handdator

Visa fullständig version : Olika multivitaminer?


Xealswe
2007-01-28, 22:56
Tjena!

På tv går det reklam om Berocca, apotekets egna multivitamin/mineral. Och i ICA-affären kan man köpa olika typer av andra existerande

Nu till frågan. Varför innehåller berocca bara ett par st av dessa i sådana enorma mängder? Är det enbart dessa som behövs?

Jag har just nu en ganska omfattande multivitamin/mineral jag tar varje dag, den smakar skit men innehåller _alla_ vitaminer/mineral jag kan hitta på innehållsdeklarationerna i andra förpackningar fast i större mängder

Gör dessa olika typer egentligen någon skillnad? Gör jag t.ex rätt som satsar på den jag har nu? ( Kan tillägga den även är ganska dyr)

Mvh Will

Fernicus
2007-01-28, 23:04
Vad heter den du kör med nu? Tänkte kila ner och köpa lite vitaminer snarast

L-Sami
2007-01-29, 00:38
Så länge du får i dig RDI av alla mineraler/vitaminer så spelar det ingen roll vilket märke du använder. Att överdosera är bara onödigt och kan även ge biverkningar.

LarsK
2007-01-29, 05:49
Jag köpte en på GNC, Mega Multi vitamin eller något liknande heter den. Jag får konstiga beiverkningar när jag äter den. Trött, kraftlös, känns som blodsockert går i botten. På vissa vitaminer har de 1000% av dagliga intaget. Varför vet jag inte. Märkte de inte förräns jag hade börjat käka dem och mådde konstigt.

muskelbyggarn
2007-01-29, 08:29
Vad RDI är och doseras till är en sak. Det är ett värde framtaget för att inte uppvisa BRISTsymtom. Ta ett exempel som många hänger med på - Vitamin-C som har ett RDI på 60mg.

Men rekommenderade doser är något helt annat - för en optimal prestanda eller bättre allmänhälsa.

Tyvärr finns ingen lista på optimal dos av vitaminer, mineraler. Finns dem som rekommenderar allt från 250mg - 1,5g Vitamin-C som optimal dos ex.


Så att de doser som ger mer än RDI är alltså inte verkningslösa eller "biverkningsfarliga". Alla som är överkänsliga för något lider risk givetvis men de kan få problem av för mycket blodpudding också.


Vänl,,,
Tobbe

Xealswe
2007-01-29, 14:20
Tack för alla svar! Jag har hört att över 100% RDI alltid är en fördel om man som jag både styrketränar och konditionstränar eftersom kravet på mikronutrienter blir större

Eddie Vedder
2007-01-29, 14:35
Vad RDI är och doseras till är en sak. Det är ett värde framtaget för att inte uppvisa BRISTsymtom.

Det stämmer inte, rekommendationerna är framtagna med god marginal från va som kan påvisa bristsymptom utifrån va man uppskattar att en normalvarierad kost ska kunna fylla. Dom flesta funderar ju inte på vitamin/mineralinnehåll i kosten å därför ligger rekommendationerna högre än gränsen för bristrisk för en helt normal kost.

Så att de doser som ger mer än RDI är alltså inte verkningslösa eller "biverkningsfarliga". Alla som är överkänsliga för något lider risk givetvis men de kan få problem av för mycket blodpudding också.


Det är till viss del sant, men de är mycke mindre risk att överdosera genom mat än syntetiskt tillskott som tas upp i högre grad. Vill man överdosera i C-vitamin geniom mat exempelvis får man ju verkligen gå in för de å käka några kg havtorn om dagen typ. Genom tillskott är de däremot inga större problem att överdosera.

Det är dock helt sant som du säger att våra behov av mikronutrienter varierar väldigt från person till person, men så är de ju me allt.

Ekonom
2007-01-29, 20:23
När jag gjorde lumpen kunde man ligga två veckor i fält och leva på pulvermos, guldburkar, snabbnudlar etc. och till detta vara under fysisk och psykisk stress samt sömnbrist konstant. Trots detta blev jag aldrig sjuk och har aldrig kännt mig så "pigg och kry" någonsin även då denna period troligtvis var den period i mitt lv då jag fick i mig minst vitaminer nånsin.

Vitaminer och mineraler är troligen är en smula överskattat. Givetvis behöver vi få i oss lite av dem då och då, men har svårt att tro att det är så viktigt, även om man inte äter exemplariskt.

Trots detta tar jag varje dag en multivit/min, det skadar ju inte och det "kanske" är bra, men det är nog mest bara för att Ronnie gör det..:cool:

muskelbyggarn
2007-01-29, 21:08
Det stämmer inte, rekommendationerna är framtagna med god marginal från va som kan påvisa bristsymptom utifrån va man uppskattar att en normalvarierad kost ska kunna fylla. Dom flesta funderar ju inte på vitamin/mineralinnehåll i kosten å därför ligger rekommendationerna högre än gränsen för bristrisk för en helt normal kost.


