handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni är en lämplig ålder för att förlova sig?


olsson15
2007-01-30, 14:23
Själv vill jag förlova mig med min tjej som jag vart tsm med i ett år idag :)
Men hon säger att hon tycker att vi är för unga*gah!*

Vad tycker ni är en lämplig ålder?

Glömde skriva att vi är 16 båda två.

Cilia
2007-01-30, 14:24
Hur gammal är du?

Jag tycker man ska vara minst 20 och även det är ganska tidigt om man tror på livslångt förhållande.

L-Sami
2007-01-30, 14:24
Man förlovar sig när båda känner att man är redo, åldern spelar mindre roll enligt mig. Bra att tänka efter också, om man verkligen vill förlova sig och vad det egentligen betyder.

Nadja_N
2007-01-30, 14:24
Själv vill jag förlova mig med min tjej som jag vart tsm med i ett år idag :)
Men hon säger att hon tycker att vi är för unga*gah!*

Vad tycker ni är en lämplig ålder?

jag förlovade mig en gång när jag var 15/16... det var för tidigt. För MIG. Men jag känner faktiskt folk som träffades när dom var 13 och 10-20 år senare håller ihop... Så why not?

En ring är en ring är en ring... inte ett livstidsavtal ;)

Tricklev
2007-01-30, 14:26
Själv vill jag förlova mig med min tjej som jag vart tsm med i ett år idag :)
Men hon säger att hon tycker att vi är för unga*gah!*

Vad tycker ni är en lämplig ålder?

Glömde skriva att vi är 16 båda två.

Alldelles för tidigt, ingen av er vet vilka prioriteringar ni kommer villja sätta senare i livet.

Köp henne en present eller gör något romantiskt istället, ett annat bra sätt att visa uppskattning på.

Baal_Sebul
2007-01-30, 14:28
När man känner sig redo att ingå åktenskap inom en ettårsperiod från förlovningsdagen.

HerrArne
2007-01-30, 14:29
En ring är en ring är en ring... inte ett livstidsavtal ;)

En ring är ett livstidsavtal.
Förlovningen är prövotiden före avtalets ingående.

Ju.

:angel:

Dumleman
2007-01-30, 14:30
Minst 21 år eftersom 16-20 åringar tror de har hittat den perfekte bara för de varit tillsammans i 2 dagar och är såå lika. De dricker båda mjölk och gillar att bada så vad kan gå fel liksom?!

Nadja_N
2007-01-30, 14:32
En ring är ett livstidsavtal.
Förlovningen är prövotiden före avtalets ingående.

Ju.

:angel:

*hahaaaa* :laugh: Åkkej!

Snabel
2007-01-30, 14:35
Dumheter!

Sofia4_4
2007-01-30, 14:36
16 är alldeles för tidigt. Ni kan ju testa och bo ihop och se hur det går. Konstigt nog, så fort man gifter sig så höjer man sina förväntnigar på hur livet "som gift" ska vara och det skapar väldigt mycket stress, ofta gör man slut bara p.g.a detta.

Pratar av erfarenhet. :)

mathor
2007-01-30, 14:38
Det spelar ingen som helst roll. Det är en garanti man varken kan ge eller få.

T-train
2007-01-30, 14:41
Själv vill jag förlova mig med min tjej som jag vart tsm med i ett år idag :)
Men hon säger att hon tycker att vi är för unga*gah!*

Vad tycker ni är en lämplig ålder?

Glömde skriva att vi är 16 båda två.

Man förlovar sig ett halvår till ett år innan vigseln

666white
2007-01-30, 14:43
Mina föräldrar förlovade sig vid 16 och gifte sig vid 18. Dom är gifta än idag.

Sofia4_4
2007-01-30, 14:45
Mina föräldrar förlovade sig vid 16 och gifte sig vid 18. Dom är gifta än idag.

De hade annan moral då. Nu har man för många valmöjligheter och för lätt att bestämma sig att man har gjort fel.

