handdator

Visa fullständig version : Tonfisk dieten!


Zebob
2007-01-29, 13:40
Uhm nu ska vi se här ..

Jag har för mycket fett på min kropp hade inte varit något problem om fettet la sig där det brukar på män. Men jag får stor röv vilket känns jävligt dumt så den måste bort. Har tränat bort den tidigare men då tränade jag handboll 3 gånger i veckan och hade 2 gånger i veckan gympa med skolan samt sprang varannan dag och gymmade varannan och käkade sunt. Nu under senaste 3 veckorna har jag käkat sunt, sprungit varje dag och gymmat varannan. Har däremot inte minskat ett enda kilo. Vet inte om det har något att göra med styrketräningen och att jag lagt på mig lite där samtidigt som jag minskat i fett. Men det känns ändå inte som om jag minskat alls så mycket som jag skulle vilja. Så nu har jag gjort ett litet hemmabygge och skulle vilja ha lite feedback på den.

Jag fortsätter att springa varje dag(cirka 4-5km) och gymmar varannan. Men käkar desto mindre och käkar då endast tonfisk/makgrill och när det blir riktigt jobbigt trycker jag i mig lite sallad också.
Hur jag tänkte är väl att det är en massa protein i tonfisken och det är väl nice och går hand i hand med min gymträning och så är det fettsnålt. Jag är ganska ny i gamet och har inte läst på så mycket mer i mina öron låter det som om det kan funka.

Plus glömde jag nämna att jag även tar en proteindrink 3 gånger om dagen(morgon middag kväll) bestående av vatten och 80% protein-grejs.


Ni som är lite erfarna är det något direkt galet med denna dieten kommer det att fungera i teorin? Jag bryr mig inte direkt om att jag går ner i muskler, har sjukt lätt för att bygga muskler så det är något jag kan fixa i efterhand. Bara fettet ryker med med någon reda också.

Raggis
2007-01-29, 13:48
Vad är din direkta fråga? Hur du ska gå ner i vikt? Ska du endast basera din diet på tonfisk?

Zebob
2007-01-29, 14:10
Hah, well jag vill nog bara ha lite feedback. Det är väl mer stommen i dieten än något annat. Jag gillar tonfisk, det är nyttigt går det att leva på? Det är väl frågan. Om inte, vad kan jag variera med som är likvärdigt. Är det ens en bra diet, är den tom direkt ohälsosam med mera. Allt sorts feedback är välkommen.

Eddie Vedder
2007-01-29, 14:11
Varför inte bara söka runt lite? Denna typ av trådar startas 20 000 gånger i veckan, du kommer kunna läsa om viktnedgångstips dygnet runt om du har ork.

Raggis
2007-01-29, 14:14
Tja, det innehåller både fett och protein. Men, kolhydrater? Måste komplettera det med t.ex. fullkornspasta. Du måste även inkludera lite grönsaker eller frukter i din diet. Dels för alla vitaminer och mineraler, men även för dess antioxidanter.

olle lindblad
2007-01-29, 14:17
Att deffa på en massa tonfisk låter som en dålig idé. Tungmetallhalten i denna fisk gör den olämplig att äta mer än någon gång i veckan.

Raggis
2007-01-29, 14:19
Att deffa på en massa tonfisk låter som en dålig idé. Tungmetallhalten i denna fisk gör den olämplig att äta mer än någon gång i veckan.



Justja. Tänkte inte på det. Rekommendationerna är väl runt max 3 burkar i veckan.

Carolinew
2007-01-29, 14:19
Hm, inge vidare att bara käka tonfisk, eftersom den innehåller mycket tungmetaller. Att äta mer än 2-3 burkar i veckan är inte direkt bra, och enligt en del är det max en burk i veckan som gäller. Tyvärr... jag åt också en massa tonfisk innan jag fick reda på detta :( Det är ju både bra och billig mat annars...

Edit: nån hann före ser jag...

