handdator

Visa fullständig version : Triceps blev bröst... ...+en axelfråga


Arnoldski
2007-01-26, 08:38
Tja!

Har fått lite tips här på hur jag ska gå över till tyngre tricepsövningar.
Jag brukar köra liggande tricepsextensions (french press?) med hantlar, dvs så här: http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBLyingTriExt.html

men tänkte testa med stång då jag fått höra att det kan vara bättre. Gjorde då så här istället: http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html
(tror jag...)

och upplevde då, trots att det var en mycket skön övning, att jag fick bröstkontakt på ett sätt jag inte fått när jag kört med hantlar.

-Gör jag fel eller är det en normal skillnad?
-----------------------------------------------------

Jag körde axelpass igår och hur jag än försöker plåga mig är axlarna den enda muskelgrupp jag bara inte kan få träningsverk i *gah!* -Hur ska man göra??

Jag körde stående hantelpress (militärpress) och lateral raises, samt avslutade med utåt-rotatorkuff och frontlyft.

(Jag uppleer att lateral raises blir svår att köra strikt när man börjar blir trött efter några reps -har ni tips på hur man undviker det? Tyngre direkt eller...?)

Danny Devito
2007-01-26, 08:42
Att Barbell Lying Triceps Extension tar mer på bröstet är nog för att du håller ihop armbågarna tätare, vilket du ska göra.

Att få träningsvärk är enligt mig inget du bör eftersträva. Jag får aldrig heller träningsvärk i axlarna, men jag ökar i styrka ändå

Raggis
2007-01-26, 09:49
Jag får sällan träningsvärk. Men, ökar som sagt ändå.

Arnoldski
2007-01-27, 09:33
Ok, så ni tror att det är normalt att man kopplar in bröstet mer med stång än med hantlar?

-Vad rekommenderar ni då? Ska jag köra på stång ändå vid "lying triceps extensions" och i så fall varför, eller ska jag byta till hantlar igen?

Vad gör ni?

Danny Devito
2007-01-27, 09:43
Jag kör med stång oftast, men ibland kör jag med hantlar. Gör som du vill. Det kommer inte direkt göra nån skillnad i längden om du kör med hantlar eller stång.

Gör vad som känns bäst :)

LarsK
2007-01-27, 09:49
Det enda träningsvärk gör är förlänger recovery. Alltså inget att eftersträva.

z_bumbi
2007-01-27, 11:25
Bröstet sträcks ut i liggande tricepspress (Runt huvudet), hur mycket beror på utförandet. Om man är lite stel i bröstmusklerna så kan man känna av träningsvärk ett tag men de flest bör vänja sig ganska snabbt. Om man kör en rörelse som liknar pullovers kan sträckningen i bröstmusklerna bli ännu större och man kan aktivera bröstet för att hjälpa till med övningen i högre grad och då kanske man får träningsvärk varje gång.

Om du inte får "farligt" ont av övningen. dvs känner av den i lederna eller muskelfästena så kör den några pass till och se vad som händer.

nutz
2007-01-27, 16:27
Låter som utförandet är lite mer som pullover?

Arnoldski
2007-01-27, 20:05
Ja, det kan ligga nåt i det där med pull-over...

Jag försökte göra som länken visar (se tidigare i denna tråd) och han rör definitivt på överarmarna och jag tror att jag höll dem helt fixerade när jag tidigare körde med hantlar.

Vad säger ni -ska man ha överarmarna helt låsta?

z_bumbi
2007-01-27, 20:12
Överarmarna rör sig i tricepspressarmen man behöver inte göra en lika lång rörelse som vid pullovers.

Sheogorath
2007-01-27, 20:13
Ja, det kan ligga nåt i det där med pull-over...

Jag försökte göra som länken visar (se tidigare i denna tråd) och han rör definitivt på överarmarna och jag tror att jag höll dem helt fixerade när jag tidigare körde med hantlar.

Vad säger ni -ska man ha överarmarna helt låsta?

Nej. Har du överarmarna låsta kommer du inte låta triceps' långa huvud jobba som axelsträckare, och det vill du.