handdator

Visa fullständig version : Vad är privat?


wintersnowdrift
2007-01-25, 23:23
Detta är delvis en spinoff på "Onanerar du för mycket"-tråden, men kanske mest en fundering kring livet i allmänhet sådär.

Vilka ämnen/detaljer är privata för dig? Dvs sådant som du antingen håller för dig själv eller delar med ett fåtal mycket nära vänner/familjemedlemmar. Finns det skillnader i vilka delar av ditt privatliv som du lämnar ut på nätet respektive IRL? (Förtydligande: Nu menar jag tankar, åsikter och erfarenheter snarare än personuppgifter. Hur mycket betyder anonymiteten för vad du anser vara privat? Många saker är ju lätta att prata om när man skriver under okänt pseudonym, men svåra att ta upp öga mot öga.)

Några exempel/reflektioner:

I onanitråden t.ex. delar många med sig av både sexuella preferenser och detaljer (mer eller mindre seriöst naturligtvis...) - ett ämne som genom historien har varit (och i vissa kretsar och sammanhang fortfarande är skulle jag tro) mycket privat; nästintill tabu. Hur privat är sex [för dig]?

Personliga bloggar är vardagsmat på nätet numera. "Förr" var dagboken något hemligt man gömde under kudden och hade lås på - idag är det nästan tvärt om, man skriver för att så många som möjligt ska läsa. Blir vi mindre och mindre privata? En utveckling åt det bättre eller åt det sämre i så fall?

Kändisar, politiker och kungligheter drar ofta en tydlig gräns mellan officiella åtaganden och privatliv. Har ni några liknande principer om vad ni diskuterar och hur mycket ni berättar om er själva i offentliga sammanhang? (Frågan är möjligen lite särskilt riktad till eventuella Kolo-medlemmar med ett visst medialt intresse kring sin person - om vi har några regelrätta "kändisar" vet jag inte? Och de som finns kanske väljer att förbli privata istället för att blotta sig i den här tråden ;).)

Lite uppslag bara, diskutera fritt.

//Kristin

Slartibartfast
2007-01-25, 23:24
Inget är privat för mig. Man får fråga mig precis vad som helst. Jag har inget att dölja.

Angel
2007-01-25, 23:32
Hade ja inte vetat att min mamma läste min blogg så hade ja helt klart vågat skriva mera privata detaljer....

Dnepr
2007-01-25, 23:33
I onanitråden tror jag nog det var mer snack och mindre verkstad. Anonym poll ger säkert fler ärliga svar men dom flesta inläggen i den tråden ska man nog ta med en klackspark.

L-Sami
2007-01-25, 23:36
Pratar om en del, men vill inte avslöja allting.

Shakemynuts
2007-01-25, 23:42
På nätet vågar man skriva lite mer, t ex har jag fått lite hjälp och så i och med att jag vågat prata om vissa saker, men IRL pratar jag ogärna om mitt liv i allmänhet, det mesta som har att göra med åldern 7-18.
Sen om kanske nån frågar hur många flickvänner jag haft t ex kan jag självklart svara på det.
Men i största allmänhet håller jag det mesta för mig själv.

Det är tur för vissa att internet finns.

Tricklev
2007-01-25, 23:46
Jag har riktigt lätt att snacka om mina tankar och mig själv irl, även dom sakerna som ofta anses "privata", både allmänna/djupa tankar och mina sexuella preferenser.

Jag har väldigt lätt för att prata öppet om mig själv dvs.

Slartibartfast
2007-01-25, 23:47
Jag avslöjar sällan nånting IRL. Och allt jag skriver på nätet kan nog tas med en stor nypa salt, så egentligen avslöjar jag kanske inte så mycket. Innersta vänkretsen vet dock det mesta om mig.

Capt
2007-01-25, 23:59
Jag avslöjar sällan nånting IRL. Och allt jag skriver på nätet kan nog tas med en stor nypa salt, så egentligen avslöjar jag kanske inte så mycket. Innersta vänkretsen vet dock det mesta om mig.

Så du menar att du ljuger?!*grr27*
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2050666&postcount=232

wintersnowdrift
2007-01-26, 00:01
I onanitråden tror jag nog det var mer snack och mindre verkstad. Anonym poll ger säkert fler ärliga svar men dom flesta inläggen i den tråden ska man nog ta med en klackspark.

