handdator

Visa fullständig version : dåligt med push pull?


bloomberg
2007-01-30, 10:18
Har börjat träna igen nu efter 1 års uppehåll. I mitt träningsprogram kör jag t ex rygg och biceps en dag (pull) och bröst triceps en annan dag (push).

När jag kör t ex bröst triceps så hinner jag bli ganska trött i triceps under bröstövningarna vilket gör att jag inte kan köra triceps med lika tunga vikter som jag hade kunna om jag va utvilad.

Har fått höra från lite olika håll att detta är dåligt då man mer tränar uthålliga muskler istället för massa och att det är bättre att vara utvilad så man kan köra mycket tyngre vikter.

Vad säger ni om detta resonemang? Kanske är inte push and pull något för mig? Vilka är fördelarna isf med ett sådant program?

Tacksam för svar

Mvh

Scratch89
2007-01-30, 10:22
För mig funkar push pull jättebra. Att man är lite trött i triceps är bara bra tycker jag; då kan man köra med lite lättare vikter och köra strikt som satan, utan att behöva bli så viktkåt (man orkar ju ändå inte köra tungt).

damir_T
2007-01-30, 10:24
Jag kör " push och Pull " . Gjrode det innan då jag tränade oseriöst, och gjrode mina egna program, och gör det än idag då jag har en egen tränare som gör mina program. och en erfaren sådan :)!

jwzrd
2007-01-30, 10:42
Det låter mer som att du tränar på tok för mycket under bröst-delen av schemat. Mer är inte bättre, kapa set och övningar till ett minimum och se till att få "fart" på dina ökningar och förbättringar. Därefter kan du justera upp set och lägga till/byta någon övning för att se om du kanske gör bättre resultat då. Min erfarenhet av att se andra träna är att de som gör bäst resultat och/eller har mest imponerande bröstkorg brukar ligga kring 2-4 bröstövningar; de som är sämst utvecklade brukar ha MASSOR av övningar, platta rattar och framåtroterade axlar.

pragmatist
2007-01-30, 10:49
Alla upplägg är kompromisser. Fördelen med push/pull är att musklerna får vila upp sig mer mellan varje träningstillfälle, vilket gör det lättare att planera träningen och möjliggör att man tränar lite oftare. Nackdelen är precis som du säger, man utmattar de muskler man ska träna senare i passet. Alla muskler tränas förstås effektivast i utvilat skick.

Om du upplever detta som ett problem så kan du ju variera ordningen, kör biceps före rygg varannan gång t.ex.

jwzrd
2007-01-30, 10:55
Alla upplägg är kompromisser. Fördelen med push/pull är att musklerna får vila upp sig mer mellan varje träningstillfälle, vilket gör det lättare att planera träningen och möjliggör att man tränar lite oftare. Nackdelen är precis som du säger, man utmattar de muskler man ska träna senare i passet. Alla muskler tränas förstås effektivast i utvilat skick.

Om du upplever detta som ett problem så kan du ju variera ordningen, kör biceps före rygg varannan gång t.ex.

Detta köper jag inte:
"Alla muskler tränas förstås effektivast i utvilat skick."

Det du avser är att vikterna är störst när musklerna är i utvilat skick. Det är LÅNGT ifrån samma sak som att träningseffekten blir störst. Det handlar om belastningen kontra vad som är max för den muskeln den dagen. Egot lämnar man vid dörren och tar med sig perkelen in och tränar seriöst. Pressövningar, trots att du - om du kör alldeles för många set - är något slakare i triceps, är mycket effektiva tricepsövningar. Man gör sig själv en otjänst när man hänger upp sig på att det ska måsta kittla på ett särskillt sätt i triceps efter bröstträningen för att man ska bli övertygad om att effekten kommer. Efter ett gäng set pressövningar är triceps och armbågar varma, något bedövade och framförallt förberedda på hårt arbete, då känns inte belastningen på samma sätt. Har man inte pumpat sig sopslut så ska inte vikterna vara mer än ett par procent lägre (om alls).

mangs
2007-01-30, 11:19
Min erfarenhet av att se andra träna är att de som gör bäst resultat och/eller har mest imponerande bröstkorg brukar ligga kring 2-4 bröstövningar; de som är sämst utvecklade brukar ha MASSOR av övningar, platta rattar och framåtroterade axlar.

Har du verkligen belägg för detta påstående?


Jag ser inte mängden övningar och set som ett problem när det gäller bröstövningar eller någon annan kroppsdel för den delen. Är övningen en bra övning så blir den inte sämre av att man kör andra (bra) övningar.

