handdator

Visa fullständig version : Hålla emot?


titongo
2007-01-28, 20:36
Om man vill träna explosivt ska man hålla emot på tillbakavägen?
t.ex djupa knäböj man exploderar upp sen håller man emot sen igen etc. Eller ska man explodera upp och släppa ner etc.?
Samma sak med stående vadpress, lårcurl?

Clyde
2007-01-28, 20:40
Om man vill träna explosivt ska man hålla emot på tillbakavägen?
t.ex djupa knäböj man exploderar upp sen håller man emot sen igen etc. Eller ska man explodera upp och släppa ner etc.?
Samma sak med stående vadpress, lårcurl?

Det finns ingen anledning att "hålla emot" överdrivet i den negativa fasen, vissa övningar är dock mer lämpade för en något längre negativ fas än andra. Det enda du behöver tänka på oavsett vilken vikt du kör på, är att försöka lyfta så explosivt som möjligt och ha en kontrollerad negativ fas. Gå alltid ut i muskelns ytterläge kontrollerat och vänd. Alla former av studsvändningar är för mig olagliga.

ramagoen
2007-01-28, 21:15
Det finns ingen anledning att "hålla emot" överdrivet i den negativa fasen, vissa övningar är dock mer lämpade för en något längre negativ fas än andra. Det enda du behöver tänka på oavsett vilken vikt du kör på, är att försöka lyfta så explosivt som möjligt och ha en kontrollerad negativ fas. Gå alltid ut i muskelns ytterläge kontrollerat och vänd. Alla former av studsvändningar är för mig olagliga.

För explosivt är inte bra enligt mig, man utnyttjar "mycket moment", då blir det lätt att man slänger för mycket med vikten.

Den negativa delen är viktig för styrkeökningar samt muskelökningar.

titongo
2007-01-28, 21:22
Så man ska hålla emot lite inte så jätte mycket?

Clyde
2007-01-28, 21:28
Så man ska hålla emot lite inte så jätte mycket?

Kontrollerat. Du ska inte hålla emot mer än så.

Clyde
2007-01-28, 21:30
För explosivt är inte bra enligt mig, man utnyttjar "mycket moment", då blir det lätt att man slänger för mycket med vikten.

Den negativa delen är viktig för styrkeökningar samt muskelökningar.


Hur snabbt du kan accelerera en vikt varieras naturligt beroende på vilken belastning av 1RM du använder. Vid tex 60 % av 1RM kommer du att kunna accelerera upp vikten väldigt fort, men vid tex 90 % kommer det att gå långsamt trots att du tar i allt du orkar. Försöker man lära sig en övning eller ändra på sitt övningsutförande skall man naturligtvis till en början låta den positiva fasen ske långsammare tills man har ett bra utförande.

petersson
2007-01-28, 21:34
Du startade ju en sån här tråd för ett par dar sen :D
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87542

Capt
2007-01-28, 23:13
titongo gillar explosivitet på det där speciella sättet, mer än man t.ex gillar en perfekt stekt köttbit. Eller den där lilla millisekunden precis innan man kommer som man tänker "I'm king of the wooorld!SPLOOOOSH!*klad*klad*"*cupid*

Oskis
2007-01-28, 23:16
Använd så hög hastighet du klarar av samtidigt som du känner att du har kontroll över vikten.

major Pectoralis
2007-01-29, 14:36
Explosivitetsträning bygger mycket på att man utnyttjar stretch-shortening-kapaciteten (gummibandseffekten) i muskeln. Detta kräver att man "studdsar" i bottenläget. I de flesta idrotter utnyttjar man gummibandseffekten i grenen och således skall man så även göra på gymmet. Märk väl att denna träningsform kräver stor träningsbakgrund och att alla övningar inte är lämpliga. I sällsynta fall behöver man bli explosiv från "shortening-läget" (t.ex. marklyft). Då bör man träna på det.

titongo
2007-01-29, 14:38
Har hört att det är inte bra att studdsa i bottenläget!

Nån som har nån åsikt om det?

major Pectoralis
2007-01-29, 14:45
Har hört att det är inte bra att studdsa i bottenläget!

Nån som har nån åsikt om det?

Det beror på i vilket syfte man gör det samt på vilka vikter och i vilken övning. Träningsbakgrund spelar även in - som alltid.

Liten Men Fet
2007-01-29, 14:55
Har hört att det är inte bra att studdsa i bottenläget!

Nån som har nån åsikt om det?

Oftast ökar ju skaderisken, ta övningar som tex knäböj och dips där skulle jag aldrig få för mig att studsa. Jag har fått en förslitning i ett muskelfäste vid knät när jag gjorde knäböj och studsade i bottenläget. Vid det tillfället hade jag ingen stång på axlarna, ingen vikt alls bara kroppsvikten.
Därför studsar inte jag.

Sen kanske det fungerar för vissa och en del sporter kanske tom kräver det.