handdator

Visa fullständig version : Ur spår, ffs! (Vett & etikett i skidspåret.)


wintersnowdrift
2007-01-27, 15:54
Jag har haft en underbar förmiddag i skidspåret. Några små petitesser hindrade den från att bli perfekt - lite dåligt glid (jag var för lat för att glidvalla idag...), lite väl uppkörda spår och lite träningsverk i ljumskarna. Detta är dock småsaker som går att ha överseende med, till skillnad från det verkliga störningsmoment jag upplevde idag: Folk som inte flyttar sig ur spår! Det tillhör allmänt skidvett att man, när det bara finns ett spår uppkört, går ur spår när någon som är snabbare kommer bakifrån. (Finns det två eller flera spår håller man till höger och låter vänsterspåret vara omkörningsfil, som på motorvägen.)

Några undantag till regeln finns naturligtvis - väldigt stora gäng långsamåkare kan få ligga kvar i spår, likaså barnfamiljer. Ibland hindrar terrängen att man flyttar på sig osv, men generellt sett SKA snabba åkare lämnas företräde. Det är sjukt irriterande att behöva hoppa in och ut ur spåret i tid och otid - dels sliter det på spåret och dels tappar man rytmen som är väldigt viktig i skidåkning. Utropet "ur spår!" är inte, som vissa verkar tro, en förolämpning utan ett sätt att underlätta för alla samt öka säkerheten i spåret.

Jag bor i Stockholm och majoriteten av alla som är ute på längdskidor en lördagförmiddag är typiska blåbärsåkare (Edit: Jag är ingen elitåkare själv bör kanske påpekas och gick själv ur spår för duktigare åkare ett antal gånger idag!). Jag vet om det är orutin eller någon sorts dryg Stockholms-attityd ("jag tänker minsann inte anstränga mig för att underlätta för någon annan!"), för jag upplever inte alls samma störningsmoment när jag åker på mer skidvana orter.

Eh, jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det här inlägget egentligen. Främst spy av mig lite irritation antar jag, samt uppmana alla som tänker ta tillvara på snön i helgen att bjuda till och se upp för varandra, så får alla en mycket trevligare skidupplevelse!

//Kristin

grabben i skogen
2007-01-27, 16:02
men det sliter väl lika mkt på spåret om det är du som snabbare åkare som hoppar ur eller ngn långsammare?

wintersnowdrift
2007-01-27, 16:05
men det sliter väl lika mkt på spåret om det är du som snabbare åkare som hoppar ur eller ngn långsammare?

Oftast inte, kommer man med fart och ska hoppa in och ut ur spåret förstör man generellt sett mer (i alla fall om spåren är som idag - väldigt mjuka) än om man håller lägre hastighet och mer "kliver" ur spåret. Det beror iofs lite på hur smidig och välbalanserad man är också.

//Kristin

grabben i skogen
2007-01-27, 16:09
Oftast inte, kommer man med fart och ska hoppa in och ut ur spåret förstör man generellt sett mer (i alla fall om spåren är som idag - väldigt mjuka) än om man håller lägre hastighet och mer "kliver" ur spåret. Det beror iofs lite på hur smidig och välbalanserad man är också.

//Kristin

men då borde det ju vara bättre att elitåkarna steg ur spåret. de är ju mer vana på skidor.

NP_M
2007-01-27, 16:17
Jag har haft en underbar förmiddag i skidspåret. Några små petitesser hindrade den från att bli perfekt - lite dåligt glid (jag var för lat för att glidvalla idag...), lite väl uppkörda spår och lite träningsverk i ljumskarna. Detta är dock småsaker som går att ha överseende med, till skillnad från det verkliga störningsmoment jag upplevde idag: Folk som inte flyttar sig ur spår! Det tillhör allmänt skidvett att man, när det bara finns ett spår uppkört, går ur spår när någon som är snabbare kommer bakifrån. (Finns det två eller flera spår håller man till höger och låter vänsterspåret vara omkörningsfil, som på motorvägen.)

Några undantag till regeln finns naturligtvis - väldigt stora gäng långsamåkare kan få ligga kvar i spår, likaså barnfamiljer. Ibland hindrar terrängen att man flyttar på sig osv, men generellt sett SKA snabba åkare lämnas företräde. Det är sjukt irriterande att behöva hoppa in och ut ur spåret i tid och otid - dels sliter det på spåret och dels tappar man rytmen som är väldigt viktig i skidåkning. Utropet "ur spår!" är inte, som vissa verkar tro, en förolämpning utan ett sätt att underlätta för alla samt öka säkerheten i spåret.

Jag bor i Stockholm och majoriteten av alla som är ute på längdskidor en lördagförmiddag är typiska blåbärsåkare (Edit: Jag är ingen elitåkare själv bör kanske påpekas och gick själv ur spår för duktigare åkare ett antal gånger idag!). Jag vet om det är orutin eller någon sorts dryg Stockholms-attityd ("jag tänker minsann inte anstränga mig för att underlätta för någon annan!"), för jag upplever inte alls samma störningsmoment när jag åker på mer skidvana orter.

Eh, jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det här inlägget egentligen. Främst spy av mig lite irritation antar jag, samt uppmana alla som tänker ta tillvara på snön i helgen att bjuda till och se upp för varandra, så får alla en mycket trevligare skidupplevelse!

//Kristin



Tycker du låter ganska gnällig faktiskt

Pellefant
2007-01-27, 16:23
Klart långsammare åkare ska gå ur spår eller hålla till höger där det finns flera spår.

Det ger de duktigare snabba åkarna bättre flyt i sin åkning. Är man bara ute och nöjesåker sakta några turer varje vinter så är flytet inte lika viktigt och då kan man gott flytta på sig.

wintersnowdrift
2007-01-27, 16:31
men då borde det ju vara bättre att elitåkarna steg ur spåret. de är ju mer vana på skidor.