HerrArne
2007-01-30, 14:50
De hade annan moral då. Nu har man för många valmöjligheter och för lätt att bestämma sig att man har gjort fel.

Så det du säger är att folk nuförtiden skiljer sig för att de har dålig moral och velar för mycket?

Nu gifte jag mig förvisso inte vid 18 års ålder, men jag ämnar förbli gift -- och tror mig inte vara ensam i mitt tankesätt...

Gpajpen
2007-01-30, 14:54
beror helt på vad man har för syn på förlovning. nuförtiden betyder det egentligen ingenting, det betyder att man vill gifta sig nån gång i framtiden med respektive och visa det för allmänheten.
annat var det förr (trolovningen) då man var bunden att gifta sig inom en viss tid.
har själv varit förlovad i 1 år (2,5års förhållande). kul grej fin ring.

Piranha
2007-01-30, 14:56
Som t-train säger

Man förlovar sig för att gifta sig högst ett år efter.

Förlovning är inget man gör till höger och vänster bara för att visa att
man tycker om varandra.

HerrArne
2007-01-30, 14:58
Som t-train säger

Man förlovar sig för att gifta sig högst ett år efter.

Förlovning är inget man gör till höger och vänster bara för att visa att
man tycker om varandra.

+1 för böfvelen.

Jag är så mossig att jag trodde att det var en självklarhet...

kaer
2007-01-30, 15:00
25

Vad är skälet till att du vill att ni ska förlova dig?

Snake
2007-01-30, 15:02
Aldrig.

Gpajpen
2007-01-30, 15:03
håller med om att man inte bör gå och förlova sig till höger och vänster, men finns inget som säger att man inte kan göra det om man nu verkligen vill.

lämplig ålder kan jag väl sätta till 18.

frökenzelda
2007-01-30, 15:04
Ja, om du känner att du är redo att gifta dig inom ett år så kör på... det är så traditionen säger att man ska gifta sig inom ett år efter förlovningen.

Jag tycker förlovning är helt meningslöst precis som giftermål alltså man vet ju att man älskar varandra ändå, måste man ha ett bevis på det??

frökenzelda
2007-01-30, 15:05
nuförtiden betyder det egentligen ingenting, det betyder att man vill gifta sig nån gång i framtiden med respektive och visa det för allmänheten.

Mm, men vill alla som förlovar sig verkligen gifta sig?? Min syrra är förlovad fastän hon inte vill gifta sig med sin kille det tycker jag man kan kalla för dubbelmoral.

Och varför måste man egentligen visa nåt för allmänheten har jag många gånger undrat...

Papi
2007-01-30, 15:05
Många verkar ha glömt (eller aldrig lärt sig) vad förlovning är för något.
Den ena friar, den andra säger ja, sedan är man förlovade fram till bröllopet.
Åtminstone traditionellt sett...

PowPow
2007-01-30, 15:08
Om det känns rätt så är det väl bara till att slå till.

Man kan argumentera för att förlovning är något heligt, och att man inte bör förlova sig om man inte har planer på att gifta sig inom ett år. Man kan även argumentera för att sex innan äktenskapet är en synd, om man vill det. Jag argumenterar inte för något av det. Alla gör vi som vi själva vill.

Traditioner är för folk utan eget omdömme :D

Piranha
2007-01-30, 15:09
Mm, men vill alla som förlovar sig verkligen gifta sig?? Min syrra är förlovad fastän hon inte vill gifta sig med sin kille det tycker jag man kan kalla för dubbelmoral.


Ja de är fett med dubbelmoral. de kan du hälsa syrran.



Vill man verkligen visa att man tycker om någon men inte vill gifta sig
föreslår jag man skaffar lån ihop.

Sen är de fan ingen lek å skiljas åt.

gnagaren
2007-01-30, 15:14
Ja de är fett med dubbelmoral. de kan du hälsa syrran.