L-Sami
2007-01-29, 14:30
Fett kommer försvinna om du går ner i vikt, med det där upplägget lär du göra det. Risken finns dock att du får energibrist och immunförsvaret försvagas om du bara äter tonfisk/makrill och proteinshakes.

Det finns ju andra alternativ till tonfisk/makrill som t ex kyckling, ägg, kött, nötfärs osv. Kolhydrater är också bra att äta under deffen annars kommer du vara tom i bollen och fett ska inte heller uteslutas.

Alltså, det är bättre att gå ner i vikt mer hälsosamt än vad du tänkte göra.

00600
2007-01-29, 14:37
Dessutom lär du tröttna ganska snabbt på att äta tonfisk som huvudsaklig proteinkälla *spy*

Zebob
2007-01-29, 15:37
Fänkz för feedbacken. Men jag tror bannemig att tonfisk kan vara årets vinnare, detta ska testas. Kan återkomma i tråden med resultat sen :D

Raggis
2007-01-29, 15:51
Fänkz för feedbacken. Men jag tror bannemig att tonfisk kan vara årets vinnare, detta ska testas. Kan återkomma i tråden med resultat sen :D

Trots allt snack angående tungmetaller? *screwy*

Shakemynuts
2007-01-29, 16:07
Vad är det för fel på stora rövar då? :D

Zebob
2007-01-29, 17:25
Shake, you tell me (:

Raggis, får väl googla lite på det där med tungmetaler I guess. Men vafan, låter inte så farligt. Menar om du är på en bar och blir erbjuden en lättmetal, klart man går på tungmetalen istället då. ^_^

Shakemynuts
2007-01-29, 17:35
Shake, you tell me (:

Raggis, får väl googla lite på det där med tungmetaler I guess. Men vafan, låter inte så farligt. Menar om du är på en bar och blir erbjuden en lättmetal, klart man går på tungmetalen istället då. ^_^

Ju större desto bättre va! :naughty:

Du borde inte käka så mycket tonfisk faktiskt. Med tanke på tungmetallerna som sagt. Det är ju gift.
Du tror inte du kan ersätta den mesta tonfisken med andra fiskar och skaldjur istället?
Mycket gott det också!

Gpajpen
2007-01-29, 17:38
vet inte om det kommer funka. för ett par år sen åt jag tonfisk kanske 4-5 stora burkar om dagen i 10 månader. kan aldrig mer äta det nu. :P variera bättre istället. hälsosammare och godare. du kan inte heller leva enbart på protein, finns ingen fördel. ha en fettkälla, en proteinkälla och en kolhydratskälla till varje mål mat.

Zebob
2007-01-29, 17:51
Jajo, lär vi bli det. Tidigare idag köpte jag makgrill/tonfisk för 300kr så har skåpet fullt :D Tänkte mest att tonfisk var väl optimalt då jag inte vet om något magrare kött än det? Kyckling och makgrill är väl rätt så fettsnålt det också antar jag.

Aa tänkte skulle varva skiten med såndära fiber-pasta eller vad det nu heter. Den med bra kolhydrater iaf, ett glas mjöl så har jag lite fett också I guess. Minimera fettet iaf.

Raggis
2007-01-29, 17:57
Jajo, lär vi bli det. Tidigare idag köpte jag makgrill/tonfisk för 300kr så har skåpet fullt :D Tänkte mest att tonfisk var väl optimalt då jag inte vet om något magrare kött än det? Kyckling och makgrill är väl rätt så fettsnålt det också antar jag.

Aa tänkte skulle varva skiten med såndära fiber-pasta eller vad det nu heter. Den med bra kolhydrater iaf, ett glas mjöl så har jag lite fett också I guess. Minimera fettet iaf.


Du lär iallafall satsa på 1 g fett per kilokroppsvikt.