Förvisso, men jag kan försäkra att det var 0 (noll) och inga elitåkare i spåren där jag åkte idag. I kategorin motionärer finns en strikt hieraki där ultrablåbär går ur vägen för standardblåbär, standardblåbär flyttar sig för hyfsade motionärer och hyfsade motionärer håller undan för elitmotionärer. Alla går dock ur spår för eliten även om dessa teoretiskt sett är bättre på att byta spår, för att visa sin vördnad.

Tycker du låter ganska gnällig faktiskt

Men så ÄR jag ju en dryg Stockholmare också, it's in my nature.

Klart långsammare åkare ska gå ur spår eller hålla till höger där det finns flera spår.

Det ger de duktigare snabba åkarna bättre flyt i sin åkning. Är man bara ute och nöjesåker sakta några turer varje vinter så är flytet inte lika viktigt och då kan man gott flytta på sig.

Exakt :).

//Gnällspik

nutz
2007-01-27, 16:32
Som på dansgolvet då. "Bilda ring!"

grabben i skogen
2007-01-27, 16:34
Jag tror faktiskt det största problemet ligger i att det är stockholmare det handlar om.
Vi i övriga sverige vet ju att sådana helt saknar vett och etikett.

Jax
2007-01-27, 16:49
Jag tror faktiskt det största problemet ligger i att det är stockholmare det handlar om.
Vi i övriga sverige vet ju att sådana helt saknar vett och etikett.
Håller med. Åtminstonde har jag aldrig haft det problemet. Ni som tycker att Kristin är gnällig har antagligen inte åkt så mycket skidor själva. En långsam åkare SKA flytta på sig. Väldigt grundläggande skidetikett.

Hyfsat trist att behöva hoppa av spåret för att någon är ute och finåker och inte behagar flytta på sig. Är man ute och glider lite är det inga svårigheter att hoppa ur spåret, men att göra det i tid och otid när man tränar är däremot väldigt irriterande och förstör träningen.

wintersnowdrift
2007-01-27, 16:53
Jag tror faktiskt det största problemet ligger i att det är stockholmare det handlar om.
Vi i övriga sverige vet ju att sådana helt saknar vett och etikett.

Ouppfostrade och gnälliga besserwissers är vad de (...) är *grr27*.

Under min chica Stockholmsyta gömmer sig en sävlig landsortsbo, jag svär.

//Kristin

HenrY
2007-01-27, 17:42
Haha vafan, inte ropar man "UR SPÅR!" iaf?! Skulle aldrig jag våga göra även fast jag kanske åker snabbare än någon annan:D

Cilia
2007-01-27, 17:47
Jag tror det till största del beror på att man inte kan skidåkningens vett och etikett. Dom flesta är ute i spåren väldigt sällan och har bara köpt skidor och ger sig iväg ut. Dom har ingen aning om vad som gäller. Hur ska dom lära sig? Det krävs ofta att man utför ngt regelbundet för snappa upp oskrivna regler.

Det är ju likadant på gymmen 2 gånger om året. Alla nybörjare som inte har ngn koll på att städa undan efter sig och att inte prata med en mitt i setet etc etc.

sen kan det ha med att dom är stockholmare med. Jag bad en cykelåkare hålla sig på en kant (vinglade över hela cykelbanan) så jag kunde köra om. Då snäste hon att det räcker väl med att hon är i cykelbanan.

delta_mats
2007-01-27, 17:57
Lär dig åka skidor istället för att gnälla på nybörjare*whistle*

NP_M
2007-01-27, 18:30
Äh, det är väl samma arbete för en långsam åkare som för en snabb att flytta sig ur spåret, och varför ska den svagaste behöva flytta på sig ;)

Fartman
2007-01-27, 19:40
Problemet är som sagt "Location: Stockholm".
Jag fick iaf lära mig redan som liten knatte i skolan (och även på dagis!) att man alltid skulle flytta på sig om det kom en åkare bakifrån och ropade "UR SPÅR!".
Men visst förstår jag att om man inte vet att det helt enkelt är och ska vara så i skidspåret så kan man nog uppfatta den som gastar UR SPÅR som en dryg jävel.

wintersnowdrift
2007-01-27, 19:43
Haha vafan, inte ropar man "UR SPÅR!" iaf?! Skulle aldrig jag våga göra även fast jag kanske åker snabbare än någon annan:D

Haha, jag brukar faktiskt använda mig av ett i sammanhanget försynt "Ursäkta?" när jag vill förbi, OM jag inte kommer i full karriär i en nedförsbacke och en grupp mindre nogräknande individer valt backens slut som konferensanläggning. Då är det "Ur spår eller dööööö!!!11½!!!" som gäller. (Ok, kanske inte i praktiken, men principiellt!)

Jag tror det till största del beror på att man inte kan skidåkningens vett och etikett. Dom flesta är ute i spåren väldigt sällan och har bara köpt skidor och ger sig iväg ut. Dom har ingen aning om vad som gäller. Hur ska dom lära sig? Det krävs ofta att man utför ngt regelbundet för snappa upp oskrivna regler.

Visst är det så, och okunskapsproblemet i det här fallet är ganska svårt att råda bot på. Tror ni att jag skulle kunna få statlig sponsring till en informationskampanj i tunnelbanan, på busshållplatser och kanske ett par helsidesannonser i DN?

Lär dig åka skidor istället för att gnälla på nybörjare*whistle*

Ouch, den tog långt under bältet! ;)

Missförstå mig rätt - förutom just spårproblematiken så äääälskar jag nybörjare. Jag äter dem till frukost - en perfekt uppladdning inför ett skidpass.

