handdator

Visa fullständig version : Schema passandes fotbollsspelare?


minime08
2007-01-30, 14:12
Tjena!
Jag är en kille som lirar fotboll på elitnivå.
Är 17 år, 18 i April. Väger 69 kg och är 177 cm lång.
Vad för träning ger mig mest som fotbollsspelare?
Vi fotbollsspelare är ju inte direkt kända för att vara "biffar" om man säger så.
Jag är extremt dålig på det här med egen träning. Därför jag frågar här istället för att ställa mig i gymmet och köra på något som inte alls gynnar mig som fotbollsspelare.
Vill inte köra med kosttillskott. Mycket och bra mat räcker! Kör redan på det. (Fått kostschema av vår coach) :thumbup:

Ett träningsschema skulle inte skada
Har 3 och ibland 4 dagar i veckan över till egen träning.
Tack på förhand! :smash: :confused:

gnagaren
2007-01-30, 14:16
Hur kan du ha 3-4 dagar över i veckan om du tränar på elitnivå? De personer jag känner som idrottar/t på elitnivå tränar 5dagar i veckan +1-2 matcher, ibland är hela veckan upptagen av träning.

OnT: Vad är det du vill förbättra, bli snabbare, spänstigare, starkare i närkamper? O.s.v. Skriv upp målen du vill uppnå med träningen så är det lättare att ge dig tips. :thumbup:

Armstrong
2007-01-30, 14:18
träna hela kroppen. starka bålmuskler och plyometrisk träning skulle nog göra dig gott...

major Pectoralis
2007-01-30, 14:20
Tjena!
Jag är en kille som lirar fotboll på elitnivå.
Är 17 år, 18 i April. Väger 69 kg och är 177 cm lång.
Vad för träning ger mig mest som fotbollsspelare?
Vi fotbollsspelare är ju inte direkt kända för att vara "biffar" om man säger så.
Jag är extremt dålig på det här med egen träning. Därför jag frågar här istället för att ställa mig i gymmet och köra på något som inte alls gynnar mig som fotbollsspelare.
Vill inte köra med kosttillskott. Mycket och bra mat räcker! Kör redan på det. (Fått kostschema av vår coach) :thumbup:

Ett träningsschema skulle inte skada
Har 3 och ibland 4 dagar i veckan över till egen träning.
Tack på förhand! :smash: :confused:

Lägg upp ett shema med skivstångsövningar som du kör 2-3 ggr/vecka hela säsongen. När säsongen är som intensivast räcker det med färre set, färre övningar och kortare pass (ca 20-30 min) i underhållssyfte.

Lämpliga övningar att köra (välj 1-5övn./pass/period - kör inte alla på en gång.) efter att först ha tränat in tekniken:

knäböj
ryckböj
frontböj
splittad böj
utfall (fram, sida, snett)
marklyft
raka marklyft
goodmornings
rodd
militärpress
drag till hakan
frivändning (hel, hängande, från plint)
ryck (som frivändning)
push-press
chins
dips
tåhäv

Träning för muskelkorsetten är även viktigt. Övningar att välja mellan finns här: http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor172895

minime08
2007-01-30, 14:20
Det är så att jag har träningarna inte alls långt ifrån min bostad.
Träningarna är oftast lite senare på kvällen så jag har tid direkt efter skolan att träna. Därav har jag 3-4 dagar ledigt för egen träning.

Det jag vill uppnå med min träning vid sidan av den jag redan får av fotbollen är:

*Bli mer explosiv
*Starkare i överkroppen utan att bli stor och klumpig.
*Konditionen måste helt klart förbättras.

Lite tips på stretching kanske kan behövas också. Fotbollsspelare är ju som bekant väldigt stela.

:confused: :thumbup:

major Pectoralis
2007-01-30, 14:25
prioriterad ordning på träningsstegen

1. teknik
2. grundträning - tillvänjning
3. grundträning - grundstyrka/muskeluppbyggnad
4. maxstyrka
5. explosivstyrka
6. tung plyomteri

Man bör på steg och klarar kraven där innan man går över på steg 2 osv. Inte alla som ens når steg 6.

major Pectoralis
2007-01-30, 14:49
prioriterad ordning på träningsstegen

1. teknik
2. grundträning - tillvänjning
3. grundträning - grundstyrka/muskeluppbyggnad
4. maxstyrka
5. explosivstyrka
6. tung plyomteri

Man bör på steg och klarar kraven där innan man går över på steg 2 osv. Inte alla som ens når steg 6.

...börjar på steg 1... menade jag*whistle*

minime08
2007-01-30, 14:55
Okej. Tack. Undrade precis vad som menades med bör på steg :hbang:
Finns det inget schema man kan gå efter?
När jag är på gym (Vilket inte alls är ofta) går jag mest mellan olika maskiner och kör det jag känner för.
Skulle underlätta om man har något att gå efter. Några övningar.
Fick iofs en del övningar utav dig Major, men hur lägger man ut dom på mina 3-4 dagar jag har ledigt i veckan? :em: :smash:

Inte endast maskiner. Kör lite med stång också.

Guddi
2007-01-30, 15:05
Sluta upp med maskinerna och kör med stång och hantlar istället.