Vill man verkligen visa att man tycker om någon men inte vill gifta sig
föreslår jag man skaffar lån ihop.

Sen är de fan ingen lek å skiljas åt.

+1 :D

Gpajpen
2007-01-30, 15:14
Mm, men vill alla som förlovar sig verkligen gifta sig?? Min syrra är förlovad fastän hon inte vill gifta sig med sin kille det tycker jag man kan kalla för dubbelmoral.

Och varför måste man egentligen visa nåt för allmänheten har jag många gånger undrat...
nej alla vill säkert inte det. men folk missar poängen, det är inte längre ett måste att gifta sig över huvudtaget om man förlovar sig.

varför en del måste visa nått för allmänheten får du fråga dom om :D

Sofia4_4
2007-01-30, 15:17
Så det du säger är att folk nuförtiden skiljer sig för att de har dålig moral och velar för mycket?

Nu gifte jag mig förvisso inte vid 18 års ålder, men jag ämnar förbli gift -- och tror mig inte vara ensam i mitt tankesätt...

Dåligt moral? Nej.
Men man sätter inte samma värderingar i ett giftemål idag som man gjorde förr. Man skiljer sig alldeles för lätt.

Bra att det funkade för dig.

Sen när man pratar generelt så säger man inte att alla är så. Självklart att det finns undantag...

LadyG
2007-01-30, 15:18
:D Ja de är fett med dubbelmoral. de kan du hälsa syrran.



Vill man verkligen visa att man tycker om någon men inte vill gifta sig
föreslår jag man skaffar lån ihop.

Sen är de fan ingen lek å skiljas åt.

:laugh:

Erfarenheten talar? :D

Noodles
2007-01-30, 15:23
Vill man verkligen visa att man tycker om någon men inte vill gifta sig
föreslår jag man skaffar lån ihop.


Haha. :D

Jag sällar mig till den konservativa skaran. Om man förlovar sig tycker jag man ska ha avsikten att gifta sig inom ett år. Om man inte har några planer på att gifta sig eller dela resten av sitt liv med personen så kan man strunta i förlovningen. Någon exakt ålder är svår att sätta men personligen tycker jag att 16 år är för ungt. När jag var 16 hade jag ett förhållande där vi minsann skulle dela livet ihop bla bla bla. Vi var tillsammans tre år och idag har jag ytterst svårt att se hur jag skulle kunnat dela mitt liv med den personen. Jag vill inte vara negativ men ett år är inte speciellt lång tid att vara tillsammans. Även om det kan kännas så när man är 16.

Med min sambo har jag varit tillsammans i snart sju år och vi kommer förlova oss den dagen vi vet att vi kommer gifta oss inom ett år. Tills dess har vi bara lån och lägenhet ihop.

Sofia4_4
2007-01-30, 15:39
Ok, men nu när jag tänker efter så är förlovningen den mest romatiska delen av hela giftemål grejen. Och om man nu inte vill gifta sig, för att t.ex det är jobbigt att fixa och vara med på släktfest och vill istället spendera pengarna till resor, så kan man bara förlova sig och vara lite sådär romantisk. Så, why not.
Man förlorar varken pengar eller kärlek på att bara förlova sig. Sen funkar det inte är det bara att bryta förlovningen. Bättre än att hålla på o skiljas, trots att även det är rätt enkelt...om man inte har barn ihop.

JustinCredible
2007-01-30, 15:43
30 +

burre
2007-01-30, 15:45
25-30 känns lagom.

Jacksatan
2007-01-30, 15:49
16 är alldeles för tidigt. Ni kan ju testa och bo ihop och se hur det går. Konstigt nog, så fort man gifter sig så höjer man sina förväntnigar på hur livet "som gift" ska vara och det skapar väldigt mycket stress, ofta gör man slut bara p.g.a detta.

Pratar av erfarenhet. :)

Håller med dig där.
Sen tycker jag nog man ska bo ihop ett tag innan man ens diskuterar det. Att förlova sig när man är nykär efter 3månader som många gör tycker jag är dumt. Sätter som Sofia säger bara större press och krav.

