handdator

Visa fullständig version : Axelträning...


NP_M
2007-01-27, 16:57
Har lite funderingar om min axelträning. Kör endast Stående militärpress och
Upprätt rodd vilket känns som lite lite ibland. Har hört av många att militärpressen tar såpass mycket på hela axelpartiet att det "nästan" räcker som axelträning, stämmer det?
Och vilken del av axlarna påverkar i störst grad hur bredaxlad man ser ut?

Sheogorath
2007-01-27, 17:27
Hur som helst är det vettigt att slänga in någon övning specifikt för baksidan. Jag lägger mina slantar på någon slags press över huvudet + hantellyft åt sidan/drag till hakan (omväxling förnöjer) samt en favoritövning för baksidan. Det är allt man behöver.

Pez
2007-01-27, 18:15
Hur som helst är det vettigt att slänga in någon övning specifikt för baksidan. Jag lägger mina slantar på någon slags press över huvudet + hantellyft åt sidan/drag till hakan (omväxling förnöjer) samt en favoritövning för baksidan. Det är allt man behöver.

Allt är ju relativt. Alla är "olika".
Mina axlar fick inte för sig att växa förräns jag ökade träningsvolymen ordentligt - från ca. 8-10 set till ca. 20-30 set.

Sen är det ju sant som sheo säger - det som "behövs" är mer eller mindre bara nån pressövning, hantellyft åt sidan/nåt annat för utsidan samt nån övning för baksidan. Sen kan det vara lite väl tungt för psyket att smeta på med 8-10 set ggr 3 övningar..sas.

Sheogorath
2007-01-27, 18:57
Jag uttalade mig inte om volymen, precis som du noterade. :D Svåra tillväxtzoner behöver muchos setas. *flex*

Arnoldski
2007-01-27, 20:07
Vilka övningar kör ni för baksidan?
Tycker det är sjukt svårt att få kontakt där utan att trötta ut kringliggande muskler (tex övre rygg)

Sheogorath
2007-01-27, 20:11
Vilka övningar kör ni för baksidan?
Tycker det är sjukt svårt att få kontakt där utan att trötta ut kringliggande muskler (tex övre rygg)

Har du testat att göra kryssdrag liggandes på rygg? Dvs placera en bänk i cable-crossen och ha handtagen i övre trissorna, och dra med raka armar. För att koppla ur latsen kan du ha en nedåtlutande bänk. Belastningen kommer då flyttas mer från latsen åt utsida axlar, ju högre du lutar. Jag kör på en 45-graders lutntning och det funkar bra för mig.

Arnoldski
2007-01-27, 20:14
Tja!

Ja, jag har testat det, men bara en gång. Jag tyckte det gick fin-fint under uppvärmningssetet men när jag ville vräka på lite vikt så kändes övningen avig och inte så bra som jag hoppades -men visst borde den funka.

Kanske ska hålla mig till lägre vikter ett tag på den..?

Daniel-san
2007-01-27, 20:14
Övre delen av ryggen kommer i mer eller mindre utsträckning alltid att jobba synergistiskt med bakre deltan, och jag ser inget syfte i att särskilja dem funktionellt eller träningsmässigt. Om du vill splitta på ryggträning och axlarnas baksida kan det vara en tanke att t ex under ryggpasset hålla nere mängden träning med abducerad axel för att minimera bakre deltans andel av det totala arbetet.

Sheogorath
2007-01-27, 20:16
Tja!

Ja, jag har testat det, men bara en gång. Jag tyckte det gick fin-fint under uppvärmningssetet men när jag ville vräka på lite vikt så kändes övningen avig och inte så bra som jag hoppades -men visst borde den funka.

Kanske ska hålla mig till lägre vikter ett tag på den..?

Ja, det kan vara idé. Eller också testar du att göra det från nedåtlutande bänk, så som jag skrev. Eller en kombination. :)

FreCKo
2007-01-27, 20:38
Jag uttalade mig inte om volymen, precis som du noterade. :D Svåra tillväxtzoner behöver muchos setas. *flex*

Vänta, så om man har en muskelgrupp som man har "svårt" att få att växa så ska man istället för att ta 8 reps x 100kg x 3sets så ändrar man det till t.ex. 20 reps x 50kg x 3 sets? Varför är det så?

Sheogorath
2007-01-27, 21:04
Vänta, så om man har en muskelgrupp som man har "svårt" att få att växa så ska man istället för att ta 8 reps x 100kg x 3sets så ändrar man det till t.ex. 20 reps x 50kg x 3 sets? Varför är det så?

Det skrev jag inte. Jag skrev att fler set kan vara lämpligt. Antalet repetioner ser jag ingen anledning till att ändra. Det totala antalet repetioner kommer naturligtvis att vara fler, men i varje set kör man lika många repetioner som man brukar. Gör man normalt mellan 6-12 repetioner i vader, och har svårt för att bygga vader, kan man öka träningsdosen från kanske 3 set per vecka till 10 set per vecka och se hur långt det räcker.

Pez
2007-01-27, 21:28
Vänta, så om man har en muskelgrupp som man har "svårt" att få att växa så ska man istället för att ta 8 reps x 100kg x 3sets så ändrar man det till t.ex. 20 reps x 50kg x 3 sets? Varför är det så?

Eller så kör man så tungt man klarar i 10 set istället för 3 alt. lägger till fler övningar för den aktuella muskelgruppen för att på så sätt öka volymen (antalet set) i träningen.

Ditt tänk vet jag inte riktigt var det kom ifrån.. :confused:

FreCKo
2007-01-27, 23:09
Eller så kör man så tungt man klarar i 10 set istället för 3 alt. lägger till fler övningar för den aktuella muskelgruppen för att på så sätt öka volymen (antalet set) i träningen.

Ditt tänk vet jag inte riktigt var det kom ifrån.. :confused:

Läste fel, trodde att du skrev reps förut men du skrev sets *whistle*