handdator

Visa fullständig version : E10 Problem!


X-Change
2007-01-29, 14:30
Hej, ni kanske minns att jag bad om er hjälp vilken mp3-spelare jag skulle välja iRiver E10 eller Ipod Nano i den här tråden:http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=86718

Det blev en E10 iaf.

Men nu har jag lite problem. Spelaren fungerar fint, men ni som är lite insatta i ljud kanske har hört talas om "loadness"? Skivbolagen spelar in låtarna på cd-skivan på maxvolym och voila när du har på nästan ljudlöst låter det som du lyssnar på maxvolym.

Itunes hade en funktion att man kunde ändra ljudstyrkan på låtarna i programet, men nåt sånt hittar jag inte på Iriver Plus 3 (deras programvara). Finns det några andra här som har upplevt samma problem och vet hur man löser det?
Eller finns det något program man kan ladda hem som löser detta? Har startat en tråd på Irivers forum, men hitentills är det bästa tipset jag har fått att rippa mina cds med audiograber och ställa in volymen där. Men ingen av mina ca 6000 mp3s på datorn kommer från egenägda cd-skivor! *rolleyes*

Så vad gör jag?

MasterChief
2007-01-29, 14:48
Köper en Nano som jag sa i förra tråden?

666white
2007-01-29, 15:00
Redan problem med nya MP3-spelaren? :laugh:
Så går det när man inte köpte iPod nano. Jag är kalas nöjd med min Ipod, inga problem. Den är bättre än tjejer *cupid*

Officer
2007-01-29, 15:16
Skärp er ffs, att man inte kan ändra volymen på själva låtarna är ett yttre problem.
Sök på "volume maximizer", "loudness maximizer" och dylikt på Google, så kan du mass-öka volymen lite. Men se upp, att öka volymnivån i låtar på egen hand utan att veta hur man egentligen gör på "rätt sätt" (genom att t ex justera dynamiken i ljudvågorna) gör oftast så att man får brus och dylikt skit om man höjer för våldsamt.
Kram.

X-Change
2007-01-29, 15:22
Köper en Nano som jag sa i förra tråden?Jag ville prova nåt annat än ipod..

Redan problem med nya MP3-spelaren? :laugh:
Så går det när man inte köpte iPod nano. Jag är kalas nöjd med min Ipod, inga problem. Den är bättre än tjejer *cupid*hmm.. lessen men när jag investerade mina 2300 i min E10 gjorde jag inte det för att avsexualisera mig. Men eftersom du verkat svurit henne/honom? trohet tror jag ni får en fin framtid. ;)

Skärp er ffs, att man inte kan ändra volymen på själva låtarna är ett yttre problem.
Sök på "volume maximizer", "loudness maximizer" och dylikt på Google, så kan du mass-öka volymen lite. Men se upp, att öka volymnivån i låtar på egen hand utan att veta hur man egentligen gör på "rätt sätt" (genom att t ex justera dynamiken i ljudvågorna) gör oftast så att man får brus och dylikt skit om man höjer för våldsamt.
Kram.Haha, tack anabolic! Men då är det ju lugnt. Jag vill ju sänka volymen, inte höja den! Har du också haft det problemet eller är du en svärmorsdröm som bara äger laglig musik? :D

Corpobal
2007-01-29, 15:40
Finns ett program som heter MP3Gain som kan standardisera ljudvolymen på ett gäng filer, exempel på en mp3-spelare. Så man slipper få tinnitus i onödan, pröva att googla efter det.

Officer
2007-01-29, 16:00
Haha, tack anabolic! Men då är det ju lugnt. Jag vill ju sänka volymen, inte höja den! Har du också haft det problemet eller är du en svärmorsdröm som bara äger laglig musik? :D



:D
Jag justerar låtarna manuellt med Adobe Audition (avancerat ljudredigerings/inspelningsprogram).
För varje låt jag "köper" så öppnar jag den i det programmet om jag märker att den är låg i volym, och justerar den därefter. Jobbigt dock om du redan har 1000 låtar som ska justeras, då får du automatisera processen dock med lite sämre resultat, som i t ex programmet som tipsas av Corpobal.

X-Change
2007-01-29, 18:22
Finns ett program som heter MP3Gain som kan standardisera ljudvolymen på ett gäng filer, exempel på en mp3-spelare. Så man slipper få tinnitus i onödan, pröva att googla efter det.

:D
Jag justerar låtarna manuellt med Adobe Audition (avancerat ljudredigerings/inspelningsprogram).
För varje låt jag "köper" så öppnar jag den i det programmet om jag märker att den är låg i volym, och justerar den därefter. Jobbigt dock om du redan har 1000 låtar som ska justeras, då får du automatisera processen dock med lite sämre resultat, som i t ex programmet som tipsas av Corpobal.

Då bugar och bockar vi för dem svaren, krappar! :cheers:

666white
2007-01-29, 20:51
Japp, jag å min rosa iPod ska gifta oss senare *cupid*