Jag förstår ditt resonemang (KISS) med att man skall fokusera på ett fåtal bra övningar och skippa exotiskt kabel-tjafs men om man vill köra tex:

Bänkpress
Sned Bänk
Smal Bänk
Dips


SÅ tycker du det är bättre att skippa någon av övningarna?

bloomberg
2007-01-30, 11:24
Jag brukar köra 3-4 bröstövningar innan. Bänkpress,sned hantelpress och cablecross blir det oftast. Intressant att du nämner framåtroterande axlar, tycker nämligen att mina axlar ser lite så ut samtidigt som jag är lite missnöjd med mina bröstmuskler.

Några tips att till att åtgärda detta?


Mvh

mangs
2007-01-30, 11:26
Tipset är att köra mer rygg och baksida axlar.

man skall köra lika mycket rygg som bröst. Ett annat tips kan vara att se över tekniken för de olika bröstövningarna. Även att tänka på sin naturliga hållning är viktigt.

jwzrd
2007-01-30, 11:29
Har du verkligen belägg för detta påstående?


Jag ser inte mängden övningar och set som ett problem när det gäller bröstövningar eller någon annan kroppsdel för den delen. Är övningen en bra övning så blir den inte sämre av att man kör andra (bra) övningar.

Jag förstår ditt resonemang (KISS) med att man skall fokusera på ett fåtal bra övningar och skippa exotiskt kabel-tjafs men om man vill köra tex:

Bänkpress
Sned Bänk
Smal Bänk
Dips


SÅ tycker du det är bättre att skippa någon av övningarna?

Vadå har du belägg? Har DU belägg för ditt svar?

Min poäng är delvis KISS men mest: Ffs, bara för att du identiferat ett halvt dussin mycket effektiva övningar/övningar du gillar, så behöver du inte träna dem alla samtidigt och i dussintals set. Ingenting blir bättre av det.

Jag ser mängden övningar som ett problem andra har i sin träning. Deras framgång försvinner i vad som i slutänden på sin höjd bli en förhöjd arbetskapacitet. De JAG tycker gör framsteg brukar köra en jävla massa set i 1-2 övningar och sen "runda av" passet med 1-2 övningar till för att träning är kul och pump är skönt; efter den dosen brukar personen i fråga ändå inte kunna kontrahera ordentligt och effektivt.

Ditt pass ser ypperligt ut. Bröst, axlar och triceps. Min synpunkt där vore isf en kompletterande axelövning för ut- och baksidan.

Scratch89
2007-01-30, 11:31
Om du kör push pull så kan du ju träna igenom allting två dagar i veckan.
Första pushpasset får bröst smaka på bänkpress och dips, andra bröstpasset blir det hantelpress och lutande bänkpress, t.ex. Två övningar, med sisådär 3 set på varje.

mangs
2007-01-30, 11:40
Vadå har du belägg? Har DU belägg för ditt svar?

Min poäng är delvis KISS men mest: Ffs, bara för att du identiferat ett halvt dussin mycket effektiva övningar/övningar du gillar, så behöver du inte träna dem alla samtidigt och i dussintals set. Ingenting blir bättre av det.

Jag ser mängden övningar som ett problem andra har i sin träning. Deras framgång försvinner i vad som i slutänden på sin höjd bli en förhöjd arbetskapacitet. De JAG tycker gör framsteg brukar köra en jävla massa set i 1-2 övningar och sen "runda av" passet med 1-2 övningar till för att träning är kul och pump är skönt; efter den dosen brukar personen i fråga ändå inte kunna kontrahera ordentligt och effektivt.

Ditt pass ser ypperligt ut. Bröst, axlar och triceps. Min synpunkt där vore isf en kompletterande axelövning för ut- och baksidan.


Så så, lugn och fin! ;)


Jag tror nog att VI har samma åsikt i frågan och jag förstår vad du menade. Jag ställer mig dock frågande till att bara för att man kör många bröstövningar så får man dåliga resultat?

Jag ser ingen direkt skillnad (belastningsmässigt) i att köra 4 övningar med 5 set kontra 2 övningar med 10 set. Däremot tycker jag det är bra om man kör bra grundövninagr som på något sätt kompletterar varandra.

Kan även flika in att jag för tillfället kör halvkroppspass med tre olika överkroppspass där övningarna roterar så det blir oftast bara 2 övningar för bröst med mellan 3-5 arbetsset per övning. Tidigare körde jag dock 5-6 övningar som direkt eller indirekt tränade bröstet. Ser inget negativt i detta, så länge ens upplägg är designat så att bröst är lagom utvilat tills nästa gång.

jwzrd
2007-01-30, 11:45
Så så, lugn och fin! ;)


Jag tror nog att VI har samma åsikt i frågan och jag förstår vad du menade. Jag ställer mig dock frågande till att bara för att man kör många bröstövningar så får man dåliga resultat?