//Kristin

Tolkia
2007-01-27, 19:59
Jag tycker inte att Wintersnowdrift är gnällig (vilket iofs inte säger så mycket när det kommer från den ohotade ledaren i gnällkärringsligan). Vid längdskidåkning i preparerade spår flyttar man sig för den som kommer snabbare bakifrån, det är vanlig skidhyfs och har inget med någondera åkarens syn på nybörjare, långsamåkare etc. att göra. Utropet "Ur spår!" betyder just "ur spår (för bakomvarande)", inte "Dra åt helvete!", "Nybörjare har inget i spåret att göra!" eller vad den ömhudade nu kan välja att göra för småparanoid tolkning av det. Jag blir mest lite förvånad över att detta skall vara ett problem, eftersom jag själv känner till det, och med tanke på mina skillz på skidor borde det betyda att alla i hela världen (inklusive Afrikas snöfria delar) kände till det. Jag antar dock att det i många fall är som Cilia säger; folk har lärt sig åka själva i vuxen ålder, och därför aldrig fått lära sig grundläggande "skidetikett" (jag vet inte var andra har hört det; själv fick jag höra det av mina föräldrar när de lärde mig åka skidor - typ i femårsåldern eller så - och senare i skolan).

Ang. det där med nybörjare på gymmet så vet jag inte om det verkligen bara handlar om okunskap om man lämnar vikter liggandes runt, snackar med folk som är mitt uppe i något etc. - jag är ju själv nybörjare där och jag tycker nog att jag lägger tillbaka prylar där jag tog dem ...? Då undrar jag om det inte handlar om att det brister i allmänhyfs (d.v.s. brottet är mot regeln "när du lånar något, återställ det då" och inte mot regeln "när du använder vikter på gymmet, lägg då tillbaka dem där du tog dem").

z_bumbi
2007-01-27, 20:16
Visst är det så, och okunskapsproblemet i det här fallet är ganska svårt att råda bot på. Tror ni att jag skulle kunna få statlig sponsring till en informationskampanj i tunnelbanan, på busshållplatser och kanske ett par helsidesannonser i DN?

Du förklarade väl för de som var i vägen hur de borde göra så nu vet x antal människor bättre.

Dumleman
2007-01-27, 22:31
Det kan frysa fast snö i fästvallan och man kan tappa/försämra fästet om man kliver ur spår och de som åker snabbare är troligen mer noggranna med fästet och de har därmed mer att förlora på att kliva ur spår. Å andra sidan är det viktigt att kunna väjja för hinder och ju mer man gör det testo bättre blir man. Jag anser inte att det tillhör skidvett att kliva ur spår för snabbare åkare.

Dumleman
2007-01-27, 22:36
Jag antar dock att det i många fall är som Cilia säger; folk har lärt sig åka själva i vuxen ålder, och därför aldrig fått lära sig grundläggande "skidetikett" (jag vet inte var andra har hört det; själv fick jag höra det av mina föräldrar när de lärde mig åka skidor - typ i femårsåldern eller så - och senare i skolan).
Jag lärde mig åka väldigt tidigt och efter några år var jag med i en längdskidklubben, iofs väldigt liten, och där fick ingen skrika ur spår till någon annan.

olle lindblad
2007-01-27, 22:45
Det här låter som när jag får för mig att simma några längder och drösvis med pensionärer ligger och skvalpar i bredd på alla banor. Svårt att ropa ur spår i det läget.

Skablistor
2007-01-27, 22:47
Håller fullständigt med trådskaparen. Det värsta som finns är tjocka tanter som stanar och har cafferast mitt i spåret och som inte heller flyttar sig när man ropar ur spår.

LadyG
2007-01-27, 23:34
Det här låter som när jag får för mig att simma några längder och drösvis med pensionärer ligger och skvalpar i bredd på alla banor. Svårt att ropa ur spår i det läget.

Och dyka under dem är inget hållbart alternativ ;)

Klart man flyttar på sig för snabbare simmare/åkare/löpare etc, det trodde jag var givet?

Är det bara i Stockholm som allmänbildningen har stora vita fläckar?

wintersnowdrift
2007-01-27, 23:37
Du förklarade väl för de som var i vägen hur de borde göra så nu vet x antal människor bättre.

Jo, egentligen är det ju precis vad jag borde göra istället för att skriva gnälltrådar på ett internetforum. Tyvärr är jag inte bättre än att jag tar mig förbi långsamåkarna utanför spåret och på min höjd muttrar lite irriterat för mig själv. Jag har helt enkelt inte ro att stanna tjugo-trettio gånger under mina skidpass och på ett trevligt och konstruktivt sätt upplysa om skidetikett *skäms* :em:.

Jag lärde mig åka väldigt tidigt och efter några år var jag med i en längdskidklubben, iofs väldigt liten, och där fick ingen skrika ur spår till någon annan.

Jag skulle vilja tillägga att man alltid ska tacka när någon går ur spår för en! Den som kliver ur spåret gör trots allt någon annan en tjänst och förtjänar absolut ett tack och ett leende, hur fort "omåkaren" än kör. "Ur spår, loosers!" följt av pekande finger (hur nu det ska gå till med stavar iofs) hör inte hemma i skidspåret.

//Kristin

wintersnowdrift
2007-01-27, 23:40
Det här låter som när jag får för mig att simma några längder och drösvis med pensionärer ligger och skvalpar i bredd på alla banor. Svårt att ropa ur spår i det läget.

Haha, slalomsim mellan pensionärer är en klassiker i bassängen :).

Snabbsimsbanor borde vara obligatoriskt i alla simhallar.

//Kristin

delta_mats
2007-01-28, 09:43
Tur man är bortskämd med att ha bott och vuxit upp i norrbotten. Där kunde man minsann vara nästan själv på skidspåret en kväll.
Börjar förstå ditt missnöje med 30 stockholmare som "går" i skidspåret.
Finns det inget tyngre/längre spår där det inte går omkring så många långsamma åkare då?