För NORMALpersonen ja! Det samma gäller protein som har ett RDI på 0,6-0,8g/kg kroppsvikt vilket räcker för min farmor att hålla igång kroppen. 2g/kg rekommenderas lite försiktigt av vissa för styrketräning men jag vet ingen som provat mer som sagt att det va bättre med 2g/kg osv osv osv. För oss som stressar kroppen så oerhört mycket mer i och med 4-5 dagars intensiv träning i veckan så gäller alltså helt andra värden än RDI. Ganska logiskt om man tänker efter egentligen.

Sedan finns det säkert vissa ämnen som inte behöver höjas så mycket då de inte omsätts i så större mängd trotts intensiv träning (ökad stress för kroppen).

Vänl,,,

ligne
2007-01-29, 21:13
Universal Animal Pak is the shiiit.

Mass-Tech
2007-01-29, 21:48
Universal Animal Pak is the shiiit.

Amen bro:bow:

Eddie Vedder
2007-01-30, 05:36
För NORMALpersonen ja! Det samma gäller protein som har ett RDI på 0,6-0,8g/kg kroppsvikt vilket räcker för min farmor att hålla igång kroppen. 2g/kg rekommenderas lite försiktigt av vissa för styrketräning men jag vet ingen som provat mer som sagt att det va bättre med 2g/kg osv osv osv. För oss som stressar kroppen så oerhört mycket mer i och med 4-5 dagars intensiv träning i veckan så gäller alltså helt andra värden än RDI. Ganska logiskt om man tänker efter egentligen.
Sedan finns det säkert vissa ämnen som inte behöver höjas så mycket då de inte omsätts i så större mängd trotts intensiv träning (ökad stress för kroppen).

Vänl,,,

2g protein/kg kroppsvikt är inte heller en speciellt välgrundad rekommendation, finns inte en människa som VERKLIGEN har ett så högt proteinbehov(möjligtvis vid väldigt lågt kolhydratintag). Tränar du styrketräning har du ett lägre proteinbehov än "gemene man" då din träning stimulerar proteinsyntesen i sej.

Sen när du säger "För NORMALpersoner ja!" så ska jag bara återupprepa va jag skrev först d.v.s. att rekommendationerna har [U]GOD MARGINAL[/U till va som ska kunna ge bristsymptom, normalpersonen kan alltså ligga ständigt under RDI utan att få bristsymptom då de finns en ganska vid ratio mellan RDI å va som är hälsovådligt sm mängder. Me andra ord kan vi som enligt dej är onormala klara oss gott å väl genom att få i oss dom rekommenderade mängderna, äter man dessutom en varierad näringsrik kost får vi nog i oss ännu mer då vi har ett ganska högt energibehov därav mycke "utrymmer" för näringsrik mat.



...ganska logiskt om man tänker efter egentligen.

muskelbyggarn
2007-01-30, 08:32
"2g protein/kg kroppsvikt är inte heller en speciellt välgrundad rekommendation, finns inte en människa som VERKLIGEN har ett så högt proteinbehov(möjligtvis vid väldigt lågt kolhydratintag). Tränar du styrketräning har du ett lägre proteinbehov än "gemene man" då din träning stimulerar proteinsyntesen i sej."

Måste bara fråga - tränar du? Har du provat dig fram till dina påståenden?
Att läsa teori är en sak, hur det fungerar i verkligheten är en annan.
(är inte meningen att vara taskig, om det nu ser ut som det)

Vänl,,,

Eddie Vedder
2007-01-30, 14:32
Måste bara fråga - tränar du? Har du provat dig fram till dina påståenden?
Att läsa teori är en sak, hur det fungerar i verkligheten är en annan.
(är inte meningen att vara taskig, om det nu ser ut som det)

Vänl,,,

Ja, jag tränar ca.5-6 ggr i veckan. Jag ligger förmodligen oxå i den där proteinmängden ungefär. Därmed inte sagt att de är nödvändigt att käka så mycke protein, du får gärna motbevisa mej dock.

Inte alls lång tid sen de här med vårat överskattade proteinbehov behandlades här på forumet, men om du inte tror på dom studierna kan ju inte jag hjälpa. De finns iaf inga egentliga bevis på att man behöver så mycke. Å hur kan du uttala dej om "hur det fungerar i verkligheten" genom att du själv trivs me att käka mycke protein? Lever du i en annan verklighet än jag lr nån annan?

kyla
2007-01-30, 15:46
muskelbyggarn: om du tränar mer än genomsnittet och bygger muskler (vilket du borde försöka om man ska utgå ifrån vad du kallar dej) så äter du också mer mat än genomsnittet. Mer mat=mer vitaminer. En enkel lösning.