handdator

Visa fullständig version : Från WAV till MP3?


knazcandy
2007-01-28, 15:01
Jag har nu gjort en mixad playlist i Mixmeister och sparat den på min hårddisk, men den har sparats i WAV-format trots att låtarna var i MP3. Om jag nu ska lägga över playlistan på en cd-R skiva, vad gör det för skillnad om det är WAV eller MP3? Skivan ska spelas i en vanlig cd-spelare. Kan man göra om WAV till MP3?

PowPow
2007-01-28, 15:05
En "vanlig" skivspelare kan inte spela mp3.

tossefar
2007-01-28, 15:10
Bränner du en ljudskiva så fungerar det.

PowPow
2007-01-28, 15:11
Bränner du en ljudskiva så fungerar det.

va?

Albatross
2007-01-28, 15:13
Som PowPow skrev kan man inte spela mp3 i en "vanlig" cd-spelare, eftersom den inte kan avkoda det. Det finns mängder av sätt att konvertera fram och tillbaka om man nu skulle vilja det, bara att googla lite. Personligen använder jag foobar (http://www.foobar2000.org/) på Windows för att spela/hantera mina musikfiler, där kan du också konvertera fram och tillbaks.

De flesta moderna brännarprogram kommer att konvertera till rätt format automatiskt om du talar om för det att du ska bränna en musik-cd ändå, så du behöver nog inte krångla särskilt mycket om det bara är det du ska göra. Har du inget brännarprogram kan man ladda ner CDBurnerXP (http://www.cdburnerxp.se/) Pro gratis :)

sleep is the enemy
2007-01-28, 15:14
va?

Han menar nog att om man bränner en ljudskiva i t.ex. nero, så görs låtarna automatiskt om till wav format

tossefar
2007-01-28, 15:36
va?

Jag menar vad jag skriver :)

Bränner han/hon/det filerna som en vanlig ljudskiva så fungerar det.

När man bränner mp3-filer till en ljudskiva i vanliga fall så konverteras filerna till WAV ändå, så trådskaparen behöver inte ändra något.

knazcandy
2007-01-28, 15:41
aha..jag trodde jag lyssna på MP3 i cd-spelaren men så är inte fallet då..jaja, teknik är inte min starka sida *whistle*
Då hoppas jag att Nero gör jobbet åt mig.

Tack för hjälpen!

Empe
2007-01-28, 15:49
Om du ändå vill konvertera mixsamling till mp3 för att lyssna i iTunes/winamp så rekomenderar jag ACE-HIGH Converter. Bästa jag testat hittills.

PowPow
2007-01-28, 15:56
Jag menar vad jag skriver :)

Bränner han/hon/det filerna som en vanlig ljudskiva så fungerar det.

När man bränner mp3-filer till en ljudskiva i vanliga fall så konverteras filerna till WAV ändå, så trådskaparen behöver inte ändra något.

Aha, då är vi på samma sida :)