JJ
2007-01-28, 09:49
Tyvärr tänker inte folk och det är svårt att träna i spåren på helger. Att det bara skulle gälla i stockholm är inte sant, jag har åkt en del i dalarna och det är samma visa där.

ramagoen
2007-01-28, 09:51
Haha, jag brukar faktiskt använda mig av ett i sammanhanget försynt "Ursäkta?" när jag vill förbi, OM jag inte kommer i full karriär i en nedförsbacke och en grupp mindre nogräknande individer valt backens slut som konferensanläggning. Då är det "Ur spår eller dööööö!!!11½!!!" som gäller. (Ok, kanske inte i praktiken, men principiellt!)
//Kristin


"Se upp i backen annars får ni tusen hål i nacken" :D

ArnoldOnLehmä
2007-01-28, 11:01
Skulle åka 30km i vemdalen en gång och det börjar med typ 5km uppförsbacke. Plötsligt dyker en gubbe upp bakom ett krön, jag åker på min högra sida och han på sin vänstra. Självklart så gjorde jag ingenting eftersom jag ansåg att han var på fel sida och det hade tagit lång tid för mig att byta spår då det var riktigt brant där. Gubbfan vart förbannad som fan och jag hörde honom skrika fortafarande en minut efteråt.
Gjorde jag rätt? Jag såg honom alltså inte förräns han var 10 meter framför mig och skulle jag börjat krångla mig ur spår där hade vi lätt krockat. Han hade ju nerförsbacke och lätt för att byta spår.

HenrY
2007-01-28, 11:19
Haha, jag brukar faktiskt använda mig av ett i sammanhanget försynt "Ursäkta?" när jag vill förbi, OM jag inte kommer i full karriär i en nedförsbacke och en grupp mindre nogräknande individer valt backens slut som konferensanläggning. Då är det "Ur spår eller dööööö!!!11½!!!" som gäller. (Ok, kanske inte i praktiken, men principiellt!)

Haha, jag fick upp bilden när du kommer bakom en grupp pensionärer i en lång backe i full fart, du får snabbt fram ett blygt "Ursäkta" medan du millesekunden efter drämmer in i den första som sedan gör att hela gruppen faller som dominobrickor!:D

skaparn
2007-01-28, 11:46
Väldigt grundläggande skidetikett.

Är det samma etikett som får rullskidåkare att uppehålla sig på vänster sida av vägbanan? Det tvingar fram mötet och omkörningen för oss andra som nyttjar vägen betydligt snabbare och försvårar en säker passage.

Nej, vet du Winter. Det hela har inte att göra med stockholmare eller motionärers bristande vett, utan helt enkelt att de som är i skidspåren är skidåkare. Hade det varit cyklister som uppehöll sig i spåren hade vi förutom snygga kläder, haft vett att respektera hierarkin som råder baserad på den hastighet i vilken man är kapabel att färdas.

Jax
2007-01-28, 12:03
Är det samma etikett som får rullskidåkare att uppehålla sig på vänster sida av vägbanan? Det tvingar fram mötet och omkörningen för oss andra som nyttjar vägen betydligt snabbare och försvårar en säker passage.

Nej, vet du Winter. Det hela har inte att göra med stockholmare eller motionärers bristande vett, utan helt enkelt att de som är i skidspåren är skidåkare. Hade det varit cyklister som uppehöll sig i spåren hade vi förutom snygga kläder, haft vett att respektera hierarkin som råder baserad på den hastighet i vilken man är kapabel att färdas.
Inte haft oturen att möta några sådana tokstollar ännu. Däremot så möter man lite andra cyklister då och då som alltid har den trevliga vanan att hälsa.

Men du ärligt talat så tror jag att "riktiga" skidåkare håller ganska hårt på etiketten. Där jag brukar åka (de få gångerna det går varje år) är det nästan bara folk som tränar och där är det aldrig några problem.

skaparn
2007-01-28, 12:45
Inte haft oturen att möta några sådana tokstollar ännu. Däremot så möter man lite andra cyklister då och då som alltid har den trevliga vanan att hälsa.

Men du ärligt talat så tror jag att "riktiga" skidåkare håller ganska hårt på etiketten. Där jag brukar åka (de få gångerna det går varje år) är det nästan bara folk som tränar och där är det aldrig några problem.

Det har du helt rätt i. Sällan är det elitmotinärerna som ställer till med problem, även om många har en tendens att gnälla på alla som har "bråttom i spåren/på vägen". Ju grönare man är desto sämre beter man sig, oavsiktligt eller inte.

blekfet2
2007-01-28, 12:48
Jag har haft en underbar förmiddag i skidspåret. Några små petitesser hindrade den från att bli perfekt - lite dåligt glid (jag var för lat för att glidvalla idag...), lite väl uppkörda spår och lite träningsverk i ljumskarna. Detta är dock småsaker som går att ha överseende med, till skillnad från det verkliga störningsmoment jag upplevde idag: Folk som inte flyttar sig ur spår! Det tillhör allmänt skidvett att man, när det bara finns ett spår uppkört, går ur spår när någon som är snabbare kommer bakifrån. (Finns det två eller flera spår håller man till höger och låter vänsterspåret vara omkörningsfil, som på motorvägen.)

Några undantag till regeln finns naturligtvis - väldigt stora gäng långsamåkare kan få ligga kvar i spår, likaså barnfamiljer. Ibland hindrar terrängen att man flyttar på sig osv, men generellt sett SKA snabba åkare lämnas företräde. Det är sjukt irriterande att behöva hoppa in och ut ur spåret i tid och otid - dels sliter det på spåret och dels tappar man rytmen som är väldigt viktig i skidåkning. Utropet "ur spår!" är inte, som vissa verkar tro, en förolämpning utan ett sätt att underlätta för alla samt öka säkerheten i spåret.

