handdator

Visa fullständig version : Vägen till att bli en bodybuilder (eller stor ;))


Tom Jr
2007-01-29, 20:36
Hejsan Kolo!

Det man kan konstantera efter min förra tråd (Måste man ligga på +kcal för muskeluppbyggnad) är att man måste på något viss ha mer energi för att musklerna skall kunna byggas upp. Ok, det är inte så konstigt.

Det jag undrar nu är hur bodybuilders, och genrellt alla stora och bitiga killar, hur dom tränar för att bli dom som dom blivit idag. Har alla dessa genomgått en så kallad bulkperiod för att bygga upp muskler, för att sedan gå in i en deff?

Och hur kan man veta att resultaten räcker, att det är dags att deffa?

Jag hoppas att ni förstod någorlunda vad jag ville ha fram med denna tråd. Själva frågan är alltså:

Har dom stora och snygga killarna också varit feta och genomgått stentuffa dieter?

Tom Jr
2007-01-29, 20:46
Kan tillägga att jag inte bara menade personer som använt sig utav otillåtna preperat, utan hederligt folk som t.ex. Norsk_gadd, och de andra bitiga killarna här på forumet

paddanboy
2007-01-29, 20:51
Sporten genomsyras med doping, men trots detta, tar det många många år... Tränar tungt, lever en livsstil kring styrketräning. Med kost, träning och vila.

Sedan beror det givetvis på storlek och nivå. Men givetvis ökar de också i fettmassa, i varierande grad.

Många proffsbodybuilders, precis som när de bygger muskler förlorar inte fett naturligt. Då använder sig då av särskilda preparat för detta också...

Så frågar du mig så är det mycket mer arbete bakom en naturlig proffsbodybuilder än en som dopar sig.

krilleh
2007-01-29, 21:04
och förutom det som paddan skrev så handlar det mycket om gener också. 50 % av resultaten kommer ifrån hur vidare bra generna är.

Englund
2007-01-29, 21:07
50 % av resultaten kommer ifrån hur vidare bra generna är.

Kan ju diskutteras :)

krilleh
2007-01-29, 21:09
Kan ju diskutteras :)

kan de?

Englund
2007-01-29, 21:15
kan de?

Jepp. Men inte i denna tråd, finns redan flera andra.

krilleh
2007-01-29, 21:18
Jepp. Men inte i denna tråd, finns redan flera andra.

Så Grub skriver felaktiv information med andra ord?

exempelvis här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=84279&highlight=gener

Läst i andra trådar också om att 50 % är gener!

Tom Jr
2007-01-29, 21:19
Då kan man ju genast fråga:

Hur vet man att man har bra gener? Jag kan lägga upp en bild så kan ni få berätta ifall jag har dugliga gener!

Thorwaldsson
2007-01-29, 21:28
Jag kan lägga upp en bild så kan ni få berätta ifall jag har dugliga gener!

Det är helt omöjligt att ens gissa sig till om du har bra gener endast genom att titta på en bild.

Jacksatan
2007-01-29, 21:48
Kan tillägga att jag inte bara menade personer som använt sig utav otillåtna preperat, utan hederligt folk som t.ex. Norsk_gadd, och de andra bitiga killarna här på forumet

Hur vet du att dessa killar är hederliga?

Jacksatan
2007-01-29, 21:50
Då kan man ju genast fråga:

Hur vet man att man har bra gener? Jag kan lägga upp en bild så kan ni få berätta ifall jag har dugliga gener!

Träna hårt och sköt kosten i 2år. Har du inte ganska mkt muskler då, så kommer du aldrig att bli rejält stor. Så enkelt är det.

Tom Jr
2007-01-29, 21:54
Jacksatan:

Det vet jag inte, det har du rätt i. Men jag antar det iallafall.

Jacksatan
2007-01-29, 23:45
Jacksatan:

Det vet jag inte, det har du rätt i. Men jag antar det iallafall.

