handdator

Visa fullständig version : Löpteknik?


titongo
2007-01-28, 16:56
Undrar om någon har bra övningar för att förbättra löptekniken?

Kan bara högaknän om de hjälper nu?

wintersnowdrift
2007-01-28, 17:10
Oj, massor, men de flesta blir nog ganska värdelösa om man inte kan visa dem utan endast ska försöka sig på en förklaring via text.

Skipping (jag antar att det närmast kan beskrivas som höga knän) och tripping (små, jättesnabba steg) är två bra övningar som syftar till att få en mer "aktiv" fotisättning. Du ska helt enkelt tänka på att ha en bra "snärt" i foten så att löpsteget blir mer effektivt.

Edit: Jag hittade den här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1540823) tråden som innehöll en del tips! (Bl.a. det oslagbara "ta kontakt med en löpar-/friidrottsklubb").

//Kristin

Ame
2007-01-28, 18:13
Undrar om någon har bra övningar för att förbättra löptekniken?

Kan bara högaknän om de hjälper nu?

Beror väldigt mycket på hur fort du tänkt springa. Skillnad på sprint steg och långlöpning.

titongo
2007-01-28, 18:22
vill springa snabbt!

ramagoen
2007-01-28, 19:01
om du kollar på sprintarna så är dom jämt avslappnade i t.ex. ansiktet, låter armarna pendla rakt framåt när dom springer.
Samt springer med raka fötter.

Detta påpekade min tränare för mig att jag skulle rikta energin mer framåt än åt sidorna. Dock ett tag sen nu och jag har slutat på fotbollen för gott.
Men några tips från min sida bara.

titongo
2007-01-28, 19:20
tack för tipset!

Nån som har mer att komma med?

Pretender
2007-01-28, 19:24
Det finns ett bra klipp om löpskolning på marathon.se.
Under webb-tv på huvudsidan.

/P

Eddie Vedder
2007-01-28, 19:38
Andas djupa långa andetag, jag vet inte om detta är ett "vedertaget tips" på de sättet men när jag springer försöker jag dra långsamma å djupa andetag å verkligen koncentrera mej på andningen.

De gör både att jag orkar mer samt att tankarna hela tiden fokuseras på andningen å inte "fyfan va trött jag e, tar skiten aldrig slut" exempelvis. Ha kroppen rak å blicken framåt oxå så du inte "säckar ihop" när du springer, de tar onödig energi.

ramagoen
2007-01-28, 19:46
Andas djupa långa andetag, jag vet inte om detta är ett "vedertaget tips" på de sättet men när jag springer försöker jag dra långsamma å djupa andetag å verkligen koncentrera mej på andningen.

De gör både att jag orkar mer samt att tankarna hela tiden fokuseras på andningen å inte "fyfan va trött jag e, tar skiten aldrig slut" exempelvis. Ha kroppen rak å blicken framåt oxå så du inte "säckar ihop" när du springer, de tar onödig energi.

Detta gäller väl mer långdistans/medeldistanslöpning. När man ska springa korta snabba sträckor(som i fotboll), så borde man väl andas ganska häftigt. Fotboll är ju en intervall-sport, man går/joggar stor del av tiden på plan men härådär kommer riktigt häftiga löpningar.

titongo
2007-01-28, 19:48
Är det viktigt med stark överkropp vi explosivitet?
Måste överkroppen vara explosiv? t.ex rygg,mage och bröst! Har för mig att de inte behöver vara explosiva!

Eddie Vedder
2007-01-28, 19:51
Detta gäller väl mer långdistans/medeldistanslöpning. När man ska springa korta snabba sträckor(som i fotboll), så borde man väl andas ganska häftigt. Fotboll är ju en intervall-sport, man går/joggar stor del av tiden på plan men härådär kommer riktigt häftiga löpningar.


Oj jag läste bara första inlägget å tolkade de som om de gällde långlöpning. Intervaller e ju givetvis en helt annan femma.

ramagoen
2007-01-28, 19:55
Är det viktigt med stark överkropp vi explosivitet?
Måste överkroppen vara explosiv? t.ex rygg,mage och bröst! Har för mig att de inte behöver vara explosiva!

Jo helt klart. Annars skulle ju inte sprintersena ha så stor överkroppar och stora underkroppar.

En stor överkropp ger mer kraft framåt(tyngd). Kan även hålla mer glykogen på det sättet. Man pendlar ju kraftigt med armarna när man sprintar så det ger en hel del kraft!

jontahontas
2007-01-28, 20:16
Andas djupt? Herregud vilken overkill på fel område, no offence.

Titongo - tränar du med en klubb? Om inte så föreslår jag att du tar kontakt med en illa kvickt. Löpteknikstips på kolozzeum är verkligen inte vägen till sub11 på 100 meter. Jag föreslår istället att du börjar hänga på Elitetrack.com, läser artiklar som finns där samt hänger på forumet.

Hur som helst - här har du en standardteknikdrill de flesta löparklubbar kör med sina adepter;
- tripping (du trippar, det viktiga här är aktivt fotarbete)
- Skipping - höga knän
- Hälkick - snabba kickar mot rumpan, snabbt framåt är inte viktigt alls.
- Indianhopp (Indianhopplöpning är rätt bra också fast svårt att beskriva utan att visa)
- mångsteg
- sidolöpning
- Ryssen (alla kallar väl den olika) - man springer med raka ben typ, centralt är att trycka till med foten och ha förspänning, dvs inte låta framsidan av foten falla ned.

Finns ett gäng till som brukar ingå i en löpskolning men detta är en lagom mängd att köra. Kör denna rutt *2*20-30 meter på varje.

Ett par exempel till;
Snabba hälick (snabbt fram)
10-10-10-10 höga knän (10 meter höga knän 10 meter jogg...)
Pk-hälkick (en mix mellan höga knän och hälkick, dvs du drar upp knät samtidigt som du drar upp foten i rumpan)
snabba mångsteg, höga mångsteg
impulslöpning (joggar 2-3 steg, sen 1 MAXsteg...osv)
Dubbelstuds (låga indianhopp med fokus på snabb fotisättning.)

titongo
2007-01-28, 20:33
När man kör hälkick, sidolöpning och skipping ska det ske explosivt?

titongo
2007-01-28, 20:34
Ska man träna överkroppen explosivt?

jontahontas
2007-01-28, 20:41
Ditt favoritord möjligtvis? :D

Rörelserna ska vara explosiva ja, och samtidigt avslappnade. Det handlar till stor del om att lära sig ge järnet i rätt moment och inte ta i för allt vad man e värd rakt igenom.

Ame
2007-01-28, 23:05
Ska man träna överkroppen explosivt?

Njae, att man tränar överkroppen är mest för att det dels krävs en väldigt stark bål för att hålla kroppen i "rätt läge" och för att behålla balansen i kroppen. När du springer så hjälper armarna till att motverka att man vrider sig i sidled så därför bör man träna armarna också men någons specifik explosivitet för överkroppen tror jag inte är nödvändigt. Blir ju endel ändå om du kör mycket frivändingar o liknande övningar.
Övningarna som jontahontas skrev ner är väldigt bra, problemet är att om du kör utan någon som kan sprint kollar så kommer du antgligen inte att veta om du gör rätt eller inte. Så att du hittar någon som kan hjälpa dig på plats är viktigt om du är seriös med att bli snabbare.