Jag bor i Stockholm och majoriteten av alla som är ute på längdskidor en lördagförmiddag är typiska blåbärsåkare (Edit: Jag är ingen elitåkare själv bör kanske påpekas och gick själv ur spår för duktigare åkare ett antal gånger idag!). Jag vet om det är orutin eller någon sorts dryg Stockholms-attityd ("jag tänker minsann inte anstränga mig för att underlätta för någon annan!"), för jag upplever inte alls samma störningsmoment när jag åker på mer skidvana orter.

Eh, jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det här inlägget egentligen. Främst spy av mig lite irritation antar jag, samt uppmana alla som tänker ta tillvara på snön i helgen att bjuda till och se upp för varandra, så får alla en mycket trevligare skidupplevelse!

//Kristin


Om något som är snabbare ska åka förbi så får personen själv hoppa ur spår, inte mitt problem.

christian
2007-01-28, 13:01
Haha, slalomsim mellan pensionärer är en klassiker i bassängen :).

Snabbsimsbanor borde vara obligatoriskt i alla simhallar.

//Kristin


Det finns en snabbsimsbana för motionärer i västertorps simhall, dock envisas slöa motionssimmare med att simma där trots att de knappt kommer framåt i vattnet. Riktigt irriterande. :furious:

Sen finns det andra puckon som försöker simma om dessa sensimmare, men inser inte att någon, ofta jag, kommer från andra hållet och krockar med vederbörande. Numera är jag grymt tränad i att få fram axeln snabbt i dylika situationer. :devil:

olle lindblad
2007-01-28, 13:03
Och dyka under dem är inget hållbart alternativ ;)
Det har hänt några gånger ja.:em:

JJ
2007-01-28, 13:15
Om något som är snabbare ska åka förbi så får personen själv hoppa ur spår, inte mitt problem.

Jävligt lätt när det är en halvmeter nysnö bredvid spåret.

delta_mats
2007-01-28, 13:18
Jävligt lätt när det är en halvmeter nysnö bredvid spåret.

Man åker inte på spår som inte är nypreppade!

z_bumbi
2007-01-28, 14:41
Jävligt lätt när det är en halvmeter nysnö bredvid spåret.

Snön är väl lika djup för alla som befinner sig i spåret och på rent åkteknikmässiga grunder så bör den som åker snabbare också ha lättare att ta sig ur spåret utan att rasa omkull eftersom den bör vara en bättre/mer van skidåkare.
Sen vet jag faktiskt inte om det är så självklart att den som åker snabbare per automatik har någon sorts förkörsrätt bara för att den just åker snabbare, självklart ska man underlätta för folk som håller ett annat tempo men det innefattar ju även att underlätta för de som åker långsammare och därmed anpassa sin fart så att de hinner uppfatta att man finns i spåret. Vill man komma fort fram får man väl hänga på sig några bjällror alternativ göra ett eget spår där man har fri fart.

Skablistor
2007-01-28, 15:28
Snön är väl lika djup för alla som befinner sig i spåret och på rent åkteknikmässiga grunder så bör den som åker snabbare också ha lättare att ta sig ur spåret utan att rasa omkull eftersom den bör vara en bättre/mer van skidåkare.
Sen vet jag faktiskt inte om det är så självklart att den som åker snabbare per automatik har någon sorts förkörsrätt bara för att den just åker snabbare, självklart ska man underlätta för folk som håller ett annat tempo men det innefattar ju även att underlätta för de som åker långsammare och därmed anpassa sin fart så att de hinner uppfatta att man finns i spåret. Vill man komma fort fram får man väl hänga på sig några bjällror alternativ göra ett eget spår där man har fri fart.

Visst det låter bra. Men tyvärr är inte fallet så. Regel att flytta sig när en snabbare kommer bakifrån är ungefär like erkänd för skidåkare, som att köra på höger sida i Sverige.

wintersnowdrift
2007-01-28, 15:37
Nej, vet du Winter. Det hela har inte att göra med stockholmare eller motionärers bristande vett, utan helt enkelt att de som är i skidspåren är skidåkare. Hade det varit cyklister som uppehöll sig i spåren hade vi förutom snygga kläder, haft vett att respektera hierarkin som råder baserad på den hastighet i vilken man är kapabel att färdas.

Ack ja. Det finns onekligen tillfällen då även en snödriva längtar till våren och den belevade träningsatmosfär som innfinner sig längs landsvägarna när fåglar och cyklister återvänder från sina vintertillhåll söderöver (alternativt, för dem som inte har möjlighet att spendera vintern på Mallorca, från en trainertillvaro inomhus).

Om något som är snabbare ska åka förbi så får personen själv hoppa ur spår, inte mitt problem.

Åh, du tycks vara en av dessa godbitar vars människokärlek och omtanke gör världen till en bättre plats att leva i.

Snön är väl lika djup för alla som befinner sig i spåret och på rent åkteknikmässiga grunder så bör den som åker snabbare också ha lättare att ta sig ur spåret utan att rasa omkull eftersom den bör vara en bättre/mer van skidåkare.
Sen vet jag faktiskt inte om det är så självklart att den som åker snabbare per automatik har någon sorts förkörsrätt bara för att den just åker snabbare, självklart ska man underlätta för folk som håller ett annat tempo men det innefattar ju även att underlätta för de som åker långsammare och därmed anpassa sin fart så att de hinner uppfatta att man finns i spåret. Vill man komma fort fram får man väl hänga på sig några bjällror alternativ göra ett eget spår där man har fri fart.

Åker man snabbt ska man självfallet signalera att man kommer (därav "ur spår"), samt vara trevlig mot och tacka den som flyttar sig! Helt enligt allmänhyfsets och folkvettets principer (tyvärr inbillar jag mig att dessa två temer är på generell tillbakagång i samhället...).

Naturligtvis är det allas skyldighet att underlätta för varandra, men jag hävdar fortfarande att snabbåkaren (som med större sannolikhet är ute på ett "seriöst" träningspass) förlorar mer på att flytta sig ur spår än långsamåkaren. Kanske anses detta som ett allt för elitistiskt tänk eftersom fokus i normala fall brukar ligga på att den som är "stark" ska underlätta för den som är "svag"?

