handdator

Visa fullständig version : Ont i svanskotan


Max
2007-01-26, 19:03
Efter att ha kört bil under en längre tid (runt 100 mil) för några helger sedan har jag ont i svanskotan. Det går inte över och jag börjar bli orolig.

Någon som haft ont i svanskotan? Vad gjorde ni för att mildra det?

När jag sitter på något hårt blir det givetvis värre, men det är ju ofta något man inte kan undvika.

Nilsjohan
2007-01-26, 21:28
Från SVT´s Fråga Doktorn:

Det är viktigt att kontrollera att det verkligen rör sig om svanskotan, eller rättare sagt leden mellan korsbenet och svanskotan, och att det inte är en varböld eller sprickbildning i ändtarmens slemhinna som gör ont. Man kan ha ett särskilt smärttillstånd i svanskotan och det är vanligare hos kvinnor och kan uppstå efter slag mot svanskotan (ramlat på baken) eller efter barnafödande. Genom att föra in ett finger i ändtarmen och vicka på svanskotan, som är ledad mot korsbenet, kan man kontrollera om det verkligen rör sig om smärta i svanskotan. Vid lindriga besvär kan man använda en sittring som avlastar området kring svanskotan och pröva smärtlindrande tabletter av typen Ipren eller Voltaren som också har en inflammationsdämpande effekt. Ibland kan man injicera lokalbedövningsmedel i leden för att bryta smärttillståndet. Injiceringen kan upprepas. I mer sällsynta fall, vid mångåriga besvär, kan man opererar bort svanskotan helt.

Max
2007-01-27, 18:33
Tack! Är dock nästan säker på att det rör sig om just svanskotan, och där verkar ju finnas ett gäng tips.