Som svar på din fråga kan jag iaf säga att de generellt har bulkperioder och sen deffar ner sig. Att hålla låg fett % och försöka bygga muskler när man redan tränat nåt år är i princip omöjligt(om man inte dopar sig). Detta innbär inte att man ska äta allt man ser, utan jag förespråkar väl en mer kontrollerad bulk.

pragmatist
2007-01-30, 01:08
Alla bodybuilders äter upp sig under sina uppbyggnadsperioder och accepterar då lite mer underhudsfett - hur mycket de accepterar varierar dock från byggare till byggare. Vissa går upp väldigt mycket, andra ser till att de är i hygglig form året runt. Vilket som funkar bäst varierar från person till person. Det beror också på hur man tycker om att leva, vissa vill käka pizza och blåbärspaj och finner sig då i att bli rundare under lågsäsong och deffa lite längre istället.

Sverker
2007-01-30, 07:23
Tråkigt att ni ser resultaten som statiska och beroende på gener ?
Det är inte min bild. I min värld så dominerar intresse, motivation, kunskap och nyfikenhet. Att hela tiden pröva och utvärdera. Den som drar de bästa slutsatserna av framgångarna och motgångarna vinner.

Börje H
2007-01-30, 07:33
Tråkigt att ni ser resultaten som statiska och beroende på gener ?
Det är inte min bild. I min värld så dominerar intresse, motivation, kunskap och nyfikenhet. Att hela tiden pröva och utvärdera. Den som drar de bästa slutsatserna av framgångarna och motgångarna vinner.

Håller fullständigt med. Blir ofta alldeles för mycket snack om vilka förutsättningar man har från början. Jag är fullt övertygad om att om man tränar seriöst och målinriktat under säg 10-12 år kan man göra respektabla resultat i vilken kraftsportsgren som helst. Bäst kan ju inte alla bli, men det handlar ju om att göra det bästa av sig själv. Att man spelar fotboll i 20 år betyder ju inte att man blir Henke Larsson för det. man kanske lyckas lira ordinarie i div 3 och det är ju inte så tokigt.

Kör på allt vad tygen håller! Ha dock inte alltför höga förväntningar då man då tenderar att komma in i negativt tänkande då det går upp för en att man inte når sina mål. Att ha långsiktiga mål/visioner samt mindre delmål efter vägen är mycket viktigt i all träning. Se bara till att ffa delmålen är realistiska :thumbup:

mvh

paddanboy
2007-01-30, 07:43
Snacket om gener är överdriven. Måste ha skapats av dopingmoguler som sagt detta till brådmogna 17 åringar som är deras idoler. Vi är inte så olika som vi tror, eller vill tro.

Handlar främst om uppoffringar och målvetenhet. Att träna för (naturlig) bodybuilder är en livsstil som kräver att man är involverad i sporten 24/7.

Sedan till fettprocenten, vad jag tror är tanken om "bulkperioder" gammal skåpmat som kommer försvinna.

Nej ni, nu blir det gymet.

Tom Jr
2007-01-30, 08:25
Jacksatan:

Definera en kontrollerad bulk?

Tolkia
2007-01-30, 08:34
Tråkigt att ni ser resultaten som statiska och beroende på gener ?
Det är inte min bild. I min värld så dominerar intresse, motivation, kunskap och nyfikenhet. Att hela tiden pröva och utvärdera. Den som drar de bästa slutsatserna av framgångarna och motgångarna vinner.
Instämmer till fullo. Visst spelar förutsättningar en roll - men det är snarast när det gäller att skilja ut de allra, allra bästa från de näst bästa. De flesta som tränar befinner sig så längt från den nivån att en diskussion om gener som något slags avgörande faktot är totalt meningslös.

paddanboy
2007-01-30, 09:19
Jacksatan:

Definera en kontrollerad bulk?

Att man kanske "bulkar" 2-4 veckor iställer för 4-8 eller främsta; att mäta fett% i förhållande till vad man har gått upp i antal kilon under bulkfasen.

Trance
2007-01-30, 10:41
Instämmer till fullo. Visst spelar förutsättningar en roll - men det är snarast när det gäller att skilja ut de allra, allra bästa från de näst bästa. De flesta som tränar befinner sig så längt från den nivån att en diskussion om gener som något slags avgörande faktot är totalt meningslös.

