handdator

Visa fullständig version : Frysa frukt


nynewe
2007-01-28, 12:03
Säkert en dum fråga... men är det bara att hacka upp och frysa frukt och så mår den lika bra som i småjäkelförpackningarna man köper i affären? Eller ska det till någon procedur? Egentligen tror jag att det bara är att köra på, eftersom man gör så med bär, men äh.. jag frågar iaf. ;)

Milia
2007-01-28, 12:46
Hm..banan går att frysa, men äpple och päron tror jag blir svårt utan att konsistensen förändras helt, jag undrar om inte de borde bli bruna dessutom?
Jag tror det handlar om vilken sorts frukt det är, så att vissa frukter går relativt bra, medan andra inte går alls.
Fast exakt samma konsistens som färsk frukt blir det nog aldrig.
Du får la prova dig fram:)

nynewe
2007-01-28, 14:30
Jao! Jag har tänkt främst på vindruvor, mango och ananas och de finns frysta att köpa iaf... så det blir väl att testa, som du säger :)

NisseEriksson
2007-01-28, 14:54
Jao! Jag har tänkt främst på vindruvor, mango och ananas och de finns frysta att köpa iaf... så det blir väl att testa, som du säger :)

Vindruvor?

nynewe
2007-01-28, 15:08
Ja, i Icas frusna frukt&bär-förpackning finns det iaf vindruvor... så det borde gå. De kör på röda druvor men jag testar gröna.

Anova
2007-01-28, 17:02
Vindruvor går utmärkt att frysa.

nynewe
2007-01-28, 17:46
Gut :D Ni får gärna komma med förslag på frukter jag borde frysa in också. Typ om ni vet om till exempel fikon eller aprikoser eller whatever funkar :)

o.z.z
2007-01-28, 18:06
Gut :D Ni får gärna komma med förslag på frukter jag borde frysa in också. Typ om ni vet om till exempel fikon eller aprikoser eller whatever funkar :)
banan och russin:thumbup:

Anova
2007-01-28, 18:14
Jag skulle inte frysa in torkad frukt, fast ärligt talat har jag inte testat.
Sen tror jag i princip du kan frysa in vilka frukter som helst.
Mitt tips är att styckefrysa dem, alltså lägga ut den på någon bricka i frysen tills de frusit sedan lägga dem i en större låda/påse. Då kan du ta ut så mycket du vill ha utan problem.. Fryser du in allt på en gång i samma låda/påse finns risken att det klumpar ihop sig i jätteklumpar. Eller så gör du som du skrivit, hackar upp i mindre bitar och sedan lägger de i mindre påsar/burkar..

nynewe
2007-01-28, 18:42
Jag skulle inte frysa in torkad frukt, fast ärligt talat har jag inte testat.
Sen tror jag i princip du kan frysa in vilka frukter som helst.
Mitt tips är att styckefrysa dem, alltså lägga ut den på någon bricka i frysen tills de frusit sedan lägga dem i en större låda/påse. Då kan du ta ut så mycket du vill ha utan problem.. Fryser du in allt på en gång i samma låda/påse finns risken att det klumpar ihop sig i jätteklumpar. Eller så gör du som du skrivit, hackar upp i mindre bitar och sedan lägger de i mindre påsar/burkar..

Ah, det där med att det klumpar sig tänkte jag inte på... får styckefrysa nästa omgång :)


o.z.z -> Yeah, går det att frysa russin? Det ska jag banne mig också testa!

o.z.z
2007-01-28, 19:28
o.z.z -> Yeah, går det att frysa russin? Det ska jag banne mig också testa!
jadå det går...det är gott!

Cilia
2007-01-30, 19:59
Varför frysa torkad frukt?
Den är ju redan konserverad genom att vara torkad!

Sen undar jag varför man vill frysa frukt?
Det finns ju redan att köpa, blir det billigare?

Bär som man plockar själv kan jag förstå.

Tabbe
2007-01-30, 21:19
Fryst banan ar mycket godare an icke fryst.

nynewe
2007-01-30, 22:31
Varför frysa torkad frukt?
Den är ju redan konserverad genom att vara torkad!

Sen undar jag varför man vill frysa frukt?
Det finns ju redan att köpa, blir det billigare?

Bär som man plockar själv kan jag förstå.


Nejnej, ska inte frsa torkad frukt. Ska frysa färsk frukt :) Anledning är dels för att jag alltid vill veta att jag har att ha i frukosten på morgonen även om jag inte masat mig iväg till affären på ett tag och dels för att kunna storköpa till exempel mango eller ananas eller så när det är billigt(/billigare) och leva läänge på det. Sen är det jäkligt gott som snacks också. Jag använder det till rätt mycket, egentligen, och vill bunkra upp :D Och så är det så himla gott! Föredrar tex frusen mango framför färsk.