handdator

Visa fullständig version : Oprop stora axlar jämfört med bröst


Snapphanen
2007-01-28, 12:25
Hej
Ålder: 22 år
Tränat: Totalt 3 år, enbart styrketräning.
Vikt: ~85 kg
Tränar för volym främst och inte för spec. styrkemål.

Kör enligt detta schemat nu efter 2 veckors vila under julen:

Mån
Bröst: Bänkpress, lutande hp, nordic press, cabelflyes
Triceps: Nordic frenchpress, pushdowns rep

Tis
Mage, 2 maskiner och fria lutande resningar
Cardio

Ons
Rygg: Chins, maskinrodd, sågen, ryggresningar, shrugs
Biceps: preacher, maskin preacher, cabel curls

Tors
Cardio

Fre:
Axlar: hp, sittande press i smith, sidolyft, framsida, sida i nordicmaskin, shrugs.
Ben: Hacklift, benspark, bencurl, knäböj, sittande vader.

--------

Jag har oproportionerligt stora axlar jämfört med bröst och jag har börjat undra lite om jag ska slänga om ordningen i schemat då jag kanske aktiverar axlar istället för bröst främst under bänkpressen.

Som jag ser det finns det lite grejer man kan testa:

1/ Slänga in nordics bröstpressmaskin. Får riktigt bra kontakt i denna övningen och det känns som att den prickar bröst bra. Lägger bänkpressen lite senare.
Fördelar:
-Säker på att bröst aktiveras bra och att det blir stor belastning.
Nackdelar:
-Kommer inte kunna köra lika tungt i bänkpress och tappar kanske den effekt av vad basövningen ger övriga delar av kroppen.
-Bröst kommer vara trött så att axlarna kommer ta över nästan totalt i övningen.

2/ Köra vidare enligt schemat och köra vidare med tung bänk.
Fördelar:
-Kommer öka bra i överkropp och ta fördel av att köra det tyngsta jag kan i denna basövning.
Nackdelar:
-Problemet kanske blir större och axlarna fortsätter att ta det tyngsta arbetet.

Jag kan tillägga att jag kör "strikt" i bänk, skulderbladen ihop, lite svank, expandera bröstkorgen osv. Har sökt men inte hittat något vettigt mer än att Hekulez har/hade samma problem (f.ö. bra tråd) http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=23865&highlight=axlar+tar+%F6ver+br%F6st

Så, kommentarer? Frågan är alltså: Ska skiten bara upp (2/) eller ska man satsa på att prickskjuta (1/)?

Mvh Snapphanen

Stab
2007-01-28, 17:22
Alltså, du behöver nog inte slopa bänken bara för att du aktiverar axlar för mycket i dina lyft. Du får istället då gå ner i vikt och öva på tekniken och kontrollen att aktivera BRÖST när du kör bröst.. Om du säger att du kör för volym ja då ska du verkligen inte bara lyfta så tungt som möjligt i bänken och aktivera hela överkroppen nästan. Detta är nybörjar problem och inget man lär sig över en natt hur man aktiverar olika muskler men försök att stänga av egot lite, gå ner i vikter och verkligen känna att bröstet arbetar, man behöver inte ligga på 90-100% av max vikt/köra till failure för att växa volym-mässigt.