handdator

Visa fullständig version : Problem med underarmen


bankis
2007-01-27, 14:27
Tjena.
Jag har tränat ganska seriöst i snart ett år men för två veckor sedan så fick jag ont i vänstra underarmen. Jag tänkte inte så mycket på det utan körde på som vanligt men efter några till pass så blev det bara värre och för en vecka sen kunde jag inte köra biceps för det gjorde för ont. Sen dess har jag vilat helt från gym men det gör fortfarande lika ont när jag ska lyfta något.
Det gör ont på en punkt om jag trycker där eller lyfter något på underarmen mittemellan handleden och armbågen på baksidan precis i kanten till benet.
Är det någon som vet vad det kan vara eller som har något liknande? Vore väldigt tacksam för svar eller tips på om man ska gå till massör, naprapat eller liknande.

Pierre_C
2007-01-27, 16:09
Jag har exakt samma problem. Det gör speciellt ont när jag ska köra stångcurl eller scottcurl. kolla i min gamla tråd om problemet!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86543

lycka till!

bankis
2007-01-27, 16:33
Okej tack så mycket jag får testa den där övningen där! Hur länge har du haft problemet och du vet inte vad det kan vara för fel eller?

Jajje
2007-01-27, 19:00
Tjena.
Jag har tränat ganska seriöst i snart ett år men för två veckor sedan så fick jag ont i vänstra underarmen. Jag tänkte inte så mycket på det utan körde på som vanligt men efter några till pass så blev det bara värre och för en vecka sen kunde jag inte köra biceps för det gjorde för ont. Sen dess har jag vilat helt från gym men det gör fortfarande lika ont när jag ska lyfta något.
Det gör ont på en punkt om jag trycker där eller lyfter något på underarmen mittemellan handleden och armbågen på baksidan precis i kanten till benet.
Är det någon som vet vad det kan vara eller som har något liknande? Vore väldigt tacksam för svar eller tips på om man ska gå till massör, naprapat eller liknande.

Jag har också haft sådana problem med underarmarna. De är helt bra idag och jag vet inte riktigt vad jag gjorde för att få dem bra hehe.. Jag körde på som vanligt med lyftandet så länge och mycket det gick innan smärtan tog överhanden. Låter som du kan ha åkt på en benhinneinflamation eller förslitningsskada om jag skulle tippa.. Dock inte speciellt kunnig på området.;)

phrack
2007-01-27, 22:15
Jag hade också det här problemet när jag började. Det berodde, så vitt jag vet, på tre saker.

1. För mycket vikt, som i sin tur leder till
2. Inte strikt. Mina armbågar hade en tendens att gå utåt för att det blev så satans tungt de sista repsen.
3. Händerna för långt ifrån varandra

Så mitt råd till er att inte ta för mycket, låt musklerna utvecklas i din takt och se till att lyftet är så strikt som det går. Träna INTE när ni har den smärtan, låt bli just den övningen tills ni känner er redo, annars kommer den stanna kvar länge och ni kommer känna av den när ni gör saker i vardagen och det är inte trevligt.

Nu går den jävligt bra för mig, får den mest underbara pumpen i biceps av den. Den träffar verkligen rätt. Känns som om att skinnet ska explodera, och härligare än så blir det inte! :Virro

bankis
2007-01-28, 20:35
Okej det verkar inte vara något allvarligt då som tur är :thumbup:. Tusen tack för alla svaren

Xealswe
2007-01-28, 23:15
Tjena.
Jag har tränat ganska seriöst i snart ett år men för två veckor sedan så fick jag ont i vänstra underarmen. Jag tänkte inte så mycket på det utan körde på som vanligt men efter några till pass så blev det bara värre och för en vecka sen kunde jag inte köra biceps för det gjorde för ont. Sen dess har jag vilat helt från gym men det gör fortfarande lika ont när jag ska lyfta något.
Det gör ont på en punkt om jag trycker där eller lyfter något på underarmen mittemellan handleden och armbågen på baksidan precis i kanten till benet.
Är det någon som vet vad det kan vara eller som har något liknande? Vore väldigt tacksam för svar eller tips på om man ska gå till massör, naprapat eller liknande.

Samma här, hade o göra med ostretchade och för svaga underarmar i förhållande till vikten, dock tror jag att stretchingen gjorde mest för att få bort problemen

Pierre_C
2007-01-29, 12:53
Okej tack så mycket jag får testa den där övningen där! Hur länge har du haft problemet och du vet inte vad det kan vara för fel eller?

Jag har haft problemet i några månader, det verkar inte gå bort av sig själv med endast vila. Jag har alltid känt av det lite sen jag började gymma, men det blev MKT värre sen jag lassade på tungt i scottcurlen med EZ-stång, sen dess har jag inte kunnat köra den. Har dock inte testat dendär övningen folk tipsade om, känns som att det skulle förvärra problemet tyckerj ga nästan och dessutom har jag ingen lämplig stång eller liknande att köra den med.. dte är iofs det minsta problemet :P

Pierre_C
2007-01-29, 12:56
Samma här, hade o göra med ostretchade och för svaga underarmar i förhållande till vikten, dock tror jag att stretchingen gjorde mest för att få bort problemen

Hur stretchade du för att motverka problemet då? Vred du om händerna eller? :P

Daniel-san
2007-01-29, 13:02
Det kan handla om en snedbelastning pga oförmåga att stabilisera skuldran vid bicepsövningar. Märker du att skulderpartiet roterar framåt på en eller bägge sidor under lyftet kan det vara orsaken bakom. Övningar som stabiliseringstränar skuldran kan alltså vara den långsiktiga lösningen i så fall.

phrack
2007-01-29, 19:01
Ja, det glömde jag att nämna så klart. Stretcha underarmen ordentligt när ni har smärtan och så klart efter att ni curlat. Jag tyckte att det hjälpte, även om det tog några dagar. Strechade även de dagar då jag inte tränat. Underarmen är enkel att stretcha, bara att ta tag i fingrarna och böja ner dem mot marken med rak arm. Den gjorde sitt för mig iaf.

bankis
2007-02-01, 21:20
Har testat lite olika metoder nu, kört med inflammationsdämpande gel och stretchat endel som ni har tipsat om och det känns mycket bättre. Hoppas de går åt rätt håll för er som hjälp mig också!!