handdator

Visa fullständig version : proteinsyntesen

skrot
2007-01-29, 11:00
Hej

Jag har några frågor angående vad jag tror kallas proteinsyntesen. Jag har inte riktigt koll utan har bara hört en del.

Äter man för mycket protein rubbar man syntesen och får inte den anabola effekt som man är ute efter.

Äter man inte kolhydrater till protein intaget funkar inte syntesen som den skall heller.

Är detta sant?

Isåfall undrar jag: Många som tar en bulk direkt efter de tränat med ungefär 30-40 gram protein (vad jag förstår är det ungefärligt maximala proteinintag som kroppen klarar av att hantera per 3dje timme). När de tagit denna bulk drar de typ direkt hem och käkar eller typ 1 timme efter bulkintaget. Är inte det fel om mitt påstående överst är sant att för mycket protein förstör syntesen.
Är det några länkar om detta som någon snäll person hade kunnat visa mig. Eller kanske svara direkt vad som är bäst för proteinsyntesen.
Jag väger 80 och har tränat i ungefär 8 år , men inte pressat så mycket. Mer ett lungt tempo utan för mycket bulk.

Axmode
2007-01-29, 12:41
Kroppen tar hand om all protein. Äter du 80g protein behöver du inte smälla i dig nytt på kanske minst 5 timmar.

L-Sami
2007-01-29, 12:48
Överskott av protein oxideras till glukos eller lagras som fett.

skrot
2007-01-29, 12:49
axmode : det tror jag inte riktigt på. Är det någon som har koll som kan svara på min fråga snälla.

Englund
2007-01-29, 12:50
Överskott av protein oxideras till glukos eller lagras som fett.

Sedan kan man ju tala om vad som är överskott också. Intag av enbart 30 gram kasein stimulerar proteinsyntesen i uppemot 8 timmar (om jag inte minns fel). Har för mig ha sett diagram på detta.

Englund
2007-01-29, 12:51
axmode : det tror jag inte riktigt på. Är det någon som har koll som kan svara på min fråga snälla.

Axmode har rätt. Kroppen tar hand om allt du ger den.

Axmode
2007-01-29, 13:01

Eftersom king grub inte är här föräns onsdag så får du söka lite och kolla vad han skrev om det. Annars är det som jag sa. Kroppen tar hand om allt protein, inte så att kroppen bara säger: Nej stopp, detta pissar jag ut, nu blev det för mycket.

Eddie Vedder
2007-01-29, 13:07

Jo han har visst rätt, du förstör inte proteinsyntesen genom å käka mer protein än va som behövs. De e bara onödigt då de omvandlas till annan energi ist så överskottet e verkningslöst i fråga om muskeltillväxt.

Ditt påstående om att proteinupptaget blir bättre i samband me kolhydrater e dock sant, finns kolhydrater me i bilden slipper ju proteinet omvandlas till glukos å kan ist fylla den funktion som är dess främsta uppgift d.v.s. fungera som byggstenar till kroppen.

Men som sagt, de finns inget över tak på hur mycke protein kroppen kan ta upp allt du käkar tas upp, vart skulle de annars ta vägen??? Inte så att överskottsproteinet flyger iväg nånstans.

L-Sami
2007-01-29, 13:37
Sedan kan man ju tala om vad som är överskott också. Intag av enbart 30 gram kasein stimulerar proteinsyntesen i uppemot 8 timmar (om jag inte minns fel). Har för mig ha sett diagram på detta.

Ja, du har rätt men större delen av protein vi stoppar i oss under dygnet oxideras till glukos eller lagras som fett.

L-Sami
2007-01-29, 13:41

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1806530&postcount=79

cozemo
2007-01-29, 15:06
et på tok för stort proteinöverskott kan ju ge leverskador, kan inte några värden men antar att de erätt mycket protein man måste trycka i sig isf :P