handdator

Visa fullständig version : brukar ni bli nervösa inför lyft?


ManuelIT
2007-01-27, 13:55
och nu pratar jag inte om maxningar eller tävlingslyft... utan ett "vanligt" set med en 8-reppar eller liknande.

jag blir oftast lite nervös när jag ska köra marklyft, knäböj, leg press, liggande hantelpress och skull crushers. jag försöker köra så tungt som möjligt men aldrig på vikter jag vet att jag inte kan klara av, men det pirrar till lite ändå när man vet att en liten sne vändning under hantelpressen kan sluta riktigt illa...

pragmatist
2007-01-27, 13:59
1-3 reps i böj är en smula läskigt. Annars, nej.

sweet_sunny_south
2007-01-27, 14:02
marklyft, helt klart! eftersom den minsta snedbelastningen där kan sluta riktigt illa.

Lelle Pelle
2007-01-27, 14:11
Nej, inte direkt. Möjligtvis när jag är på nya vikter, men inget som jag påverkas av...

DavidN
2007-01-27, 14:12
1-3 reps i böj är en smula läskigt. Annars, nej.

+1
Ibland kan man få så konstigt intryck av vikten i böjen och inbilla sig att man är svag :B

Stab
2007-01-27, 14:17
Nej fan, då är man inte tillräckligt taggad och har FÖR lite hybris..

Arf Pingvin
2007-01-27, 14:34
Böj kan vara lite jobbigt. Har inget rack och ingen van passare alternativt är jag ensam. Har ännu inte failat en böj någonsin så jag är nog lite för försiktig för att verkligen öka :/

Frontböj har jag inga problem med, där kan man dumpa vikten enkelt så där har jag också failat vid nåt tillfälle.

petersson
2007-01-27, 14:39
Brukar aldrig vara rädd för att nått ska hända. Däremot brukar jag vara rädd för att prestera dåligt ibland.

Mart|n
2007-01-27, 14:44
marklyft, helt klart! eftersom den minsta snedbelastningen där kan sluta riktigt illa.

Det kan gå riktigt illa när du drar på dig strumpor med.

Nitrometan
2007-01-27, 15:11
marklyft, helt klart! eftersom den minsta snedbelastningen där kan sluta riktigt illa.
Där kan du ju bara släppa stången...

sweet_sunny_south
2007-01-27, 15:13
Det kan gå riktigt illa när du drar på dig strumpor med.

kan o kan. knappast lika illa som vid få reps i marklyft.

sweet_sunny_south
2007-01-27, 15:15
Där kan du ju bara släppa stången...

på nervägen, ja.

Thewind
2007-01-27, 15:18
Ensam i bänken - jodå.

bubbe
2007-01-27, 15:21
på nervägen, ja.

Jag fattar inte....

Om man drar snett, (hur drar man snett så något skulle gå sönder?) så är det ju bara att vips släppa, iofs får man framvikt så kan det hända grejer med ryggen men det är samma sak där, släpp bara. Jag har släppt massor av gånger när jag märkt att lyftet blir skit och det inte har funnits anledning att segdra för att stagnera igen efter 10cm.


Edit: Jag brukar göra mig själv nervös inför riktigt tunga lyft, börjar tom darra på händerna ibland. Men detta är medvetet för att öka min fokusering och beredskap på att verkligen klämma i.

sweet_sunny_south
2007-01-27, 15:24
Jag fattar inte....

Om man drar snett, (hur drar man snett så något skulle gå sönder?) så är det ju bara att vips släppa, iofs får man framvikt så kan det hända grejer med ryggen men det är samma sak där, släpp bara. Jag har släppt massor av gånger när jag märkt att lyftet blir skit och det inte har funnits anledning att segdra för att stagnera igen efter 10cm.


Edit: Jag brukar göra mig själv nervös inför riktigt tunga lyft, börjar tom darra på händerna ibland. Men detta är medvetet för att öka min fokusering och beredskap på att verkligen klämma i.


fråga inte mej, fråga alla mina ryggskott som uppkommit ifrån marklyftet när jag varit ofokuserad.

bubbe
2007-01-27, 15:27
fråga inte mej, fråga alla mina ryggskott som uppkommit ifrån marklyftet när jag varit ofokuserad.

Aha då förstår jag, så i fortsättningen har du fokus när du ska köra tunga lyft.

bubbe
2007-01-27, 15:30
Styrkelyft är faktiskt en av dom sporter jag märkt att jag har nytta av min nervositet i tävling. Iofs brukar det lägga sig en del efter första böjen, men nervositeten kan ge en kick längre fram när man kämpar om platserna också.

