handdator

Visa fullständig version : Slippa undan praktik.


TrIff
2007-01-30, 11:13
Jag har gått omkring hemma och varit arbetslös ett par månader nu. Har sökt par jobb men det har inte direkt gett nån utdelning. Jag har ingen a-kassa utan får pengar från annat håll.
Idag när jag var på arbetsförmedlingen sa dom att ifall jag inte hittat något jobb inom fyra veckor så blir det till att skaffa praktikplats. Hur ska jag slippa undan? Jag har varit på praktik sen jag fyllde 18 och det känns inte så jävla givande att gå omkring och vara gratis arbetskraft för endast 1300 kronor mer i månaden.

Cilia
2007-01-30, 11:15
Var får du pengar ifrån idag då?

Men praktik kan ju leda till arbete.
Vet dom om dig så är det lättare att få chansen när dom behöver arbetskraft.

Annars får du väl flytta om du inte hittar jobb där du bor nu?

TrIff
2007-01-30, 11:24
Var får du pengar ifrån idag då?

Men praktik kan ju leda till arbete.
Vet dom om dig så är det lättare att få chansen när dom behöver arbetskraft.

Annars får du väl flytta om du inte hittar jobb där du bor nu?
Soc får jag pengar av just nu.
Skulle jag anse att chansen var relativt stor så skulle jag ju självklart göra praktiken. Men då jag varit på flera stycken olika ställen och det aldrig gett någon utdelning så känns det inte så motiverande.
För att kunna flytta måste jag ha ett jobb först, och det är det jag söker överallt i hela Sverige utan att få nåt. Allting är hopplöst.

Cilia
2007-01-30, 11:26
Men är du så säker på att skattebetalarna i din kommun tycker det är ok att du sitter hemma på rumpan bara för att du inte ORKAR ta en praktikplats?

Det är inte hopplöst och omöjligt.

Mental
2007-01-30, 11:29
Praktik är bra för att komma ur arbetslöshetslunket, att få fasta tider, och något att sysselsätta sig med är ju toppen. Var glad att arbetsförmedlingen är beredd att ställa upp på praktikarrangemang i stället.

TrIff
2007-01-30, 11:29
Men är du så säker på att skattebetalarna i din kommun tycker det är ok att du sitter hemma på rumpan bara för att du inte ORKAR ta en praktikplats?

Det är inte hopplöst och omöjligt.
Jag kan höra av mig när det blir mitt problem att skattebetalarna betalar mig för att sitta hemma.

babbett
2007-01-30, 11:30
Om du inte vill ta praktikplatsen som erbjuds så får du väl kämpa hårdare för att skaffa ett jobb!

Cilia
2007-01-30, 11:32
Jag kan höra av mig när det blir mitt problem att skattebetalarna betalar mig för att sitta hemma.
var tror du försörjningsstödet kommer ifrån för kassa?

Hades
2007-01-30, 11:34
Härligt med folk som väntar sig att få pengar utan någon motprestation. Flytta utomlands, det finns mängder med jobb.

TrIff
2007-01-30, 11:46
var tror du försörjningsstödet kommer ifrån för kassa?
Jag tänkte mest på att jag skiter i vilket.

TrIff
2007-01-30, 11:48
Härligt med folk som väntar sig att få pengar utan någon motprestation. Flytta utomlands, det finns mängder med jobb.
Haha det var då fan vad populärt det var att fråga hur man ska slippa undan praktiken, alla med heltidsjobb blev vansinniga.
Vet du nån sida där det finns jobb i utlandet att söka?

regus
2007-01-30, 11:49
Jag tänkte mest på att jag skiter i vilket.

Tur för dig att det finns många personer som tänker annorlunda.

chidde
2007-01-30, 12:07
hur gammal är du nu?

arbetsförmedlingens system må vara konstigt, men det funkar
var skeptisk förr också med alla dessa praktikplatser, man jobbar gratis och blir utnyttjad... sen är man tillbaka där man var förut

men sånt leder tydligen till jobb, jag började som praktikant och nu har jag ett heltidsjobb. det låter sjukt men sant

välj praktikplats med omsorg, ta nåt ställe du kan tänka dig jobba på
se det som en möjlighet, vilket det är... annars finns det möjlighet att få praktikplats utomlands också, ta reda på villkoren

pellep
2007-01-30, 12:09
Tycker du har lite taskig attityd emot det hela.
Inte fan är det skoj att åka upp på praktikplats, men det är så mycket bättre än att sova bort hela dagarna osv.