Nah, det är uppenbar skillnad mellan människor. Även de som inte är på elitnivå. Men det betyder ju inte att så gott som alla inte kan få en hyfsad kropp.

Handcuff
2007-01-30, 11:40
Självklart kan inte alla bli bäst...bara en ju. Men ALLA kan förändra sin fysik/prestationsförmåga otroligt mycket!

paddanboy
2007-01-30, 12:09
Gener för att bygga muskler, eller gener för kroppsform?

Glömde tillägga, snacket om gener... det är givetvis ett sätt att dölja sanningen om steorider bland dopingfuskarna.

... och sedan fortsätter de unga wannabes att köpa kosttillskott som dessa påstår sig använda. Så jävla skitsnack, jag tror inte ens Coleman eller Cutler, om man får nämna absoluta toppen, ens använder BSN eller Muscletechs produkter.

Vi kan redan iofs börja redan här på forumet: Eiselt använder ju dopade som frontfiguerer till sina produkter, sedan pratar dessa om "gener, bra mat, kostillskott och träning mm..."

Rent skämt...

dr ozz
2007-01-30, 13:12
Jag tror inte det finns många "rena" proffsbyggare, kanske någon man i de lägre viktklasserna. Kvinnorna ska vi inte tala om.

Eddie Vedder
2007-01-30, 13:43
Definera en kontrollerad bulk?

En kontrollerad bulk är när man inte frångår det upplägget man har för att öka så mycke i vikt som man har planerat. Har man ett strukturerat upplägg me träning och mat som ska resultera i ett visst kaloriöverskott och viss viktökning och sedan följer detta disciplenerat så är de ju en kontrollerad bulk.

Man har helt enkelt kontroll över sin viktuppgång, inte bara rtrycker i sej en massa skit i tid och otid med motiveringen att "jag bulkar". Då är ju bulken mer en ursäkt för att kunna leva ett odisciplinerat liv och dämpa ett dåligt samvete genom att intala sej själv att man bygger muskler. Ett överskott bygger givetvis alltid men de går ju att åstadkomma detta på många olika sätt.

Tom Jr
2007-01-30, 13:53
Eddie Vedder: Ok, tack för svaret.

Nästa fråga då:

Vad är en lämplig siffra att plussa på sig? Jag hade tänkt att börja bygga muskler, men vill inte ligga på ett överskott på +500/dagen. Det är överskattat. Hade tänkt mig ungefär 200 vid styrketräningsdagar och lite mindre när jag har kondition. Det skulle resultera i en mycket långsammare muskeltillväxt, men jag skulle heller inte då lägga på mig överdrivet mycket fett och kunna befinna mig hyffsat trimmad året runt.

Rätta mig om jag har fel?

Eddie Vedder
2007-01-30, 14:09
Eddie Vedder: Ok, tack för svaret.

Nästa fråga då:

Vad är en lämplig siffra att plussa på sig? Jag hade tänkt att börja bygga muskler, men vill inte ligga på ett överskott på +500/dagen. Det är överskattat. Hade tänkt mig ungefär 200 vid styrketräningsdagar och lite mindre när jag har kondition. Det skulle resultera i en mycket långsammare muskeltillväxt, men jag skulle heller inte då lägga på mig överdrivet mycket fett och kunna befinna mig hyffsat trimmad året runt.

Rätta mig om jag har fel?

Naturligtvis extremt individuellt hur mycke överskott som resulterar i X% fett och X% fettfri massa vid ett överskott och hur mycke just du lr nån annan ökar.

Men teoretiskt sett lär de ju bli som du säger, ju mindre överskottet är desto mindre kommer ju självklart ökningen av både fett och muskler bli. Problemet med ett så litet överskott som 200kcal är ju att de blir en väldigt liten felmarginal, en dag när du kör rygg å kanske tar en promenad så har du säkert förbränt 200kcal extra jämfört me en dag då du hade bröst å inte tog en promenad exempelvis. Det är väldigt svårt att korrekt uppskatta både hur mycke man konsumerar och förbrukar så om man ständigt vill ha ett överskott så är de ju mer marginal att rikta in sej på lite högre.

