handdator

Visa fullständig version : Klinkers - hur gör jag?


Mirre
2007-01-28, 10:05
Hej!

Eftersom det är kul att snickra hemma så har jag tänkt att ge mig på att fixa till en liten toalett. Golvet är idag en plastmatta som jag vill ersätta med klinkers. eftersom det inte är ett duschutrymme i detta rum och fuktspärrar redan saknas, är min fråga om jag kan lägga klinkers direkt på mattan?
Finns det särskilt lim för detta?

Jag antar att vi har en hel del händiga plattsättare här på forumet som kan ge en tjej lite tips på hur man ska gå tillväga.

Tack o ha en toppendag!
Mirre

Empe
2007-01-28, 10:16
Känns ju som att toan måste bort innan du börjar. Handfatet vet jag inte riktigt, det skulle nog kunna sitta kvar. Men varför kan du inteta bort plastmattan? det är inte mycket mer jobb att riva bort den.

Piranha
2007-01-28, 11:11
Jag tror dessvärre du måste riva plastmattan först.

Men är du på delta 16.00 idag har jag Micke ( grisen ) med mig han jobbar med badrum, där kan du ställa 10.000 frågor.

Cilia
2007-01-28, 11:25
Jag tror dessvärre du måste riva plastmattan först.

Men är du på delta 16.00 idag har jag Micke ( grisen ) med mig han jobbar med badrum, där kan du ställa 10.000 frågor.
Nu till den viktiga frågan

var fikar vi?

Capt
2007-01-28, 11:28
Jag håller inte på med badrum m.m. Men som hantverkare så vet jag en sak, slutresultatet blir alltid bäst om man gör ett bra förarbete. Sen hur utförligt förarbetet behöver vara varierar ju självfallet.

nr16
2007-01-28, 11:29
Hej!

Eftersom det är kul att snickra hemma så har jag tänkt att ge mig på att fixa till en liten toalett. Golvet är idag en plastmatta som jag vill ersätta med klinkers. eftersom det inte är ett duschutrymme i detta rum och fuktspärrar redan saknas, är min fråga om jag kan lägga klinkers direkt på mattan?
Finns det särskilt lim för detta?

Jag antar att vi har en hel del händiga plattsättare här på forumet som kan ge en tjej lite tips på hur man ska gå tillväga.

Tack o ha en toppendag!
Mirre


Du måste riva bort mattan eftersom att annars så fasnar dom inte riktit....Toaletten o handfatet kan nog sitta kvar...

Pez
2007-01-28, 12:38
Nu till den viktiga frågan

var fikar vi?

Ja, kom till saken. Var? :D

Piranha
2007-01-28, 13:52
Ja, kom till saken. Var? :D


*Fniss*

Metal_boy_
2007-01-28, 13:59
Det är inga problem för er mods att gå offtopic och prata om hur feta ni ska bli på ett fik. Skäms på er! :D:Virro

Capt
2007-01-28, 14:21
Det är inga problem för er mods att gå offtopic och prata om hur feta ni ska bli på ett fik. Skäms på er! :D:Virro

God sires, please forgive his insolent remark, you may do whatever thee want:bow:

Mirre
2007-01-28, 15:02
Tack för svaren. Kommer inte att träna på Delta idag. Planerade att vara smidig eftersom jag ändå ska sälja lyan snart men det verkar som om mattan ändå måste bort. Eller så köper jag en sjysst badrumsmatta o målar väggarna lite för lite uppiffning... Ska ju ändå riva ut köket nästa helg...

Om ni tröttnar på att fika så kan ni fika hos mig och lägga lite klinkers och riva ut mattan samtidigt. *whistle*

Ett hett tips: Gubbdagiset är faktiskt kul. Ett trevligt söndagsnöje är att lista ut vad alla verktygen används till :Virro för att slutligen belöna sig själv med en jättemuffins o kaffe. :D

spange
2007-01-28, 16:53
är väl bara att riva mattan, slipa om de är lim och skit kvar, å sen spackla?

Shakemynuts
2007-01-28, 17:03
Annars har jag några Gör det själv böcker om du vill köpa billigt. :naughty:

Fick hem en räkning med Illustrerad vetenskap. Trodde jag, men det var bara ett erbjudande om dom där jäkla böckerna, så är de en färdig räkning med som man bara betalar om man vill ha. Läste fel. Stupid me. :(

Chaan
2007-01-28, 17:40
Hur noga tänkte du vara?

Olika sättbruk och fogbruk?

Dra efter snöre?

Tuniz
2007-01-28, 17:59
För att få ett riktigt bra underarbete och att försäkringar etc ska gälla så måste du göra arbetet korrekt.

Detta krävs att du river ut plastmattan.

