handdator

Visa fullständig version : Kort eller lång vila mellen seten??


goa_killen
2003-02-26, 13:55
Vad är egentligen bäst för muskelbygge, kort eller lång vila mellan seten?

vet ju att för att öka bäst i styrka e de ju ång vila, men kort vila?

Har börjat köra me kort vila nu, efter att ha kört me relativt lång vila o ökar ändå stadigt i vikerna... dock är de jobbigare, man märker juh hur konditionen spelar roll..

d3lez
2003-02-26, 15:06
Enligt en byggare på mitt gym så ska man vänta tills pulsen är normal igen efter ett set.

Jag kör detta och det funkar väldigt bra ;)
Det blir inte lång vila , men inte heller för kort enligt mig

Stickboy
2003-02-26, 15:10
tar LÅNG tid att få ner min puls efter ett set tunga böj
(kan dock inte skryta men en topp kondis)

feldtarn
2003-02-26, 15:25
har fått för mig att man ska ha kort vila för att bygga muskler... men jag vet inte helt 100a


jävlit jobbit ä det iaf... svetten bara sprutar.... hueda!

Salle
2003-02-26, 15:49
Om man vill bygga massa är intensitet otroligt viktig!

Karl_alfred
2003-02-26, 17:04
Intensitet är ett begrepp söm lätt konfunderar den ambitiöse kroppsbyggaren som är ute efter att bygga maximal muskelvolym. Du hör många, påstå att du skall köra igenom dina träningspass allt intensivare och på allt kortare tid för att stressa musklerna att växa. Ett kvalitativt 1-timmes pass sägs bli effektivare om du istället kör igenom det på 40 minuter. Varför skulle detta vara bra? Istället för att klorta tiden mellan seten borde man vänta lite längre. Så att musklerna hinner återhämta sig ordentligt mellan varje set och du tillåts använda tyngre vikter i varje enskilt lyft. Detta aktiverar fler muskelfibrer i den muskel du tränar, vilket gör att den blir starkare och växer mer. Muskeltillväxt kommer genom att man tvingar kroppen att växa de vill säga att man överbelastar muskeln. Kroppen är smart och anpassar sig vid om du överbelastar den då växer den. Den ändras inte om du använder för låga vikter för att bli snygg. Om du vilar kortare blir det mindre överbelastning och mindre muskeltillväxt.

King Grub
2003-02-26, 17:36
Karl_alfred - du kan ju åtminstone sätta Arnolds citat inom citationstecken och skriva att han har sagt det istället för att skriva som om det var du.

Karl_alfred
2003-02-26, 17:50
Tyckte det var så bra som de går så det var bara att planka

Firm
2003-02-26, 17:52
"Om man vill bygga massa är intensitet otroligt viktig!"

Intensitet är ett jäkligt luddigt begrepp. Vad är t.ex. hög intensitet?

-Är det när man kör igenom sina set så fort som möjligt, gärna supersetar, strippar osv? Gör man så blir mängden vikt delat med passets längd högt = hög intensitet.

-Men om man vilar länge då? Då orkar man ju lyfta týngre vikter - eller fler repitioner! Vikt*antalet reps delat med setets längd = hög intensitet.

-Man kanske borde träna fyra timmar per dag, då blir ju mängden vikt lyft per dag väldigt stort = hög intensitet.

-Vidare kan man sänka vikterna och köra en jäkla massa repitioner, även detta ger hög intensitet.

Själv kör jag efter regeln: "När jag börjar kollar på brudars bakdelar/tuttar, då har jag vilat tillräckligt" Inte en helt perfekt regel dock, eftersom vissa damer gör att man redan efter några sekunder efter ett set tunga böj får svårt att hålla blicken borta.

ivandrago
2003-02-26, 17:55
jag vilar tills jag känner att jag har återfått min styrka och en puls där jag inte får andnöd så fort jag tar i igen.. tar väl typ 1min med lätta övningar, och uppåt 2-3 min i marklyft eller knäböj

dared
2003-02-26, 18:36
Jag vilar för mycket mellan setten.. Skall sänka vilan lite... förutom i bänkpress och knäböj.. där behövs den =)

tequilla
2003-02-26, 18:36
Originally posted by ivandrago
jag vilar tills jag känner att jag har återfått min styrka och en puls där jag inte får andnöd så fort jag tar i igen.. tar väl typ 1min med lätta övningar, och uppåt 2-3 min i marklyft eller knäböj

