handdator

Visa fullständig version : Så får du 50 % mer mjölk som blir GODARE och kcal-snålare


TylerDurden84
2007-01-27, 13:28
Ett test jag gjort hemma. Blir grymt smaskens:

*Häll 1 liter mjölk i en bägare som rymmer minst 1,5 liter
*Tillsätt 7 suketter och 2 tsk (20 g) vanilj eller vanillinsocker
*Låt stå i ca 1 timme tills sockret och suketterna löst sig
*Rör om och häll över i önskad flaska/paket/behållare.

Det blir så j*vla gott + att gör att mjölken (mellanmjölk) sänker kcal-innehåll från 40 kcal/dl till 32 kcal/sitt dl. Och det blir mycke GODARE :D :D

Vad kan 7 suketter + 2 tsk vanillinsocker kosta, 1 kr extra kanske, så ni sparar även pengar. TESTA, ni blir inte besvikna!

martin86
2007-01-27, 13:44
Varför bara inte dricka mindre mjölk om man inte vill få i sig för mycket kalorier? ;)

Shakemynuts
2007-01-27, 13:57
Låter som det ungefär skulle bli som att dricka laktosfri mjölk. Så otroligt gott! Men mycket dyrare.
Jag kommer ihåg att den hade en vaniljtouch i smaken.
Ska lätt testa! :D

Milia
2007-01-27, 14:01
Hur kan det bli så?? Hur kan kaloriinnehållet minska genom att du tillsätter suketter, de tar väl inte så stor plats? tillsätter du mer vatten då också eller vad?

Handcuff
2007-01-27, 14:16
Hur kan det bli så?? Hur kan kaloriinnehållet minska genom att du tillsätter suketter, de tar väl inte så stor plats? tillsätter du mer vatten då också eller vad?

Mm precis min fundering oxå....hur får du det där till +50% mjölk?

Danny Devito
2007-01-27, 14:26
Han tillsätter nog 5 dl vatten, men glömde skriva det

Stenberg
2007-01-27, 14:31
Ett test jag gjort hemma. Blir grymt smaskens:

*Häll 1 liter mjölk i en bägare som rymmer minst 1,5 liter
*Tillsätt 7 suketter och 2 tsk (20 g) vanilj eller vanillinsocker
*Låt stå i ca 1 timme tills sockret och suketterna löst sig
*Rör om och häll över i önskad flaska/paket/behållare.

Det blir så j*vla gott + att gör att mjölken (mellanmjölk) sänker kcal-innehåll från 40 kcal/dl till 32 kcal/sitt dl. Och det blir mycke GODARE :D :D

Vad kan 7 suketter + 2 tsk vanillinsocker kosta, 1 kr extra kanske, så ni sparar även pengar. TESTA, ni blir inte besvikna!

Ska va 5 dl vatten också va som de ovan säger? Och varför låta stå, kan man inte bara mixa ihop allt och hälla över på en gång??

TylerDurden84
2007-01-27, 15:05
Yes, sorry, glömde naturligtvis att skriva att man ska ha 0,5 liter vatten till!!

Man kan mixtra och hälla över allt på en gång, men risken är att vaniljssockret lägger sig på botten då. De löses helt upp efter ca 30-60 min!

Eddie Vedder
2007-01-27, 15:33
Låter som en ganska smart grej för en person som är känslig för laktos, en laktosintolerant kille som jag träffade för ett tag sen berättade om nån liknande grej han brukade göra.

Han använde typ grädde som han spädde ut me vatten, tillsatte lite socker och lite salt. Nåt i den stilen iaf å de kunde han dricka utan komplikationer.

TylerDurden84
2007-01-27, 15:45
Låter som en ganska smart grej för en person som är känslig för laktos, en laktosintolerant kille som jag träffade för ett tag sen berättade om nån liknande grej han brukade göra.

Han använde typ grädde som han spädde ut me vatten, tillsatte lite socker och lite salt. Nåt i den stilen iaf å de kunde han dricka utan komplikationer.

Har även testat med grädd+vatten varianten, men fick inte till det, smakade för blaskigt. Om man däremot tillsatte prottepulver blev det drickbart, men då steg energin/dl också.

Är själv laktosintolerant så jag har gjort detta test på låglaktosmjölk som är lite sötare. Själv gillar jag när mjölken är lite sötare än traditionell.

Eddie Vedder
2007-01-27, 16:13
Har även testat med grädd+vatten varianten, men fick inte till det, smakade för blaskigt. Om man däremot tillsatte prottepulver blev det drickbart, men då steg energin/dl också.

Är själv laktosintolerant så jag har gjort detta test på låglaktosmjölk som är lite sötare. Själv gillar jag när mjölken är lite sötare än traditionell.

Ah okej, de förklarar ju saken. Jag är själv inte riktigt säker på min laktostolerans, slutade dricka mjölk en period då jag hade lite magproblem för att se huruvida de kunde va problemet. Magen har krånglat lite hit å dit även efter de så jag kan inte säga att de e laktosen lr ej, käkar rätt ofta keso oxå. Men kanske vore värt ett försök me den där mjölken, mjölk e ju väldigt mycke näring för så pass lite pengar så de e ju lite synd att undvika.

