handdator

Visa fullständig version : Träningsschema/-upplägg. Synpunkter och råd välkommnas.


newbie
2007-01-27, 20:58
För snart ett år sedan skrev jag här på forumet:

Jag är snart 21 år, 185 cm lång och 76 kg lätt.
Jag vägde 5 kg mer när jag lumpade (1 år sedan. tappade 6kg på ett halvår efter muck) och har nu tänkt skaffa tillbaka 4kg i varje fall (finns en viss möjlighet att sista kilot inte var muskler ;) ).

Tiden går fort. Nu är jag snart 22år, 185cm lång och 77 kg lätt.
Mellan 2006.01 - 2006.06 besökte jag gymmet 5 gånger i veckan och ökade ett par kilon. De senaste halvåret har det blivit mycket mindre träning och jag har tappat något kilo.
Nu ska jag styra upp min träning igen. Problemet är att jag känner mig fantasilös. Jag skulle vilja ha tips på ett bra träningsupplägg och ett gediget TRÄNINGSSCHEMA.
För att underlätta för er har jag tagit till mig de åsikter som framförts i tråden "Mer info om dig ger bättre svar!" och fyller därför på med mer information.

Träningsvana - I grunden är jag bollsportare. Har dock ägnat mig åt vissa former av styrketräning emellanåt. Ibland seriöst, ibland mindre seriöst.

Ambitionsnivå - Min ambition är att träna i gymet ~ 4 gånger i veckan.

Träningsmål - Mitt mål för året är framför allt att förbättra min hållning. Det behövs verkligen. Mycket fokus kommer läggas på bålträning snarare än att bygga stora biceps inför beach07. samtidigt vill jag öka i massa. 80kg anser jag vara ett inte helt orimligt kortsiktigt mål.

Matvanor/intag - Jag tror detta kan vara min stora akilleshäl. Jag har slarvat väldigt mycket den senaste tiden. Jag äter en hyfsad portion fil och müsli till frukost och vräker i mig stora portioner till middag och ibland till lunch. Många gånger hinner det dock gå väldigt lång tid mellan de olika måltiderna. Mellanmål och kvällsmål kan utebli. Av någon anledning har jag svårt att motivera mig till att slänga ihop käk så ofta som jag faktiskt behöver med tanke på min relativt höga ämnesomsättning.
På den här punkten måste jag verkligen skärpa mig.

Sysselsättning: Student på heltid med allt vad det innebär. Ena veckan skulle jag kunna träna hur mycket som helst. Nästa vecka känns det smått omöjligt att ta sig till gymet.

Slutligen vissa riktlinjer för er som orkar hjälpa mig: Trots allt snack om symetri med mera nöjer jag mig till en början med ett hårt benpass i veckan. Cyklar vart jag än ska så benen får träning ändå och jag är inte orolig för symetrin med tanke på hur ja ser ut idag. Många kommer säkert vilja ifrågasätta min inställning till benträning men det är så jag vill ha det tills vidare.
4 dagars-split känns bäst.
Jag har tränat förhållandevis lite med fria vikter och således få basövningar. Det vill jag ändra på nu. För övrigt tränar jag ofta ensam nuförtiden så det blir svårt med passare vid bänkpress exempelvis :/

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få av dom som orkat läsa all text...

pragmatist
2007-01-27, 22:51
Här har du en lista på program av Chad Waterbury som brukar veta vad han pratar om (han är inte Messias men har många bra idéer):

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=643686

Jag kan rekommendera Big Boy Basics, Quattro Dynamo och Total Body Training. Lycka till!

newbie
2007-01-29, 21:22
Här har du en lista på program av Chad Waterbury som brukar veta vad han pratar om (han är inte Messias men har många bra idéer):

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=643686

Jag kan rekommendera Big Boy Basics, Quattro Dynamo och Total Body Training. Lycka till!

Det såg verkligen intressant ut. Kanske ska utgå från något av dessa scheman. Skulle dock gärna se scheman med mer magövningar.

Någon fler som har några idéer att dela med sig?

Stab
2007-01-30, 00:42
Inget att tillägga på pragmatist post, dom där programmen är gjorda av en RIKTIGT duktig kille. Titta närmare på TBT.

Snake
2007-01-30, 12:38
Det såg verkligen intressant ut. Kanske ska utgå från något av dessa scheman. Skulle dock gärna se scheman med mer magövningar.

Någon fler som har några idéer att dela med sig?

Jag för f.n. BBB och där är det 3 specifika magövningar. Sen får bålen även stryk från basövningarna Chad har valt i programet.

newbie
2007-01-30, 23:19
Inget att tillägga på pragmatist post, dom där programmen är gjorda av en RIKTIGT duktig kille. Titta närmare på TBT.

Det ser onekligen väldigt bra ut. Det är TBT jag funderar mest på. Jag är inte vad vid att träna "every major muscle group three times each week", men det behöver inte vara en nackdel. Alltid bra att variera sig och testa något nytt. Det är till stor del det jag är ute efter.

newbie
2007-01-30, 23:30
Jag för f.n. BBB och där är det 3 specifika magövningar. Sen får bålen även stryk från basövningarna Chad har valt i programet.

Nu när du säger det så... jag kollade inte så noga. Blev lite rädd för 3 reps setten tror jag :P

Hur tycker du att det fungerar då?