Eddie Vedder
2007-01-29, 17:58
Jajo, lär vi bli det. Tidigare idag köpte jag makgrill/tonfisk för 300kr så har skåpet fullt :D Tänkte mest att tonfisk var väl optimalt då jag inte vet om något magrare kött än det? Kyckling och makgrill är väl rätt så fettsnålt det också antar jag.

Aa tänkte skulle varva skiten med såndära fiber-pasta eller vad det nu heter. Den med bra kolhydrater iaf, ett glas mjöl så har jag lite fett också I guess. Minimera fettet iaf.

Makrill är ca 14% fett. Dess fettmängd varierar väldigt från olika tider på året men det är en fet fisk iaf. Å FET FISK ÄR BLAND DET BÄSTA DU KAN ÄTA!!!

Shakemynuts
2007-01-29, 18:24
Amen brother!
Käka mycket makrill och gärna lax.
Du verkar få det till att fett är något man ska hålla sig borta ifrån, det är bra med fett också. Men rätt typ av fett.

Se till att fettet kommer ifrån:

Fisken, olja, nötter, avokado.. Finns mer men jag drar lite basic.

Protein:

Fisk, vitt kött, linser och ägg, mjölkprodukter

Kolhydrater:

Pasta, ris, potatis och bröd, linser går iofs in här med

Zebob
2007-01-29, 19:05
Amen brother!
Käka mycket makrill och gärna lax.
Du verkar få det till att fett är något man ska hålla sig borta ifrån, det är bra med fett också. Men rätt typ av fett.

Se till att fettet kommer ifrån:

Fisken, olja, nötter, avokado.. Finns mer men jag drar lite basic.

Protein:

Fisk, vitt kött, linser och ägg, mjölkprodukter

Kolhydrater:

Pasta, ris, potatis och bröd, linser går iofs in här med

Aaah, fänkz för pointers. Men uhm, har hört att potatis inte ska vara såååå bra? Jag menar det lär ju inte vara snickers-dåligt. Men att råris/råpasta osv ska vara bättre? Med osv menade jag egentligen ingeting, för jag vet inte något som liknar varken råris eller råpasta :D

Shakemynuts
2007-01-29, 19:11
Aaah, fänkz för pointers. Men uhm, har hört att potatis inte ska vara såååå bra? Jag menar det lär ju inte vara snickers-dåligt. Men att råris/råpasta osv ska vara bättre? Med osv menade jag egentligen ingeting, för jag vet inte något som liknar varken råris eller råpasta :D

Det där om potatis får någon annan svara på.
Men ris ska väl vara bäst tror jag.

jesuz
2007-01-29, 19:17
Hm, inge vidare att bara käka tonfisk, eftersom den innehåller mycket tungmetaller. Att äta mer än 2-3 burkar i veckan är inte direkt bra, och enligt en del är det max en burk i veckan som gäller. Tyvärr... jag åt också en massa tonfisk innan jag fick reda på detta :( Det är ju både bra och billig mat annars...

Edit: nån hann före ser jag...
Samma här, har dragit ner på mitt intag en hel del. :)
Makrill i tomatsås är dock ett riktigt shysst alternativ tycker jag!

Ang. potatis är det bra i det avseendet att det har högt sk. "mättnadsindex". Det håller dig mätt längre än många andra råvaror, antagligen pga en rätt hög halt av stärkelse som tar längre tid att bryta ner än andra alternativ. Vet att det finns en tråd som länkar till en sida med en hel del sånna index.
I övriga avseenden vill jag inte uttala mig. :D

ROMPE
2007-01-29, 19:37
Jag vet att det är jobbigt med stor röv!, jag skälv har en bamse röv, det värsta är väl att jag måste användra storlek 36 runt midjan!