DavidN
2007-01-30, 16:12
Som t-train säger

Man förlovar sig för att gifta sig högst ett år efter.

Förlovning är inget man gör till höger och vänster bara för att visa att
man tycker om varandra.

verkligen.

uppskattning kan man visa med lite blommor, middag eller ett smycke kanske?

s_himself
2007-01-30, 16:34
Jag tycker folk tar för lätt på förlovning. Det är alltså ett livslångt löfte om att du vill tillbringa resten av ditt liv med denna människa och ska va trogen osv osv.

Efter ett år är man fan fortfarande nykär och det kan ta slut fort. Man ska känna varande väldigt väl och man bör inte ställa frågan om man inte är 110% säker på att ens partner vill samma sak. Man klart, det kan man kankse inte alltid vara och få chansa. Men oftast vet man nog om båda har ungefär samma tankar om varandra.

Myndig till att börja med ska man vara. Sedan är det svårt... Många vet inte vad man vill göra efter gymnasiet. om man vill flytta iväg och plugga eller jobba eller studera utomlands eller vad som. Och där kan det skilja sig en del mellan varandra helt plötsligt. När man kommit så långt att man stadgat sig lite och båda vet vad dom vill göra så är det väl lämpligt. Känns som man bör va runt 20-21 vid det laget. Då har man väl någon hum om hur man vill göra framöver.

Sedan om förlovning ska innebära att man ska gifta sig 1år efter vet jag inte om det måste innebära. Men därimot så det ske iaf innom 3år.

shut teh face
2007-01-30, 16:59
Gör vad ni vill, men kalla det nödvändigtvis inte förlovning. Bär ring för att visa att ni älskar varandra. Man måste inte gifta sig, man ingår inte i något avtal. Gör precis vad ni själv tycker. Det är på tid att moderniseringen träder i kraft även på denna punkt.

nr16
2007-01-30, 17:15
Själv vill jag förlova mig med min tjej som jag vart tsm med i ett år idag :)
Men hon säger att hon tycker att vi är för unga*gah!*

Vad tycker ni är en lämplig ålder?

Glömde skriva att vi är 16 båda två.



En på mitt I-val förlovade sig när han var 16, hon vet jag inte hur gamal hon är men de går säkert bra...

hultman
2007-01-30, 17:44
Själv vill jag förlova mig när jag känner att jag inom en snar framtid ska gifta mig. Har varit tillsammans med min flickvän i 1½ år nu, men än finns det inga tankar på förlovning, även om vi trivs bra ihop.

mangemani
2007-01-30, 18:41
rätt ålder är när man känner sej redo såklart.

Sofia4_4
2007-01-30, 18:45
rätt ålder är när man känner sej redo såklart.

att känna sig redo och att vara redo är inte samma sak.

Boven
2007-01-30, 18:51
Varför måste folk förlova sig så tidigt för att visa sin kärlek till varandra och omvärlden? Tror folk att man är mer tillsammans och att förhållandet ska bli bättre alternativt att förhållandet kommer hålla resten av livet bara för att man förlovar sig? Jaja, jag tycker som många andra att man ska förlova sig efter man har bott ihop ett tag och man känner att man vill gifta sig inom en kort framtid.

mvh Boven

mangemani
2007-01-30, 18:52
att känna sig redo och att vara redo är inte samma sak.

när är man redo då?och hur vet man det?

Sofia4_4
2007-01-30, 18:55
när är man redo då?och hur vet man det?

Man är redo när man har upplevt en grå vardag tillsammans under en längre tid och vill fortfarande förlova sig med samma person.

mangemani
2007-01-30, 18:59
Man är redo när man har upplevt en grå vardag tillsammans under en längre tid och vill fortfarande förlova sig med samma person.


ja,då känner man väl sej redo efter ett tag?man vet att förhållandet är starkt nog,älskar varandra bla bla,då känner man sej redo att ta nästa steg,förlovning.