Officer
2007-01-30, 12:14
En snabb sökning på dina postinlägg Triff visar att du sitter på kolozzeum kl 01-02 i natten och skriver. Jag tror att praktikplats kommer att göra dig stor nytta.


+1 på chidde.

TrIff
2007-01-30, 12:21
hur gammal är du nu?

arbetsförmedlingens system må vara konstigt, men det funkar
var skeptisk förr också med alla dessa praktikplatser, man jobbar gratis och blir utnyttjad... sen är man tillbaka där man var förut

men sånt leder tydligen till jobb, jag började som praktikant och nu har jag ett heltidsjobb. det låter sjukt men sant

välj praktikplats med omsorg, ta nåt ställe du kan tänka dig jobba på
se det som en möjlighet, vilket det är... annars finns det möjlighet att få praktikplats utomlands också, ta reda på villkoren
21 år. Det är möjligt att det fungerar i "vanliga" kommuner där de anställer lite annat folk än från sin släkt. Men i en kommun på 3500 personer är det extremt viktigt med att ha ett bra namn och komma från en bra familj annars är man inte värd ett skit. Kanske låter ut som att jag har dålig inställning och så men det är som jag säger, kom själv hit och prova bo.

Piranha
2007-01-30, 12:22
Varför inte överväga flytta ifrån "bögbyn" då.

Sök jobb runt i andra städer och flytta sen om så behövs.

Officer
2007-01-30, 12:23
Varför inte överväga flytta ifrån "bögbyn" då.

Sök jobb runt i andra städer och flytta sen om så behövs.

+100

Bögbyn verkar vara värdelös, ingen framtid. Flytta!

MasterChief
2007-01-30, 12:24
Triff...En fråga i all välmening...Hur många jobb söker du per dag?

Min erfarenhet säger att många arbetslösa är kinkiga och söker något jobb i veckan.

När jag blev av med mitt förra jobb skickade jag iväg ca 10 om dagen. Efter ett par veckor hade jag fått komma på flera intervjuer och efter en månad hade jag ett jobb.

PePPinO
2007-01-30, 12:25
Jag har gått omkring hemma och varit arbetslös ett par månader nu. Har sökt par jobb men det har inte direkt gett nån utdelning. Jag har ingen a-kassa utan får pengar från annat håll.
Idag när jag var på arbetsförmedlingen sa dom att ifall jag inte hittat något jobb inom fyra veckor så blir det till att skaffa praktikplats. Hur ska jag slippa undan? Jag har varit på praktik sen jag fyllde 18 och det känns inte så jävla givande att gå omkring och vara gratis arbetskraft för endast 1300 kronor mer i månaden.

Hehe du den där sitsten har jag varit i med, att bli tvingad till en praktik är aldrig kul!
Det du kan börja med är ju kanske att c om det finns något jobb i den stad du bor du kan tänka dig att praktisera ett tag?
Om det inte är så, känner du någon som äger/har ett företag, fixa praktik där o sen inte behöva göra något!
Vet några som sluppit praktik pga sjukskrivningar, har inte själv lyckats, men om du börjar snacka om hur jobbigt det är hemma, att det är jobbigt att ens få i sig mat etc etc så kan d bli läkaren o ja kan leda till att slippa praktik!
Annars sticker du ut till en pizzeria nånstans o frågar om det e ok mot 500kr imånaden att dom säger du e där men inte är det?!

Lite som jag kan komma på sådär rakt av:P sidan "arbetsfornedringen" är annars ganska bra!

TrIff
2007-01-30, 12:25
Varför inte överväga flytta ifrån "bögbyn" då.

Sök jobb runt i andra städer och flytta sen om så behövs.
Tro mig när jag säger att prio 1 är att ta mig ifrån bögbyn så fort som möjligt. Jag söker ju flera jobb per vecka överallt men jag får ju ingenting.
Det är inte direkt som att jag bara ligger hemma och ser porrfilm hela dagarna utan att göra nåt åt saken

Liten Men Fet
2007-01-30, 12:26
Haha det var då fan vad populärt det var att fråga hur man ska slippa undan praktiken, alla med heltidsjobb blev vansinniga.
Vet du nån sida där det finns jobb i utlandet att söka?

Inte så jävla konstigt när dom flesta skattar kanske 32 % och du sitter och gnäller om att du inte vill göra något utan bara få bidrag.
Om du inte hittar ett jobb där du bor så får du söka jobb på andra ställen men det har du ju förståt. Börja öva på att skriva CV, gå på intervjuer osv. Allt hänger på vilken ambitionsnivå man har. Har du någon utbildning? Annars är det en god ide att skaffa en. En 1 eller 2-årig KY utbildning leder ofta till riktigt bra jobb samtidigt som dom inte är så krävande.

http://www.ky.se/

Lycka till!

