handdator

Visa fullständig version : Vad blir effekten av för lång tid emellan?


remixxa
2007-01-27, 17:58
Nu när vi får nytt schema i skolan, och de ser de riktigt förjävligt rent ut sagt. Lunch kl 12.00 oftast och slutar 16.00. De tar 25min att åka hem och minst 15min att komma till gymmet. Så hur blir de att vara utan mat i nästan 5 timmar om man kör på EsaPro? 4 timmar har jag kört på innan, då magsäcken blir tömd runt där, men 1 timma till, kan väl inte vara bra? Ser dock till att få mitt dagliga behov av proteiner samt kol/fett.

NisseEriksson
2007-01-27, 18:29
Varför måste du träna direkt efter skolan?

sleep is the enemy
2007-01-27, 18:32
Kan du inte bara äta nåra mackor på eftermiddan under nån rast då?

BigForre
2007-01-27, 18:38
*smiley depprimerat skakar på huvudet...*

Remixxa: Tror du att det spelar någon större roll i praktiken? Känner du att du saknar tryck att genomföra ett pass så skulle jag äta något mer innan träningen. Att lösa det är inte heller speciellt svårt, tag med ett bra mellanmål och ät ett par timmar efter lunchen. Själv gillar jag att ha ätit ett par timmar innan jag sätter igång mitt pass.

NisseEriksson: Förlåt min bitterhet, men välkommen till livet. En del måste vara lite tidseffektiva för att hinna med träning, skola och socialt liv...

remixxa
2007-01-27, 20:14
Varför måste du träna direkt efter skolan?

För jag har inte tid någon annan gång på dygnet.

Kan du inte bara äta nåra mackor på eftermiddan under nån rast då?

Jag vill kunna träna direkt efter skolan, annars håller inte tidsplanen. Om jag äter kl 12, och sen skulle i s f trycka i mig ett par mackor en timma efter funkar ju inte heller. Och om ja skulle trycka i mig några mackor 2 timmar senare, ja då håller inte tidsplanen. Så jag måste ha skollunchen som sista måltid innan träningen.

*smiley depprimerat skakar på huvudet...*

Remixxa: Tror du att det spelar någon större roll i praktiken? Känner du att du saknar tryck att genomföra ett pass så skulle jag äta något mer innan träningen. Att lösa det är inte heller speciellt svårt, tag med ett bra mellanmål och ät ett par timmar efter lunchen. Själv gillar jag att ha ätit ett par timmar innan jag sätter igång mitt pass.


Som jag skrev innan måste sista måltiden vara skollunchen. Och de måste minst ha gått 4 timmar, annars blir ju esa:t verkningslöst i princip. Jag tror inte ja kommer sakna trycket om de går 5 timmar, mer att jag undrar om de blir rent av dåligt att vänta en extra timma där, om de har någon betydelse ens.

z_bumbi
2007-01-27, 20:32
Att du tänker vänta 5 timmar mellan det att du äter och att du tränar ser jag som ett möjligt problem och jag skulle rekommendera någon typ av mellanmål någonstans i mitten. Om inte annat bara för att hålla hjärnan igång under alla lektionerna.

Är det någon som tror att essentiella aminosyror ger så mycket bättre effekt bara för att man är fastande osv och att det är bättre än att träna med energi i kroppen så får den iofs göra som den vill.

Guddi
2007-01-28, 11:24
Som jag skrev innan måste sista måltiden vara skollunchen. Och de måste minst ha gått 4 timmar, annars blir ju esa:t verkningslöst i princip.Orsaken till att man tar vassle eller EAA är att höja sin proteinsyntes. Denna höjs maximalt om magsäcken är tom när man får i sig det. Om magen inte är tom så kommer ändå proteinsyntesen att höjas, dock inte lika mycket. EAA kommer alltid att höja din proteinsyntes mer än motsvarande mängd vassle. Altså är EAA bättre än vassle.

Det finns inget magiskt med EAA som gör att man måste ta det annorlunda än hur man tog vassle innan. Slappna av, muskler kommer av träning och bra kost i allmänhet. Inte av skillnaden mellan att du har ätigt två mackor någon timme innan träningen eller inte. Två mackor räknas dessutom inte som någon krafig lunch och din magsäck kommer att vara tömt inom två timmar.

Så följ nu z_bumbis råd och få i dig lite mat så du orkar träna ordentligt.

BigForre
2007-01-28, 12:53
Som jag skrev innan måste sista måltiden vara skollunchen. Och de måste minst ha gått 4 timmar, annars blir ju esa:t verkningslöst i princip. Jag tror inte ja kommer sakna trycket om de går 5 timmar, mer att jag undrar om de blir rent av dåligt att vänta en extra timma där, om de har någon betydelse ens.

Då har jag fått svar på min fråga, du tror faktiskt att det kommer spela en avgörande roll i praktiken. Då kan jag fortsätta att fråga...

Tror du att en magsäckstömmning tar 4,00h? Att du äter mat för att den sedans hela mängden släpps vidare fyra timmar senare, magen är då tom och eaa kan intagas för önskad magisk effekt? Tror du att tiden till dess att magsäcken är tömd är oberoende av om du ätit en trerätters eller en banan? Kommer det inte vara någon skillnad om eaa intages med en liten bit mellanmål kvar i magen eller ett stort lass pasta och köttfärssås, är det bara av eller på?