema dieter är helt onödiga. Vid konstant protein- och energiintag är fördelningen mellan fett och kolhydrater i maten nästan helt betydelselös ur viktminskningssynpunkt (med några få undentag, t.ex. om du har diabetes eller försöker deffa ner dig långt under 10% underhudsfett). Man kan alltså med fördel hitta en balans som man trivs bra med själv.

Eftersom väldigt många som tränar redan äter ganska fettsnål (och därmed kolhydratrik) mat så är det naturligt att skära ner på kolhydraterna för de allra flesta. Det lilla fett man äter behöver man, och proteinintaget bör man inte minska på i samband med kaloriunderskott (om man inte äter sanslösa mängder till att börja med). Dessutom är det ganska enkelt att ersätta hälften av riset/potatisen/pastan med sallad.

Nina L
2007-01-31, 10:48
Ett svar?

Endura
2007-01-31, 12:55
Svaret är väl: Nej, det gör ingen skillnad (så länge man ändå ligger på kaloriunderskott), det hela är bara en smaksak.

King Grub
2007-01-31, 16:51
Kvinnor använder fett som bränsle bättre än män och tjänar generellt sett på att ligga lite högre i fettintag på bekostnad av kolhydratintaget. Sedan påverkar förstås aktivitetsnivån den saken; ju mer intensiv träning och arbete, desto mer ökar kolhydratbehovet.

Cerberus
2007-01-31, 17:20
nåt som jag upplevt är korkat är att verkligen köra kolis-intaget i botten för då mår jag extremt dåligt mentalt. Äter betydligt mer kolhydrater nu för tiden för att hjärnan ska fungera ordentligt iaf.

Popeye
2007-01-31, 18:19
Men sedan har man ju hört folk som mår superbra när de går i ketos. Nästan småhöga hela tiden...