TrIff
2007-01-30, 12:29
Triff...En fråga i all välmening...Hur många jobb söker du per dag?

Min erfarenhet säger att många arbetslösa är kinkiga och söker något jobb i veckan.

När jag blev av med mitt förra jobb skickade jag iväg ca 10 om dagen. Efter ett par veckor hade jag fått komma på flera intervjuer och efter en månad hade jag ett jobb.
Jag kan inte direkt söka så många jobb då jag endast har en utbildning inom bageri. Så det blir jobb utan krav på yrkesutbildning. Jag söker alla jobb som jag kan söka. Det blir runt 2-3 om dagen.

Liten Men Fet
2007-01-30, 12:29
Hehe du den där sitsten har jag varit i med, att bli tvingad till en praktik är aldrig kul!
Det du kan börja med är ju kanske att c om det finns något jobb i den stad du bor du kan tänka dig att praktisera ett tag?
Om det inte är så, känner du någon som äger/har ett företag, fixa praktik där o sen inte behöva göra något!
Vet några som sluppit praktik pga sjukskrivningar, har inte själv lyckats, men om du börjar snacka om hur jobbigt det är hemma, att det är jobbigt att ens få i sig mat etc etc så kan d bli läkaren o ja kan leda till att slippa praktik!
Annars sticker du ut till en pizzeria nånstans o frågar om det e ok mot 500kr imånaden att dom säger du e där men inte är det?!

Lite som jag kan komma på sådär rakt av:P sidan "arbetsfornedringen" är annars ganska bra!

Ja du det låter ju som ett lysande förslag om man vill ha ett jobb. Slingra sig och ljuga för att slippa göra en motprestation. Har du lyckats få ett jobb efter arbetslösheten?

delta_mats
2007-01-30, 12:30
Du har inte funderat på att utbilda dig då? På det sättet får du genast mycket bättre läge på arbetsmarknaden. Har man ingen utbildning eller kontakter finns det idag inte så många jobb man är kompetent till tyvärr.

Sofia4_4
2007-01-30, 12:33
Tro mig när jag säger att prio 1 är att ta mig ifrån bögbyn så fort som möjligt. Jag söker ju flera jobb per vecka överallt men jag får ju ingenting.
Det är inte direkt som att jag bara ligger hemma och ser porrfilm hela dagarna utan att göra nåt åt saken

Har du sökt på Citymail i Stockholm eller nån annan stad i närheten?! De söker ständigt folk. Du har väldigt goda chanser att få jobbet eftersom du tränar iom att du loggar in här. Fördelen med det jobbet är att du kan gå hem så fort du är klar med mailutdelningen. Så där kan du dessutom jobba på din träningsprestation. Sen är det jätte många roliga människor som jobbar där, alla är runt 20.

TrIff
2007-01-30, 12:35
Du har inte funderat på att utbilda dig då? På det sättet får du genast mycket bättre läge på arbetsmarknaden. Har man ingen utbildning eller kontakter finns det idag inte så många jobb man är kompetent till tyvärr.
Jag var så pass mogen så att jag hoppade av gymnasiet så jag kan inte gå någon eftergymnasial utbildning (är det så det heter?)
Det finns ju en del yerkesutbildningar man kan gå fast man inte gått ut gymnasiet som jag tänkte söka till. Men svaret från arbetsförmedlingen då jag frågade om detta var att de endast kan godkänna sånt ifall man kan garantera att man får ett jobb efter det. Jag fattar inte riktigt hur dom har tänkt, jag vill ju gå en utbildning för att få ett jobb inte få ett jobb för att få gå en utbildning.

Sofia4_4
2007-01-30, 12:35
Har du sökt på Citymail i Stockholm eller nån annan stad i närheten?! De söker ständigt folk. Du har väldigt goda chanser att få jobbet eftersom du tränar iom att du loggar in här. Fördelen med det jobbet är att du kan gå hem så fort du är klar med mailutdelningen. Så där kan du dessutom jobba på din träningsprestation. Sen är det jätte många roliga människor som jobbar där, alla är runt 20.

http://www.citymail.se/rekrytering/Default.aspx?CompanyID=1

sök

Sen är det alltid lättare att få nytt jobb om man redan har ett. Inte så många arbetsgivare som är måna om att anställa nån som har varit arbetslös en lång tid. Det tar tid tills man få igång hjärncellerna och arbetsgivare har inte råd med sånt. Du måste ut, på praktik eller enklare jobb, eller utbilda dig om du vill ha bättre chanser till ett bra jobb.