//Kristin

Jompan
2007-01-28, 16:02
Haha! Min bevarelsedrift skulle få mig att snabbt nog "hoppa" ur spår om en snabb rackare kom bakifrån... Om inte annat för att man vet ju med själv hur jobbigt det kan vara att mista flytet när nån långsammare är framför en, så vill man ju inte själv vara den som orsakar oflyt när det kommer en mer van skidåkare bakom en själv.

JJ
2007-01-28, 16:42
Snön är väl lika djup för alla som befinner sig i spåret och på rent åkteknikmässiga grunder så bör den som åker snabbare också ha lättare att ta sig ur spåret utan att rasa omkull eftersom den bör vara en bättre/mer van skidåkare.
Sen vet jag faktiskt inte om det är så självklart att den som åker snabbare per automatik har någon sorts förkörsrätt bara för att den just åker snabbare, självklart ska man underlätta för folk som håller ett annat tempo men det innefattar ju även att underlätta för de som åker långsammare och därmed anpassa sin fart så att de hinner uppfatta att man finns i spåret. Vill man komma fort fram får man väl hänga på sig några bjällror alternativ göra ett eget spår där man har fri fart.

Kliver man ur spåret går det genast långsammare eftersom det är sämre före. Om jag åker lite snabbare än åkaren framför och skall försöka mig på en omkörning i sånt före så tar det lång tid och väldigt mycket kraft (dessutm är det trång att staka sig förbi någon). Åkaren framför däremot kan kliva ur spåret och bara står och glida några meter. Om man faktiskt har provat att åka längdskidor så är det självklart att kliva ur spåret för snabbare åkare. Alternativet är att åkaren framför åtminstone stannar till lite i spåret så att man kan åka förbi så snabbt som möjligt.

LadyG
2007-01-28, 16:59
Det har hänt några gånger ja.:em:

Shit, fixar du att dyka så djupt och länge att du kan simma om dem underifrån? *impad*

:hbang:

blekfet2
2007-01-28, 19:59
Jävligt lätt när det är en halvmeter nysnö bredvid spåret.

Nejdå, men det är väl det som är meningen.

Fredrik S
2007-01-28, 22:14
Det finns en snabbsimsbana för motionärer i västertorps simhall, dock envisas slöa motionssimmare med att simma där trots att de knappt kommer framåt i vattnet. Riktigt irriterande. :furious:

Sen finns det andra puckon som försöker simma om dessa sensimmare, men inser inte att någon, ofta jag, kommer från andra hållet och krockar med vederbörande. Numera är jag grymt tränad i att få fram axeln snabbt i dylika situationer. :devil:

Vad tycker du att man skall göra när folk inte respekterar snabbanan då?

Avbryta passet och åka hem varje gång man kommer ifatt någon, då blir det inte många meter simmade på en vinter kan jag lova.

(Det får plats tre i bredd, jag har provat) *whistle*

z_bumbi
2007-01-29, 20:20
Kliver man ur spåret går det genast långsammare eftersom det är sämre före. Om jag åker lite snabbare än åkaren framför och skall försöka mig på en omkörning i sånt före så tar det lång tid och väldigt mycket kraft (dessutm är det trång att staka sig förbi någon).

Om du åker lite snabbare så är den andra åkaren också troligtvis ganska van skidåkare vilket ställer det i en annan dager, även om det självklart blir lika trångt för den om den går ur spår.

Åkaren framför däremot kan kliva ur spåret och bara står och glida några meter.

Om det är en halvmeter nysnö så kan nog inte åkaren som går ur spår stå och glida så bra.

Om man faktiskt har provat att åka längdskidor så är det självklart att kliva ur spåret för snabbare åkare. Alternativet är att åkaren framför åtminstone stannar till lite i spåret så att man kan åka förbi så snabbt som möjligt.

Jag har åkt längdskidor, nu var det iofs ett tag sen men jag gick ur spår där det var möjligt men om jag kom ifatt någon så kände inte jag någon automatisk rätt att få den att gå ur spåret bara för att jag kunde hålla en något högre fart.

Men som jag redan skrivit i tråden, tycker man att det är gängse sed så får man informera de som inte har förstått det när man befinner sig i spåret.

Mantus
2007-01-30, 02:30
Jag tror det till största del beror på att man inte kan skidåkningens vett och etikett. Dom flesta är ute i spåren väldigt sällan och har bara köpt skidor och ger sig iväg ut. Dom har ingen aning om vad som gäller. Hur ska dom lära sig? Det krävs ofta att man utför ngt regelbundet för snappa upp oskrivna regler.

Det är ju likadant på gymmen 2 gånger om året. Alla nybörjare som inte har ngn koll på att städa undan efter sig och att inte prata med en mitt i setet etc etc.

sen kan det ha med att dom är stockholmare med. Jag bad en cykelåkare hålla sig på en kant (vinglade över hela cykelbanan) så jag kunde köra om. Då snäste hon att det räcker väl med att hon är i cykelbanan.

Samma läge i Uppsala. Man kommer från höger med cykeln i en korsning och den andre cykeln bromsar inte ens in, sedan när man blir tvungen att tvärbromsa så har de mage att snäsa åt en att inte vara i vägen. Då kan det börja klia i nävarna.

Tolkia
2007-01-30, 08:58
Jag har åkt längdskidor, nu var det iofs ett tag sen men jag gick ur spår där det var möjligt men om jag kom ifatt någon så kände inte jag någon automatisk rätt att få den att gå ur spåret bara för att jag kunde hålla en något högre fart.
Är det inte ungefär samma sak med skidåkning som med bilkörning: Det finns väjningsplikt (i det här fallet: Man bör gå ur spår för snabbare åkare för allas gemensamma trevnad) men inte förkörsrätt (man bör inte som snabbare åkare se sig som världens centrum och känna sig ha "automatisk rätt att få den (långsammare) att gå ur spåret" - aka vara dryg.

