handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring träningsupplägg


j_p
2002-04-19, 22:00
När jag försöker konstruera ett bra upplägg har jag två alternativ:
1) Köra muskler som "hjälps åt" i samma pass, t.ex rygg och biceps. Problemet blir då att biceps är sliten efter ryggövningarna.

2) Man kör biceps och rygg på skilda dagar. Då aktiveras biceps för ofta, och risken för överträning ökar.

Det samma gäller ju för bröst/triceps. Hur tänker ni när ni gör ett träningsupplägg?

JJ
2002-04-19, 22:09
Jag körde förut biceps/rygg samma dag. Tycker jag fått bättre resultat när jag ändrade till att köra det på separata dagar. Jag tror allvarligt talat att det inte är några problem med överträning, jag har då inte upplevt det.

Muskelsmurfen
2002-04-19, 23:03
Hur många dagar i veckan kommer du att träna?
Hur många gånger i veckan vill du träna respektive muskelgrupp?
Generella svar är svåra att ge, det blir mycket lättare om man vet förutsättningarna.

Arne Persson
2002-04-19, 23:14
Detta upplägg tycker jag att är utmärkt eftersom man har bra energi till samtliga kroppdelar:
1. bröst, biceps.
2. triceps, ben.
3. rygg, axlar.

Daemon
2002-04-20, 11:43
Har faktiskt själv samma funderingar.

Jag har kört bröst/triceps rygg/biceps sen i Januari, det känns bra. (Jag bytte träningsupplägg i Januari)
Jag ska byta till bröst/biceps rygg/triceps i Juli och köra det ett tag för att se skillnaden.
Jag återkommer i December :D :D

//Daemon

j_p
2002-04-20, 16:54
Case> Jag kommer köra en tredagars-split och försöka köra 4ggr/vecka, så att det blir 5-6 dagar mellan samma pass.
Just nu kör jag:
-Bröst, triceps, vader
-Axlar, rygg, mage
-Biceps, lår, korsrygg

Det fungerar bra, men jag är ändå lite nyfiken på hur andra ser på "problemet" med att kombinera muskelgrupperna.

sOFFe
2002-04-20, 23:00
Jag har under flera års tid prövat olika upplägg på muskelgruppper/dagar, och det som funkar bäst för mig är:

Dag1: Biceps + Triceps
Dag2: Axlar
Dag3: Ben
Dag4: VILA
Dag5: Rygg
Dag6: Bröst + Mage
Dag7: VILA
:)

//Trevligt forum förresten!!

[ 21 April 2002: Inlägget har ändrats av: sOFFe ]

Toya
2002-04-21, 21:25
Jag lägger också in mitt program som jag tycker är bra
Mån: bröst, mage eller ben
Tis: biceps
Ons: rygg
Tor: bröst, mage eller ben
Fre: axlar, triceps
Lör: vila
Sön: bröst, mage eller ben

Mvh/Toya