Har du dock så bra koll att du kan räkna rätt ligga på +200kcal/dygn så lär de funka så som du själv tror.

paddanboy
2007-01-30, 16:07
Jag tror inte det finns många "rena" proffsbyggare, kanske någon man i de lägre viktklasserna. Kvinnorna ska vi inte tala om.

Jo det finns troligvis några. Jeff Willet påstår sig vara steoridfri(naturlig), hållt på i över 15+ år, så jag tror det är möjligt.

pragmatist
2007-01-30, 16:59
En annan risk med ett för litet överskott är att kroppen bara vrider upp ämnesomsättningen ett snäpp och så händer inget i alla fall. Ett mindre överskott än 15% tror jag knappast kommer märkas av den anledningen.

dr ozz
2007-01-30, 17:14
Jo det finns troligvis några. Jeff Willet påstår sig vara steoridfri(naturlig), hållt på i över 15+ år, så jag tror det är möjligt.


Tyvärr, inte han heller!
jag har tidigare läst i hans träningsjournal att han tagit prohormoner(då lagliga i USA) vilket inte klassas som ren i min bok! Har han tagit Prohormoner offentligt har han nog tagit annat icke offentligt*whistle*

dr ozz
2007-01-30, 17:18
Utdrag:

Q: Jeff, I thought you were a natural bodybuilder. How can you claim that if you take ANDRO 250 and 19-Nor 250?


A: Simple, Pro-hormones are natural supplements. They are not drugs, they are not illegal and they are not banned by the organization I compete in.

I believe that using Pro-hormones is simply taking advantage of the awesome advancements in supplementation and I don't feel that takes away my natural status.

That is my opinion on the subject of Pro-hormones and you are certainly entitled to your own. Just make sure that it is an informed opinion.

Eddie Vedder
2007-01-30, 17:19
Tyvärr, inte han heller!
jag har tidigare läst i hans träningsjournal att han tagit prohormoner(då lagliga i USA) vilket inte klassas som ren i min bok! Har han tagit Prohormoner offentligt har han nog tagit annat icke offentligt*whistle*

Jag tycker personligen inte att Jeff Willet känns särskilt trovärdig överhuvudtaget. Läser man hans kostupplägg exempelvis så baseras övervägande delen av allt han stoppar i sej av kosttillskott som säljs på AST:s hemsida.

Jag säger inte att det är nåt fel i at han påstår detta, AST är ju trota allt hans arbetsgivare så självklart ska han promota deras produkter, däremot tror jag de e rent bullshit att han har de upplägget IRL. Samma sak me träningen, jag är inte så övertygad att han kör efter de MAX-OT upplägget som han själv förespråkar.

Jacksatan
2007-01-30, 18:07
Att man kanske "bulkar" 2-4 veckor iställer för 4-8 eller främsta; att mäta fett% i förhållande till vad man har gått upp i antal kilon under bulkfasen.

Det skulle jag inte definiera det som. Sluta svara på frågor ställda till mig, tack.

Jacksatan:

Definera en kontrollerad bulk?

Jag skulle säga att man under t ex 6månader konstant ligger på ett kaloriöverskott. Säg att man går upp 0.5 kg i veckan ungefär. Jag tror på kontinuitet och att hålla på o bulka i 2 veckor och sen dra ner och ha sig tror jag inte är nån höjdare. Ät på under nåra månader utan att bli alltför smällfet skulle jag säga är bäst.

jwzrd
2007-01-30, 18:09
Tråkigt att ni ser resultaten som statiska och beroende på gener ?
Det är inte min bild. I min värld så dominerar intresse, motivation, kunskap och nyfikenhet. Att hela tiden pröva och utvärdera. Den som drar de bästa slutsatserna av framgångarna och motgångarna vinner.

+1

Jacksatan
2007-01-30, 18:12
Tråkigt att ni ser resultaten som statiska och beroende på gener ?
Det är inte min bild. I min värld så dominerar intresse, motivation, kunskap och nyfikenhet. Att hela tiden pröva och utvärdera. Den som drar de bästa slutsatserna av framgångarna och motgångarna vinner.