Raggis
2007-01-29, 21:51
Aaah, fänkz för pointers. Men uhm, har hört att potatis inte ska vara såååå bra? Jag menar det lär ju inte vara snickers-dåligt. Men att råris/råpasta osv ska vara bättre? Med osv menade jag egentligen ingeting, för jag vet inte något som liknar varken råris eller råpasta :D



Utifrån det jag har läst, så ska potatis vara bra deffmat. Tror det är tack vare dess låga kcal / 100g innehåll, vilket betyder att du kan äta mycket utav det, utan att vara rädd för att förbruka mycket av dagens totala kcal intag.

Shakemynuts
2007-01-29, 22:02
Utifrån det jag har läst, så ska potatis vara bra deffmat. Tror det är tack vare dess låga kcal / 100g innehåll, vilket betyder att du kan äta mycket utav det, utan att vara rädd för att förbruka mycket av dagens totala kcal intag.

Ja, med viktväktarna får man käka massa potatis. :)
Men man behöver ju självklart använda vett också, så man inte trycker i sig 2kg på en dag :D

Zebob
2007-01-30, 08:13
Alright, inte käkat potatis på 1månad nu för att jag trodde det var skit. Men nu vet jag, do not fear the 'tatoe -_-

Eddie Vedder
2007-01-30, 08:22
Alright, inte käkat potatis på 1månad nu för att jag trodde det var skit. Men nu vet jag, do not fear the 'tatoe -_-

Va fick dej å tro att de va skit? GI-snack lr nånting annat? Hursomhelst är de klart att du ska käka potatis nångång ibland om du tycker att det är god mat, variera mellan potatis, fullkornspasta, havregryn, bröd, olika sorters baljväxter(bönor/linser), ris m.m. Finns hur mycke som helst att testa me, ju mer man varierar sej desto roligare.

Sötpotatis är ett hett tips, min personliga favorit bland alla kolhydratkällor tillsammans med nybakat bröd*drool*

dannegavle
2007-01-30, 15:32
Hur ser det ut med gift-innehållet i makrill, nån som vet?

Stoppar oftast i mig en burk makrill fördelad på tre skivor Wasa Sport och ett stort glas mellanmjölk till frukost på vardagarna. Har hört att det är en hel del kolhydrater i tomatsåsen, men det känns som jag får en bra start på dagen med den frukosten och 15 minuter cyklande för att komma till jobbet (har ett stillasittande jobb som kräver koncentration). Dessutom är det gott, och man ska ju njuta av livet närhelst tillfälle ges!

Jag tränar inte för att bli stor, utan för att bli mindre och bättre. :cool:

/Daniel

Eddie Vedder
2007-01-30, 16:06
Hur ser det ut med gift-innehållet i makrill, nån som vet?

Stoppar oftast i mig en burk makrill fördelad på tre skivor Wasa Sport och ett stort glas mellanmjölk till frukost på vardagarna. Har hört att det är en hel del kolhydrater i tomatsåsen, men det känns som jag får en bra start på dagen med den frukosten och 15 minuter cyklande för att komma till jobbet (har ett stillasittande jobb som kräver koncentration). Dessutom är det gott, och man ska ju njuta av livet närhelst tillfälle ges!

Jag tränar inte för att bli stor, utan för att bli mindre och bättre. :cool:

/Daniel

Makrill e ju inte en lika stor fisk som tonfisken så den innehåller mindre mängder. Sen varierar de ju även beroende på var fisken är fångad, östersjöfisk är ju de mest giftiga men jag tror inte man fångar makrill där. Står de ingenting på dina burkar, varken vart fisken är fångad lr näringsvärde? Tomatsås innehåller verkligen inte jättemycke kolhydrater, såvida de inte e ketchup.

dannegavle
2007-01-30, 16:35
Makrill e ju inte en lika stor fisk som tonfisken så den innehåller mindre mängder. Sen varierar de ju även beroende på var fisken är fångad, östersjöfisk är ju de mest giftiga men jag tror inte man fångar makrill där. Står de ingenting på dina burkar, varken vart fisken är fångad lr näringsvärde? Tomatsås innehåller verkligen inte jättemycke kolhydrater, såvida de inte e ketchup.