Innan petimetrarna kommer in så är det viss skillnad mellan bilkörning och skidåkning, men på attitydplanet tycker jag att analogin inte är så dum.

JJ
2007-01-30, 10:13
Om du åker lite snabbare så är den andra åkaren också troligtvis ganska van skidåkare vilket ställer det i en annan dager, även om det självklart blir lika trångt för den om den går ur spår.

Om det är en halvmeter nysnö så kan nog inte åkaren som går ur spår stå och glida så bra.


Ofta har du en halvmeter bredvid spåret som är preppat. Det är relativt enkelt för en skidåkare att ställa sig där och glida gentemot att åka förbi någon då det är sämre glid och ena staven lätt hamnar utanför den preparerade delen. Ofta ser man olyckor då den som skall försöka åka förbi hakar fast i den som fortsätter åka. Sen finns det ju såklart massor av undantag, men jag tror knappast att det var dem Kristin syftade på.

skaparn
2007-01-30, 10:22
Är det inte ungefär samma sak med skidåkning som med bilkörning: Det finns väjningsplikt (i det här fallet: Man bör gå ur spår för snabbare åkare för allas gemensamma trevnad) men inte förkörsrätt (man bör inte som snabbare åkare se sig som världens centrum och känna sig ha "automatisk rätt att få den (långsammare) att gå ur spåret" - aka vara dryg.

Innan petimetrarna kommer in så är det viss skillnad mellan bilkörning och skidåkning, men på attitydplanet tycker jag att analogin inte är så dum.

Mycket riktigt. Jag skulle vilja formulera det som att man har en skyldighet att gå ur spår för snabbare åkare, men ingen rättighet att förvänta sig att långsammare ska göra det.
Med risk att låta elitistisk tycker jag att de som åker långsamt förlorar mindre på att gå ur spår. Vill man strosa i skidspåren har man tiden att låta de som tar i fortsätta göra det utan avbrott.

Ja, det lät elitistiskt. Ska tilläggas att jag är jättedålig på att åka längdskidor och talar inte i egen sak. Jag är den som, vid de få tillfällen jag åker längdskidor, får gå ur spår.

z_bumbi
2007-01-30, 10:58
Ofta har du en halvmeter bredvid spåret som är preppat. Det är relativt enkelt för en skidåkare att ställa sig där och glida gentemot att åka förbi någon då det är sämre glid och ena staven lätt hamnar utanför den preparerade delen. Ofta ser man olyckor då den som skall försöka åka förbi hakar fast i den som fortsätter åka. Sen finns det ju såklart massor av undantag, men jag tror knappast att det var dem Kristin syftade på.

Det var ditt exempel från början.

Hur spåret ser ut beror ju på vem som har lagt det och med vilka medel.

jwzrd
2007-01-30, 11:01
Det var ditt exempel från början.

Hur spåret ser ut beror ju på vem som har lagt det och med vilka medel.

Vilket inte har något relevans i principfrågan: flyttar du dig om du är långsam(are). Snarare är det så att principfrågan bör kompletteras med: givet att möjligheten finns.

Att ens diskutera saker som: Amen vadå, tänk om han som ska flytta sig ur spåret omöjligen kan göra det eftersom snön påminner honom om hans depression, han får torgskräck och separationsångest. Ffs!

JJ
2007-01-30, 12:00
Vilket inte har något relevans i principfrågan: flyttar du dig om du är långsam(are). Snarare är det så att principfrågan bör kompletteras med: givet att möjligheten finns.

Att ens diskutera saker som: Amen vadå, tänk om han som ska flytta sig ur spåret omöjligen kan göra det eftersom snön påminner honom om hans depression, han får torgskräck och separationsångest. Ffs!

Exakt.

machine gun
2007-01-30, 12:09
Det första jag fick lära mig när jag åkte skidor som liten var att hoppa ur spår när det kom någon som var snabbare och att denna ropar "ur spår" för att man ska uppmärksamma personen i fråga. Nu, när jag 12 år sen mina senaste skidstrapatser, försöker återuppta mina förlorade skidåkningskunskaper handlar det mest om ren självbevarelsedrift att man skuttar ur spåret när någon kommer åkande i full fart bakom en. SÅ kul är det faktiskt inte att bli påkörd. Däremot tycker jag att det är dumt att säga att folk som åker långsamt inte tränar seriöst. Hallå?! Man kanske försöker lära sig att åka snabbare och mer effektivt. Alla kan inte vara naturbegåvningar.

Dessutom är det ju jättebra att folk faktiskt rör på sig, trots allt. Detta säger jag trots alla svordomar när man får sicksacka mellan stoppklossarna i simbassängen *whistle*

The_RobRoy
2007-01-30, 12:36
Jag är intresserad hur ni hade tänkt att man skulle hålla koll på alla snabba bakom?

Säg att jag är ute på en lugn tur en lördagseftermiddag med mp3 spelaren på högsta volym.

Ska jag vända huvudet var 30 sek under hela turen ifall någon bakom kommer, eller ska jag heltenkelt få strunta i mp3-spelaren eftersom etiketten här är såpass viktig?

Jag vet vad jag hade gjort iallafall :)

delta_mats
2007-01-30, 12:38
Jag är intresserad hur ni hade tänkt att man skulle hålla koll på alla snabba bakom?

Säg att jag är ute på en lugn tur en lördagseftermiddag med mp3 spelaren på högsta volym.

Ska jag vända huvudet var 30 sek under hela turen ifall någon bakom kommer, eller ska jag heltenkelt få strunta i mp3-spelaren eftersom etiketten här är såpass viktig?

