handdator

Visa fullständig version : Cambridge och VLCD?


Popeye
2007-01-27, 10:43
Yupp, jag funderar på det otänkbara, eller så mycket fundering är väl inte kvar. Jag kommer att göra det...

Det ser ut att bli en kur med Cambridgemetoden.
Bara pulver och vatten tills midjan kommit ned i omkrets.
Varför betala sådan hutlösa summor för att svälta sig? Det borde man ju kunna göra gratis, eller?

Har hört lite löst att cambrige utesluter kolisar helt och hållet vilket sätter en i Ketos? Sant eller falskt?

Nu till det intressanta.
Normalt sett rekomenderar man ju ett kaloriunderskott på 500kCal för att minimera muskelförluster.
Jag har ganska mycket späck att ta av och muskler kommer hyfsat lätt men tyvärr även fettet. Min trivselvikt ligger på ca. 100kg och där mår jag som bäst.

Med en Keto-VLCD så kommer man att droppa sjukt fort i vikt och muskler kommer att försvinna, inget snack om den saken.
Men, då viktminskningen går såpas snabbt som den gör så är det över ganska snart och man kan börja bygga igen.
Om vi räknar lite löst på 16kg.
Normal deff som utförs perfekt tar ca. 32 veckor.
En VLCD som tar 2kg/vecka tar ca. 8 veckor. (Kan ju gå snabbare också)
32-8=24 veckor.

Muskelminnet borde vara en ganska behändig sak här.
På 24 veckor borde man kunna hämta igen rätt mycket av det man förlorat, eller?
Man tappar ju muskler på den vanliga deffen också...

Eddie Vedder
2007-01-27, 10:54
Ju mer fett du har på kroppen desto större fettmassa kommer du tappa på ett stort underskott, 1 kg kroppsfett kan släppa ifrån sej ca 70 kcal/dygn dock så är ju såklart de här en väldigt grov uppskattning som man bara generaliserar me. Nåt att gå efter iaf.

Jag skulle alltså börja katabolisera fettfri massa vid ett mycke lägre underskott än du då jag inte har så värst mycke kroppsfett.

Danny Devito
2007-01-27, 10:55
Yupp, jag funderar på det otänkbara, eller så mycket fundering är väl inte kvar. Jag kommer att göra det...

Det ser ut att bli en kur med Cambridgemetoden.
Bara pulver och vatten tills midjan kommit ned i omkrets.
Varför betala sådan hutlösa summor för att svälta sig? Det borde man ju kunna göra gratis, eller?

Har hört lite löst att cambrige utesluter kolisar helt och hållet vilket sätter en i Ketos? Sant eller falskt?

Nu till det intressanta.
Normalt sett rekomenderar man ju ett kaloriunderskott på 500kCal för att minimera muskelförluster.
Jag har ganska mycket späck att ta av och muskler kommer hyfsat lätt men tyvärr även fettet. Min trivselvikt ligger på ca. 100kg och där mår jag som bäst.

Med en Keto-VLCD så kommer man att droppa sjukt fort i vikt och muskler kommer att försvinna, inget snack om den saken.
Men, då viktminskningen går såpas snabbt som den gör så är det över ganska snart och man kan börja bygga igen.
Om vi räknar lite löst på 16kg.
Normal deff som utförs perfekt tar ca. 32 veckor.
En VLCD som tar 2kg/vecka tar ca. 8 veckor. (Kan ju gå snabbare också)
32-8=24 veckor.

Muskelminnet borde vara en ganska behändig sak här.
På 24 veckor borde man kunna hämta igen rätt mycket av det man förlorat, eller?
Man tappar ju muskler på den vanliga deffen också...

Ööh, tror inte jag fattar exakt vad det är för svar du vill ha men jag försöker ändå.
Teoretiskt kan man kan ligga på ett underskott på runt 70-80 kcal per kilo kroppsfett och dygn utan att förlora muskelmassa om man sköter styrketräningen och äter tillräckligt med protein.
Har man t.ex. 20 kilo fett på kroppen så man man ligga på ett 1400-1600 kcal underskott per dygn. Då går man ner ca 2 kilo fettvikt per vecka. Ju mer fett man har på kroppen dessto snabbare kan man gå ner.

Popeye
2007-01-27, 11:17
Jo, det gäller ju det här med snabb vs långsam viktminskning.
Om man rasar i vikt fort så får man ju en hel del tid på sig att bygga upp det man förlorat i form av muskler om man jämför med en klassisk deff.

Hur blir nettobalansen? Är det verkligen så dåligt med VLCD?