Cilia
2007-01-30, 12:40
Jag var så pass mogen så att jag hoppade av gymnasiet så jag kan inte gå någon eftergymnasial utbildning (är det så det heter?)
men läs in gymnasiet först då för bövelen!!
Jag börjar förstå varför du inte får ett jobb.
Tyvärr är det nog inte en slump eller ett resultat av otur och dålig arbetsmarknad.

Jag tog ansvar för min utbildning själv.
Det kan du också göra istället för att lämpa över det på arbetsförmedlingen

TrIff
2007-01-30, 12:40
http://www.citymail.se/rekrytering/Default.aspx?CompanyID=1

sök

Sen är det alltid lättare att få nytt jobb om man redan har ett. Inte så många arbetsgivare som är måna om att anställa nån som har varit arbetslös en lång tid. Det tar tid tills man få igång hjärncellerna och arbetsgivare har inte råd med sånt. Du måste ut, på praktik eller enklare jobb, eller utbilda dig om du vill ha bättre chanser till ett bra jobb.
Jag har ju en hel lista med med praktikplatser jag haft i mitt cv men det gör ju ingen nytta!

skaparn
2007-01-30, 12:42
Orsak eller verkan?

Alla jag känner med inställningen att det inte går att få något jobb och att socialen/a-kassan gärna kan få försörja en, får heller nästan aldrig ett jobb. Och får de ett, behåller de detta väldigt kort tid. De som däremot inte går med på att vara bidragstagare brukar väldigt snabbt hitta ett jobb, även om det kanske inte är deras drömyrke eller vad de är utbildade till.

delta_mats
2007-01-30, 12:42
Jag var så pass mogen så att jag hoppade av gymnasiet så jag kan inte gå någon eftergymnasial utbildning (är det så det heter?)
Det finns ju en del yerkesutbildningar man kan gå fast man inte gått ut gymnasiet som jag tänkte söka till. Men svaret från arbetsförmedlingen då jag frågade om detta var att de endast kan godkänna sånt ifall man kan garantera att man får ett jobb efter det. Jag fattar inte riktigt hur dom har tänkt, jag vill ju gå en utbildning för att få ett jobb inte få ett jobb för att få gå en utbildning.



Vet att arbetsförmedlingen i flera kommuner har arbetsmarknadsutbildningar. Det som tidigare hette AMU. De flesta av dessa är yrkesutbildningar inom yrkesområden där det är brist på arbetskraft. Om inte arbetsförmedlingen i din stad har det så hör dig för till andra ställen.

Sofia4_4
2007-01-30, 12:42
Jag har ju en hel lista med med praktikplatser jag haft i mitt cv men det gör ju ingen nytta!

Du måste söka jobbet när du är på praktik. Som sagt, många arbetsgivare är rädda för att anställa folk som har varit arbetslösa en lång tid, men sitter du nånstans och jobbar så är det lättare att komma in på interviewer.

MasterChief
2007-01-30, 12:44
Attt man hoppat av gymnasiet ser nog inga arbetsgivare på med blida ögon. Det ses som en svaghet och tyder på att du ger upp när det börjar blåsa.
Sen kanske det inte är så, men det vet ju inte arbetsgivarna.

Sofia4_4
2007-01-30, 12:44
Orsak eller verkan?

Alla jag känner med inställningen att det inte går att få något jobb och att socialen/a-kassan gärna kan få försörja en, får heller nästan aldrig ett jobb. Och får de ett, behåller de detta väldigt kort tid. De som däremot inte går med på att vara bidragstagare brukar väldigt snabbt hitta ett jobb, även om det kanske inte är deras drömyrke eller vad de är utbildade till.

:thumbup:
exactly

MasterChief
2007-01-30, 12:46
Du kan ju ALLTID bli telefonförsäljare. Går till och med att få jobba hemma.

delta_mats
2007-01-30, 12:47
1: Läs in gymnasiet. Du lär ångra dig senare i livet om du inte gör det.
2: Utbilda dig.
3: Sök jobb/praktik. Får du inte jobb så erbjud dig att praktisera, är dom nöjd med dig kan du mycket väl få anställning där efteråt.

TrIff
2007-01-30, 12:47
men läs in gymnasiet först då för bövelen!!
Jag börjar förstå varför du inte får ett jobb.
Tyvärr är det nog inte en slump eller ett resultat av otur och dålig arbetsmarknad.

