handdator

Visa fullständig version : Hur bråttom..


Lellan
2003-02-26, 06:55
..är det egentligen med att få i sig snabba kollisar och protein efter passet? :confused: Fick rådet när jag började träna att inte äta förrän jag kom hem (efter ett styrkepass, tog 40 minuter att gå hem i rask takt) för fettförbränningens skull.

Det sitter kvar i min hjärna, trots att jag vet vikten av att snabbt fylla på förråden. Numera tar det bara 20 raska minuter hem (har flyttat. Duschar förresten oftast hemma), men jag kanske ändå borde ta drinken och frukten på gymet istället?

Spelar det någon roll om det är konditionspass eller styrkepass?

Kungen
2003-02-26, 07:37
Direkt efter ett träningspass.

Grahn
2003-02-26, 08:10
"fönstret" sägs ju vara 90-120minuter efter träning. För att få bäst effekt så tar man alltså shaken så fort som möjligt.....

Tar du den direkt efter så lägger du väl kanske på dig ngt gram mer muskelmassa men bränner inte lika bra med fett. Hur du ska göra är ju upp till dig och vad du prioriterar.

Vill du bränna fett så kanske en störe mängd protein och en mindre(eller ingen) mängs kolhydrater i drinken är att föredra, som sagt allt handlar om vad du prioriterar...

The Dwag
2003-02-26, 08:50
Originally posted by Lellan
..är det egentligen med att få i sig snabba kollisar och protein efter passet? :confused: Fick rådet när jag började träna att inte äta förrän jag kom hem (efter ett styrkepass, tog 40 minuter att gå hem i rask takt) för fettförbränningens skull.

Det sitter kvar i min hjärna, trots att jag vet vikten av att snabbt fylla på förråden. Numera tar det bara 20 raska minuter hem (har flyttat. Duschar förresten oftast hemma), men jag kanske ändå borde ta drinken och frukten på gymet istället?

Spelar det någon roll om det är konditionspass eller styrkepass?

Beror på vad du uppnå !

Om du vill bränna fett så tycker jag du skall vänta 60minuter efter träningen.
Men om du vill bygga muskler lite lättare så skall man/du väl försöka att få i sig en proteindrink så nära efter passet som möjligt!

Min personliga åsikt är att det spelar inte någon större roll bara att man äter något efter passet... skulle jag vilja bränna fett så hade jag nog väntat lite innan jag tog drinken och gjort som dig !Dvs promenerat hem och tagit en dusch för att sedan ta en proteindrink bestående av snabba och om du vill > långsamma proteiner blandat med kolhydrater. För att spara musklerna så hade jag tagit en protein/kolhydrat-drink före träningen.

Dvs.
Före träning
- 30-60min Vassle och en Banan

Träning
- Styrka + 20min promenad efter träningen.

Efter Träningen.
- 60min Vassle och någon hög GI kolhydrat källa. Tex Russin, Honung och en Banan.

Lellan
2003-02-26, 09:14
Tack för svaren! :thumbup:

Hmm.. Eftersom jag äter typ lunch/mimddag 60 (-> styrketräning) eller 90 (-> kondition) minuter före träningen (går det längre brukar jag ta päron eller äpple en halvtimme-kvart innan)...

Och träningen ser ut som så att jag styrketränar 3-4 ggr i veckan och konditionstränar 3-5 dagar i veckan + morgonpromenerar 6-7 dar/vecka..

Så kanske det blir bäst att ta drinken + bananen (brukar det oftast vara, ibland blir det torkad frukt eler välling (och den gör jag ju hemma)) direkt efter och förbättra förutsättningarna för muskler? Åtmindstone de dagar då jag styrketränar och sedan konditionstränar direkt efter. (Har en vilodag/vecka, två om jag känner mig sliten - beror alldeles på).

Oavsett vad jag jag tränar äter jag ett riktigt mål 60-80 minuter efter passet, men är det sent innehåller det inte mycket kollisar utan mest protein, kanske fett. (kanske slarvar med kollisintaget efter träning, brukar mest bli en banan.. kanske borde se över det).

Jag dietar men det går ultralångsamt pga låg förbränning, men huvudsaken är att jag inte tappar för mycket muskler och att det mest är fett som ryker.

Det var VÄLDANS vilket utläggning detta blev.. :cool: Tänker "högt" bara, sååå viktigt är det väl inte kanske! :)

The Dwag
2003-02-26, 09:25
Originally posted by Lellan
Tack för svaren! :thumbup:


Och träningen ser ut som så att jag styrketränar 3-4 ggr i veckan och konditionstränar 3-5 dagar i veckan + morgonpromenerar 6-7 dar/vecka..


Det var inte lite seriöst :hbang: Du kanske behöver en PT :naughty: så du inte går in i väggen

Lellan
2003-02-26, 09:54
Originally posted by The Dwag


Det var inte lite seriöst :hbang: Du kanske behöver en PT :naughty: så du inte går in i väggen

Gymets PT ifrågasatte varför jag vill träna så ofta, "kan det inte vara skönt att slippa träna ibland?" = han förstår mig inte alls.

Tex konditionspassen är som lördagsgodis för mig, jag ÄLSKAR dem.. det är pga dem jag inte klarar av att sluta på fjollgymet och börja på ökk.

Och kanske skulle jag få bättre resultat med mindre träning (mer är inte alltid bättre), men resultaten är inte lika viktiga för mig som att få träna som jag vill! :) Därför är jag också jättepetig med att inte skada mig, har ALDRIG varit skadad :thumbup: (och nej - jag mestränar inte) förutom att min ena rotatorcuff krånglar nu.

Nu får ni snart sätta munkavel på mig.. varför skriver jag alltid romaner?? :smash:

tequilla
2003-02-27, 12:07
Originally posted by Lellan


Gymets PT ifrågasatte varför jag vill träna så ofta, "kan det inte vara skönt att slippa träna ibland?" = han förstår mig inte alls.

Tex konditionspassen är som lördagsgodis för mig, jag ÄLSKAR dem.. det är pga dem jag inte klarar av att sluta på fjollgymet och börja på ökk.

Och kanske skulle jag få bättre resultat med mindre träning (mer är inte alltid bättre), men resultaten är inte lika viktiga för mig som att få träna som jag vill! :) Därför är jag också jättepetig med att inte skada mig, har ALDRIG varit skadad :thumbup: (och nej - jag mestränar inte) förutom att min ena rotatorcuff krånglar nu.

Nu får ni snart sätta munkavel på mig.. varför skriver jag alltid romaner?? :smash:


Ökk:hbang: Tränar där själv, tycker du ska satsa på de istä'llet för fjollgym

Lellan
2003-02-27, 12:12
Originally posted by tequilla



Ökk:hbang: Tränar där själv, tycker du ska satsa på de istä'llet för fjollgym

Kul med någon från stan! :)

Men vill du ta mitt "lördagsgodis" ifrån mig??:eek: Hursomhelst har jag ingen bindningstid på fjollgymet, den som lever får se!