Ja herregud, 90% av inläggen är rent nonsens. På nätet varierar ju sanningshalten i det mesta som skrivs ganska kraftigt; den är också nästintill omöjligt att kontrollera. Men några inlägg innehållande intima detaljer får jag ändå känslan av är ganska uppriktiga.

//Kristin

mangemani
2007-01-26, 00:11
det som inte någon har någoting i över huvud taget med att göra,det är privat för mej.

Dumleman
2007-01-26, 00:22
Jag tror att begreppet privatliv är ganska nytt. Har diverse djungelfolk något ord för privat måntro? Finns ordet privat i samiska? Jag har ingen aning men jag tror att privatliv uppkom samtidigt som man började ha regelbundna lönearbeten. Finns säkert en stark koppling till kapitalismen.

Dnepr
2007-01-26, 00:24
Ja herregud, 90% av inläggen är rent nonsens. På nätet varierar ju sanningshalten i det mesta som skrivs ganska kraftigt; den är också nästintill omöjligt att kontrollera. Men några inlägg innehållande intima detaljer får jag ändå känslan av är ganska uppriktiga.

//Kristin

Man väljer ju vad man vill tro på. Men i en tråd med en sån topic så kan man inte vänta sig nåt annat än att den ene vill vara värre än den andre. Angående bloggar så tycker jag det är trevligt när folk öppnar sig och låter andra få ta del av deras tankar och vardag. Men jag ser ingen direkt poäng i att vara privat i en vidöppen blogg, men det kanske är givande för den som skriver.

L-Sami
2007-01-26, 00:25
Jag tror att begreppet privatliv är ganska nytt. Har diverse djungelfolk något ord för privat måntro? Finns ordet privat i samiska? Jag har ingen aning men jag tror att privatliv uppkom samtidigt som man började ha regelbundna lönearbeten. Finns säkert en stark koppling till kapitalismen.

Jag tror att privatliv uppkom när vi skaffade oss toaletter med lås

Dumleman
2007-01-26, 00:30
Jag tror att privatliv uppkom när vi skaffade oss toaletter med lås
Jaa naturligtvis :D!

Rataxes
2007-01-26, 01:19
Hmm, vad är privat? Är det per definition sånt som jag bara vill delge mina närmaste, eller kan vad som helst som jag inte vill att en viss person ska veta om mig (exkl personuppgifter då) räknas som privat beroende på situation? Är inte säker på att jag har någon allmängiltlig "offentlighetsskala" som jag rankar personliga saker efter och att ju närmare någon står mig desto längre ner på den listan kan jag gå med den personen.

Vissa saker pratar jag inte utanför familjen med, men kanske mer för att det är saker som bara berör familjen specifikt än för att jag räknar dem som väldigt privata i allmänhet, andra saker känns det lättare att delge relativt ytligt bekanta eller kollegor, än familjen eller bästa kompisen, men det känns som om det beror mer på vilken typ av person det är, dennes personlighet, och andra aspekter av relationen än hur nära den är (sen kan man diskutera: Exakt vad innebär det att någon står en "nära"?).

Tabbe
2007-01-26, 02:42
Hur vet man vem som ar ans basta kompis?

ugglan
2007-01-26, 03:34
Hur vet man vem som ar ans basta kompis?

Brukar väl i regel vara den närmaste vännen? Det bör la även vara ömsesidigt för att räknas

Sofia4_4
2007-01-26, 06:18
När man var tonåring trodde man att man var på nåt sätt speciell för att man hade upplevt någonting som ingen annan visste om, därför var den upplevelsen unik. Efter några hårda slag från Mrs. Livet så börjar man fatta att hujlen snurrar i samma väva om och om igen. Då uppskattar man när folk delar med sig av sina livserfarenheter, det är så man skaffar sig en "facit". De flesta erfarenheter jag har delar jag med mig ifall någon kommer att behöva en lösning på ett liknande problem.
På nätet tar jag sällan saker på allvar och kan fritt driva med det ena eller det andra.
Annars har jag privata känslor om sorg, besvikelse, sviken kärlek, misslyckande som jag delar med få personer vid rätt ögonblick. De måste jag nog kalla för "privata". Saker som jag inte har lärt mig hantera själv än.

tossefar
2007-01-26, 07:25
Mycket är privat. Onani är något som alla i hela världen sysslar med. Jag kan inte förstå varför det inte ska kunna diskuteras.

