handdator

Visa fullständig version : Uppvärmning


kandetvaramartin
2007-01-28, 11:43
Hej alla glada.

Jag frågade min idrottslärare angående det här med uppvärmning innan gym pass.

Att jag springer 2km på 10 min innan varje träningspass, så frågade jag om jag behövde värma upp ännu mer om jag skulle köra t.ex. hantelpress.

Köra några fler reps och sen trappa ner på min träningsvikt.

Men han sa att jag behövde inte alls göra det utan att det räckte gott och väl med att springa dessa 2km innan träning.

Blir resterande muskler i kroppen också uppvärmda av löpning, så dom behöver ingen extra uppvärmning utöver löpandet?

Mr. Moose
2007-01-28, 12:27
Håller inte med din lärare. Personligen tycker jag att jag presterar bättre om jag kör ett par lättare set innan jag börjar med mina arbetsset.

Det beror lite också vad för repsantal du brukar ligga på, om du kör högreps, 12-15, kan du nog gå direkt in på arbetsvikten.

Själv kör jag vanligtvis mellan 3-5 reps och kör alltid ett par lättare set innan, det är inte bara musklen som ska va varm, koordinationen blir bättre med ett par lättare set, man ger kroppen en chans att hitta "rätt spår" så att säga.

kandetvaramartin
2007-01-28, 12:33
Det låter inte särskilt vettigt att jag inte behöver värma upp t.ex. armar när man har löpt.

Jag ligger på 6-8 reps, beroende på hur jag känner mig.

Mapa
2007-01-28, 12:34
jag har själv vikarierat som idrottslärare och diskuterat styrketräning osv med dem.. och de visa sig att dem kan i stortsett inget annat än de vanliga gym myterna, som t.ex. att du får långa slanka muskler av lätta övningar med fler reps osv

Clyde
2007-01-28, 12:40
Hej alla glada.

Jag frågade min idrottslärare angående det här med uppvärmning innan gym pass.

Att jag springer 2km på 10 min innan varje träningspass, så frågade jag om jag behövde värma upp ännu mer om jag skulle köra t.ex. hantelpress.

Köra några fler reps och sen trappa ner på min träningsvikt.

Men han sa att jag behövde inte alls göra det utan att det räckte gott och väl med att springa dessa 2km innan träning.

Blir resterande muskler i kroppen också uppvärmda av löpning, så dom behöver ingen extra uppvärmning utöver löpandet?


Du ska inte värma upp med någon form av konditionsträning innan styrketräningspasset, det tar bara onödig energi och sänder ut fel signaler. Kör som alltid några lätta uppvärmningset succesivt upp till önskad arbetsvikt och kör sedan på den. Samma regel gäller för hela kroppen.

leetbiffen^
2007-01-28, 13:02
du blir utmattad innan du ens kommit igång med styrketräningen...:furious:

skaparn
2007-01-28, 13:23
Du ska inte värma upp med någon form av konditionsträning innan styrketräningspasset, det tar bara onödig energi och sänder ut fel signaler. Kör som alltid några lätta uppvärmningset succesivt upp till önskad arbetsvikt och kör sedan på den. Samma regel gäller för hela kroppen.

Undrar om jag läst raka motsatsen någonstans, någon gång, här på brädan. Personen gjorde gällande att konditionsträning innan styrketräning kunde frisätta tillväxthormoner tror jag det var. Tyvärr är mina sökskills på forum begränsade så jag hittar det inte.

ugly_kid
2007-01-28, 13:40
Du ska inte värma upp med någon form av konditionsträning innan styrketräningspasset, det tar bara onödig energi och sänder ut fel signaler. Kör som alltid några lätta uppvärmningset succesivt upp till önskad arbetsvikt och kör sedan på den. Samma regel gäller för hela kroppen.


blir man för trött av uppvärmningen så är man aldeles för otränad, kanske dags att träna upp konditionen lite,
jag tycker det är sjölvklart att man använder sig av cykel, löpband eller roddmaskin innan styrketräning.både för att förbättre prestationsförmågan och minska skaderisken.

