handdator

Visa fullständig version : NO gör mig förvirrad


Control_61
2007-01-28, 22:18
Förbränning = kolhydrater+fett+syre = vatten+koldioxid+energi
Spjälkning = glykogen = energi+mjölksyra


Vad är det för skillnad mellan kolhydrater och glykogen? Är inte det samma sak?
Vad är glukos, glykogen osv? Vilket samband har de med t.ex kolhydrater?

Sheogorath
2007-01-28, 22:52
Kolhydrater är en serie sackarider (en molekylstruktur) av varierande längd. Disackarider (två molekyler) kallas för sockerarter. De vanligaste är sackaros, strösocker (glukos + fruktos) och dextros, druvsocker (glukos + glukos). Glukos kan stavas med y. Samma sak. Matspjälkningen spjälkar alla kolhydrater till fria monosackarider. Genom blodbanan transporteras de till muskler (endast glukos) och levern (glukos och t.ex. fruktos). I musklerna och levern lagras glukosen in som näring i form av glykogen. När kroppen behöver energi frisätts glykogen till blodbanan i form av glukos. Fruktos metaboliseras annorlunda och kan inte bilda snabb energi på detta sätt. Det finns fler sackarider än glykos och fruktos, t.ex. galaktos.

Control_61
2007-01-29, 14:33
Att då ta en banan efter hockeymatch t.ex är alltså inte särskilt bra?
Fruktos är väl det?


Då kan man alltså säga att
Förbränning = Glykogen+fett+syre = vatten+koldioxid+energi
Spjälkning = glykogen = energi+mjölksyra

Likaså
Förbränning = kolhydrater+fett+syre = vatten+koldioxid+energi
Spjälkning = Kolhydrater = energi+mjölksyra

Eddie Vedder
2007-01-29, 14:41
Att då ta en banan efter hockeymatch t.ex är alltså inte särskilt bra?
Fruktos är väl det?


Det är inte ett dåligt alternativ, bättre än att fasta men ger sämre glykogeninlagring än från nån, för musklerna, mer lättupptaglig kolhydratkälla.

Banan innehåller ju både fruktos och glukos, vet dock inte den generella fördelningingen samt att beroende på hur mogen den är skiljer sej sockerarterna en del.

Control_61
2007-01-29, 14:53
Jag är inte riktigt för det här med kosttillskott.
Någon som har tips på kolhydratrika och proteinrika saker att käka efter träning?
Då med bra kolisar ;)

Eddie Vedder
2007-01-29, 15:01
Jag är inte riktigt för det här med kosttillskott.
Någon som har tips på kolhydratrika och proteinrika saker att käka efter träning?
Då med bra kolisar ;)

Vitt bröd me keso e inte fel, mycke kolhydrater, snabba kolhydrater, bra protein å fettsnålt. Ta en redig sån macka (lr flera beroende på ditt individuella behov) de lär ge dej en bra glykogeninlagring å insulinutsöndring.

Control_61
2007-01-29, 15:06
Keso är väl kasein?

Ganymedes
2007-01-29, 15:08
Nån som vill tipsa om alternativ till banan då?

Eddie Vedder
2007-01-29, 15:09
Keso är väl kasein?

Japp, kasein å vassle e ju renframställt mjölkprotein. Fördelningen mellan dessa två i keso vet jag inte men övervägande kasein iaf.

Control_61
2007-01-29, 15:30
Nån som vill tipsa om alternativ till banan då?

Vitt bröd som han skrev nyss. :)

Sen vet jag inte vad man säger om riskakor?

Ganymedes
2007-01-29, 15:42
Vitt bröd som han skrev nyss. :)

Sen vet jag inte vad man säger om riskakor?

Aaaargh, hur f-n kunde jag missa det? Ok. Nån som vill ge fler tips då? *whistle*

Edvard
2007-01-29, 16:53
Träning! Äntligen en anledning att äta vitt bröd! Hatar rågkusar med en passion.

Sverker
2007-01-29, 18:10
Får jag vara gnetig och petig är glykos det tekniska namnet för sönderdelad/hydrolyserad stärkelse.
Alltså en sirap med olika långa kedjor av glukos. Mycket likt maltodextrin.