Tolkia
2007-01-26, 08:15
Det jag kanske anser vara det mest "privata" i internet/blogg/forum-sammanhang är nog andra människor. Jag försöker undvika att lämna ut andra med namn/på ett sätt som gör att de är klart identifierbara, särskilt förstås vid sådana tillfällen där jag är oense med dem/tycker att de är "dumma i huvudet". Jag kan välja hur mycket jag vill lämna ut mig, men de kan inte välja hur mycket jag skall lämna ut dem (sedan antar jag att jag inte alltid lyckas så väl med just detta, men jag gör i alla fall ett seriöst försök; det hela blir förstås enklare så länge jag själv lyckas hålla mig hyfsat anonym i olika sammanhang).

wintersnowdrift
2007-01-26, 20:18
Jag tror att privatliv uppkom när vi skaffade oss toaletter med lås

...ungefär samtidigt som Eva åt av frukten från kunskapens träd?

Hmm, vad är privat? Är det per definition sånt som jag bara vill delge mina närmaste, eller kan vad som helst som jag inte vill att en viss person ska veta om mig (exkl personuppgifter då) räknas som privat beroende på situation?

Definitionen av "privat" är inte helt självklar, nej. Jag antar att det variera beroende på situation. Men generellt kanske man skulle kunna klassa ("känslig") information som det krävs ett starkt förtroende för mottagaren för att dela med sig av som privat? I dunno, det kanske inte ger något att försöka sig på en kristallklar definition heller.

När man var tonåring trodde man att man var på nåt sätt speciell för att man hade upplevt någonting som ingen annan visste om, därför var den upplevelsen unik. Efter några hårda slag från Mrs. Livet så börjar man fatta att hujlen snurrar i samma väva om och om igen. Då uppskattar man när folk delar med sig av sina livserfarenheter, det är så man skaffar sig en "facit". De flesta erfarenheter jag har delar jag med mig ifall någon kommer att behöva en lösning på ett liknande problem.
På nätet tar jag sällan saker på allvar och kan fritt driva med det ena eller det andra.
Annars har jag privata känslor om sorg, besvikelse, sviken kärlek, misslyckande som jag delar med få personer vid rätt ögonblick. De måste jag nog kalla för "privata". Saker som jag inte har lärt mig hantera själv än.

Mycket klokt skrivet. Sista meningen är klockren - det som är ofärdigt och obearbetat är också som mest känsligt och sårbart. Att dela med sig av erfarenheter och känslor som man har distans till är inte alls lika blottande.

Det jag kanske anser vara det mest "privata" i internet/blogg/forum-sammanhang är nog andra människor.

+1.
Jag har valt att vara ganska (väldigt...) oanonym, särskilt på Kolozzeum, och givetvis innebär det ställningstagandet att jag till viss del "lämnar ut" även personer i min närhet. P.g.a. detta är jag dock ganska restriktiv med vad och på vilket sätt jag skriver om både mig själv och andra.

//Kristin

Snafu
2007-01-27, 00:16
Jag antar att man får klassificera utifrån nivån av vänskap och även internet/real life. På internet skriver åtminstone jag kanske mer rakt av, inte lika många krusiduller.

Eftersom det kan vara en belastning för mig rent jobbmässigt (dels personer på szmma företag som kanske undrar vad jag skriver för underligheter samt eventuella personer från allmänheten kanske utnytthar det) att lägga ut alltför mycket detaljer drar jag mig nog för att gå in i detalj för mycket om just det. Å andra sidan överdriver jag nog min oro där.

Det känns väl alltid som att man kanske håller tillbaka på sådant som man inte skulle berätta för någon som inte var sin goda vän?

I sociala situationer drar jag mig nog inte alls för att berätta privata saker för personer man nyss träffat. Det jag drar mig för är att berätta privata saker för personer som tenderar att göra sig roliga på min bekostnad på ett elakt sätt. Sådana som försöker trycka ner folk helt enkelt, eller som aldrig berättar något om sig själva eller som inte bjuder på sig själva.