Övningarna som majoren föreslog är bra men se till så att det finns någon som kan lära dig rätt teknik i vissa av övningarna innan du ger dig på dem. Tänker främst på
knäböj
ryckböj
frontböj
marklyft
raka marklyft
rodd
frivändning (hel, hängande, från plint)
ryck (som frivändning)

Tekniken är även viktig i de andra övningarna fast de är aningen lättare att lära sig själv genom att titta på en video eller liknande.

Stretching är inget man bara ska ge sig på för att det ska göras utan det är något som man ska börja med om man verkligen behöver det. Om du spelar på elitnivå så har ni säkert någon sjukgymnast/naprapat/massör som kan hjälpa dig med den biten.

Kondition är inget du ska träna på egen hand då det är väldigt lätt att man blir övertränad. Som fotbollspelare så får man i stort sett all kondition man behöver av att jobba hårt på träningen och spela matcher (förutsätter förstås att tränaren vet vad han sysslar med).

Kotten
2007-01-30, 17:32
av egen erfarnehet kan jag tala om att det är extremt svårt att kombinera fotboll 4 gånger i veckan med styrke träning. Det enda som hände med mig va att jag vart mycket tröttare på fotbollen och då även fast jag åt hur mycket som helst. Skulle vara att köra 1 styrke pass i veckan då kanske, mer kommer du inte palla i längden. Om det nu är så att du verkligen tar i på fotbollen vill säga.

minime08
2007-01-30, 18:33
Okej. Jag börjar med att testa 2 gånge i veckan. Om jag känner mig trött på fotbollsträningarna så drar jag ner till en gång i veckan.
Om någon träning av någon konstig anledning uteblir kan jag ersätta den med ett gympass. :thumbup:

katzeklo
2007-01-30, 18:48
du lär ju måssta skippa nån av fotbollsträningarna om du inte vill bli mager som ett skelett..
försökte träna boxning och gym på samma gång.. gick bara inte! man får helt enkelt byta ut en av dagarna av " springning/kondition" mot vikter och se det som fotbollsträning det med

minime08
2007-01-30, 18:57
Jag är INTE ute efter att bli stor.
Bara starkare och mer explosivare. Och varför skulle jag behöva byta ut en fotbollsträning mot gym? :confused:

katzeklo
2007-01-30, 18:59
Jag är INTE ute efter att bli stor.
Bara starkare och mer explosivare. Och varför skulle jag behöva byta ut en fotbollsträning mot gym? :confused:

överträning

minime08
2007-01-30, 19:03
Så jag blir övertränad på fotbollsplanen men inte på gymmet?
Varför blir jag det isf?

jontahontas
2007-01-30, 19:04
Nu har ju du fått sinnessjukt bra svar här som du verkligen kan ta lärdom av. Men är det som du säger, att du spelar på hög nivå, så bör styrketräningsrutinen läggas upp av din tränare. Inte till punkt och pricka kanske men min erfarenhet när jag var 16-17 och tränade friidrott och ville börja gymma så fick jag vissa begränsningar att rätta mig efter av min tränare.

Han/hon har säkerligen vissa önskemål om vad du bör träna när.

katzeklo
2007-01-30, 19:27
Så jag blir övertränad på fotbollsplanen men inte på gymmet?
Varför blir jag det isf?

nej
Det jag syftar på är att om du tränar fotboll på hög nivå flera dagar i veckan så är det inte lämpligt att lägga till styrkepass på dagar som egentligen ska vara vila.
utifall du ej visste, så byggs musklerna under vila, ej träning

MilkmaN
2007-01-30, 19:48
Jag är i en liknande sits, har dock kombinerat i snart 2 år nu och det är främst senaste 10 månaderna som jag verkligen har fått till det. Jag spelar dock handboll och inte fotboll.

Nycklar för min del:

Helkroppspass
Variera set och repantal mellan dina olika pass
Träna aldrig till failure utan stanna 2-3 reps ifrån
Bara basövningar, lyft med explosivitet och jag menar MYCKET explosvitet.

minime08
2007-01-30, 21:16
nej
Det jag syftar på är att om du tränar fotboll på hög nivå flera dagar i veckan så är det inte lämpligt att lägga till styrkepass på dagar som egentligen ska vara vila.
utifall du ej visste, så byggs musklerna under vila, ej träning

Jag missförstod dig helt totalt.
Självklart byggs musklerna när man vilar och inte när man tränar.

Tack för alla svaren! Sjukt bra, ska ta in allt och gå och rådfråga min tränare och se vad han säger att jag får och inte får göra.

:hbang: :thumbup:

Kotten
2007-01-30, 22:29
Så jag blir övertränad på fotbollsplanen men inte på gymmet?
Varför blir jag det isf?


du kommer inte ha någon energi till varken det ena eller andra i slutändan, så allt kommer bara bli jobbigt, tro mig.

MilkmaN
2007-01-30, 22:31
du kommer inte ha någon energi till varken det ena eller andra i slutändan, så allt kommer bara bli jobbigt, tro mig.

Det är fullt möjligt. Kolla min journal ;)

z_bumbi
2007-01-31, 11:14
Men är det som du säger, att du spelar på hög nivå, så bör styrketräningsrutinen läggas upp av din tränare.

:thumbup:

Rådgör med tränaren och vet han/hon inte vad du bör göra på gymet så vet han/hon säkert vem du ska vända dig till, eller i alla fall borde han/hon veta det.