handdator

Visa fullständig version : Spända muskler vid handledscurl


Fernicus
2007-01-29, 00:21
Har på senaste börjat lägga till sittande handledscurl till min träning, men musklerna på "ovansidan" handleden (de närmast armvecket) sväller upp och går på helspänn när jag gjort övningen. Provade med lättare stänger, men det hjälpte heller inte. Var gör jag fel?

Pulsaxe
2007-01-29, 08:27
Vad är felet med det? Gör det ont, blir du ovanligt trött just där? Annars skulle det väl kunna vara rejäl pump;) Har det inga "bi-effekter" så lär det ju inte göra något, eller?

Fernicus
2007-01-29, 11:06
Nej iofs, kan nog mycket väl bara vara rejäl pump. Jag tror jag oroar mig för mycket bara :P

Pierre_C
2007-01-29, 12:59
Jag känner likadant men Det är nog bara att man är ovan att använda dem musklerna i vardagen (på det sättet). tror inte att dte är nogon fara :)

katzeklo
2007-01-29, 13:07
skulle hellre bli orolig om man INTE fick pump..

Fernicus
2007-01-29, 22:30
Jaså? Fast det beror väl på om jag fått begreppet pump rätt för mig.. Om ni menar den känslan jag får i handlederna så är handlederna det enda jag får pump i. Men det konstiga är att dom sväller upp såpass mycket, jag kan liksom knappt nudda axeln med handen när det blir så :P.. Fast då känner jag mig iofs skitbiff, så det är väl ingen fara som sagt :D

katzeklo
2007-01-30, 11:58
Jaså? Fast det beror väl på om jag fått begreppet pump rätt för mig.. Om ni menar den känslan jag får i handlederna så är handlederna det enda jag får pump i. Men det konstiga är att dom sväller upp såpass mycket, jag kan liksom knappt nudda axeln med handen när det blir så :P.. Fast då känner jag mig iofs skitbiff, så det är väl ingen fara som sagt :D

preecis

mangs
2007-01-30, 13:51
Det du beskriver är det som brukar kallas pump. Det kan vara en skön känsla men den kan ibland även vara lite begränsande. Framför allt ogillar jag att få pump i just underarmar och biceps under träningen. Pump brukar oftast uppstå lättare när man kör lite högre reps (8-15). Det är inget självändamål att sträva efter pump förutom att det är en go känsla efter passet. Att få pump eller inte avgör inte hur bra tillväxt/styrkeökning etc du kommer få.

katzeklo
2007-01-30, 13:59
Det du beskriver är det som brukar kallas pump. Det kan vara en skön känsla men den kan ibland även vara lite begränsande. Framför allt ogillar jag att få pump i just underarmar och biceps under träningen. Pump brukar oftast uppstå lättare när man kör lite högre reps (8-15). Det är inget självändamål att sträva efter pump förutom att det är en go känsla efter passet. Att få pump eller inte avgör inte hur bra tillväxt/styrkeökning etc du kommer få.

HELT säker på det ?
man får ju trots allt mke blod där de är pump

ramagoen
2007-01-30, 14:01
HELT säker på det ?
man får ju trots allt mke blod där de är pump

Well pump är inte ett mått på att man blir större iaf.

mangs
2007-01-30, 14:22
HELT säker på det ?
man får ju trots allt mke blod där de är pump

Helt säker kan man aldrig vara, speciellt inte med så bristfällig forskning som ändå finns kring området. Jag känner inte till någon forskningsrapport som skulle påvisa att pump är positivt för hypertrofi (tillväxt) men det är ju inte smama sak. jag utgår från mig egen erfarenhet och dem jag pratat med.

I jakten på pump drar man lätt på sig mjölksyra och det är kontraproduktivt mot hypertrofi och styrkeökning. Att öka i styrka och tillväxt handlar främst om överbelastning. Om du får pump eller ej spelar föga roll i sammanhanget.

Dock kan man ju inte förneka att den sköna känslan efter ett pass när man har grym pump gör att man lättare motiverara sig för att träna oftare.Något positivt för den ändå med sig men det är nog mer på det psykiska planet.

katzeklo
2007-01-30, 14:29
Helt säker kan man aldrig vara, speciellt inte med så bristfällig forskning som ändå finns kring området. Jag känner inte till någon forskningsrapport som skulle påvisa att pump är positivt för hypertrofi (tillväxt) men det är ju inte smama sak. jag utgår från mig egen erfarenhet och dem jag pratat med.

I jakten på pump drar man lätt på sig mjölksyra och det är kontraproduktivt mot hypertrofi och styrkeökning. Att öka i styrka och tillväxt handlar främst om överbelastning. Om du får pump eller ej spelar föga roll i sammanhanget.

Dock kan man ju inte förneka att den sköna känslan efter ett pass när man har grym pump gör att man lättare motiverara sig för att träna oftare.Något positivt för den ändå med sig men det är nog mer på det psykiska planet.

jag får då pump om jag kör lågreps, ådrorna ser ut som dom ska sprängas.

Gpajpen
2007-01-30, 14:48
jag får då pump om jag kör lågreps, ådrorna ser ut som dom ska sprängas.
vabra då. men du får fortfarande lättare pump med högre reps.

trådskaparn: pump. gott

katzeklo
2007-01-30, 16:10
vabra då. men du får fortfarande lättare pump med högre reps.

trådskaparn: pump. gott

det jag ville påpeka var att det måsste inte pumpas tills mjölksyran strömmar i sinne

farre
2007-01-30, 16:59
Det är nog bara pump! :) Kör på så länge den inte gör ont.

Fernicus
2007-01-30, 23:26
Ah, den gyllene regeln. Gör det inte ont så är det ingen fara. Jag älskar Kolozzeum :)

katzeklo
2007-01-31, 10:01
Ah, den gyllene regeln. Gör det inte ont så är det ingen fara. Jag älskar Kolozzeum :)

när man kör vader ska det göra ont däremot *flex*