handdator

Visa fullständig version : Lagom träningsvärk bäst?


Hammargren
2007-01-30, 10:13
när man tränar så bryts muskler ner. när man får träningsvärk efter ett träningspass så är det då kroppen reparerar nedbrytningen för att kunna klara samma påfrestning nästa träning. om återhämtning, kost och vila är bra så bygger kroppen upp lite mer än tidigare för att orka nästa träningspass ännu bättre. då blir muskler och senor starkar och mer hållfasta vilket är det man vill uppnå med träningen.
min fråga lyder: desto mer träningsvärk du har, desto mer bygger kroppen upp? eller är "lagom" bäst?

anledningen att jag undrar är den att när jag kör bröst och tränar ensam så kör jag alltid hantelpress, sned hantelpress och nedåtlutande hantelpress. jag brukar ytters sällan köra bänkpress ensam utan föredrar att köra med hantlar så ifall jag inte skulle orka den sista repetitionen så är det bara att släppa hantlarna åt sidan.
men när jag väl tränar med en kompis och har nån som kan passa så brukar jag ta tillfället i akt och köra bänkpress då det är betydligt roligare :D men, trots att jag kör samma antal reps+set så får jag aldrig lika mycket träningsvärk dagen efter som när jag kör med hantlar, oavsett hur j*kla trött jag är i slutet av träningspasset.
jag misstänker att det beror på att man kan köra med bättre längd med hantlar än med skivstänger, och således utnyttja hantelpress bättre än bänkpress. men okunnig som jag är så är detta säkert fel :Virro

hur som helst, vad är bäst? lagom eller lite mer träningsvärk? gör det någon skillnad?
obs! har aldrig så ont att jag inte är helt återhämtad till nästa bröstpass

tack i förskott :)

mangs
2007-01-30, 11:24
Mängden träningsvärken är inte ett mått på hur bra ett pass har varit och inte heller en indikator på om musklerna växer eller ej.

Tränigsvärk är heller inte orsakade av muskelnedbrytning enligt forskning.

Det jag däremot vågar påstå är att träningsvärk får man lättare om man är ovan vid övningen, vikten, antalet set, reps etc. Alltså, variation kommer ge mer träningsvärk jämfört med att nöta på med samma pass vecka efter vecka.

Personligen tycker jag mig också ha större benägenhet till grym träningsvärk om jag slarvar med kost och sömn efter ett pass.

pragmatist
2007-01-30, 12:22
Det råder väl lite delade meningar om detta. Träningsvärk hänger intimt samman med hur ovan man är vid en viss rörelse. En väldigt otränad person får träningsvärk av vanlig stretching eller av en ny övning även om viktbelastningen är väldigt liten, medan en vältränad person som är väldigt van vid de aktuella övningarna inte får träningsvärk alls. Att träna en muskelgrupp två eller tre gånger i veckan resulterar i mindre träningsvärk än att träna den en gång, allt annat lika. Det är med andra ord osannolikt att träningsvärk i sig skulle vara en bra indikator på effektiv träning. "Det gör ont alltså måste det vara bra!" stämmer alltså inte, eftersom man bevisligen kan öka sin träningsvärk genom att träna sämre. Du får en galen träningsvärk av att göra 25 set knäböj en gång varannan vecka men det är nog ingen som inbillar sig att det är bättre än 4-5 set knäböj två gånger i veckan, trots att den senare metoden inte resulterar i särskilt mycket träningsvärk alls när du väl har vant dig.

En trolig teori är att träningsvärk orsakas av att sarkomererna sträcks ut mer än de tål under belastning, vilket orsakar en inflammatorisk process i samband med att kroppen försöker reparera skadan. Det är därför man får träningsvärk av att gå nedför en trappa men mycket litet av att gå uppför. Kroppen anpassar sig till denna stretching genom att bygga in fler sarkomerer i rörelsens längdriktning (detta har man studerat i djurförsök, även om resultaten är en smula omstridda), för att minska den stress som enskilda sarkomerer utsätts för nästa gång de sträcks ut under belastning. När man sedan successivt vänjer sig vid rörelsen (det som kallas "repeated bout effect") så är sarkomererna fler och tål att stretchas under den aktuella belastningen, och man får betydligt mindre träningsvärk. Om denna typ av anpassning har något med hypertrofi att göra är väl mer tveksamt, eftersom hypertrofi innebär att sarkomererna blir fler "på höjden" snarare än längden. Snarare kanske det är så att man måste träna sig igenom det ovana stadiet och nå en "repeated bout effect" för att hypertrofiträningen ska bli riktigt effektiv... men det är väl mer spekulation från min sida.

Hammargren
2007-01-30, 20:22
så egentligen behöver man inte få träningsvärk för att ha fått ut maximalt av ett styrkepass?

Raggis
2007-01-30, 20:24
så egentligen behöver man inte få träningsvärk för att ha fått ut maximalt av ett styrkepass?



Precis. Jag får nästan aldrig träningsvärk.

Larsen
2007-01-30, 20:26
Precis. Jag får nästan aldrig träningsvärk.

Får du ut maximalt av ditt pass då? ;)

Raggis
2007-01-30, 20:28
Får du ut maximalt av ditt pass då? ;)

Minst sagt. Kör dock aldrig till failure. Kör 6*4 och 6*4 (varierar), 8RM och 12RM.

Mr. Moose
2007-01-31, 07:53
Minst sagt. Kör dock aldrig till failure. Kör 6*4 och 6*4 (varierar), 8RM och 12RM.

Om det är så du brukar köra så förstår jag att du inte får träningsvärk, 4 reps på 8 el 12RM!!

Växer du bra på det upplägget?

Hammargren
2007-01-31, 08:05
Om det är så du brukar köra så förstår jag att du inte får träningsvärk, 4 reps på 8 el 12RM!!

Växer du bra på det upplägget?

väldigt kort och dum fråga: vad står "RM" för? :D

MasterChief
2007-01-31, 08:48
väldigt kort och dum fråga: vad står "RM" för? :D

Repetitions Maximum