Detta är inte svårt dock, bara ta en vass rakbladskniv och skära runt hela utrymmet, ta en kofot och börja bända. Bästa brukar vara att börja i ett hörne och försöka få så stora bitar som möjligt av plastmattan med dig. Blir mindre skräp på det sättet.
Efter att hela plastmattan är utriven (och självklart toalett samt handfat, dom måste bort) så primar du underlaget med en tunnare primer. Den är oftast röd och enkel att få på. Börja i hörnen och kanter och sedan hela golvet (rekomenderar en roller till det). Runtom läggs vanligtvis en form av "toapapper" (mellan väggarna och golvet) som försäkring av fuktspärr ifall det skulle rinna ner vatten mellan fogen i kanten samt flytspacklet. Dock vet jag inte hur det blir om du inte kaklar väggarna. Kolla upp det innan.
När primningen är klar så läggs här vanligtvis in en värmekabel (lättare att fästa den när du primat och du kan inte prima över en värmekabel). Om du inte ska ha en värmekabel så tänk inte på detta.

Nu ska den stora borrmaskinen och hinkarna fram, du ska flytspackla. Blanda flytspacklet enligt anvisningar på förpackningen och häll ut.
VARNING, har du ett avlopp så måste du täppa till det så flytspackel inte rinner ner samt bygga upp ett form av skydd där flytspacklet inte kan rinna. ca 1 m2 runtom avloppet. Här måste du göra ett "fall" så vattnet i tex en dusch eller tvättmaskin kan rinna ner säkert. Om du inte har ett fall så kan vattnet rinna överallt, och det vill du ju inte.

När flytspacklet har torkat ganska bra så tar du bort formen runtom avloppet och jämnar ut kanterna så dom inte blir vassa och jobbiga när klinkern väl ska på plats. Därefter blandar du ny flytspackel, dock lite hårdare / mindre flytande än den andra så du kan forma den ner mot avloppet, sedär, där har du ditt fall!

När allt har torkat så är det dax för att lägga klinker. Innan du lägger det så lägg ut det (med fogmellanrummet) längsmed väggarna och kolla så du inte får en sk skarv vid någon vägg, en pyttebit på 1-2 cm, det är inte snyggt. Om det skulle uppstå så börja med en kapad bit. Kanske på 5-10 cm, då är det problemet löst.

Börja lägg all klinker, självklart längst in i utrummet så du inte gör en "Kalle Anka"... murar in dig själv ;). När allt är klart vänta 12-18 timmar innan du fogar så det är helt torkat.
Vid fogning så är det bara att blanda upp fogmassan och hälla ut på golvet. Inte allt på en gång eftersom du måste vara snabb med fogningen innan det torkar, men så du gör 1 m2 åt gången eller så. Du använder en forskrapa till detta.
Självklart ska du innan ha kollat så det är rent från smuts på golvet och ev cemet från klinkerläggningen inte "sticker upp" från fogarna. Peta bata bort det med en kniv eller skruvmejsel.

När fogningen är klar så torkar du av det med en fuktig / våt trasa i omgångar. när fogarna är snygga och fogmassan från klinkret är borta väntar du ett tag (20-30 min, kanske längre beroende på hur blöt trasa du använde). När fogarna har börjat torka så tar du en torr trasa och börjar torka fogarna så dom ser snygga och jämna ut. Detta brukar vanligtvis bli dammigt.
Glöm inte att vända på trasan ofta.

När allt är torkat och du är nöjd med fogarna så är det bara att koppla in toalett samt handfat och beundra ditt snygga verk ;)

// Tuniz, snickare / rörmockare / kakelsättare

Kwon
2007-01-28, 19:02
Bra tips Tuniz!

Mirre
2007-01-28, 19:41
Tuniz! Ett stort tack!:thumbup:

Bockar o bugar!

Bästa hälsningar från en blivande amatörklinkersätterska


Mirre

Cilia
2007-01-28, 19:51
Ska du sälja lägenheten och ändå byta ut hela köket?
Vad ambitiöst, det skulle jag aldrig orka.

Tycker bara toaletten verkar jobbig om man ändå ska sälja

Metal_boy_
2007-01-28, 20:25
släng in en jävla våtrumsmatta som ser ut som klinkers ist :D

Tuniz
2007-01-28, 21:47
Tuniz! Ett stort tack!:thumbup:

Bockar o bugar!

Bästa hälsningar från en blivande amatörklinkersätterska


Mirre

No problemo :thumbup:

Arf Pingvin
2007-01-29, 01:02
Hur seriös ska man vara? Underlaget brukar vara dimensionerat för plastmatta men egentligen ska man ha stadigare underlag om man ska lägga klinker så att golvet inte kan röra sig. Vi rev upp hela köket hos päronen och reglade om till cc 30 där det var cc 60 tidigare (eller 45? minns inte, var inte med och rev), sen la vi tjockare spånskiva än vad som är normalt. Det kan ju vara overkill såklart men ta reda på vilket typ av underlag det är och fråga hos klinkerförsäljarn vad de anser.