Clyde
2007-01-28, 13:41
Undrar om jag läst raka motsatsen någonstans, någon gång, här på brädan. Personen gjorde gällande att konditionsträning innan styrketräning kunde frisätta tillväxthormoner tror jag det var. Tyvärr är mina sökskills på forum begränsade så jag hittar det inte.

Okey. Men då är ju problemet att tillväxthormon inte har någon direkt muskeluppbyggande effekt, iaf inte efter puberteten.

Så vad vinner man då på att vara föruttröttad innan man kör igång med styrketräningen ?

Clyde
2007-01-28, 13:44
blir man för trött av uppvärmningen så är man aldeles för otränad, kanske dags att träna upp konditionen lite,
jag tycker det är sjölvklart att man använder sig av cykel, löpband eller roddmaskin innan styrketräning.både för att förbättre prestationsförmågan och minska skaderisken.


När du tränar styrketräning bygger du ju muskler. Konditionsträningen ska du helst separera och tom undvika att utöva för mycket om det är maximal tillväxt du är ute efter. Du minskar inte skaderisken igenom att sätta dig 10 min på motionscykeln. Läs inlägget ovan - träna dig succesivt upp till önskad arbetsvikt.

Nova34
2007-01-28, 13:45
Seriösa svar, clyde och leetbiffen, ganska dåligt tränad om man inte har kraft över till styrketräningen efter 10 minuter uppvärmning. Verkar mest vara en ursäkt för at inte värma upp ordentligt.

sleep is the enemy
2007-01-28, 13:57
Seriösa svar, clyde och leetbiffen, ganska dåligt tränad om man inte har kraft över till styrketräningen efter 10 minuter uppvärmning. Verkar mest vara en ursäkt för at inte värma upp ordentligt.

Ja ser ingen anledning till att värma upp på en cykel 10 minuter innan. Varför ska ja cykla om ja ska träna bröst?

ugly_kid
2007-01-28, 14:02
anledningent till att man ska värma upp med tex löpning innan ett bröst pass är för att höja kroppstemperaturen i musklerna, öka blodgenomströmmningen i hela kroppen så man får ut mer syre till musklerna, få kroppen att börja producera ledvätska som smörjer brosket.

Nova34
2007-01-28, 14:11
Som jag ser det det så kan en höjning av kroppstemperaturen göra att:

* kemiska reaktioner går snabbare (enzymaktiviteten ökar)
*Nervfibrernas ledningsförmåga förbättras, nervimpulserna går därför snabbare
*Vävnaden blir smidigare (får större plasticitet)
*Koordinationen förbättras.

kandetvaramartin
2007-01-28, 18:58
Lite blandad kompott det här.

Tack för svaren, får väl klura vidare och köra det som känns bäst för mig.*popcorn*

mr.jäger
2007-02-16, 23:21
jag brukar köra 1000m roddmaskin som uppvärmning, tycker det känns bra. pulsen kommer igång. sen får man väll lite bättre kondis också. om man värmt med t.ex. roddmaskin innan så behöver man ju inte köra så många värmningsset sen heller bara köra ett eller två sen gå på den vikt man vill köra.

Cerberus
2007-02-16, 23:30
vet inte hur bra det är men ja brukar bara köra ett uppvärmingsset med lite lättare vikt, sen går ja direkt på mina vikter som ja vill köra med.

Ser ingen poäng i att hålla på o springa lr maraton-reppa me vikter, känns som slöseri på energi ja hellre spenderar på att lyfta.

torregen
2007-02-17, 16:16
tycker själv att det är mycke skönare att köra igenom övningen några repps på lättare vikter.

ärju dock lite mer som en stretching.

machine gun
2007-02-17, 16:26
Du ska inte värma upp med någon form av konditionsträning innan styrketräningspasset, det tar bara onödig energi och sänder ut fel signaler. Kör som alltid några lätta uppvärmningset succesivt upp till önskad arbetsvikt och kör sedan på den. Samma regel gäller för hela kroppen.

10 min löpning i 5 min-tempo kan knappat räknas som konditionsträning. Blir man så utmattad av det att man inte orkar lyfta vikter efteråt är det verkligen hög tid att lägga in riktig konditionsträning i schemat.