Jag ser ingen direkt skillnad (belastningsmässigt) i att köra 4 övningar med 5 set kontra 2 övningar med 10 set. Däremot tycker jag det är bra om man kör bra grundövninagr som på något sätt kompletterar varandra.

Kan även flika in att jag för tillfället kör halvkroppspass med tre olika överkroppspass där övningarna roterar så det blir oftast bara 2 övningar för bröst med mellan 3-5 arbetsset per övning. Tidigare körde jag dock 5-6 övningar som direkt eller indirekt tränade bröstet. Ser inget negativt i detta, så länge ens upplägg är designat så att bröst är lagom utvilat tills nästa gång.

Jag påstår inte det du tror jag påstår. Jag säger att min erfarenhet av att se andra träna är att de som tränar en väldig massa övningar för just rattarna ofta nästan helt saknar dem. Jag tror det beror på att de aldrig lärt sig kontrahera ordentligt eftersom de istället lägger tiden på att det ska strama/pirra i rattarna för att få pump - de kallar det sannolikt för att söka kontakt.

Av den anledningen tycker jag också att 10 set föredelat på 2 övningar är överlägset det omvända. Det kräver antingen motorisk talang eller MÅNGA års erfarenhet för att lyckas få ut bra effekt ur så många övningar samtidigt. Jag vet samtidigt att det finns flera som gärna talar sig varma för just massor av övningar och massor av set, men av alla som gör det känner jag till typ 1 person som faktiskt gör resultat. (Resultat kan man se/mäta, de känns inte).

pragmatist
2007-01-30, 12:48
Detta köper jag inte:
"Alla muskler tränas förstås effektivast i utvilat skick."

Det du avser är att vikterna är störst när musklerna är i utvilat skick. Det är LÅNGT ifrån samma sak som att träningseffekten blir störst. Det handlar om belastningen kontra vad som är max för den muskeln den dagen. Egot lämnar man vid dörren och tar med sig perkelen in och tränar seriöst. Pressövningar, trots att du - om du kör alldeles för många set - är något slakare i triceps, är mycket effektiva tricepsövningar. Man gör sig själv en otjänst när man hänger upp sig på att det ska måsta kittla på ett särskillt sätt i triceps efter bröstträningen för att man ska bli övertygad om att effekten kommer. Efter ett gäng set pressövningar är triceps och armbågar varma, något bedövade och framförallt förberedda på hårt arbete, då känns inte belastningen på samma sätt. Har man inte pumpat sig sopslut så ska inte vikterna vara mer än ett par procent lägre (om alls).

Vi är nog inte så oense egentligen. Om man verkligen vill prioritera en viss rörelse eller muskelgrupp så ska man träna den när den är maximalt laddad och nervsystemet är som mest utvilat, d.v.s. först. Det tror jag är ganska okontroversiellt. Om man kategoriskt tränar en muskelgrupp eller en rörelse efter en annan år ut och år in så kommer utvecklingen i den muskelgruppen eller rörelsen bli sämre än om man gjort tvärtom - ett par procent kan spela viss roll för utvecklingen i det långa loppet. Jag tänker då framför allt styrkemässigt och i termer av neurologiska anpassningar, möjligen spelar det mindre roll hypertrofimässigt.

mangs
2007-01-30, 13:17
OK, din och min erfarenhet skiljer sig lite åt i denna frågan. Jag vet flera som använder sig av mer än 2 bröstövningar per pass som nått bra resultat. Jag menar då främst hypertrofi och inte styrka som du kanske mer syftade på? Dock sade du platta rattar vilket borde innebära utebliven tillväxt? OM du däremot vill lyfta maximalt i en specifik övning är det ju en fördel att just träna denna rörelse i större mängd (tex bänkpress).

bloomberg
2007-01-30, 17:01
Slutsatsen är alltså att jag bygger lika mycket massa när de är en aning utmattade innan övningarna som jag skulle gjort om jag var helt utvilad och kör på tyngre vikter? Därför ska jag fortsätta köra push/pull upplägg?

jwzrd
2007-01-30, 18:01
OK, din och min erfarenhet skiljer sig lite åt i denna frågan. Jag vet flera som använder sig av mer än 2 bröstövningar per pass som nått bra resultat. Jag menar då främst hypertrofi och inte styrka som du kanske mer syftade på? Dock sade du platta rattar vilket borde innebära utebliven tillväxt? OM du däremot vill lyfta maximalt i en specifik övning är det ju en fördel att just träna denna rörelse i större mängd (tex bänkpress).

2-4 övningar står det i mina inlägg.