Stenberg
2007-01-27, 16:20
Har även testat med grädd+vatten varianten, men fick inte till det, smakade för blaskigt. Om man däremot tillsatte prottepulver blev det drickbart, men då steg energin/dl också.

Är själv laktosintolerant så jag har gjort detta test på låglaktosmjölk som är lite sötare. Själv gillar jag när mjölken är lite sötare än traditionell.

Är det mellanmjölk du använt? Testat om det blir för blaskigt/tunnt med lätt- eller minimjölk?

z_bumbi
2007-01-27, 17:03
Men kanske vore värt ett försök me den där mjölken, mjölk e ju väldigt mycke näring för så pass lite pengar så de e ju lite synd att undvika.

Men spär man ut den så faller ju även näringsinnehållet och sacketer och vaniljsocker är inte direkt näringsrikt. Helt laktosfri mjölk kostar mellan 13-18 kr/l och det är det värt.

Sen kan jag fundera på att om man tycker att mjölk har högt kaloriinnehåll så kanske man bör kolla mer på på vad man äter totalt för att mjölken ska vara ett problem? 390-470 kcal per dag som ger ca 34 g protein är svårt att slå.

Eddie Vedder
2007-01-27, 17:21
[QUOTE=z_bumbi;2054197]Men spär man ut den så faller ju även näringsinnehållet och sacketer och vaniljsocker är inte direkt näringsrikt. Helt laktosfri mjölk kostar mellan 13-18 kr/l och det är det värt.
QUOTE]

Sant sant, får se hur jag gör. Lider inte direkt utan mjölk men inget jag vill utesluta heller.

Stenberg
2007-01-27, 17:44
Men spär man ut den så faller ju även näringsinnehållet och sacketer och vaniljsocker är inte direkt näringsrikt. Helt laktosfri mjölk kostar mellan 13-18 kr/l och det är det värt.

Sen kan jag fundera på att om man tycker att mjölk har högt kaloriinnehåll så kanske man bör kolla mer på på vad man äter totalt för att mjölken ska vara ett problem? 390-470 kcal per dag som ger ca 34 g protein är svårt att slå.

Stor smakskillnad på laktosfri- och vanlig mjölk? Har inte testat...

TylerDurden84
2007-01-28, 15:10
Stenberg: Har bara testat mellanmjölk

z_bumbi: Visserligen. Men näringen försvinner inte, den blir bara mer utspädd. Sen vet jag inte om laktos är så extremt mycket nyttigare än sackaros egentligen? Två tsk är ingen större mängd heller. Sacketer innehåller ingen näring som du skrev, men ingen energi heller för den delen.

Stenberg: Laktosfri och vanlig mjölk smakar i princip samma sak. Låglaktosmjölk däremot har en sötare smak.

* * * * * * * * * * *

Tycker det är värt att testa en gång i alla fall. Tycker personligen det smakar bättre än vanlig mjölk, samtidigt som man sparar ca 50 % av pengar man lägger på mjölk och får den kcal-snålare. Skriv gärna ni som testat och ge mig feedback!!

Brooklyn
2007-01-28, 19:33
verkar riktigt najs! ska jag lätt prova! återkommer med om hur det blev :)

Kurash
2007-01-28, 19:37
Tycker det är värt att testa en gång i alla fall. Tycker personligen det smakar bättre än vanlig mjölk, samtidigt som man sparar ca 50 % av pengar man lägger på mjölk och får den kcal-snålare. Skriv gärna ni som testat och ge mig feedback!!

Hur menar du att man sparar pengar? Bara för att man späder ut med vatten? Du får ju inte MER mjölk, bara tunnare. Mängden makronutrienter är ju fortfarande densamma. Om något måste den bli dyrare eftersom du tillsätter sötningsmedel.

Brooklyn
2007-01-28, 19:42
Hur menar du att man sparar pengar? Bara för att man späder ut med vatten? Du får ju inte MER mjölk, bara tunnare. Mängden makronutrienter är ju fortfarande densamma. Om något måste den bli dyrare eftersom du tillsätter sötningsmedel.

du vet nog vad han menar, man får "mer"

Kurash
2007-01-28, 19:45
du vet nog vad han menar, man får "mer"

Ja, jag förstår att mängden vätska blir större. Men jag förstår inte hur man sparar pengar eftersom man då måste dricka 50% mer för att få i sig samma mängd näring. Ok, om man dricker för att det är gott, men så verkar inte vara fallet här eftersom det tillsätts diverse sötningsmedel.

Brooklyn
2007-01-28, 19:47
Ja, jag förstår att mängden vätska blir större. Men jag förstår inte hur man sparar pengar eftersom man då måste dricka 50% mer för att få i sig samma mängd näring. Ok, om man dricker för att det är gott, men så verkar inte vara fallet här eftersom det tillsätts diverse sötningsmedel.

han skrev ju att han tyckte att det var mkt godare. *slap*

Kurash
2007-01-28, 19:51
han skrev ju att han tyckte att det var mkt godare. *slap*

Ja, så jag tog för givet att han drack mjölk för näringsinnehållet, inte för att han tyckte om det. Och eftersom han inte tyckte om det så tillsatte han sötningsmedel. Då blev det godare.
Men om det bara handlar om att få ut mer smak av en liter mjölk, då är jag helt med på noterna. Ursäkta förvirringen.