Jag tog ansvar för min utbildning själv.
Det kan du också göra istället för att lämpa över det på arbetsförmedlingen
Jag blir så jävla sur då din aggressiva stil fungerar på mig. Ska kolla om komvux kan vara ett alternativ.

Jax
2007-01-30, 12:48
Haha det var då fan vad populärt det var att fråga hur man ska slippa undan praktiken, alla med heltidsjobb blev vansinniga.
Ja tacka fan för det!
En tilldelad praktikplats är en chans att komma in på arbetsmarknaden. Sen har jag lite svårt att tolka om du verkligen vill det. Ömsom verkar din inställning kass och ömsom verkar det som om du söker allt du kan i hopp om att få något jobb.

Skaparn: Jag håller med dig.

Cilia
2007-01-30, 12:48
Jag blir så jävla sur då din aggressiva stil fungerar på mig. Ska kolla om komvux kan vara ett alternativ.
kanon!!!
Lycka till.
Tänk igenom vad du vill i livet och satsa på det. Då kommer du också att lyckas.

TrIff
2007-01-30, 12:50
Du kan ju ALLTID bli telefonförsäljare. Går till och med att få jobba hemma.
Jag söker sånt också. Det närmaste jag kommit är en arbetsintervju sen blev det inget mer med det.

666white
2007-01-30, 12:54
Att söka jobb som arbetslös är otroligt svårt att få jobb. Men har du praktik så blir det en plus i kanten när du söker.
Omsorgen söker alltid personal. Är man kille och söker så får man NÄSTAN direkt.
Utbilda dig till något. Gå till komvux och fixa dina betyg.
Bara för man inte gillar sitt första jobb man får så betyder det inte att man inte kan söka nytt undertiden. Man måste börja någon stanns.
RYCK UPP DIG!!

TrIff
2007-01-30, 13:00
Om jag går komvux så slipper jag ju praktiken så det ser jag som en lösning.
Får man ta studielån eller hur fungerar det? Får jag gå komvux i en annan kommun än den jag bor i och ändå få lite ekonomisk hjälp?

Liten Men Fet
2007-01-30, 13:46
Om jag går komvux så slipper jag ju praktiken så det ser jag som en lösning.
Får man ta studielån eller hur fungerar det? Får jag gå komvux i en annan kommun än den jag bor i och ändå få lite ekonomisk hjälp?

Du får studielån från CSN när du går på komvux så det ordnar sig, hur det är med annan kommun vet jag inte men det borde inte vara annorlunda än flytta för att plugga i en ny stad(?).

Hoppas verkligen det går bra och att du börjar och ger dig fan på att slutföra det.
Lycka till!

Me_Myself
2007-01-30, 13:56
Väljer arbetsförmedlingen en praktikplats åt dig eller får du lov att hitta en själv?
Jag går själv i tankar på att börja arbetsträna och jag tror allt att det kan vara givande även om man inte får några kronor extra. Om du får välja själv kan du ju försöka komma på något som känns meningsfullt för dig, ett ställe där du får lära dig något du är lite intresserad av.

Herkulez
2007-01-30, 14:00
Jag kan höra av mig när det blir mitt problem att skattebetalarna betalar mig för att sitta hemma.

:D

Viktor_Balck
2007-01-30, 14:15
+100

Bögbyn verkar vara värdelös, ingen framtid. Flytta!

hehe, nåt borde man väl kunna tjäna pengar på i bögbyn?

anordna pridefestival eller nåt, nåt gayrelaterat borde funka.

Tomten
2007-01-30, 15:43
Om jag går komvux så slipper jag ju praktiken så det ser jag som en lösning.
Får man ta studielån eller hur fungerar det? Får jag gå komvux i en annan kommun än den jag bor i och ändå få lite ekonomisk hjälp?

Nu när moderaterna tagit över så tror jag inte längre det är ett alternativ att ta någon sk. "yrkesutbildning" som bland lernia brukar erbjuda, annars hade jag föreslagit det. Har du varit arbetslös sen du varit 18 och inte tidigare funderat på att läsa upp dina betyg, så är det fan dags nu. Det kanske tar några år, men tyvärr så ser arbetsmarknaden ut så att du är lika med en lort i havet utan ordentliga betyg. Helst ska du också ha någon form av utbildning på universitet. Själv hade jag tur, jag var arbetslös ett halvår till och från och läste vid komvux i totalt 2 år innan jag fick ordning på mina betyg. När jag väl hade gymnasiebetyget så tog det inte länge innan jag blev erbjuden ett vanlig "knegarjobb". Nu tjänar jag ungefär 12.000 efter skatt, vilket verkligen inte är någon höjdarlön, men det är då fan bättre än att inte ha någonting alls.