Boven
2007-01-30, 19:16
Man är redo när man har upplevt en grå vardag tillsammans under en längre tid och vill fortfarande förlova sig med samma person.

Helt rätt! Kunde inte sagt det bättre själv.

mvh Boven

frökenzelda
2007-01-30, 21:20
Ja de är fett med dubbelmoral. de kan du hälsa syrran.

Hon vet redan vart jag står.

Och om man nu inte vill gifta sig, för att t.ex det är jobbigt att fixa och vara med på släktfest och vill istället spendera pengarna till resor

Finns väll ingenting som säger att man måste fixa en massa och ha släktfest om man gifter sig.. min bror gifte sig borgerligt och efter det bjöd de bara sina allra närmaste dvs. syskon och föräldrar. De gjorde det inte till nån stor grejj utan käkade bara lite god mat och en efterrrätt.

Jax
2007-01-30, 21:30
Som t-train säger

Man förlovar sig för att gifta sig högst ett år efter.

Förlovning är inget man gör till höger och vänster bara för att visa att
man tycker om varandra.
Håller med!

kelk
2007-01-30, 21:34
Jag håller med piranha!

Vad skulle en förlovning betyda för dig olsson?

olsson15
2007-01-31, 20:43
Jag håller med piranha!

Vad skulle en förlovning betyda för dig olsson?

För mig så betyder den att man värkligen älskar varandra och klarar av svåra situationer utan att lämna varandra. Och så är det ju en prövotid om man nångång gifter sig eller inte*cupid*

FreCKo
2007-01-31, 21:03
Jag citerar gitarristen i mitt band:


Vafan ska du förlova dig för? Den enda skillnaden är att ni kommer ha sex en extra gång och en ring på fingret!

Whistler
2007-01-31, 22:27
Många verkar ha glömt (eller aldrig lärt sig) vad förlovning är för något.
Den ena friar, den andra säger ja, sedan är man förlovade fram till bröllopet.
Åtminstone traditionellt sett...

+1 på det.

Hur fasen går det till egentligen?


Killen: "Öhrm, jag tänkte höra om du vill att jag ska fråga om du vill gifta dig med mig. Alltså, typ om vi ska förlova oss."

Tjejen: "Jaaaa! Klart vi ska förlova oss. När ska vi göra det? Vi säger om fyra veckor".

Killen: "Okej... Så, vad är vi nu? 'Förförlovade'?"

Tjejen: "Ja, nåt sånt. Hmm, betyder det här extra steget att jag får en extra ring?"

Killen: "Ehrm, fan... Jag skulle hållit mig till traditionerna."

Fyra veckor senare:

Killen: "Eh, ha den äran!"

Den smala råttan: "Nej, dumsnut!"

Killen: "Förlåt." "Älskling, vill du gifta dig med mig?"

Tjejen: "Sure... Men det här kom ju inte som en överraskning direkt."


*rolleyes*

Anova
2007-01-31, 22:44
Själv vill jag förlova mig med min tjej som jag vart tsm med i ett år idag :)
Men hon säger att hon tycker att vi är för unga*gah!*

Vad tycker ni är en lämplig ålder?

Glömde skriva att vi är 16 båda två.

Jag tycker såhär:
En förlovning är mellan två människor, och om de båda är överens om en förlovning så finns det ingen åldersgräns och inga måsten som man måste gått igenom för att man ska förlova sig.. En förlovning handlar om känslor och om en vilja att fortsätta livet tillsammans, den känslan är så pass privat att ingen utomstående kan säga vad som är rätt och fel..

I ditt fall är ju din tjej kanske inte mogen nog att ta ett sånt stort steg som en förlovning betyder.. Och då är det bättre att vänta.. Ni har ju hela livet på er och det finns inga skäl att skynda..

