handdator

Visa fullständig version : Ang hunger o kvällsmål


jonte85
2007-01-26, 10:32
Har nu börjat träna från några månaders uppehåll och upplever att jag är betydligt hungrigare nuförtiden än förut när jag inte tränade, vilket är väldigt jobbigt, då jag känner att jag måste äta nästan hela tiden. När jag ska gå och lägga mig vid 24.00 tex så brukar jag äta två hårdbrödmackor med tonfisk o keso på samt en milk-90. 1 till 1½ timma senare börjar jag känna hungern igen, vad beror detta på tro? Föresten är det bra att äta så sent på kvällen?
Tacksam för svar:)

Clyde
2007-01-26, 10:47
Den beror antagligen på att du käkar för lite helt enkelt. Dra i dig 6-8 knäckebrödskivor och mer fett + nån frukt till det där kvällsmålet så blir det bättre. Sen skadar det ju inte om du skriver ut hur du äter i övrigt heller.

jesse
2007-01-26, 10:53
Har nu börjat träna från några månaders uppehåll och upplever att jag är betydligt hungrigare nuförtiden än förut när jag inte tränade, vilket är väldigt jobbigt, då jag känner att jag måste äta nästan hela tiden. När jag ska gå och lägga mig vid 24.00 tex så brukar jag äta två hårdbrödmackor med tonfisk o keso på samt en milk-90. 1 till 1½ timma senare börjar jag känna hungern igen, vad beror detta på tro? Föresten är det bra att äta så sent på kvällen?
Tacksam för svar:)


Du vaknar alltså en dryg timmer efter att du har gått och lagt dig eftersom du är hungrig?

skaparn
2007-01-26, 12:07
Den beror antagligen på att du käkar för lite helt enkelt. Dra i dig 6-8 knäckebrödskivor och mer fett + nån frukt till det där kvällsmålet så blir det bättre. Sen skadar det ju inte om du skriver ut hur du äter i övrigt heller.

Sant. Övrig kosthållning är som sagt av betydelse här. Och ifall målet är att gå upp eller ner i vikt, och vilket av dessa två som råder under nuvuarande matregim.

Om det totala energiintaget är tillgodosett så kan man ju fördela om det något så att man äter lite mindre till frukost, lunch eller middag för att äta mer på kvällen om det krävs för en god sömn.

cozemo
2007-01-27, 01:56
jag är lite emot att stoppa i sig bröd och knäcke o mycket kolhydrater på kvällen i största allmänhet.
Tror på att stoppa i sig bra med kolhydrater till frukost, mellanmål och lunch för att på eftermiddag/kväll köra med mycket protein och grönsaker osv, så som kyckling osv .
blir jag hungrig sent på kvällen när ja snart ska sova gör ja mig en sallad med kryddor etc, mycket fibrer i det, tar lite längre tid för kroppen att bryta ner och somnar bra.
att trycka i sig kolhydrater på kvällen när man inte ska utföra nått spec arbete känns onödigt, bättre att få i sig energi i form av proteiner då, och proteiner ger längsta mättnadskänslan enligt en studie i decemberavsnittet av BODY.

mathor
2007-01-27, 02:24
jag är lite emot att stoppa i sig bröd och knäcke o mycket kolhydrater på kvällen i största allmänhet.
Tror på att stoppa i sig bra med kolhydrater till frukost, mellanmål och lunch för att på eftermiddag/kväll köra med mycket protein och grönsaker osv, så som kyckling osv .
blir jag hungrig sent på kvällen när ja snart ska sova gör ja mig en sallad med kryddor etc, mycket fibrer i det, tar lite längre tid för kroppen att bryta ner och somnar bra.
att trycka i sig kolhydrater på kvällen när man inte ska utföra nått spec arbete känns onödigt, bättre att få i sig energi i form av proteiner då, och proteiner ger längsta mättnadskänslan enligt en studie i decemberavsnittet av BODY.

Kepsen på din avatar kändes plötsligt inte längre malplacerad när jag läste sista meningen i ditt inlägg.

cozemo
2007-01-27, 02:32
hehe och med det menar du?