Vem har sagt att resultaten är statiska bara för att man vet att gener spelar stor roll?
Man bör ju ha i åtanke att en kille med extremt bra genetiska förutsättningar, extremt seriös inställning till träning och kost kanske inte är nåt mål att sikta emot om man själv just hankat sig över 70kg efter 2års träning.
Varför är det så fel att säga att alla inte har samma förutsättningar? Är det att mellan raderna säga att "du kan lika gärna lägga ner och skita i att träna?". I min värld är det INTE så.

Tom Jr
2007-01-30, 19:11
Bra, då har vi klarat ut följande;

1. De som bygger lägger sig på överskott eller använder preperat, och tar det faktum att dom kommer vara lite småfeta.
2. Det finns olika sätt att bulka. En kontrollerad bulk är bättre än en okontrollerad. Hellre göra det rätt, en halvrätt.

Då kommer vi till nästa fråga:

Om jag vill bygga muskler, kan jag då INTE använda mig utav motionscykel i kardionivå innan ett gympass? Jag känner att jag fungerar bättre ifall jag vet att jag kämpat. Alltså - jag tycker inte att jag gjort något vettigt ifall jag inte har svett som rinner (dvs, som man inte får när man har ett styrkepass).

Sverker
2007-01-30, 19:28
Träna hårt och sköt kosten i 2år. Har du inte ganska mkt muskler då, så kommer du aldrig att bli rejält stor. Så enkelt är det.


Det var du om skrev det här !

Inte en chans att man nått sin maximala insikt i träning, kost och vila efter bara två års träning. Har du tränat på en hög nivå i en annan idrott som simning, rodd, brottning, boxning etc har du en erfarenhet av vad kroppen tål och visst försprång...men inte på bara två år.

Sniggel
2007-01-30, 19:33
Bra, då har vi klarat ut följande;

1. De som bygger lägger sig på överskott eller använder preperat, och tar det faktum att dom kommer vara lite småfeta.
2. Det finns olika sätt att bulka. En kontrollerad bulk är bättre än en okontrollerad. Hellre göra det rätt, en halvrätt.

Då kommer vi till nästa fråga:

Om jag vill bygga muskler, kan jag då INTE använda mig utav motionscykel i kardionivå innan ett gympass? Jag känner att jag fungerar bättre ifall jag vet att jag kämpat. Alltså - jag tycker inte att jag gjort något vettigt ifall jag inte har svett som rinner (dvs, som man inte får när man har ett styrkepass).

Hur mycket man svettas är individuellt.
Dessutom kommer dina styrkepass att kräva mer energi med tiden då du blir starkare och klarar av att göra ett större arbete på kortare tid (eller överhuvudtaget). Och då kommer du säkert svettas mer än vad du gör nu.
En annan bidragande faktor till "idag-har-jag-kämpat-känslan" är att man försöker ha basövningar som grund i sitt schema. Dessa är jobbigare än en massa små isolationsövningar.

Jacksatan
2007-01-30, 19:47
Det var du om skrev det här !

Inte en chans att man nått sin maximala insikt i träning, kost och vila efter bara två års träning. Har du tränat på en hög nivå i en annan idrott som simning, rodd, brottning, boxning etc har du en erfarenhet av vad kroppen tål och visst försprång...men inte på bara två år.

Trådstartaren snackade om Bodybuilding. Du bör ha fått en hel del muskler om du ska komma upp på en BB-scen framöver när du tränat i 2år, även om du inte skött träning och kost optimalt. Jag vet faktiskt inte en enda person som tävlat i bodybuilding som inte ökat bra mkt i muskler de första åren de tränade(även om kosten ej sköttes optimalt).

dr ozz
2007-01-30, 19:50
Oavsett gener är du chanslös på sikt när dina mottävlare som också har rätt gener kryddar sin träning med steroider!! Inom proffsbyggning är steroider nr 1 och gener nr 2. Detta är i alla fall min uppfattning.

Jacksatan
2007-01-30, 20:01
Oavsett gener är du chanslös på sikt när dina mottävlare som också har rätt gener kryddar sin träning med steroider!! Inom proffsbyggning är steroider nr 1 och gener nr 2. Detta är i alla fall min uppfattning.