Nu när jag GÖR någonting så har jag också fått upp ögonen för att viderutbilda mig och göra något vettigt av mitt liv. När man blir långtidsarbetslös så är det lätt att man faller ner i förlorarnas grop, och sen klarar man sig aldrig av att ta sig upp. Har en kompis som idag är 26 år och han har varit långtidsarbetslös sen han var 18. Vi, hans polare har försökt uppmuntra honom till att göra någonting, söka jobb, plugga, osv. Fast han verkar helt ha tappat lusten till att försöka göra någonting överhuvudtaget. Säger bara - ta tag i ditt liv innan det är för sent. Hittar du inget jobb, utbilda dig, gör vad fan som helst, sitt bara inte hemma och slöa.

jwzrd
2007-01-30, 15:44
Jag har gått omkring hemma och varit arbetslös ett par månader nu. Har sökt par jobb men det har inte direkt gett nån utdelning. Jag har ingen a-kassa utan får pengar från annat håll.
Idag när jag var på arbetsförmedlingen sa dom att ifall jag inte hittat något jobb inom fyra veckor så blir det till att skaffa praktikplats. Hur ska jag slippa undan? Jag har varit på praktik sen jag fyllde 18 och det känns inte så jävla givande att gå omkring och vara gratis arbetskraft för endast 1300 kronor mer i månaden.

Kanske skulle du fundera på hur du skulle SKAFFA dig ett jobb eller om det är studier som gäller just nu för dig.

LAR
2007-01-30, 15:49
om du inte får a-kassa är det ju bara att skriva ut dig från AF! det är bara därför arbetslösa går på praktiken, för att få behålla sin a-kassa.

AF kan inte ge dig ett jobb. Det är upp till dig att fixa. AF:s praktik och kurser är SKIT.

TrIff
2007-01-30, 15:50
om du inte får a-kassa är det ju bara att skriva ut dig från AF! det är bara därför arbetslösa går på praktiken, för att få behålla sin a-kassa.

AF kan inte ge dig ett jobb. Det är upp till dig att fixa. AF:s praktik och kurser är SKIT.
Om jag inte är med i AF får jag ingenting från soc. Jag måste vara aktivt arbetssökande.

LAR
2007-01-30, 15:52
jaha du får SOC. tyckte det lät som att du fick pengar från föräldrarna eller var kriminell eller nåt. ja, då måste du gå. men det kommer inte ge dig ett skit.

mela
2007-01-30, 16:35
Om jag inte är med i AF får jag ingenting från soc. Jag måste vara aktivt arbetssökande.

Gå ur AF. Varför ska någon annan betala för att du inte vill praktisera?
Om inte så får du börja studera och skaffa dig en utbildning eller så får du flytta dit jobben finns. För jobb finns det.

Angel
2007-01-30, 16:42
Gud vad irriterad jag blir, se en praktik som en MÖJLIGHET istället för en belastning, tex att få bra referenser, att få kontakter, att komma in i den branchen du vill osv osv.

Annars borde du sätta dig och tänka vad du vill med ditt liv och hur du skall nå dit? Plugga kanske? Eller vill du leva på soc resten av ditt liv?

TrIff
2007-01-30, 16:47
Till de två brudarna här ovanför: Läs igenom vad jag skrivit tidigare i tråden så slipper jag upprepa mig.

Cilia
2007-01-30, 16:51
Till de två brudarna här ovanför: Läs igenom vad jag skrivit tidigare i tråden så slipper jag upprepa mig.
Frågan är när du ska börja se livet och allting omkring dig som problem och svårigheter istället för möjligheter.

Med din inställning och attityd så förstår jag att du inte har något jobb.
Fixa klart gymnasiet som du har tänkt och jobba på dig själv och din ingång i livet så kommer det att ordna sig. Annars är tyvärr risken överhängande att du ALDRIG kommer att komma in på arbetsmarknaden. Det kanske är jobbigt nu men hur jobbigt tror du inte det är det när du börjar känna dig mogen för att skaffa familj?

TrIff
2007-01-30, 16:54
Frågan är när du ska börja se livet och allting omkring dig som problem och svårigheter istället för möjligheter.

