handdator

Visa fullständig version : God o nyttig tomatsås!


hanni
2007-01-26, 20:25
En lättgjord, nyttig och god tomatssås som passar utmärkt till kyckling och tonfisk tillexempel.

En burk krossade tomater, färsk basilika, vitlök, skvätt olivolja, skvätt vatten, oregano, salt & peppar, mixa, klart!

Wennerberg
2007-04-09, 13:49
bump

Grisen
2007-04-09, 20:36
Tycker det ofta blir för vattnigt om man använder krossade tomater, kanske beror på kvaliteten på krossade tomaterna också iofs.

FreCKo
2007-04-09, 22:14
Tycker det ofta blir för vattnigt om man använder krossade tomater, kanske beror på kvaliteten på krossade tomaterna också iofs.

Koka den lite mer eller häll bort lite av vätskan från dom krossade tomaterna (sila dom) så blir dom inte lika vattniga.

z_bumbi
2007-04-10, 07:10
Koka den lite mer

Så tänkte jag också tills jag såg att såsen i första inlägget bara ska mixas. :)

Squirrel
2007-04-10, 12:26
Beror väldigt mycket på vilka tomater man köper. Coops tomattetror är bara tomatfärgat vatten. Har två som står i ett skåp som aldrig används. Nån gång när jag gör tomatsoppa kan jag använda dem.

z_bumbi
2007-04-10, 16:08
Beror väldigt mycket på vilka tomater man köper. Coops tomattetror är bara tomatfärgat vatten. Har två som står i ett skåp som aldrig används. Nån gång när jag gör tomatsoppa kan jag använda dem.

Gör en vanlig tomatsås av dem, såsen bör koka några timmar så då försvinner vattnet.

Del_Piero
2007-04-10, 16:44
släng i lite mjöl i ett glas och blanda ut de med vatten/mjölk . sedan när man rört om och klumparna förvunnit så släng i de i tomatsåsen under sjudning , även känd som bottenredning i resturangbranschen så blir såsen fylligare , krämigare :D jag kör en liknande sås sj nu under min deff ;P

Squirrel
2007-04-10, 20:30
Gör en vanlig tomatsås av dem, såsen bör koka några timmar så då försvinner vattnet.

Men det är nästan bara vatten (ok, jag överdriver, men jag tycker verkligen inte om dem). Med tomatsoppa kan man ju ersätta vattnet med det, annars får man ingen smak alls tycker jag. En av få råvaror som jag faktiskt funderat på att slänga.

grisbil3n
2007-04-10, 21:22
I med lite socker å.

Kryss
2007-04-11, 18:50
Brukar fräsa lök i lite rapsolja och sen dunka i tomatkrossen, blir så mycket godare enligt mig.. har för mig det var Mental som inspirerade mig med några rediga tomatsåser i en tråd :P

Vinter
2007-04-11, 19:22
Jag brukar göra nån liknande tomatsås till tonfisk(när man fått tag på nån burk med tveksam smak). Men jag har i chilipulver och paprikapulver med. Mycket bra smakhöjare och billigt. :thumbup:

z_bumbi
2007-04-11, 19:51
Men det är nästan bara vatten (ok, jag överdriver, men jag tycker verkligen inte om dem). Med tomatsoppa kan man ju ersätta vattnet med det, annars får man ingen smak alls tycker jag. En av få råvaror som jag faktiskt funderat på att slänga.

Jo vissa tetror är ingen höjdare och jag förstår tanken på att hiva iväg dem.

Del_Piero: Jag brukar kalla det en toppredning?

Del_Piero
2007-04-11, 21:28
sorry my bad , jag går hotell och resturang och jag suger på det teoretiska ! xD . jag blandar alltid toppredning och bottenredning med varann;P

LadyInsane
2007-04-11, 23:10
En lättgjord, nyttig och god tomatssås som passar utmärkt till kyckling och tonfisk tillexempel.

En burk krossade tomater, färsk basilika, vitlök, skvätt olivolja, skvätt vatten, oregano, salt & peppar, mixa, klart!

En annan sås som min pappa brukar göra; "På riktigt italienskt vis":

Istället för tomatkross ska man finhacka vanliga tomater och lägga i en bunke. Därefter även lägga i färsk basilika. Därefter tar man en slev och rör, rör, rör. På så vis skapar man sitt eget "tomatkross". Tomatsaften blandas med basilikan och sedan blandar man i olivolja och kryddor. Denna sås bör helst blandas med pasta och fungera som en förrätt. Det är väldigt enkelt och "fräsht". Får såsen och pastan "bada ihop" ett tag blir det väldigt gott:)

Kimball
2007-04-13, 17:28
En lättgjord, nyttig och god tomatssås som passar utmärkt till kyckling och tonfisk tillexempel.

En burk krossade tomater, färsk basilika, vitlök, skvätt olivolja, skvätt vatten, oregano, salt & peppar, mixa, klart!

Tillsätt 100g kvarg och lite chilisås också så blir det mumma! :hbang:

KRILLE!
2007-04-22, 14:24
I med lite socker å.

håller med, smakar inge vidare annars, blir någon skum eftersmak.