Eddie Vedder
2007-01-27, 05:59
att trycka i sig kolhydrater på kvällen när man inte ska utföra nått spec arbete känns onödigt, bättre att få i sig energi i form av proteiner då, och proteiner ger längsta mättnadskänslan enligt en studie i decemberavsnittet av BODY.

Tor du BODY är först me att påpeka at protein e mest mättande? Det är allmänn kännedom sen länge.

Sen har jag svårt för att förstå att du samtidigt som du hänvisar till den artikeln är så kolhydratfientlig då samma artikel tar upp värdet av kolhydrater för sömnens skull. Har svårt å tro att Grandmaster (författaren av artikeln i fråga) skulle hålla me om ett ord av de du påstår.

cozemo
2007-01-27, 11:33
Tor du BODY är först me att påpeka at protein e mest mättande? Det är allmänn kännedom sen länge.

Sen har jag svårt för att förstå att du samtidigt som du hänvisar till den artikeln är så kolhydratfientlig då samma artikel tar upp värdet av kolhydrater för sömnens skull. Har svårt å tro att Grandmaster (författaren av artikeln i fråga) skulle hålla me om ett ord av de du påstår.

Sa inte att BODY va först med det, skrev det som en hänvisning till jonte för att kanske läsa..
Att jag är kolhydratfientlig på kvällskvisten har mest med att göra om egna erfarenheter av hur min egna kropp fungerar och vad jag trivs med och håller med Jim Roslund om en hel del som han skriver angående matval på kvällen jämfört med på dagen.
fungerar Kolhydrater för bra för er så så får ni ju äta det bäst ni vill, skriver för jontes skull att kanske testa o se för sig själv.

Handcuff
2007-01-27, 12:43
Sa inte att BODY va först med det, skrev det som en hänvisning till jonte för att kanske läsa..
Att jag är kolhydratfientlig på kvällskvisten har mest med att göra om egna erfarenheter av hur min egna kropp fungerar och vad jag trivs med och håller med Jim Roslund om en hel del som han skriver angående matval på kvällen jämfört med på dagen.
fungerar Kolhydrater för bra för er så så får ni ju äta det bäst ni vill, skriver för jontes skull att kanske testa o se för sig själv.

Åsen startar du en tråd...hjälp jag ökar inget..vikten ligger på +-0!!!!

nutz
2007-01-27, 16:43
blir jag hungrig sent på kvällen när ja snart ska sova gör ja mig en sallad med kryddor etc, mycket fibrer i det, tar lite längre tid för kroppen att bryta ner och somnar bra.

Vad ska det vara bra för menar du? Iallafall jag blir då inte mätt av en sallad.


att trycka i sig kolhydrater på kvällen när man inte ska utföra nått spec arbete känns onödigt

Nej, men då lagras dom väldigt effektivt under natten tills den gång man behöver dom(som muskelglykogen, inte fett). Jävligt praktiskt. Man brukar rekommendera kolhydrat till frukost därför att insulinkänsligheten är som bäst på morgonen. Sen om det spelar någon roll för en människa som inte har problem med diabetes vet jag inte.

jonte85
2007-02-10, 12:27
Förstår inte hur jag fortfarande kan vara så hungrig trots att jag äter mycket och bra på dagarna. Vid 23.00 brukar jag känna mig hungrig trots att jag har ätit bra vid 21.00. Måste upp vid 01.00 igen för att äta, sen är jag sjukt hungrig på morgonen, vaknar ofta av att jag känner hunger. Hur ska jag göra för att slippa känna mig så hungrig? Äter proteinrika å kolhydratrika måltider under dagen.

nutz
2007-02-10, 12:51
Jag blir hungrig då jag inte äter tillräckligt mycket.

Englund
2007-02-10, 13:02
Jag är jämt hungrig. Äter jag jämt för det? Nej. Ät så att du ligger på det kaloriebehov du vill ligga på, hungrig eller inte, kvittar (iaf ur viktupp- och nedgång).

Pepz
2007-02-10, 13:05
vill du gå upp i vikt så är det ju ett angenämnt problem att vara hungrig hela tiden. då är det ju bara att äta. och större portioner om du inte vill bli hungrig lika ofta.

Om du vill gå ner i vikt så är det jobbigare. och då är det bara att bita ihop eller fylla magen med grönsaker och dylikt.