Med din inställning och attityd så förstår jag att du inte har något jobb.
Fixa klart gymnasiet som du har tänkt och jobba på dig själv och din ingång i livet så kommer det att ordna sig. Annars är tyvärr risken överhängande att du ALDRIG kommer att komma in på arbetsmarknaden. Det kanske är jobbigt nu men hur jobbigt tror du inte det är det när du börjar känna dig mogen för att skaffa familj?
Jag har redan en grabb på 2 år, räknas det till familj?

mela
2007-01-30, 16:56
Jag har redan en grabb på 2 år, räknas det till familj?

Du bör definitivt läsa upp dina gymnasiebetyg och skaffa dig ett riktigt jobb för din sons skull.

Kan man inte göra högskoleprovet och ansöka till högskolan på det och skaffa sig en utbildning? Så slipper man 2 år på komvux

Angel
2007-01-30, 16:56
Gör som jag då, två gånger har ja kännt att mitt liv stannat upp. Första gången så sökte jag ett vikariat i Stockholm, fixade så jag fick bo inneboende hos en kille.

Andra gången flyttade jag till Jönköping, fixxade en liten etta, sökte en yrkesutbildning...och ja här e ja än.

Det behöver inte va så mycket svårare.


Annars kan jag rekommendera dig att gå runt till förskolorna i närheten och säga att du gärna e intresserad av att vikariera. Folk är sjuka ofta där

Cilia
2007-01-30, 16:57
Jag har redan en grabb på 2 år, räknas det till familj?
Herregud, jag känner bara
"Ångestpaketet fastnade i staketet!"

Noodles
2007-01-30, 16:58
Kan man inte göra högskoleprovet och ansöka till högskolan på det och skaffa sig en utbildning? Så slipper man 2 år på komvux

Högskoleprovet är väl bara för att du ska kunna få något annat att konkurrera med i urvalet. Du behöver fortfarande grundläggande behörighet för att få söka.

mela
2007-01-30, 16:59
Högskoleprovet är väl bara för att du ska kunna få något annat att konkurrera med i urvalet. Du behöver fortfarande grundläggande behörighet för att få söka.


Alltså 2250 godkända gymnasiepoäng?
Då är det knivigt :D

TrIff
2007-01-30, 17:00
Herregud, jag känner bara
"Ångestpaketet fastnade i staketet!"
Det var ett skämt för att reta upp dig. *ännu ett nonsens-inlägg*

/ Lars från triffs konto. det är alltså inte triff som skriver så han kan ej bli bannad.

Cilia
2007-01-30, 17:01
Det var ett skämt för att reta upp dig. *ännu ett nonsens-inlägg*

/ Lars från triffs konto. det är alltså inte triff som skriver så han kan ej bli bannad.
Vi har nog helt olika syn på humor verkar det som.
Jag tyckte det var skittråkigt.

Dessutom är nog tyvärr triff ansvarig för sitt konto oavsett vem som skriver.
Lustikurre där

Metal_boy_
2007-01-31, 14:08
Men ett jävla tjat om utbildningar! Hur fan skulle landet se ut utan sopgubbar t.ex? Gå på praktiken och se det som en möjlighet och var inte så jävla rädd för att få skit under naglarna.

blekfet2
2007-01-31, 14:26
Soc får jag pengar av just nu.
Skulle jag anse att chansen var relativt stor så skulle jag ju självklart göra praktiken. Men då jag varit på flera stycken olika ställen och det aldrig gett någon utdelning så känns det inte så motiverande.
För att kunna flytta måste jag ha ett jobb först, och det är det jag söker överallt i hela Sverige utan att få nåt. Allting är hopplöst.

Om du lever på socialen så ska du fan ut och jobba/praktisera.
Varför ska annat folk betala för ditt uppehälle?

HerrArne
2007-01-31, 14:32
Om du lever på socialen så ska du fan ut och jobba/praktisera.
Varför ska annat folk betala för ditt uppehälle?

Pssst. Det blir liiite svårt för TrIff att svara... :angel:

Loke
2007-01-31, 15:02
Men ett jävla tjat om utbildningar! Hur fan skulle landet se ut utan sopgubbar t.ex? Gå på praktiken och se det som en möjlighet och var inte så jävla rädd för att få skit under naglarna.

Om det var stor brist på sopgubbar för att alla skaffade sig höga utbildningar så skulle några med de höga utbildningarna göra systemet mer automatiskt. Låt andra få skit under naglarna.

Whistler
2007-01-31, 16:26
Jag har varit arbetslös under tre perioder i mitt liv, och är nu deltidsarbetslös eller vad man ska kalla det. Älskar mitt nuvarande jobb som ordningsvakt och tänker inte släppa det för allt i världen, men det är tyvärr bara 25%.