finns på eiselt hemsida o låter vettigt

"Långa träningspass bryter ned musklerna mer än de bygger upp. Detta beror dels på att kroppens energi inte räcker hur länge som helst och dels på att stresshormoner frisätts av träning. Stresshormonerna har en kraftfullt muskelnedbrytande effekt. Vanligen brukar man rekommendera att träningspassen inte ska överskrida en timme. En vanlig anledning till att många tränar för länge är att de utför för många övningar per muskelgrupp. Mer träning brukar kännas mer produktivt, men är egentligen kontraproduktivt. För att få ut maximalt av varje träningspass ska du aldrig tränar fler än tre övningar per muskelgrupp. Bäst effekt brukar en basövning och en kompletterna övning ge - alltså bara två övningar per muskelgrupp. Det kanska låter väldigt lite om du är van att träna mycket, men testa det en månad!
"

:thefinger

Karl_alfred
2003-02-26, 18:42
Låter väldigt bra. Men om man kör lika många set på den långa tiden borde de inte spela någon roll. Dom har säker tänkt att med längre träningspass blir det mer övningar och set vilket inte behöver vara sant.

tequilla
2003-02-26, 19:19
Originally posted by Karl_alfred
Låter väldigt bra. Men om man kör lika många set på den långa tiden borde de inte spela någon roll. Dom har säker tänkt att med längre träningspass blir det mer övningar och set vilket inte behöver vara sant.


Läs dom första 2 meningarna jag skrev igen:

""Långa träningspass bryter ned musklerna mer än de bygger upp. Detta beror dels på att kroppens energi inte räcker hur länge som helst och dels på att stresshormoner frisätts av träning...."

Har läst dessutom på många andra ställen att testosteronet (hur de nu än stavas) minskar efter 45min - 1 h, att man högre intesitet är bättre för o bygga muskler...

ivandrago
2003-02-26, 20:27
har aldrig förstått det där påståendet, att en viss träning bryter ner muskeln mer än den bygger upp.. Det är väl nedbrytning av muskler man ägnar sig åt på gymmet?

tequilla
2003-02-26, 20:43
Originally posted by ivandrago
har aldrig förstått det där påståendet, att en viss träning bryter ner muskeln mer än den bygger upp.. Det är väl nedbrytning av muskler man ägnar sig åt på gymmet?


Finns en gräns på hur mycket kroppen kan bygga upp. Om du tränar o inte äter rätt så bryts mera än du tränar upp, om du tränar för mycket så bryts mera än du bygger upp, tränar för länge, för ofta, för många övningar mm...

Salle
2003-02-28, 14:51
Originally posted by Firm
"Om man vill bygga massa är intensitet otroligt viktig!"

Intensitet är ett jäkligt luddigt begrepp. Vad är t.ex. hög intensitet?

-Är det när man kör igenom sina set så fort som möjligt, gärna supersetar, strippar osv? Gör man så blir mängden vikt delat med passets längd högt = hög intensitet.

-Men om man vilar länge då? Då orkar man ju lyfta týngre vikter - eller fler repitioner! Vikt*antalet reps delat med setets längd = hög intensitet.

-Man kanske borde träna fyra timmar per dag, då blir ju mängden vikt lyft per dag väldigt stort = hög intensitet.

-Vidare kan man sänka vikterna och köra en jäkla massa repitioner, även detta ger hög intensitet.

Själv kör jag efter regeln: "När jag börjar kollar på brudars bakdelar/tuttar, då har jag vilat tillräckligt" Inte en helt perfekt regel dock, eftersom vissa damer gör att man redan efter några sekunder efter ett set tunga böj får svårt att hålla blicken borta.

Intensitet är inte speciellt luddigt. Intensitet innebär att du är helt fokuserad och koncentrerad under varje set och kör stenhårt med kort vila mellan seten. - Enligt Dorian Yates i alla fall, vem vet han kanske har fel. :rolleyes:

Det finns inte en suck att du kan köra med hög intensitet i flera timmar. Du tömmer dina glykogendepåer ganska snabbt.

"-Men om man vilar länge då? Då orkar man ju lyfta týngre vikter - eller fler repitioner! Vikt*antalet reps delat med setets längd = hög intensitet."

Det var en lustig formel, var har du hittat den? Har i alla fall ingenting med intensitet att göra....

Salle
2003-02-28, 15:08
Däremot så tror jag att det kan vara vettigt att köra perioder med lägre intenstiet för att minska skaderisk, överträning mm.. Men vill man få ut det mesta av sin träning bör man nog träna så intensivt som möjligt.