handdator

Visa fullständig version : Ätardag, lagra in så lite som möjligt


Avesta
2007-01-27, 22:28
Deffen påbörjades för ca 3 månader sen och sakta men säkert har en ond tanke vuxit fram...jag vill för första gången i mitt liv äta allt jag vill på en hel dag. Troligtvis hamnar det på en ca 12 000 kcal. Min fråga är då följande, vad kan jag göra för att kroppen ska lagra så lite som möjligt av den intagna energin under dagen som fett?

Konditionspass dagen innan som tömmer glykogendepåer eller något liknande?

Visst vet jag det onödiga med en sån tanke, men frestelsen vet inga gränser, det är ett misstag jag måste begå.

GymTT
2007-01-27, 22:39
Kör kondispass under ätardagen? Ät så mkt som möjligt i samband me passet?

Shakemynuts
2007-01-27, 22:39
Alltså. Du behöver inte oroa dig.
Du kommer inte klara av att äta 12 000 kalorier på 1 dag ändå så det är bara att frossa tills du inte klarar mer. Sen vila och sen cardio. :thumbup:

Longshot
2007-01-27, 22:40
Ptja, spring ett maraton och simma någon mil dagen efter så ska nog inget hemskt hända (om du syftar på fettviktsökning).

Eddie Vedder
2007-01-27, 22:46
Deffen påbörjades för ca 3 månader sen och sakta men säkert har en ond tanke vuxit fram...jag vill för första gången i mitt liv äta allt jag vill på en hel dag. Troligtvis hamnar det på en ca 12 000 kcal. Min fråga är då följande, vad kan jag göra för att kroppen ska lagra så lite som möjligt av den intagna energin under dagen som fett?

Konditionspass dagen innan som tömmer glykogendepåer eller något liknande?

Visst vet jag det onödiga med en sån tanke, men frestelsen vet inga gränser, det är ett misstag jag måste begå.

Av ren nyfikenhet bara , off topic. Men hur kommer de sej att du uppskattar tioll just 12 000 kcal?? Ska man ha en sån sinnessjuk grisdag ere fan inte lätt att räkna så va får dej att tro att de kommer hamna just där hehe?

Raggis
2007-01-27, 23:02
12k kcals är ca:

-8 pizzor

-20 chokladkakor (200g)

-10 big mac co


*Notera att jag inte menar att alla alternativen är 12k kcals tillsammans :P

Eddie Vedder
2007-01-27, 23:06
12k kcals är ca:

-8 pizzor

-20 chokladkakor (200g)

-10 big mac co


*Notera att jag inte menar att alla alternativen är 12k kcals tillsammans :P

Magen kommer nog inte må så bra, vet hur jag känner mej i magen efter typ ett julbord*spy*

Å då e jag väl kanske uppe i kanske 5-6000 kcal den dagen på sin höjd.

Raggis
2007-01-27, 23:08
Magen kommer nog inte må så bra, vet hur jag känner mej i magen efter typ ett julbord*spy*

Å då e jag väl kanske uppe i kanske 5-6000 kcal den dagen på sin höjd.

Mjo precis, haha. Jag får kvälvningar bara jag tänker på skiten *popcorn*

Danny Devito
2007-01-28, 07:23
Deffen påbörjades för ca 3 månader sen och sakta men säkert har en ond tanke vuxit fram...jag vill för första gången i mitt liv äta allt jag vill på en hel dag. Troligtvis hamnar det på en ca 12 000 kcal. Min fråga är då följande, vad kan jag göra för att kroppen ska lagra så lite som möjligt av den intagna energin under dagen som fett?

Konditionspass dagen innan som tömmer glykogendepåer eller något liknande?

Visst vet jag det onödiga med en sån tanke, men frestelsen vet inga gränser, det är ett misstag jag måste begå.

Det bästa du kan göra är nog att förbruka så mycket kalorier som möjligt på träning, och sen äta dig mätt på vanlig mat som mättar riktigt bra. Då slinker det nog inte ner lika mycket skräpmat heller eftersom du redan kommer vara mätt

Silvia
2007-01-28, 07:23
Ptja, spring ett maraton och simma någon mil dagen efter så ska nog inget hemskt hända (om du syftar på fettviktsökning).

Jodå. I byxan*whistle*

Sverker
2007-01-28, 07:24
Det är kanske tid att sitta ned och funder på vad du ska ha massor av kalorier till och en förstörd mage.

Det är en fråga bara du själv har svaret på.


Tanken med en ätardag är ju att trigga kroppen att hålla förbränningen och frisättningen av fettsyror upp.
Det triggas av hormonet leptin. Det finns massor av trådar om leptin.
Vad som krävs för att stimulera leptin är inte mycket. 1200 kcal extra under en dag och till största delen kolhydrat. Inte för att jag använder ätardagar men se dagen som en kolhydratladdning för att ge lite extra tryck i några kommande träningspass.

