handdator

Visa fullständig version : styrkelyft


Stivo
2007-01-27, 16:06
hej, nu är det så att jag vill börja köra lite mera "serriöst" på bänkpress,knäböj och marklyft. Så jag skulle vilja ha hjälp hur jag ska träna för att öka maximalt i dom tre grenarna. Hur ska jag träna? Hur många ggr per vecka ? hur många set? hur många rep?.
Tränar måndag,tisdag,torsdag,lördag. så skulle va bra om jag kunde få nått bra träningsupplägg över dom 4 dagarna + så klart övningar för att öka maximalt i bänkpress, knäböj och marklyft.
Jag har också en liten fråga om bänkpress, Vi säger jag ska köra 6 rep, ger de mest mest i maxstyrkan om jag stutsar stången på brösten eller om jag kör stången ganska sakta ner till bröstet sen försöker köra så explosivt jag orkar på vägen upp? När jag skriver sakta ner så menar jag ca 3sekunder.
Tack på för hand.

Liten Men Fet
2007-01-27, 16:16
hej, nu är det så att jag vill börja köra lite mera "serriöst" på bänkpress,knäböj och marklyft. Så jag skulle vilja ha hjälp hur jag ska träna för att öka maximalt i dom tre grenarna. Hur ska jag träna? Hur många ggr per vecka ? hur många set? hur många rep?.
Tränar måndag,tisdag,torsdag,lördag. så skulle va bra om jag kunde få nått bra träningsupplägg över dom 4 dagarna + så klart övningar för att öka maximalt i bänkpress, knäböj och marklyft.
Jag har också en liten fråga om bänkpress, Vi säger jag ska köra 6 rep, ger de mest mest i maxstyrkan om jag stutsar stången på brösten eller om jag kör stången ganska sakta ner till bröstet sen försöker köra så explosivt jag orkar på vägen upp? När jag skriver sakta ner så menar jag ca 3sekunder.
Tack på för hand.

Studsa den inte på bröstet, när du blir starkare så är trots allt iallafall 80 kg som du studsar på bröstet. Då är det lätt att få en spricka bröstbenet eller göra sig illa på annat sätt.
Sänk ganska kontrollerat och när du nuddar bröstet så exploderar du upp, alternativt om du vill ha ett en sekundersstopp mot bröstet. Inte vila den mot bröstet men hålla den där.

Stivo
2007-01-27, 16:20
okej, men allså jag har tränat i ungefär 5månader och tar i bänk 87.5kg och har alltid stutsat, vet faktist inte varför ^o).

nutz
2007-01-27, 16:22
Du studsar för att det ger mer fart uppåt så att du kan lasta på mer vikt.

Stivo
2007-01-27, 16:24
okej, jag har tränat i 5månader och tar 87.5 i bänken, ja har alltid stutsat stången i bröstet, Varför ? har jag faktist ingen aning om.

Stivo
2007-01-27, 16:24
ja man måste ta mer om man stutsar än om man kör sakta?

Liten Men Fet
2007-01-27, 16:28
ja man måste ta mer om man stutsar än om man kör sakta?

Ja men det är generellt ingen bra ide bättre å lyfta kontrollerat och slippa göra illa sig. Om man gör illa sig kanske man inte kan träna på 2 månader å då tappar man mer än man vinner på att studsa.

nutz
2007-01-27, 16:31
ja man måste ta mer om man stutsar än om man kör sakta?

Du vill inte sluta studsa stången därför att du inte vill sänka vikterna. Beror ju på hur du definierar studs också, tar den i alldeles lite för hastigt eller studsar stången så pass att det ger en ganska bra knuff uppåt?

Stivo
2007-01-27, 16:33
Nån som har ett bra schema/övningar/tips för att öka i bänkpress,knäböj och marklyft??

Stivo
2007-01-27, 16:34
stutsen kanske ger 5 centimeter? fast ska sluta stutsa nu !

bubbe
2007-01-27, 16:36
Beror lite på vad du menar med studs, att ta ner stången snabbt åtminstånde sista biten och likt en fjäder studsa mot bröstet är generellt inte det bästa om du vill bli duktig på bänkpress i sporten styrkelyft, därför att stopp på bröstet är väldigt viktigt för att få godkänt lyft på tävling.

Sen kan man träna tyngre vikt om man inte stannar, vilket i sig kan ge en bättre ökning utvecklingsmässigt men då måste tekniken med stopp sitta till tävling annars är det kört.

här har du förresten kolozzeums bästa underavdelning (styrkelyft) http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?f=37

Stivo
2007-01-27, 18:08
tack så mkt bubbe!