Du kan inte rangordna sådär när båda två är essentiella på den nivån. Du kommer inte upp på Olympia-scenen utan nån av de två.

dr ozz
2007-01-30, 20:04
Du kan inte rangordna sådär när båda två är essentiella på den nivån. Du kommer inte upp på Olympia-scenen utan nån av de två.

OK! Det kan jag hålla med om!

krilleh
2007-01-30, 20:12
Hur mycket man svettas är individuellt.
Dessutom kommer dina styrkepass att kräva mer energi med tiden då du blir starkare och klarar av att göra ett större arbete på kortare tid (eller överhuvudtaget). Och då kommer du säkert svettas mer än vad du gör nu.
En annan bidragande faktor till "idag-har-jag-kämpat-känslan" är att man försöker ha basövningar som grund i sitt schema. Dessa är jobbigare än en massa små isolationsövningar.

Precis. Jag blir helt slut efter 5 set på marklyft!

Tom Jr
2007-01-30, 20:15
Men jag måste få reda på en fråga. Om jag har ett styrkepass som ser ut som följande:

*Bänkpress: 4 set, 8 reps x2
*Hantelpress: 4 set, 8 reps x2
*Militärpress: 4 set, 8 reps x2
*Cableflyes: 4 set, 8 reps x1
*Sneda hantelpress: 4 set, 8 reps x2
*Crunches: 4 set, 8 reps x2
*Magmaskin: 4 set, 8 reps x2
*Magmaskin: 4 set, 8 reps x2
*Benlyft: 20 x 3

Är det troligt att jag som är 178 lång, 68 kg, bränner ungefär 250 kalorier på ett sådant pass?

Jag vet att man inte kan säga, men vill gärna veta MINIMUM vad någon som jag förbränner. Om inte, vart kan man hitta exakta siffror?

Tolkia
2007-01-30, 20:39
Är det troligt att jag som är 178 lång, 68 kg, bränner ungefär 250 kalorier på ett sådant pass?

Jag vet att man inte kan säga, men vill gärna veta MINIMUM vad någon som jag förbränner. Om inte, vart kan man hitta exakta siffror?
Allvarligt talat, Tom, jag tror inte att du behöver veta EXAKTA siffror på vad du förbränner under ett gympass. Du är fortfarande ung, du är inte överviktig, du kommer inte att förvandlas till Jabba the Hutt över natten om du råkar äta 252 kalorier efter ett pass när du förbränt 248. Jag tror, av de inlägg jag sett från dig hittills, att du snarare behöver ta hand om oron för att göra "fel", träna "fel", äta "fel", vara för stor (aka tjock), vara för liten osv. Äta när du är hungrig, sova när du är trött, träna för att det är nyttigt OCH KUL att röra på sig, ta en glass för att det är gott (utan ångest efteråt och utan att därefter maniskt stoppa i dig allt som kommer i din väg). Leva och låta leva, typ. Även dig.

Tom Jr
2007-01-30, 20:45
Tolkia:

Sanningens ord. Kan och ska inte förklara mig. Jag vet det, men att utföra det är en helt annan femma. Som jag, just nu, försöker att fullgöra.

paddanboy
2007-01-30, 21:02
Jag tycker personligen inte att Jeff Willet känns särskilt trovärdig överhuvudtaget. Läser man hans kostupplägg exempelvis så baseras övervägande delen av allt han stoppar i sej av kosttillskott som säljs på AST:s hemsida.

Jag säger inte att det är nåt fel i at han påstår detta, AST är ju trota allt hans arbetsgivare så självklart ska han promota deras produkter, däremot tror jag de e rent bullshit att han har de upplägget IRL. Samma sak me träningen, jag är inte så övertygad att han kör efter de MAX-OT upplägget som han själv förespråkar.

Kan diskuteras.

Men kosten och träningen kör han nog efter. Skulle väl vara att han adderar några repetitioner i träningspassen möjligtvis.

paddanboy
2007-01-30, 21:05
Men jag måste få reda på en fråga. Om jag har ett styrkepass som ser ut som följande:

Jag vet att man inte kan säga, men vill gärna veta MINIMUM vad någon som jag förbränner. Om inte, vart kan man hitta exakta siffror?

Allt för många repetitioner per muskelgrupp enligt min åsikt.