Jag vet vad jag hade gjort iallafall :)


Du struntar i mp3 spelaren!

wintersnowdrift
2007-02-03, 01:04
Den här tråden är väl egentligen död och begraven men eftersom jag missade dess sista timmar i livet gör jag ett återupplivningsförsök (alternativt signerar dödsrunan över min forne kamrat).

Är det inte ungefär samma sak med skidåkning som med bilkörning: Det finns väjningsplikt (i det här fallet: Man bör gå ur spår för snabbare åkare för allas gemensamma trevnad) men inte förkörsrätt (man bör inte som snabbare åkare se sig som världens centrum och känna sig ha "automatisk rätt att få den (långsammare) att gå ur spåret" - aka vara dryg.

Innan petimetrarna kommer in så är det viss skillnad mellan bilkörning och skidåkning, men på attitydplanet tycker jag att analogin inte är så dum.

Mycket bra liknelse enligt moi!

Sen finns det ju såklart massor av undantag, men jag tror knappast att det var dem Kristin syftade på.

Nä, jag valde att fokusera på regeln. Undantagen bekräftar ju bara, som bekant.

Vilket inte har något relevans i principfrågan: flyttar du dig om du är långsam(are). Snarare är det så att principfrågan bör kompletteras med: givet att möjligheten finns.

Att ens diskutera saker som: Amen vadå, tänk om han som ska flytta sig ur spåret omöjligen kan göra det eftersom snön påminner honom om hans depression, han får torgskräck och separationsångest. Ffs!

You got the point, trots att det handlade om en fånig konditionsidrott ;).

Däremot tycker jag att det är dumt att säga att folk som åker långsamt inte tränar seriöst. Hallå?! Man kanske försöker lära sig att åka snabbare och mer effektivt. Alla kan inte vara naturbegåvningar.

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för min klumpiga formulering - farten är naturligtvis inte avgörande för utövarens seriositet. Jag är övertygad om att Gunde är x antal ggr snabbare än mig trots att han är ute och söndagsfinåker medan jag kör veckans tuffaste intervallpass. Men jag hade nog stigit ur spår för honom trots det :).

Jag är intresserad hur ni hade tänkt att man skulle hålla koll på alla snabba bakom?

Säg att jag är ute på en lugn tur en lördagseftermiddag med mp3 spelaren på högsta volym.

Ska jag vända huvudet var 30 sek under hela turen ifall någon bakom kommer, eller ska jag heltenkelt få strunta i mp3-spelaren eftersom etiketten här är såpass viktig?

Jag vet vad jag hade gjort iallafall :)

Jag kör också med mp3-spelare väldigt ofta hör i 9 fall av 10 om någon närmar sig bakifrån (det tionde fallet är en smygande siouxindian och de hörs inte hur som; möjligen förnimmer man dem med sitt sjätte sinne om man är på helspänn). Sänk volymen ffs så skonar du både trumhinnorna och dina fellow skidåkarkollegor.

//Kristin

Corpobal
2007-02-03, 01:51
Jag tycker denna tråden är kul för jag ser framför mig en tjej komma åkande och ropa "Ur spår då FFS!!" och personen framför "Men OMG Noob User k?".

mathor
2007-02-03, 11:28
Vässa staven och spetsa nybörjarna!

wintersnowdrift
2008-01-13, 14:24
Bump

På förekommen anledning.

//Kristin

Jax
2008-01-13, 14:34
Bump

På förekommen anledning.

//Kristin
Du har snö ffs. Tänk den som ändå kunde irritera sig över långsamma skidåkare.

wintersnowdrift
2008-01-13, 14:48
Du har snö ffs. Tänk den som ändå kunde irritera sig över långsamma skidåkare.

Mycket vill ha mer ;).

Men du har rätt, det är ett lyxproblem. Jag är mycket tacksam för att det fortfarande finns snö på närmare håll än Sibirien.

//Kristin

machine gun
2008-01-16, 12:33
Är det inte oftast så att det är lättare för en snabbare åka att åka om än för ett blåbär att kliva ur spår vid rätt tillfälle?

JJ
2008-01-16, 12:34
Är det inte oftast så att det är lättare för en snabbare åka att åka om än för ett blåbär att kliva ur spår vid rätt tillfälle?

Det beror på hur det ser ut bredvid spåret skulle jag säga.

machine gun
2008-01-16, 12:39
Det beror på hur det ser ut bredvid spåret skulle jag säga.

Sant.

Jag försöker alltid flytta mig om jag märker att det kommer nån snabbare bakom. Är det dock skatespår bredvid de klassiska spåren, så är det väl nästan lättare att köra om? Märkte när jag var och gästspelade lite i Vasaloppspåret, att omkörning verkade vara det som gällde.

Arnoldski
2008-01-16, 13:59
Självklart ska man som långsambromskloss underlätta.

Jag tycker det finns skillnad på sopor och sopor dock. Åker man hyfsat bra med bra teknik kanske det är mer ok om den ännu snabbare åker om, men många nybörjare och annat löst folk har en stil som innebär att man mer eller mindre promenerar runt på skidorna och de ska banne mig visst kliva ur spår, för alla som kan åka har ett annat flow som definitivt störs mer av att hoppa in och ut än promenads-pekka som bara tar nästa kliv lite mer åt sidan...

Solve
2008-01-16, 15:47
tycker de är samma sak om man löper ett trångt joggingspår :p inte fan är de ja som ska hoppaur när ja ska köraom tappar ju massor med fart

regus
2008-01-16, 18:00
tycker de är samma sak om man löper ett trångt joggingspår :p inte fan är de ja som ska hoppaur när ja ska köraom tappar ju massor med fart

Det gör antagligen han också.
Så vem fan ska?

Spec^
2008-01-16, 19:02
Jag skulle inte flytta på mig. De är var man för sig som gäller. Åker dom fortare får dom sköta de bäst dom vill, inte mitt problem. De finns 2spår, den snabbare får helt enkelt köra om i det spåret istället för att leka kung i spåret och skrika UR SPÅR!.