Danny Devito
2007-01-28, 07:28
Sverker, är det inte så att leptinnivåerna mest beror på hur högt kroppsfett man har och att ju smalare man blir dessto lägre blir nivåerna?
Dessutom är väl inte leptin fettförbrännande utan påverkar mest olika hungerhormoner?

Avesta
2007-01-28, 09:20
Jag håller fullständigt med er som motsätter er ett sånt experiment, men frestelsen har vuxit till ett begär och enda sättet att bli av med det är att ge efter. Därefter är det meningen att jag ska drabbas av ångest och i framtiden överge alla sånna tankar, på samma sätt jag gjorde med alkoholen en gång i tiden. Att lära sig en läxa m.a.o. ;)

Men så som ni håller på verkar ångesten redan vara på väg. Kommer nog att överge tanken förr eller senare.

Milia
2007-01-28, 09:30
Jag gissar att din "tanke" skulle försvinna om du bara åt dig mätt på vanlig mat en gång, vilket är lite skonsammare för kroppen och psyket...
Jag sätter en spänn på att du har den tanken eftersom du är på deff och alltså hungrig.

Sverker
2007-01-28, 09:32
Sverker, är det inte så att leptinnivåerna mest beror på hur högt kroppsfett man har och att ju smalare man blir dessto lägre blir nivåerna?
Dessutom är väl inte leptin fettförbrännande utan påverkar mest olika hungerhormoner?


Jag uppfattar leptin som en signal från fettcellerna som berättar:
- Hej vi finns och är beredda att frisätta mer fett !
Signalen talar om för hjärnan att hålla nivåerna av t e x skjöldkörtelhormoner
uppe så att ämnesomsättningen inte sjunker pga energibrist.

z_bumbi
2007-01-28, 10:02
Jag antar att det är 24 timmars och att ätandet börjar kl 20:00 på första dagen.

Dag 1 18:00 Helkroppspass, lätt och många reps för att tömma musklerna på glykogen plus konditionsträning efter det i ganska lugnt tempo (Det ska inte finnas ork till något annat än lugnt tempo.)
Dag 2 Runt 12:00-14:00, veckans längsta och tyngsta styrkepass dvs benträningen. Lägg på ett set extra per övning.
Dag 3 Rygg på eftermiddagen och sen en promenad på kvällen.

Jag ser å andra sidan inte heller något annat än en början till en ätstörning när man fixerar vid ett så högt kalorimål under en ätardag om syftet i övrigt är att gå ner i vikt.

raZmus
2007-01-28, 10:12
Det är kanske tid att sitta ned och funder på vad du ska ha massor av kalorier till och en förstörd mage.

Det är en fråga bara du själv har svaret på.


Tanken med en ätardag är ju att trigga kroppen att hålla förbränningen och frisättningen av fettsyror upp.
Det triggas av hormonet leptin. Det finns massor av trådar om leptin.
Vad som krävs för att stimulera leptin är inte mycket. 1200 kcal extra under en dag och till största delen kolhydrat. Inte för att jag använder ätardagar men se dagen som en kolhydratladdning för att ge lite extra tryck i några kommande träningspass.
Men fungerar det verkligen så med ätardagar. Trodde de var lite av en modern myt?

pragmatist
2007-01-28, 10:28
Betydligt bättre att lägga in en ätmåltid eller två i veckan än hela ätardagar, tycker jag i alla fall.

Sverker
2007-01-28, 11:15
Men fungerar det verkligen så med ätardagar. Trodde de var lite av en modern myt?


Vad jag förstår går det att påverka leptinet med en ( måttlig ) ätardag.

Men jag känner mig lite som djävulens advokat eftersom jag inte själv tror på konceptet. Det är så mycket psykologi med ätardagar. Säkert mentalt viktigt att någon gång få äta lite extra.

Grandmaster
2007-01-28, 12:42
Vad jag förstår går det att påverka leptinet med en ( måttlig ) ätardag.

Men jag känner mig lite som djävulens advokat eftersom jag inte själv tror på konceptet. Det är så mycket psykologi med ätardagar. Säkert mentalt viktigt att någon gång få äta lite extra.


Och de faller igen inom 24-48 timmar.

Ur förbränningssynpunkt finns det inget rationellt motiv till ätardagar. Ur psykologisk synpunkt, ja, men för många slutar det ändå med att de mår skit på kvällen

Rätt utförda kan ätardagar ge kroppen en fin boost genom att fylla på muskelglykogen och försätta kroppen i ett anabolt tillstånd. Problemet är att sättet de flesta bedriver sina ätardagar på endast leder till ett steg bakåt i dieten; en hel del skit konsumeras.

Vill man få ut det bästa av ätardagen, dvs optimera hormoner/anabolism, bör man hålla fettintaget lågt och konsumera kolhydrater som blir muskelglykogen. Kaloriintaget ska dessutom inte vara omotiverat högt. En god riktlinje är underhållsintag+50%, vilket för en 80 kg kille bör hamna på 3600-3700 kcal.