handdator

Visa fullständig version : Skillnad på glutamin och kreatin?


FreCKo
2007-01-27, 20:56
Jag har hört lite (kan vara så att jag missuppfattat också) att kreatin och glutamin är lite av samma grej; att man tar det för att kunna prestera bättre, få mindre träningsvärk och öka mer i styrka och volym.

Så, om jag nu inte missförstått allting och det faktiskt är så har jag några frågor:

Vad är det för skillnad på dom?

Vilken av dom är "bäst"? Finns det någon som fyller på lagrena mer eller mindre, eller som ger mer eller mindre bieffekter?

Jag tog kreatin ett tag och fick lite ont i njurarna då och då, beror väl på att jag inte drack så mycket vatten som man behövde... Försvinner det här med glutamin?

isato
2007-01-27, 22:01
En av skillnaderna iaf är väll att glutamin skall vara verkningslöst.

FreCKo
2007-01-27, 23:08
En av skillnaderna iaf är väll att glutamin skall vara verkningslöst.

hur menar du? Att det inte fungerar? :confused:

Handcuff
2007-01-28, 00:00
ENDA likheten är de sista två bokstäverna

isato
2007-01-28, 00:04
hur menar du? Att det inte fungerar? :confused:

JA!

nu är det inte jag som gjort testerna och har heller inga källor men så sägs det....

prova sök lite ....finns en mycket bra tråd om kreatin i favoriter eller best of eller vad det heter ....... söker lite på glutamin och du kommer hitta en massa info

Srednq
2007-01-28, 00:15
glutamin ska vara bra för att stärka immunförsvaret. köpt det efter fått tips om det och tagit den nu i tre dagar, och min hals känns redan bättre. dragits med förkylningar å halsont i flera månader nu så det återstår att om det påverkar nåt

GymTT
2007-01-28, 00:35
hur menar du? Att det inte fungerar? :confused:

Glutamin har ingen som helst positiv påverkan på en helt frisk individ.

Handcuff
2007-01-28, 00:50
glutamin ska vara bra för att stärka immunförsvaret. köpt det efter fått tips om det och tagit den nu i tre dagar, och min hals känns redan bättre. dragits med förkylningar å halsont i flera månader nu så det återstår att om det påverkar nåt

Jaha nu blev glutaminet mirakelmedicin oxå...så kan du berätta vidare om hur du blev (placebo) frisk och vanföreställningen att glutamin är bra får leva vidare!

FreCKo
2007-01-28, 14:19
Glutamin fungerar alltså inte på samma sätt som kreatin? :confused: Det var det intryck jag fått... Är inte så förtjust i kreatin då jag måste hälla i mig litervis med vatten och jag blir halvskum i magen när jag gör det.

Handcuff
2007-01-28, 16:08
Frågan är ju...var har du fått för dig detta? :confused:

FreCKo
2007-01-28, 16:14
Frågan är ju...var har du fått för dig detta? :confused:

Kan ju vara så att jag blandat ihop det med kre-alkalyn som det finns en annan tråd om... Jag GISSADE på att det var glutamin jag hörde om för jag kände igen namnet när jag såg det och när jag läste om det så lät det ungefär som det jag hört *whistle*

Sheogorath
2007-01-28, 16:55
I många produktkataloger anges det att glutamin har samma effekt som kreatin (ökat intracellulärt tryck, ökad muskelstyrka mm). Så det är i min mening inte särskilt märkligt att man frågar sig vad skillnaden är. Jag gjorde det också för en tid sedan. Skillnaden är den, att det som står i produktspecifikationerna för kreatin i vissa fall stämmer, medan det som står om glutamin i 99% av fallen är rent ljug.

Handcuff
2007-01-28, 18:10
I många produktkataloger anges det att glutamin har samma effekt som kreatin (ökat intracellulärt tryck, ökad muskelstyrka mm). Så det är i min mening inte särskilt märkligt att man frågar sig vad skillnaden är. Jag gjorde det också för en tid sedan. Skillnaden är den, att det som står i produktspecifikationerna för kreatin i vissa fall stämmer, medan det som står om glutamin i 99% av fallen är rent ljug.

I vilka offerkataloger står det så? Rent bullshit hur som helst...

Sheogorath
2007-01-28, 18:21
I vilka offerkataloger står det så? Rent bullshit hur som helst...

Både Star Nutrition och AST, två mycket stora märken, har sådana claims.

Ast:


Ökad muskelhårdhet
Ökad proteinsyntes
Ökad muskelstyrka
Ökad återhämtning


Star:


Muskeltillväxten kommer igång
Återhämtningen påskyndas
Stimulerar tillväxthormon (GH)
Ökar cellvolymen (bättre tryck)


Visst är det förvillande likt kreatins effekter? :)

FreCKo
2007-01-28, 23:23
I många produktkataloger anges det att glutamin har samma effekt som kreatin (ökat intracellulärt tryck, ökad muskelstyrka mm). Så det är i min mening inte särskilt märkligt att man frågar sig vad skillnaden är. Jag gjorde det också för en tid sedan. Skillnaden är den, att det som står i produktspecifikationerna för kreatin i vissa fall stämmer, medan det som står om glutamin i 99% av fallen är rent ljug.

Varför säljer dom isf saker som inte funkar? Jag menar, okej att vissa är nonresponders på kreatin, men att sälja något som till 99% är rent ljug är väl bara... Dåligt?

Sheogorath
2007-01-28, 23:26
Varför säljer dom isf saker som inte funkar? Jag menar, okej att vissa är nonresponders på kreatin, men att sälja något som till 99% är rent ljug är väl bara... Dåligt?

Det säljs mycket, mycket kosttillskott som inte håller vad dom lovar. Det finns pengar att tjäna hos köpvilliga unga människor som letar genvägar.

Handcuff
2007-01-28, 23:42
Både Star Nutrition och AST, två mycket stora märken, har sådana claims.

Ast:


Ökad muskelhårdhet
Ökad proteinsyntes
Ökad muskelstyrka
Ökad återhämtning


Star:


Muskeltillväxten kommer igång
Återhämtningen påskyndas
Stimulerar tillväxthormon (GH)
Ökar cellvolymen (bättre tryck)


Visst är det förvillande likt kreatins effekter? :)

Okej..kunde nästan gissa att det skulle vara samma tillverkare som marknadsför sitt proteintillskott som "fettförbrännande"

Dr Nick
2007-01-29, 06:45
Okej..kunde nästan gissa att det skulle vara samma tillverkare som marknadsför sitt proteintillskott som "fettförbrännande"

Vassle är fettförbrännande.
Är du bitter eller nått?
99% av dina inlägg är taskiga kommentarer eller hugg av något slag?