Liten Men Fet
2007-01-27, 16:30
Styrkelyft är faktiskt en av dom sporter jag märkt att jag har nytta av min nervositet i tävling. Iofs brukar det lägga sig en del efter första böjen, men nervositeten kan ge en kick längre fram när man kämpar om platserna också.

Jag är aldrig nervös men jag är fokuserad när jag lyfter, likaså när jag lastar en stång så tänker jag på hur jag lyfter.
Risken och skada sig om man tänker på annat är ju mycket större.

Fartman
2007-01-27, 16:45
Händer väl ibland när man är på en helt ny vikt i tex böjen, men då är det bara bra. Är man lite nervös (fast jag vet inte riktigt om man ska säga nervös, men finner inget bättre ord) före setten brukar det aldrig vara några problem då fokuset blir på topp. Då är det mycket, mycket värre när man känner sig sådär loj/slö och inte riktigt kan få till fokus.

Sniggel
2007-01-27, 16:55
Ja, jag brukar bli lite nervös inför första arbetssetet i knäböj, men inga andra övningar vad jag kan komma på.

Liten Men Fet
2007-01-27, 16:58
Extremt sällan jag ger mig på vikter som jag inte är 95 % säker på att jag ska klara. Speciellt i marklyft så har jag bara en gång gett mig på ett lyft som jag fick avbryta halvvägs. Aldrig i knäböj, i bänk har det varit vanligare men inte nu längre.

katzeklo
2007-01-27, 17:28
va spelar de för roll att man inte orkade vikterna ? släpp om det är tungt eller ha passare i bänk.

delta_mats
2007-01-27, 18:01
Om jag vet att jag klarar av vikten på det setet så blir jag inte nervös.

Däremot kan jag bli nervös om jag har en vikt jag inte provat tidigare, antingen en maxning eller ett tungt arbetsset. Den nervositeten är bara bra för mig då jag ofta presterar bra då, därför eftersträvar jag att bli lite nervös innan en maxning eller liknande.

NisseEriksson
2007-01-27, 18:32
Tunga knäböj är läskigt.
Inget annat

Sonny.
2007-01-27, 22:48
Nervös för att om jag måste släppa vikten så går antagligen plastgolvet sönder.

Yes
2007-01-27, 23:36
Böj kan vara lite jobbigt. Har inget rack och ingen van passare alternativt är jag ensam. Har ännu inte failat en böj någonsin så jag är nog lite för försiktig för att verkligen öka :/

Jag har inte heller failat någon böj, däremot kan en del böjar bli myyyycket långsamma på vägen upp. Har man en tung stång på ryggen som man inte vet vad man ska göra av med blir man ju liksom rätt motiverad att klara lyftet. :D

stridis
2007-01-28, 09:56
Böj kan vara lite jobbigt. Har inget rack och ingen van passare alternativt är jag ensam. Har ännu inte failat en böj någonsin så jag är nog lite för försiktig för att verkligen öka


För mig är ju det bara att släppa vikten bakåt. Men så fäller jag inte speciellt mycket. Några gånger har det hänt att jag åkt i botten och blivit sittande där. Men då tar man det lungt och glider av stången. Det har gått bra alla gånger förutom en, då hade jag en passare för en gångs skull! Min brorsa var det och jag sade åt honom att hjälpa mig genom att räta upp mig mha midjegrepp. Det som hände var att han gled upp och fick hans grepp runt armhålorna och fick 145kg över nacken. Skadade mig dock inte men sen var jag en aning skakis.

Dåliga passare är värre än inga passare alls.

stridis
2007-01-28, 10:05
Så what om jag skulle faila med 100kg i bänk? Det är bara att rulla av, och jag har gjort det tillräckligt många gånger för att inte bry mig om det även om så hela lokalen skulle tokglo.

Lite nervös blir jag allt om jag kör tungt, men det handlar förstås om hur i alla hela fridens namn jag skall orka 3 set till med XXX kg. Prestationsångest mao.

myggan
2007-01-28, 12:00
Inte nervös, men en viss respekt för stången infinnes vilket bara känns nyttigt.

Honn
2007-01-28, 14:24
Enda gångerna jag är lite nervös är inför maxvikt i mark med bälte. Har jag satt bältet det minsta fel så kan det göra väldigt ont.

katzeklo
2007-01-28, 14:54
iof har jag en polare som körde knäböj helt själv en gång och fick mjölksyra i bottenläget, han fick skrika på hjälp :D

eandersson
2007-01-28, 16:18
Ja någonting helt klart är det som ligger där innan varje set, men frågan är om vet är nervositet eller annat. Der kick! Adrenalin?