Ska kolla när jag kommer hem. Brukar köpa makrill i 3-pack på ICA (billig och god).

Jagar väl egentligen inte kolhydrater i "vanlig" mat, utan försöker mest se till att skippa godis och sötsaker, och att äta lite mer intelligent när det går (mer sallad/fullkorn/protein, mindre potatis/pasta/ris/sås/...). Plus att jag oftast byter ut lunchen mot en påse Nutrilett och en 25-minuters promenad.

/Daniel, -34kg senaste året

Eddie Vedder
2007-01-30, 17:07
Ska kolla när jag kommer hem. Brukar köpa makrill i 3-pack på ICA (billig och god).

Jagar väl egentligen inte kolhydrater i "vanlig" mat, utan försöker mest se till att skippa godis och sötsaker, och att äta lite mer intelligent när det går (mer sallad/fullkorn/protein, mindre potatis/pasta/ris/sås/...). Plus att jag oftast byter ut lunchen mot en påse Nutrilett och en 25-minuters promenad.

/Daniel, -34kg senaste året


Att du vill äta mer "intelligent", som du själv uttrycker dej, är mycke riktigt bra av dej de kommer du tacka dej djälv för senare.:thumbup:

En Nutrilettpåse ist för lunch är däremot ingenting jag skulle klassa som "intelligent" men om du trivs me de så kan du ju köra på de ett tag. Låt aldrig såna saker ersätta mat regelbundet bara, inget slår äkta mat!!!:eating: :eating:

dannegavle
2007-01-30, 18:08
En Nutrilettpåse ist för lunch är däremot ingenting jag skulle klassa som "intelligent" men om du trivs me de så kan du ju köra på de ett tag. Låt aldrig såna saker ersätta mat regelbundet bara, inget slår äkta mat!!!:eating: :eating:

Jag är otålig av mig, och efter att ha tappat en massa kilon bara genom att röra mig mer och sluta köpa tomma kolhydrater (äter fortfarande om jag blir bjuden, men bara lite) så stod jag helt still i vikt i drygt 2 månader trots att jag vred upp träningsdosen. Surfade runt en massa och kom till slut fram till att Nutrilett nog var det som passade mig bäst för att kicka igång viktminskningen igen. Utan att lida alltför mycket har jag lyckats kapa 8kg på lite drygt 2 månader. Mitt slutmål ligger nu inom räckhåll, och så länge jag mår bra tänker jag fortsätta "fuska" genom att byta ut ett mål om dagen mot Nutrilett.

Det enda jag egentligen oroar mig för är att bryta ner muskler istället för fett när jag tränar. Kör på med träning 5-6 dagar i veckan (innebandy och rinkbandy mest, men lite gym och terränglöpning ibland också) och stoppar i mig vassle-protein direkt efter träningarna och oftast också kasein-protein innan jag lägger mig de dagar jag tränat. Eftersom jag fortfarande bär runt på mycket fett (runt 24kg om man får tro en sån där våg man kan köpa på Konsum) så borde jag kunna ligga på ett energiunderskott på 1680 kcal (70x24) per dag utan att behöva oroa mig för muskelnedbrytning.

Eftersom jag har ett jobb som kräver koncentration så måste jag hålla uppe blodsockernivån en del dagtid, vilket jag åstadkommer genom att käka frukt och hårt bröd med lätt mjukost på. Jag kommer alltså aldrig ner i närheten av -1680 kcal. Går man efter viktnedgången hamnar jag snarare runt -800 kcal eller så.

Är muskelnedbrytning nåt jag för tillfället kan bortse från, eller är det en reell risk för mig?

/Daniel, 184cm, 99kg

dannegavle
2007-01-30, 18:40
ICAs makrillfilé i tomatsås:

800 kJ / 190 kcal
13% protein
2.5% kolhydrater
14% fett (varierar)

/Daniel