handdator

Visa fullständig version : Överge dator för konsoll? (Musälskare)


Johan O
2007-01-30, 12:30
Som rubriken lyder är jag lite inne på att överge spelandet på dator till förmån för alla härliga konsoller som finns idag. Dels är det en utrymmesfråga, att slippa ha en stor stationär pjäs som stjäl plats, dels priset, dels att konsollerna är så jävla bra som dom är idag.
Jag spelar mest shooters och strategispel, och strategispelen är ju oftast inte lika resurskrävande som shooters och borde gå fint att spela på en bra bärbar dator istället.

Det största orosmolnet är dock min härliga MUS! Eftersom jag älskar shooters så är man ju väldigt van vid att styra sikte osv. med just musen. Men jag är jävligt tveksam till om man kan njuta lika mycket av en shooter på en X-box eller Playstation där man styr hårkorset med en analog styrspak!?

Provade Red faction för flera år sedan på PS2'an, men tyckte det var en horribel upplevelse, eftersom det kändes extremt klumpigt att styra med den analoga spaken. Grand Theft Auto spelen är även dom träliga när man ska styra hårkorset, det är ju skitsvårt att träffa rätt manuellt!*gah!*

Men jag har ju blivit sååå sugen på en X-box 360 nu iom Gears of war och Lost Planet mm.!

Min fråga är då till er inbitna konsollister: Kan man vänja sig vid shooters och analoga styrspakar om man är van vid mus? Eller blir känslan aldrig densamma?:cryout:

Kanske ska tilläga att jag lyckats införskaffa ett Wii och är sugen på att köpa Call of Duty 3 för att testa hur det funkar att sikta med Wii-mote. Det har verkat lovande i skjutadelarna av Rayman.*popcorn*

MasterChief
2007-01-30, 12:35
Jag tycker att en analog styrspak ÄR HELA GREJEN med shooters! Det ska inte vara så jävla lätt att skjuta, och en styrspak gör det till mer utmaning. Framförallt när man börjar bli ruggigt stressad och det gäller att bibehålla precisionen.

skaparn
2007-01-30, 12:38
Jag tycker att en analog styrspak ÄR HELA GREJEN med shooters! Det ska inte vara så jävla lätt att skjuta, och en styrspak gör det till mer utmaning. Framförallt när man börjar bli ruggigt stressad coh det gäller att bibehålla precisionen.

Sa han som hette Master Chief...

Jag delar ditt problem Johan O. Har insett att det kostar miljarder att hålla sig ajour med PC-hårdvara och därför är en konsol ganska lockande. Men då tänker jag på spel som FEAR och börjar sakna musen innan jag ens gett upp den.

MasterChief
2007-01-30, 12:41
Sa han som hette Master Chief...



Jepp. Jag har nästintill obegripliga skillz i min tumme. Möss är för tjejer.

Scratch89
2007-01-30, 12:42
Spelkänslan är ju flera hundra gånger starkare på konsol. Även det som skaparn tog upp, att man inte behöver uppdatera hela jädra tiden, är också ett starkt argument, iallafall för mig som student.

skaparn
2007-01-30, 12:44
Jepp. Jag har nästintill obegripliga skillz i min tumme. Möss är för tjejer.

Det ska faktiskt sägas att Halo är ett av de få shooter-spel som jag tyckt varit underhållande på konsol på senare tid. Däremot sög ju exempelvis Doom 3.

MasterChief
2007-01-30, 12:45
Det ska faktiskt sägas att Halo är ett av de få shooter-spel som jag tyckt varit underhållande på konsol på senare tid. Däremot sög ju exempelvis Doom 3.

Tack! Det uppskattas att du gillar att leka mig.

aliquis
2007-03-19, 17:57
Konsollerna är väl alltid bra vid release, problemet är att de inte utvecklas på några år så mot slutet av sin livslängd är de ju rätt dåliga jämfört med en PC, men spelen kan ju vara jättebra för det så, och billigare är de ju med.

Strategispel på konsoll är väl svårspelat? De nya till PC är ju rejält krävande också, men nu sade du bärbar dator iofs.
Enda konsollen jag skulle vilja spela strategispel på annars är DS.

Jag tror att du kan tycka att spelet är precis lika bra med styrspak, jag har spelat lite Metroid Prime och jag tycker det är skoj ändå, men visst är det inte lika mycket precision o så men behöver det vara det? Wiis kontroll lär ju vara perfekt för det dock, även om den inte är helt exakt så lär ju känslan göra det värt det hur som helst.

Hur som helst, ett spel kan nog vara toppen även utan asbra kontrollrar, så styrspakar fungerar nog, men jag personligen tycker ju att både wiimoten och stylus känns mer lockande.

NiXPhoenix
2007-03-19, 18:09
PS3 kommer man kunna ha mus och tangentbord till. Vet inget mer än så dock.

Fatalist
2007-03-19, 18:14
Spelkänslan är ju flera hundra gånger starkare på konsol. Även det som skaparn tog upp, att man inte behöver uppdatera hela jädra tiden, är också ett starkt argument, iallafall för mig som student.

Shooters? Inte en chans, det är så klumpig styrning så man missar all inlevelse.

Solros
2007-03-19, 18:19
Personligen föredrar jag stragespel och FPS på datorn, allt annat till konsoll!

Mental
2007-03-19, 18:23
Shooters? Inte en chans, det är så klumpig styrning så man missar all inlevelse.

Kan inte tänka mig att strategi ala world of warcraft eller starcraft civ serien och de är speciellt bra på konsol heller, jag ser konsoll som ett komplement till PC

Fightingspel och sportspel är ju överlägset på konsoll.

mangemani
2007-03-19, 18:24
varför inte kombinera?varför utesluta det ena för det andra?
jag har Wii,xobox360,snart ps3 samt en hyffsad dator och jag spelar/använder allihop.
alla har ju sina "unika" egenskaper.

Mental
2007-03-19, 18:25
varför inte kombinera?varför utesluta det ena för det andra?
jag har Wii,xobox360,snart ps3 samt en hyffsad dator och jag spelar/använder allihop.
alla har ju sina "unika" egenskaper.

För det kostar en del för en stackars student?

mangemani
2007-03-19, 18:27
För det kostar en del för en stackars student?



aj,tänkte ej på det=/,tänkte i min egen lilla värld nu,sorry=/

shut teh face
2007-03-19, 18:35
Köpte mig en ny dator för ett tag sedan men det lutar ändå åt att man köper konsol.

Bilspel och fighting SKA spelas på konsol och det får mig att vilja ha en ..

Vet ej om det blir ps3 eller 360 än dock!!11

Kwon
2007-03-19, 19:24
Är musälskare men hade en period då jag bara körde konsoller (när Tekken 2 släpptes te Playstation).

RTS-lir gör sig bäst på burken, medan fightinglir och action funkar bäst på console imho

olsson15
2007-03-19, 20:23
Överge dator för konsoll? *(Musälskare)*

Kan misstolkas lite*whistle*

hahavaffan
2007-03-19, 23:54
Överge dator för konsoll? *(Musälskare)*

Kan misstolkas lite*whistle*Shit.



Jag hade aldrig klarat av att lira shoot 'em up spel på en konsol. Mus är et moste.