handdator

Visa fullständig version : sojamjöl?


mrflyes
2007-01-27, 16:45
Var hittar man det? kan inte hitta det i de vanligaste matbutikerna.
vad anser ni är det nyttigaste mjölet?

z_bumbi
2007-01-27, 16:52
Var hittar man det? kan inte hitta det i de vanligaste matbutikerna.
vad anser ni är det nyttigaste mjölet?

Det finns i vissa matvarubutiker men annars finns det på hälsokoster.

Eddie Vedder
2007-01-27, 17:20
Var hittar man det? kan inte hitta det i de vanligaste matbutikerna.
vad anser ni är det nyttigaste mjölet?

Du hittar mjölet på dom flesta livsmedelsaffärerna, dock inte bland dom vanliga mjölsorterna utan på "Hälsokostdelen" där du ofta hittar baljväxter, vetegroddar, nötter o frön m.m.

Det nyttigaste mjölet e ju omöjligt at säga, alla har dom ju sina "nyttigheter". Ju mindre raffinerat desto bättre, sen om man väljer grahamsmjöl, rågmjöl, havremjöl, potatismjöl, sojamjöl etc. e nog mest en smaksak. Hursomhelst e ju sojamjöl proteinrikare än mjöl gjort på spannmål samt järnrikt.

Själv föredrar jag nog grovt rågmjöl alternativt dinkelmjöl, aldrig siktat mjöl utan fullkorn. Grovt mjöl blir mycke smakrikare å mer tuggmotstånd, jag gillar även att koka hela korn å blanda i brödet när jag bakar.

Om du söker i Matlagningsforumet lär du hitta en del.

Milia
2007-01-27, 18:37
Min "nya" upptäckt är dinkel, helt suveränt enligt mig, då det funkar att baka enbart med det, fast det är fullkorn.
Det har inte samma skarpa smak som grovt rågmjöl har heller.

z_bumbi
2007-01-27, 20:10
Min "nya" upptäckt är dinkel, helt suveränt enligt mig, då det funkar att baka enbart med det, fast det är fullkorn.
Det har inte samma skarpa smak som grovt rågmjöl har heller.

Vanligt vete går också att baka på om det är fullkorn så att dinkel funkar på ungefär samma sätt är inte så konstigt då de är ganska nära släkt.