I mitt fall så rör det väl sig om BF 26-28% på ca 103kg kroppsvikt. -> ca.29kg fett.
70x29=2030kCal/dag som kan metaboliseras i form av fett.
2030x7=14210kCal/vecka som motsvarar inte fullt 2kg fett om man räknar sådär mellan tummen och armbågen.
Nu motsvarar det ju något helt annat när man tittar på reell kroppsvikt iom att det ryker även muskler och vätska.

Kommer inte ihåg hur mycket 1kg kroppsvikt motsvarar om man endast bränner fett?

Så, är VLCD verkligen så dåligt för musklerna?
Hur ser nettoförlusten av muskler ut om man jämför med en vanlig deff? Man måste ju givetvis jämföra per tidsenhet. (T.ex. efter ett halvår...) VLCD ger ju tid över för muskeluppbyggnad efter avslutad kur.

Danny Devito
2007-01-27, 11:44
Du behöver inte förlora muskler bara för att du kör VLCD. Jag körde den typ 2-3 veckor förut, gick ner snabbt som fan men jag tappade ingen styrka

Philippp
2007-01-27, 11:45
Du behöver inte förlora muskler bara för att du kör VLCD. Jag körde den typ 2-3 veckor förut, gick ner snabbt som fan men jag tappade ingen styrka

(?) du kan ju förlora muskler och ändå ha kvar styrkan

Danny Devito
2007-01-27, 11:48
Jag ökade faktiskt i styrka trots VLCD

Danny Devito
2007-01-27, 11:55
Fast jag bör tillägga att jag hade nog minst 25% bf då och hade just kommit tillbaka från ett långt träningsuppehåll, så styrkeökningarna berodde nog typ bara på nervsystemsanpassning. Min poäng är iaf att om man går ner i vikt och håller styrkan på gymmet under en lång tid så lär man inte tappa muskler. Men om man går ner snabbt och märker att man börjar tappa i styrkan så lär det vara en del muskler som ryker

Linusen
2007-03-04, 12:51
Snor denna tråd lite!

Jag känner en kille som har gått på Cambridge nu i snart 8 veckor. Han har förlorat 27 kilo:hbang: starkt jobbat ... Han har börjat träna samt röra sig mycket mer än tidigare , och målet är att gå ner till 75 kilo ( är 176cm) för att sen bygga upp muskler o hamna på ca 80-85 kilo. Han väger idag 89 kilo och äter endast 3 soppor om dagen.

Självklart är han medveten om att han kommer gå upp nåra kilon när han så småningom byter ut en måltid o sen när alla måltider byts ut, de kommer ju bli lite viktuppgång såklart. Men han kör stenhårt med träningen nu vilket är enormt kul o se, o halva killen e borta.. han ser helt normal ut nu ingen häffaklump längre:D

Men nu har han som sagt snart käkat endast dessa 3 soppor om dagen i 8 veckor o han dricker kanske 5 liter vatten om dagen. Nu idag kännde han som blodtrycksfall, så fort han ställer sig upp så svartnar de för ögonen o han känner sig rå skum. Han beskriver de som om han går i en annan värld. O han kan ju inte trycka i sig nåt sött heller eftersom han vägrar bryta detta som han lyckats så otroligt bra med... Han vill ju fortsätta så han går ner sina sista kilon.

men min fråga nu, då jag är lite orolig:confused:

Hur många veckor är de igentligen okej att man kör dessa 3 små soppor?? Han är uppe i vecka 8 nu o kommer ju köra ett X antal till eftersom han har 14 kilo kvar att gå ner? O nu när han känner sig yr o svimfärdig idag blir jag lite nojjig? Hur länge är de igentligen okej o ta endast tre soppor? Är kanske detta bara nåt som känns konstigt idag, denna yrsel? O går över sen...?För visst är de flera som kört 10 veckor ?

Jag sa åt honom att inte följa med o träna med mig idag eftersom han känner sig konstig. Kanske bättre att han vilar då!! '

Nån med erfarenhet ang detta?

Popeye
2007-03-04, 13:25
Tror jag hört max 10 veckor och därefter äta normalt några veckor. Behöver man gå ned ännu mer kan man fortsätta därefter.
Kan passa på att kommentera på min kur nu.
Jag har nu börjat äta helt normalt och har behållit vikten som jag hade när jag slutade kuren. Superbra med andra ord. :)
Nu skall träningen komma igång så fort jag blivit frisk.

Mental
2007-03-04, 15:03
Går man på ren kur, dvs 3 påsar och inget annat om dan så får man i sig 470 kalorier om dan, VLCD. ska man gå det mer än 2 veckor skall läkare vara konsulterad.