handdator

Visa fullständig version : Mandelätning "bevisat" ökar ämnesomsättningen?


Rhino
2007-01-27, 11:13
Det kan ha varit uppe här tidigare, men jag lyckades inte finna det via sökning:

Jag hörde talas om en studie där två grupper fick samma kalorimängd som grund, men att den ena gruppen fick 100 kcal utöver det, i form av mandlar. Enligt vad jag hörde skulle mandelgruppen ha minskat mer i vikt (trots ett lite större energiintag).

Någon som vet något mer om detta och om / HUR det skulle kunna stämma?

Danny Devito
2007-01-27, 12:04
I den här studien gick kontrollgruppen med mandlar ner mer i vikt än gruppen utan trots lika kaloriintag:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=14574348&query_hl=17&itool=pubmed_docsum

Danny Devito
2007-01-27, 15:22
Här är några fler studier som visar att normala mängder nötter inte påverkar vikten negativt, tvärtom:

- More recently, some studies have focused on the effect of nuts on body weight. At present, no evidences support a detrimental effect of nut consumption on body weight. On the contrary some weight loss studies suggest a beneficial effect of nut intake on body weight regulation.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15584479&query_hl=32&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16277792&query_hl=32&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17125537&query_hl=32&itool=pubmed_docsum

Rhino
2007-01-31, 22:12
I den här studien gick kontrollgruppen med mandlar ner mer i vikt än gruppen utan trots lika kaloriintag:


Om detta är riktigt, borde det inte betyda att energi-in-ut inte helt stämmer? Att även om kalorimängden är densamma, så skulle själva innehållet i energin påverka en viktnedgång. Det känns ju konstigt förstås, vore intressant att veta mer om detta.

Philippp
2007-01-31, 22:40
Om detta är riktigt, borde det inte betyda att energi-in-ut inte helt stämmer? Att även om kalorimängden är densamma, så skulle själva innehållet i energin påverka en viktnedgång. Det känns ju konstigt förstås, vore intressant att veta mer om detta.

eller att den andra gruppen helt enkelt hade högre omsättningen? lol

Max
2007-01-31, 22:44
eller att den andra gruppen helt enkelt hade högre omsättningen? lol
I en undersökning som länkas till ovan var det samma grupp människor som omväxlande åt först nötter och sedan utan eller vice versa. Det visade sig att de gick upp i vikt med nötter, men inte så mycket som nötkonsumtionen (energin) borde resulterat i.

Sniggel
2007-02-01, 17:52
Om detta är riktigt, borde det inte betyda att energi-in-ut inte helt stämmer? Att även om kalorimängden är densamma, så skulle själva innehållet i energin påverka en viktnedgång. Det känns ju konstigt förstås, vore intressant att veta mer om detta.

Jo det stämmer, står ju bara att de hade samma kaloriintag, inte samma (eller likvärdiga) kaloriutgifter.

Eddie Vedder
2007-02-01, 19:29
Om detta är riktigt, borde det inte betyda att energi-in-ut inte helt stämmer? Att även om kalorimängden är densamma, så skulle själva innehållet i energin påverka en viktnedgång. Det känns ju konstigt förstås, vore intressant att veta mer om detta.


Det beror ju på hur man ser de, om mandel höjer ämnesomsättningen så innebär ju de att fler kcal förbrukas i kroppen. Me andra ord är de ju kcal in och ut iaf, matens termogenes räknas ju oxå in i ens dagliga energiutgifter.

Rhino
2007-02-01, 23:52
Jo det stämmer, står ju bara att de hade samma kaloriintag, inte samma (eller likvärdiga) kaloriutgifter.

Fast borde det inte vara givet? I alla fall har jag förutsatt att de fick en kalorimängd som var anpassad efter just deras förbrukning.

Om det är så att tio personer fick exakt samma kalorimängd och hälften satt i soffan hela dagen medan de andra sprang en mil (förutom de naturliga variarationerna av kön, ålder, vikt, osv), så känns det ju rätt omöjligt att dra några slutsatser av det. Mandlar eller ej.

Rhino
2007-02-01, 23:55
Det beror ju på hur man ser de, om mandel höjer ämnesomsättningen så innebär ju de att fler kcal förbrukas i kroppen. Me andra ord är de ju kcal in och ut iaf, matens termogenes räknas ju oxå in i ens dagliga energiutgifter.

Jag kanske har missuppfattat det, men skall det inte vara så att matens egenheter är inräknade i den kalorimängd som är redovisad på paketen? Alltså om jag äter 100 kcal av varan X så skall jag inte behöva veta hur pass lätt/svår den är att omvandla till energi i kroppen, utan att det tryckta värdet är den av kroppen användbara energimängden.

Eddie Vedder
2007-02-02, 03:38
Jag kanske har missuppfattat det, men skall det inte vara så att matens egenheter är inräknade i den kalorimängd som är redovisad på paketen? Alltså om jag äter 100 kcal av varan X så skall jag inte behöva veta hur pass lätt/svår den är att omvandla till energi i kroppen, utan att det tryckta värdet är den av kroppen användbara energimängden.

Jo i makronäringsämnenas energimängd per gram har man redan räknat med termogenesen, exempelvis är 1gram protein egentligen ca.5,2 kcal. Men de gäller ju inte livsmedeln i sej, de är ju inte så att man räknar med just manselns termogenes, å sen är alla kaloriuppskattnigar grova. Om vi säger att en brödskiva ska innehålla 120kcal enligt förpackningen så kommer de ju variera lite till å från på varenda brödskiva.

Jag tror som sagt inte att man tar hänsyn till termogen effekt i specifika livsmedel även om man gör de va gäller energigivarna.

