handdator

Visa fullständig version : Vilken omega-3 källa?


Xealswe
2007-01-29, 14:23
Tjena!

Jag äter inte fet fisk flera gånger i veckan och har därmed tänkt köpa extra omega-3

Efter att ha läst en hel del teori om det från existerande trådar har jag däremot en annan sorts fråga

Det finns omega 3 kapslar, fiskolja, linfrölja och mycket mer jag ej kommer ihåg namnet på. Men vilken källa är den mest prisvärda att köpa?

L-Sami
2007-01-29, 14:32
Linfröolja är billigt och bra.

Jay-Z
2007-01-29, 14:33
Pikasol Forte.

Guddi
2007-01-29, 15:06
Innehåller Linfröolja EPA och DHA? Jag hade för mig att det var alfa-linolensyra och att EPA och DHA bara finns i animaliska produkter plus nån viss alg.

Sverker
2007-01-29, 18:23
Det går inte att komma ifrån att fiskolja är bästa källan till Omega-3.






...möjligen sälolja men det skulle jag känslomässigt undvika i det längsta...

Eddie Vedder
2007-01-29, 18:36
...möjligen sälolja men det skulle jag känslomässigt undvika i det längsta...

:bow: :bow: :bow:

ligne
2007-01-29, 21:13
krillolja lär vara bra?

Xealswe
2007-01-31, 22:14
Tjena!

Jag köpte kapslar ändå av en tillverkare jag gillar starkt. Nu är det så att det fanns två varianter, en med 35% omega 3 , och en med 50%, procentsatserna var satta efter storleksordningen av EPA och DHA

Eftersom kolo är till för oss som vill vara optimala köpte jag den senare. Var det klokt?

pragmatist
2007-01-31, 22:48
Tjena!

Jag köpte kapslar ändå av en tillverkare jag gillar starkt. Nu är det så att det fanns två varianter, en med 35% omega 3 , och en med 50%, procentsatserna var satta efter storleksordningen av EPA och DHA

Eftersom kolo är till för oss som vill vara optimala köpte jag den senare. Var det klokt?

Ja det tycker jag.

Precis som Sverker säger är animaliskt omega-3 alltid bäst eftersom kroppen inte konverterar vegetabiliskt omega-3 till DHA och EPA med ens i närheten av 100% effektivitet. Vegetabiliskt omega-3 hjälper förvisso men kan inte räknas som likvärdigt animaliskt.

FreCKo
2007-01-31, 22:53
Det går inte att komma ifrån att fiskolja är bästa källan till Omega-3.






...möjligen sälolja men det skulle jag känslomässigt undvika i det längsta...

Vad var anledningen nu igen till att sälolja var bättre? Vi kan inte tillgodogöra oss allt bra fett ur fiskolja, men om sälen äter fisken så kan vi det?


...Borde inte eskimåolja vara riktigt jävla bra isf? Tar nog fan hellre det än att veta att dom pressat en stackars säl bara för att jag ska få lite sjyssta omega 3-fetter.

Sverker
2007-02-01, 07:28
Så här skrev jag i en annan tråd:
Sälarna ska vi låta vara.


Ur en vetenskaplig synvinkel är säloljan intressant.

De possitiva effekter som inuiterna får av Omega-3 är mycket större än de possitiva effekter vi får här i västerlandet:confused:
Varför det är så har undersöks länge. En förklaring KAN vara att inuiterna äter säl och val medan vi äter fisken.

Det som händer är att när sälen eller valen äter fiskfettet packar den om fettsyrorna ( eg flyttar runt fettsyrorna mellan position 1, 2 eller 3 på glycerolen ). Lite beroende på VAR fettsyran sitter på glycerolen blir effekterna av fettsyran lite olika.


Fisk och fiskolja har possitiva effekter så det är bara att fortsätta med dem.

FreCKo
2007-02-01, 10:29
Så här skrev jag i en annan tråd:

Så var det, kom bara ihåg att det kom på tal i en annan tråd men jag kom inte ihåg vad resultatet var... Dock så kommer jag ihåg att du postade någonting som förklarade allting :)