Till saken: Förra gången jag var helt arbetslös sattes jag på praktik. Fick först vara två veckor på The Stadium och slava, bl a inventera hela deras lager (själv) vilket tog drygt en vecka heltid, sedan flytta om övervåningens lager så att det blev plats där och ta ned allt till undervåningen, vilket tog ytterligare fyra dagar. Då och då fick jag gå upp och kränga skor, vilket var ganska roligt, men det andra sög så hårt att jag fick ångest varenda dag jag skulle iväg på morgonen, inte kunde sova på nätterna och bara mådde allmänt dåligt. Vetskapen om att jag skulle vara kvar ytterligare fem veckor gjorde mig illamående, så jag skickade mitt CV till Musikbörsen, trots att de sagt åt mig att det inte fanns plats. Tydligen imponerade CV:t mer än jag gjort som person när jag varit där, för jag fick komma dit direkt efter helgen.

På MB fick jag som max skära sönder några kartonger när det blev fullt i soprummet. Annars satt jag bara och spelade gitarr, flyttade om varorna, sålde gitarrer till nybörjarintresserade som kom in och gjorde service på de lättare gitarrfelen i verkstaden. Jag njöt varenda dag och gick med ett leende till praktiken.

Sensmoralen? Skit i det som är tråkigt i livet och gör det som är kul. Det ska vara kul att arbeta, annars kan det kvitta.

Sen får moraltanterna som är så glada över att de betalar skatt vara hur sura de vill. Mår man inte bra av en aktivitet så ska man inte göra den.

Metal_boy_
2007-01-31, 17:11
Om det var stor brist på sopgubbar för att alla skaffade sig höga utbildningar så skulle några med de höga utbildningarna göra systemet mer automatiskt. Låt andra få skit under naglarna.

Hur då automatiskt? Jag menar bara att alla kan inte gå och skaffa höga utbildningar. Jag skulle t.ex vilja veta hur många som ändå slutar i konsums kassa för att dom själva egentligen inte gillade att plugga vidare.

Angel
2007-01-31, 17:33
Har inte sopgubbar någon slags lastbilsutbildning?

bladhet
2007-01-31, 17:40
Jag har gått omkring hemma och varit arbetslös ett par månader nu. Har sökt par jobb men det har inte direkt gett nån utdelning. Jag har ingen a-kassa utan får pengar från annat håll.
Idag när jag var på arbetsförmedlingen sa dom att ifall jag inte hittat något jobb inom fyra veckor så blir det till att skaffa praktikplats. Hur ska jag slippa undan? Jag har varit på praktik sen jag fyllde 18 och det känns inte så jävla givande att gå omkring och vara gratis arbetskraft för endast 1300 kronor mer i månaden.

Tar du inte praktiken är du en parasit..

En kompis började på praktik... några veckor efter praktikens slut fick han börja jobba extra.. nu ett år senare är han fastanställd.

mathor
2007-01-31, 17:41
Har inte sopgubbar någon slags lastbilsutbildning?

Man brukar kalla det för körkort. Det är ett litet kort som bevisar att man får köra diverse fordon.

Angel
2007-01-31, 18:02
Man brukar kalla det för körkort. Det är ett litet kort som bevisar att man får köra diverse fordon.

Hey hey du vet vad jag menar...

Srednq
2007-01-31, 18:29
Har inte sopgubbar någon slags lastbilsutbildning?

:Virro :hbang: dagens bästa

Loke
2007-01-31, 18:41
Hur då automatiskt? Jag menar bara att alla kan inte gå och skaffa höga utbildningar. Jag skulle t.ex vilja veta hur många som ändå slutar i konsums kassa för att dom själva egentligen inte gillade att plugga vidare.

Tja, standardiserade soptunnor och automatisk tömning av dessa. Förr fick ju sopgubbarna släpa säckarna och slänga i dem, nu rullar de ut tunnan, hakar på den och låter maskinen tömma dem. Sparar säkert in 20 minuter eller något på varje sopgubbes pass. Blir det brist på sopgubbar så fixar man bara mer dylika saker.

Visst, alla kan inte jobba med jobb som kräver hög utbildning, men det finns ingen risk att det sker ändå. Skulle det bli så extremt illa att vi får brist på lågkvalificerad arbetskraft så finns det säkert polacker och balter som är villiga att komma hit och jobba. Eller kanske östasiater och afrikaner.

Men visst, vill man inte utbilda sig så ska man såklart inte göra det. Som Whistler skrev, det viktigaste är ju att man gillar sitt jobb.