Ökas omsättningen av mandlar så ökar även energiförbrukningen, därav kcal in och ut. Så ser iaf jag på saken, men jag kan mycke väl ha fel ha såklart.

Sniggel
2007-02-02, 08:28
Fast borde det inte vara givet? I alla fall har jag förutsatt att de fick en kalorimängd som var anpassad efter just deras förbrukning.

Om det är så att tio personer fick exakt samma kalorimängd och hälften satt i soffan hela dagen medan de andra sprang en mil (förutom de naturliga variarationerna av kön, ålder, vikt, osv), så känns det ju rätt omöjligt att dra några slutsatser av det. Mandlar eller ej.

Håller med dig. Nu har ja dock varit lat *whistle* och inte kollat metoden i studien så jag vågar inte kommentera mer ännu.
Jag har bara antagit att båda grupperna gjort likvärdiga saker och litat på att sannolikheten för att genomsnittet på båda gruppernas energiförbrukning skall vara lika (innan mandlar är med i ekvationen).

Rhino
2007-02-02, 09:13
Men de gäller ju inte livsmedeln i sej, de är ju inte så att man räknar med just mandelns termogenes,

Jag har fått för mig att man gör det, alltså om man som tillverkare av en matvara vet hur innehållet förhåller sig i proportioner mellan protein, fett och kolhydrat, så borde man utifrån det kunna räkna ut den "riktiga" energimängden det ger?

Om det inte är på det sättet borde det vara nästan omöjligt att försöka få en uppskattning om hur mycket energi man äter på en dag, om det inte räcker med att väga maten och kolla detta mot energiangivelserna på paketet, utan att man dessutom måste börja räkna på proportionerna fett-protein osv.

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur detta ligger till...!

King Grub
2007-02-02, 09:44
Den termogena effekten är redan borträknad, som sagt. T o m på makronutrientnivå, dvs 1 gram protein ger inte 4.1 kcal egentligen, utan över 5. Du kan inte dra av den fler gånger.

Kör du ett livsmedel i en bombkalorimeter får du ett mycket högre energivärde än vad energiangivelserna på förpackningen säger, och det beror på att kroppen inte är lika effektiv, utan en del av energin går förlorad. Men det är som sagt redan borträknat.

Stab
2007-02-02, 10:15
Om detta är riktigt, borde det inte betyda att energi-in-ut inte helt stämmer? Att även om kalorimängden är densamma, så skulle själva innehållet i energin påverka en viktnedgång. Det känns ju konstigt förstås, vore intressant att veta mer om detta.

Ja det stämmer inte, och nej det är inte konstigt. Förvånar det dig inte att det finns folk som lägger på sig mycket muskler på en konstant låg %bf utan att preppa?
Du är helt klart för uppslukad i studie-snacket för att ha koll på the reality.

Rhino
2007-02-02, 10:16
Den termogena effekten är redan borträknad, som sagt.

Tack för klargörandet!

Har du någon kommentar kring själva mandelmysteriet? :)

Stab
2007-02-02, 10:17
Det beror ju på hur man ser de, om mandel höjer ämnesomsättningen så innebär ju de att fler kcal förbrukas i kroppen. Me andra ord är de ju kcal in och ut iaf, matens termogenes räknas ju oxå in i ens dagliga energiutgifter.

Ja, men själva ämnesomsättningen och saker som höjer den om det nu är kostillskott eller olagliga preparat räknas inte in i dessa beräkningar då dom är höftade och generaliserade.

Rhino
2007-02-02, 10:39
Du är helt klart för uppslukad i studie-snacket för att ha koll på the reality.

Jag har tillräckligt bra koll på "the reality" (där fler saker än styrketräning ingår) för att veta att det är forskning som oftast fört kunskapen framåt, inte minst kring människokroppen. Huruvida detta även gäller för träning får väl framtiden visa.

Danny Devito
2007-02-02, 15:54
Jag har läst vidare lite, och enligt vissa forskare så kan det vara så att en del av fettet i nötterna helt enkelt hamnar i toaletten.

Eddie Vedder
2007-02-02, 19:36
Jag har läst vidare lite, och enligt vissa forskare så kan det vara så att en del av fettet i nötterna helt enkelt hamnar i toaletten.

Framgår de vad som skulle påverka detta enligt forskarna? Exempelvis ett adekvat fiberintag utöver mandlarna, fibrerna i mandlarna etc.?

Danny Devito
2007-02-03, 02:33
Nej, jag vet inte mer om det än du gör.

- In another line of evidence, preliminary data indicate that subjects on nut-rich diets excrete more fat in stools. Further research is needed to study the effects of nut consumption on energy balance and body weight.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=12936960

Sverker
2007-02-03, 06:43
Framgår de vad som skulle påverka detta enligt forskarna? Exempelvis ett adekvat fiberintag utöver mandlarna, fibrerna i mandlarna etc.?

Eftersom Danny Devito länk tar upp att mer fett passerar genom kroppen utan att absorberas kan du få en kvalificerad gissning:
Det finns kanske någon sterol eller någon udda fettsyra ( extremt lång, kort, grenad etc ) som blockerar lipaserna ?


Ren gissning alltså.

Rhino
2007-02-03, 11:47
Det finns kanske någon sterol eller någon udda fettsyra ( extremt lång, kort, grenad etc ) som blockerar lipaserna ?


Om detta stämmer, innebär det i så fall att energideklarationen på mandlar inte stämmer, dvs är för högt satt mot vad kroppen faktiskt kan ta emot? (Vilket skulle förklara "mysteriumet".)