handdator

Visa fullständig version : Enbensknäböj eller utfall ?


Hammargren
2007-01-29, 21:19
vad föredrar ni? enbensknäböj eller utfall? *nyfiken* *whistle* är i princip samma rörelse och samma muskler som aktiveras om jag inte misstar mig

Capt
2007-01-29, 21:23
Det känns som om enbensböj med vikt skulle bli grymt instabilt. Nä, jag kör utfall.

Hammargren
2007-01-29, 21:25
Det känns som om enbensböj med vikt skulle bli grymt instabilt. Nä, jag kör utfall.

inte om man kör i smithmaskin ;)

Capt
2007-01-29, 21:27
Men vem vill köra frivilligt i en smith:confused:













^^

Sheogorath
2007-01-29, 21:53
vad föredrar ni? enbensknäböj eller utfall? *nyfiken* *whistle* är i princip samma rörelse och samma muskler som aktiveras om jag inte misstar mig

Du tänker nog på split-squat, dvs en stillastående utfallsböj, kan man väl säga. Enbensböj är en annan övning.

Hammargren
2007-01-29, 22:31
Du tänker nog på split-squat, dvs en stillastående utfallsböj, kan man väl säga. Enbensböj är en annan övning.

jag menade split-squats :Virro
split-squats med skivstång skulle, som Capt skrev, bli väldigt instabilt med mycket vikt. split-squat i smithmaskin är självklart ett alternativ, men i och med att det inte blir en naturlig rörelse så är kanske utfall med mindre vikter snäppet bättre... eller? :smash:

Sheogorath
2007-01-29, 22:34
jag menade split-squats :Virro
split-squats med skivstång skulle, som Capt skrev, bli väldigt instabilt med mycket vikt. split-squat i smithmaskin är självklart ett alternativ, men i och med att det inte blir en naturlig rörelse så är kanske utfall med mindre vikter snäppet bättre... eller? :smash:

Instabilt är bra. När du blir stabil har du tränat mycket viktiga muckler. *flex* Jag kan tänka mig att split-sqauts med fristång är en förnämlig övning. Har aldrig provat själv eftersom min rumpa växer som ogräs och inte behöver specialövningar. :)

Sheogorath
2007-01-29, 22:35
Med det sagt lägger jag ändå min röst för utfallsgång med hantlar i händerna eller viktskiva på raka armar över huvudet.

Ame
2007-01-29, 22:40
Brukar köra båda två men mest enbensknäböj, giller den bättre också.

mjukglass
2007-01-30, 08:27
Själv svär jag mig vid enbensböj med hantlar. Jag fick för några år sedan problem med ngra diskar i ryggen och har sedan dess försökt hitta bra benövningar.

Enbensböj med hantlar är den absolut bästa. Tar lite tid att hitta balans. Men när du väl hittat den är det en grym övning.

I smith? WTF.

Hammargren
2007-02-01, 15:45
men vad skulle ni rekommendera att köra på ett benpass? split-squats i smith med lite mer vikter än om man kört med vikt ovanför huvudet, eller vanliga utfall med vikt ovanför huvudet? man går miste om rätt mycket bål-träning om man kör i smith i och med att bålen inte behöver stabilisera kroppen

Sheogorath
2007-02-01, 15:53
men vad skulle ni rekommendera att köra på ett benpass? split-squats i smith med lite mer vikter än om man kört med vikt ovanför huvudet, eller vanliga utfall med vikt ovanför huvudet? man går miste om rätt mycket bål-träning om man kör i smith i och med att bålen inte behöver stabilisera kroppen

Ja. Kör utfallsgång framåt (gå framåt utan att sätta ihop fötterna emellan, som man går normalt, med andra ord, fast med långa utfallssteg) med hantlar i vardera händerna eller en viktskiva på raka armar över huvudet. Prova!