Själv förlovade jag mig 1999, då var jag 21 och vi hade redan bott ihop ett tag. Kyrkan bokades till juli 2002, tyvärr hinner det hända saker på 1½ år, min älskade blev allvarligt sjuk.. Nu är vi fortfarande enbart förlovade, jag har omvärderat hela förhållandet och känner inte längre att äktenskapet är något viktigt..

AlexGBG
2007-02-01, 00:32
varför över huvud taget förlova sig? känns onödigt, har ju ingen praktisk funktion över huvud taget...

Trance
2007-02-01, 00:47
Man förlovar sig när båda vill och är modiga nog att strunta i vad resten av besserwisser-världen tycker.

Krampus
2007-02-01, 00:54
Man förlovar sig när båda vill och är modiga nog att strunta i vad resten av besserwisser-världen tycker.

+1
You go girl! :)

JailBait
2007-02-01, 01:10
När man känner att personkemin stämmer och man verkligen älskar personen. När personen tar dig för vad DU är utan och innan. När man har haft rediga downs tillsammans och stöttat varann. Upplevt allting tillsammans. Man måste kunna vara sig själva i ett förhållande. Att man senare utvecklas tillsammans och ser en framtid ihop är ju ett beslut som båda får komma fram till tillsammans. Finns väl egentligen ingen ålder men man skall ju helst ha hittat sig själv innan man hittar "den andre"! Och sätter den där ringen på det där fingret ;) Lyckan kommer inte automatisk med ringen, den är bara ett bevis på att två personer är en.

Chaan
2007-02-01, 01:21
Vad tycker ni är en lämplig ålder?


Det e nog för sent.

Gifta sig = frågan.

För resten har jag en jämnårig barndomsvän som förlovade sig lite hemligt med sin sambo efter ca 5 år. Då trodde man ju att det var inbjudningar till bröllop på väg, ganska snopet att de inte gift sig ännu, efter ca 3 år till. Istället har de börjat producera barn.

olwe
2007-02-01, 08:01
varför över huvud taget förlova sig? känns onödigt, har ju ingen praktisk funktion över huvud taget...

Ehh, jo. Giftemålet innebär juridiska skillnader inom arv osv. Förlovningen kommer ju automatiskt innan man gifter sig?

När man ska förlova sig är ju självklart individuellt men jag tycker att man bör vänta tills man är ca 25 i alla fall. Personligen skulle jag aldrig göra det (om någonsin) innan 30 men det är bara jag.

Jag tycker att det är väldigt white-trash att gifta sig innan 20. Det gäller i ännu högre grad att skaffa barn i den åldern.

adriano
2007-02-01, 08:29
4000

ripper
2007-02-01, 08:42
Tycker man ska vänta tills man är minst 20. Och att man varit tillsammans över ett år. Jag gjorde misstaget att förlova mig som ung och det höll inte länge och ingen tog det på allvar. Men sen träffade jag en ny och nu har vi varit förlovade i 3 år. Men skulle det ta slut någongång kommer jag aldrig att förlova mig igen, =)

AlexGBG
2007-02-01, 12:05
varför över huvud taget förlova sig? känns onödigt, har ju ingen praktisk funktion över huvud taget...

Ehh, jo. Giftemålet innebär juridiska skillnader inom arv osv. Förlovningen kommer ju automatiskt innan man gifter sig?

När man ska förlova sig är ju självklart individuellt men jag tycker att man bör vänta tills man är ca 25 i alla fall. Personligen skulle jag aldrig göra det (om någonsin) innan 30 men det är bara jag.

Jag tycker att det är väldigt white-trash att gifta sig innan 20. Det gäller i ännu högre grad att skaffa barn i den åldern.


ja, GIFTEMÅLET ja.

förlova sig, om man nu ska hålla på med sånt, ska väl göras runt ett år innan man gifter sig?

och är en förlovning nånting man måste göra för att gifta sig?

jag antar att förlovning betyder för-lova, man lovar alltså egentligen att gifta sig med denna person senare.